jeg kan ikke være den eneste - ADHD {{forumTopicSubject}}
hej alle sammen jeg har gået og tænkt rigtig meget på at jeg ikke kan være den eneste der har en dysfontion eller en vævefejl i kysen
jeg har ADHD
Hvad er ADHD/DAMP?
Forstyrrelse af opmærksomhed og aktivitet eller ADHD (attention deficit/hyperactivity disorder) er en neuropsykiatrisk lidelse. Forstyrrelsen er mest kendt hos børn, men bliver ved med at give problemer ind i voksenalderen hos mere end halvdelen. ADHD forekommer i alle sværhedsgrader og med en glidende overgang til det normale. ADHD blev tidligere kaldt DAMP, men denne betegnelse er ved helt at forsvinde.
Forstyrrelse af opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet skal være til stede før syv års alderen og skal have varet i mindst seks måneder. Desuden skal vanskelighederne være til stede i alle de sammenhænge personen indgår i (skole, hjem og fritidsinstitution), før at der kan være tale om ADHD. Danske og udenlandske undersøgelser har fundet at ADHD optræder i betydende grad hos 2-4 procent af alle børn. Drenge rammes 4-5 gange hyppigere end piger.
Ofte følger der andre problemer med, såsom motoriske vanskeligheder, indlæringsproblemer, adfærdsforstyrrelse, gennemgribende udviklingsforstyrrelse eller depression.
Hvordan viser ADHD sig?
Personen kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver (eller leg).
Personen har svært ved at koncentrere sig i mere end få minutter.
Personen kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter.
Personen lader sig let distrahere af ydre stimuli.
Personen har uro i hænder eller fødder.
Personen har ekstrem motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre.
Personen har meget støjende adfærd.
Personen er impulsiv. Besvarer ofte spørgsmål før de er færdigstillede. Kan ikke vente på, at det bliver hans tur. Maser og skubber eller afbryder. Har ingen situationsfornemmelse.
Alle symptomer er til stede i en grad der er langt mere udtalt en for jævnaldrende eller personer med samme udviklingsalder.
håber virkelig der er nogle der står i samme boks som mig
hilsen sahra
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 148 Heste: 12 Emner: 501 Svar: 2.250
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
men min ene lillebror har ADHD, og dengang han var lille var han MEGET aggressiv og MEGET stærk (som 4 årig kunne han kravle op i toppen af de der reb i gymnastik salen)...
nu er han (hmmmm 15???) og nu ses det "kun" fordi han har et meget højt og vildt grin, og griner af alt og ingen ting....
da han var mindre havde han altid en walkmann og høretelefoner og en gameboy med sig over alt.. for sådan isolerede han sig fra verden...
det er lige blevet fundet ud af sidste år, at min anden lille bror har noget der hedder ADD (tror jeg det er) noget i stil med ADHD, bare ikke nær så ekstremt
okt 2007
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 84 Svar: 174
og har selv måtte betale 125000kr for at få diagnosen ADHD
da kommunen mente at jeg ikke fejlede noget men at mine forældre var dårlige forældre
jeg fik føst diagnosen da jeg var 19 år det er hårt
jeg føler det som en kamp op da bakke hele tiden
okt 2007
Følger: 74 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 84 Svar: 174
det passer også meget godt
ADD
er ikke lige så slemt som ADHD
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 148 Heste: 12 Emner: 501 Svar: 2.250
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
han gik rundt og lignede en der havde taget stoffer... fuldstændig tom i øjnene