494 visninger
|
Oprettet:
Hvordan er en god groom? {{forumTopicSubject}}
Hej HG,
Jeg har hjulpet en professionel military rytter og and off i et lille års tid. Jeg har hjulpet mest til springstævner, springtræninger og et par enkelte militarystævner. Men det er ikke så tit jeg er med længere.
Hun siger hvad jeg skal gøre, når jeg er med, men jeg kunne godt tænke mig at blive lidt mere selvstændig/bedre.
Har I andre prøvet at være fast groom for nogen? Har I nogle gode råd og fif?
Jeg har nemlig ingen anden erfaring end de gange jeg har været med hende.
På forhånd tak
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 200 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 744
Til stævnerne står jeg for alt det jeg kan:
Temperaturmåling, fodring, mugning, vand, wrap m.v.
Sørger for de står pænt altid, holder øje med om de trives.
Op til stævnestart sørger jeg for at hestene er flettet pænt op, evt fluespray. Har seler på, gamacher på og mordax i, hvis vi kører på græs.
Alt efter hvilke seler vi bruger, sørger jeg også for at de bliver holdt pæne under stævnet. Er det de helt dyre og lækre, "pudser" vi dem op når de ligger på hesten. Plastik selerne spuler vi over, og maratonselerne bliver kun brugt én dag.
Og så holder jeg styr på starttider, og snakker sammen med kusken omkring tider hestene skal stå klar på. Reservehesten går jeg tur med minimum én gang dagligt
Hvis jeg er eneste groom afsted står jeg bag på vognen i dressur og keglekørsel. Maratonen er jeg ikke rutineret nok i til at stå bagpå.
Derhjemme står jeg for at strigle dem, lægge seler på og hjælper med at spænde for. Her sidder jeg bagpå vognen hvis jeg er den eneste hjælper. Ellers gør jeg næste spand klar til kørsel mens kusken er ude og køre
Har du spørgsmål så spørg løs
Har arbejdet hos dem i knap 3 år
okt 2013
Følger: 47 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 167
Nok et dumt spørgsmål, men; For hvert stævne, snakker du så med kusken hvad planen er? Altså planlægger I det inden I tager afsted, så du ved hvad du skal og hvornår?
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 200 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 744
Tidspunkter kender vi ofte først dagen før start, så der har vi lige et "mini møde" om aftenen, så vi har helt styr på alt ?? Generelt snakker vi altid sammen om aftenen ift hvordan dagen er gået og hvad der skal gøres dagen efter. Både ift tidspunkter eller hvis noget skal gøres anderledes. ??
Og så har vi fra starten af haft en klar aftale om, at vi siger til hinanden hvis vi er utilfredse med noget, eller skal ændre på et eller andet. Det gør det hele meget nemmere for begge parter, da vi så kan gøre en forskel. Nytter ikke noget at man går og ærger sig i skjul. ??
okt 2013
Følger: 47 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 167
Jeg vil helt sikkert tage det i mente og bruge det du har fortalt
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.399
Hvordan er en god groom?