retur/beholde {{forumTopicSubject}}
Dato: 4-11-07 22:50
Puha jeg står i et stort dilemma, og vil gerne vide hvad i ville gøre.
Jeg har en Russ på 6 år der hedder Valdemar (Valde) jeg har kendt ham siden han var 2 år gammel, og jeg har trænet ham og kørt hans løb siden februar. Jeg købte ham for små 2 måneder siden.
Nå men for 5 uger siden, flipper ponyen pludselig ud og sparker vildt omkring sig midt i æresrunden, han rammer mig hårdt to gange og jeg springer til sidst af vignen. Efter jeg kom af sparkede han videre i nogle sek.
Vi tager ham ind og jeg køre med ham 20 min senere, for at teste ham inden næste løb. Han er stiv som et bræt og jeg vælger at trække ham ud af løbet..
Nogle fra banen siger at han gik helt forkert på benene efter æresrunden.
Vi køre så hjem og jeg får dyrlægen ud dagen efter. Desværre kan jeg ikke fremvise Valde i trav, da mit ben har det mindre godt. Han tjekker hesten og tager nogle blodprøver for at tjekke muskler osv. Men alt er fint. Jeg får besked på at lade ham stå i 3 uger og prøve igen. De første par dage måtte vi ikke røre hans ben
Jeg prøver 3 uger senere at longere ham, det går også rigtig fint indtil han er varm. Så begynder han at blive utidig og så uren. Jeg ringer til dyrlæge igen, som sys det er underligt men siger 3 uger igen.
Dagen efter viser jeg det til veninden (for at være sikker da han ikke direkte er halt) hun kan også se det. Hun rør ved hans ene bagben og det begynder at vibreere.
Jeg får så den smed ud som kender ham da han går med kiler (nøj de ødelægger når de rammer) jeg vil meget gerne have de kiler af, men smeden flipper lettere ud. Så vi blir nærmest uvenner. Han får så sagt at han nægter at fjerne dem da Sune fra Fakse har sgat at Valde har gigt. What, det var jeg ikke lige oplyst.
Så tror jeg da fanden at min dyrlæge ikke kan finde nye skader. Ringede til tidligere ejer man han kunne ikke lige huske hvad dyrlægen havde sagt andet end den ikke var ok. skal have fat i Sune i morgen.
Men jeg vil ikke køre løb med en hest der har gigt. Jeg vil også altid tænke, har han ondt i dag og sparker?? Vi har ikke plads til at trække på skuldrene og lade ham stå og så købe en ny løbshest. Men følelserne er også i klemme.
Hva ville i gøre
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
Nogen gange er man desværre nød til at være lidt hård, jeg ville sende ham retur.
har du kontrakt på købet??
Anita W
jan 2005
Følger: 157 Følgere: 145 Heste: 8 Emner: 37 Svar: 498
Vi har ikke kontrakt, men jeg har kendt manden i 5 år og han har flere gange tilbudt at tage han retur efter at Valde sparkede mig fordi han havde det dårligt. Hvor jeg har sagt at nu måtte vi se, det kunne jo være en skade som var kommet nu og her- et kunne han jo ikke gøre for.
Jeg tvivler meget stærkt på han ville snyde mig med vilje. jeg skylder stadig 2000 på hesten, så han har stadig papir osv på ham.
Det har så kostet mig dyrlæge, smed samt en masse strålebehandlinger af mit ben, som har et ounkt hvor huden er helt lammet. det kan tage 1 1/5 år før det bliver okay ige, det kan også være det aldrig blir det. er stadig ikke færdig med behandlingerne..
Men alt det kunne ha været sparet hvis han havde sagt fra start at der var noget galt med Valde så han skulle gå med kiler.
Jeg har flere gange spurt til kilerne, men fik afvide det bare var pga benstilingen
jan 2005
Jeg kan godt selv æde de udgifter der har været, det er bare så trist når det er udeladt oplysning. Valde ku ha været sparet for at gå rundt og have ondt. Smeden sagde også, da han ordnede hans bagben, at sådan plejede han ikke at opføre sig. Valde kastede sig rundt og sparkede, og han er ellers noget af det sødeste.
Puha jeg er sku så glad for den fjollede pony, men jeg er også glad for at køre løb.
Fys regninger kender jeg alt til, det er nemlig der jeg får stråler hver mandag og onsdag
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.960
jan 2005
han sagde at smeden måtte ha misforstået det
dec 2004
Knus, og lykke til.
Anita W
jan 2005
dec 2004
Jeg havde en traver der var kasseret til løb opstaldet, den låste i hoften, og med mellem rum, kom det tilbage, pigen var glad for hesten og ville ikke retunere den, problemet blev være og være, til sidst måtte den aflives,
En anden vi har haft opstaldet, gjorde det samme, men kun i kode leddet, men med samme udgang.
jeg beder til at det ikke sker for din, men tænk dig om.
måske kan han bruges til hygge/tur ridning for vogn, men det er jo ikke det du vil.
men prøv nu at få en ordentlig udredning fra dyrlæge, gerne med røgten fra alle sider, og kig selv med, hvis du ved hvad du skal kigge efter?
hvis du ikke vil/kan ofre det, er det fint, så må du have fat i tidligere ejer igen.
håber du gider at skrive hvordan det går, han er jo super dejlig at se på.
knus Anita W
jan 2005
Må tale med egen dyrlæge i morgen- røngent har vi ikke råd til lige pt, da det er dyrt i nærheden af os
jan 2005
Han siger som dig, at det meget vel kan koste ham livet i sidste ende. man kan operere men han sys ikke det er super virksomt og ej heller det værd.
Så nu sidder jeg lidt her og føler verden er imod Valde og mig. Jeg kan ikke køre med en hest som jeg ikke ved hvornår låser benet og dermed flipper ud, det har jeg min krop for kært til.
jeg skal ud og tale med tidligere ejer i morgen- så må vi se hvad løsningen bliver
dec 2004
men det var godt du selv undersøgte det, og ikke bare stolede på en du ikke kender (mig)
Det gør sindsygt ondt når led låser, kender det fra mig selv, har en ryg skade, der gør at mine ryg hvivler nogen gange låser, så får jeg lyst til at banke hele verden, måske har lille Valde det på samme måde?
spurgte du dyrlægen om han kan bruges til hygge kørsel?
Håber du skriver hvad der skal ske med den smukke pony.
Knus og mange tanker
Anita W
jan 2005
Jeg havde engang en ryghvirvl som stod fast, så min ryg og bækken kunne ikke arbejde sammen- jeg kunne dårlig gå for smerter i hofterne.. så hvis han har det sådan kan jeg godt forstå han flipper ud. det skal han ikke lide med
tidligere ejer er inde på(eller gjorde det meget klart) at hvis jeg vælger at sende ham retur så blir han slået ned=(
Det er rigtig trist og jeg holder virkelig af ham, men man er nødt til at tænke fremad engang imellem i stedet for med hjertet.
den endelige beslutning blir taget i morgen formiddag sammen med tidligere ejer, som har haft ham fra han blev født (han har stadig hans mor) så han vil så absolut også kun Valde det bedste
dec 2004
har prøvet det et par gange, det er svært.
du har her fra mig, en skulder at græde ud ved.
bare skriv.
Knus Anita
jan 2005
Anita: Jeg håber ihvertfaldt at vi træffer det rigtige valg selvom jeg ikke er meget for at sige farvel til min kære valde, som har udviklet sig fra en haæv sløv pony til den mest vindene under dm på en sæson med mig. Jeg var virkelig spændt på hvordan næste sæson sku gå, men den sku åbenbart slet ikke gå =(
Tak fordi i gider høre på mig, det er rart at kunne komme ud med det til andre end dem som kender ham
dec 2004
har du lyst, skriver du bare til mig, vil gerne høre på dig, ved hvor svært det er.
Knus Anita W
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
jan 2005
Hvis man ikke ved noget om løb er det lidt svært, men der er altid nogen der vil hjælpe, og det kræver faktisk ikke så meget. de kan blive tilkørt for ca 1500 kr med opstaldning hos prof travtræner..
Men jeg er meget spændt på udfaldet imorgen, selvom jeg egentlig godt ved hvad det bliver. bliver det som forventet håber jeg på at kunne følge ham på hans sidste rejse, selvom jeg nok vil tude som et barn. men så ved han jeg er der for ham
dec 2004
Jeg har selv prøvet at få flere aflivet, nogle sendte jeg afsted til slagter, i live, det gør jeg aldrig igen, min erfaring siger, at man skal følge dem til det sidste, har haft 3 vi har aflivet af forskellige grunde, det er ekstremt hårdt, men man har det bedre efter et par dage eller mere, fordi man har været der, sat med deres hoved i sine ben, gnubbet dem i hovedet, og lukkede øjnene til sidst, det er hårdt, og man tuder, men for mig er det den bedste måde, hvis det ikke kan være anderledes.
håber det går bedre for dig og din dejlige lille pony.
Anita W
jan 2005
vi skal så finde ud af om han har ondt for så blir han slået ned, hvis ikke vil han vist finde en som vil have ham som hygge pony.
Skal Valde over regnbuen så bliver det hos slagter, men jeg tager selvf med ham.
har da en masse dejlige minder fra ham, samt et kørehovedtøj som vi vandt på lunden og det var den største dag i min løbskarriere. så det betyder rigtig meget for mig
jan 2005
Så nu får han en chance og så må det bære eller briste.
Men jeg er mega glad
dec 2004
Det lyder super godt, håber det lykkedes for dig og lille Valde, men hvor er det svært når alle siger og mener noget forskelligt, det kender jeg, har en fin NF hoppe, super til dressur, men ud af det blå blev hun head schaker, alle havde en mening, jeg har aldrig brugt så mange penge på behandlinger, opperation m.m, intet hjalp, surt, nu går hun bare og får føl, men lækre føl, men lidt synd for hende, da hun elskede at blive redet.
Anita W
jan 2005
Så jeg synes at han skal have en chance. Nu prøver jeg at købe de ting jeg skal bruge, og så prøver jeg at køre med ham når han igen er helt iorden..
Ja der er næsten intet værre for en hest at stå stille hvis den vil bruges
retur/beholde