759 visninger
|
Oprettet:
Veterinærsygeplejerske {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Er der nogen herinde, som er veterinærsygeplejerske eller kender en som er?
Jeg overvejer nemlig, at hoppe fra sygeplejerske til veterinærsygeplejerske, hvis jeg ikke kommer ind som dyrlæge, men ideen har ikke helt fanget mig endnu.
Så kan en fortælle mig, hvad en vet. sygeplejerske laver sådan overordnet?
Jeg har godt nok en ide om det, men jeg synes det hjælper at høre fra en, der faktisk er det.
På forhånd tak
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
jun 2009
Følger: 54 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 551
Jeg er igang med at læse til veterinærsygeplejerske, og er pt på 5 hovedforløb ud af 6, dvs jeg er færdiguddannet om et lille år.
Som veterinærsygeplejerske er man klinikkens blæksprutte, og de fleste dage er meget varieret. Der er også stor forskel på hvor du arbejder og hvilke arbejdsopgaver der er dine primære.
Luns har nævnt en del af tingene
Jeg er selv rigtig meget med til operationer dvs. sørger for operationsstuen er klar og alle instrumenter, suturer, medicin mm fundet frem, hjælpe med at dyret får lagt venflon, bliver bedøvet, intuberet, koblet til anæstesiapperat, at operationsområdet bliver klippet, vasket og sprittet, at holde øje med dyrets forskelligeværdier under operationen (fx
Temperatur, puls og blodtryk), og evt. assistere dyrlægen under operationen. Når operationen er færdig, skal operationsområdet vaskes, dyret skal have fjernet tubus og venflon, overvåges i opvågningen, der skal findes medicin frem til når dyret skal hjem, laves regning og
evt skal den have krave/dragt på mm. + operationsstuen ryddes op og gøres ren.
Derudover hjælper jeg en del med tandbehandlinger dvs. Jeg renser dyrenes tænder vha ultralyd, laver tandjournal og tager evt tandrøntgen. Hvis der er tænder der skal pilles ud, så tager dyrlægen over
Desuden er en stor del af arbejdet laboratorieundersøgelser. Både med blod (mange dyreklinikker har et lille blodprøve-laboratorium), urinundersøgelser samt afføringsprøver primært for forskellige parasitter
Indimellem det andet skal der tages telefoner, besvare mails, betjenes og vejlede kunder, ryddes op, pakke varer ud, foder skal sættes på hylder, der skal bestilles varer, der skal gives en hånd i konsultationer, der skal klippes klør og tømmes analkirtler, og selvfølgelig uddeles en masse godbidder og kæl til dyrene
Jeg er selv uddannet bioanalytiker, men efter 10år på sygehus valgte jeg at forfølge min barndoms drøm, og har aldrig fortrudt det! Elsker simpelthen veterinærsygeplejerske faget
okt 2013
Følger: 47 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 167
jun 2009
Følger: 54 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 551
Nogen år tilbyder skolen nogen pladser til kvote-elever, dvs. at man kan få lov til at tage de 10uger på grundforløbet uden at have en elevplads. Så vidt jeg ved kræver det både en motiveret ansøgning + samtale med skolen, hvor efter evt. kvote-elever bliver udvalgt. Så selv om man søger om en kvoteplads er der ingen garanti, for at man kommer ind. Desuden kan du heller ikke få lov til at tage resten af uddannelsen uden en elevplads.
Så mit bedste råd er at skrive en god ansøgning + CV der skiller sig ud, og så aflevere/sende den til de dyreklinikker der søger elever.
Der er rigtig mange der søger de enkelte elevpladser, og jeg kender en del elever der har måtte flytte for at finde elevplads (både på tværs af landet, men også til fx Norge), så det er med at få sendt en masse ansøgninger afsted, for chancen for at du får en lige i nærheden af din bopæl er minimal
okt 2013
Følger: 47 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 167
Veterinærsygeplejerske