{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
510 visninger | Oprettet:

God tålmodig smed {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har købt en unghest, som jo på et tidspunkt skal have smed, men jeg er så bekymret for at det skal ende ud i en dårlig oplevelse, og håber derfor i kan hjælpe mig med en tålmodig smed, som er mega god til ungheste, som er lidt dårlig til at løfte fusserne. Vi holder til i Århus området.

Jeg har lige et andet spørgsmål, nu hvor jeg alligevel laver dette opslag. Min hest er købt hos en der ikke har passet hans Hove for godt, og de er derfor endt ud med at være meget flade. Det ville jeg godt have rettet op på i en fart. Han får alt muligt slags tilskud til hovene, men mit spørgsmål er egentlig, ville det være smartest at få sko på, så han kan få rettet hoven op og så han ikke bliver ved med at slide den forkert?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God tålmodig smed
  • #1   23. apr 2022 Det sidste får du nok mest ud af at spørge din kommende smed om.

• #2   23. apr 2022 Det har jeg også bestemt tænkt mig at gøre. Havde bare fået rådet et smed, men fik så af vide af en anden person at den smed havde slået hendes unghest, fordi den heller ikke var nem ved smed. Dette ville jeg ikke ud for

• #3   23. apr 2022 Jeg tænker, at hvis du har problemer med at få taget Hove på hesten, og derfor er bekymret for en dårlig smede oplevelse - så skal du starte et andet sted end at lede efter en smed som aksepterer utrænede heste.

Så i gang med at træne at løfte Hove og rense dem hver dag, evt flere gange om dagen. Er hesten utrænet så start i det små med lige at få den til at løfte hoven, og så masser af ros. Nårhesten er tryg ved det, så begynd trense hoven osv.
    Er du utryg ved at lære hesten det, såfremt en træner ud som kan hjælpe dig og hesten med at lære det.

Er hesten i stor nød for at få smed her og nu, så aftal med smeden at du bestiller dyrlæge til at bedøve hesten, såsmeden får mest mulig sikkerhed i at beskære hesten.
    Det er en dyr løsning, men kan nogle gange være nødvendig.

Så har du herefter jo god tid til at træne hesten i at få taget Hove til næste gang den skal beskæres.

Jeg vil ikke anbefale min egen smed, han er super god til ungheste, men tager ikke utrænede heste hvor han risikerer at komme til skade, hvilket man jo godt kan forstå.
    Det nemmeste er at vælge en smed som kommer jævnligt i stalden, hvorhesten står, og som du synes laver et godt stykke arbejde og behandler hesten godt.

Mvh Charlotte

Mvh Charlotte

• #4   23. apr 2022 Han bliver trænet hver dag, han kan godt løfte den, men han har ikke balancen til at blive stående i længere tid af gangen, og det er med det jeg mener man skal have is i maven. For han har bare ikke balancen endnu. Jeg ville bare godt have rettet hovene op, så hans sener i benet ikke tager skade, for de er meget flade som de ser ud nu. Han fik smed af tidligere ejer inden jeg købte ham, som var for en måned siden. Men tror at ham jeg købte ham af tager den billigste løsning, og det virker også til at smeden lige har været hurtig nok. Derfor ville jeg jo bare min hest det bedste, og hvis sko er løsningen så får han det

• #5   23. apr 2022 En almindelig 2-års plag burde nu nok kunne stå på tre ben, og hvile vægten på fjerdebenet på smeden. Det vil jeg i hvert fald mene. Men er det balancen, så træn længden du holder hvert ben, og beløn med gulerødder eventuelt smiley

Og slip aldrig benet, hvis hesten forsøger at tage det til sig. Slip først, når hesten står roligt smiley

• #6   23. apr 2022 Jeg købte også en 2 års sidste år, som aldrig har fået ordnet hove ( han var opvokset vild) og det er faktisk først nu, at han er sikker i at få løftet ben.

Men hvad jeg har kunne konstatere at i takt med at hovene groede ud, på mit foder, jo pænere blev hovene. Han havde også andefødder føder med ret lang tå da jeg købte ham.

Det har været en interessant observation at se hovene rettet sig selv, da han fik noget ordentlig foder, og lod naturen klare det.

Måske du er heldig, at opleve det samme.

Ellers er dyrlæge og bedøvelse nok vejen, da du kan give din hest en virkelig dårlig oplevelse ved smede besøg, som kan give problemer fremover.

Og på den anden side, kan man overveje om det er ok at bede en anden person, sætte sin ryg og førlighed på spil, på at beskær en “ikke - opdraget” hest. Det er jo nu en gang os heste ejers ansvar at vores heste ikke volder skade på smeden, at vi har skolet og opdraget dem på betryggende vis.

Så bedøvelse eller mere træning, tænker jeg er dine muligheder.

• #7   23. apr 2022 Og hvis du vil træne det, er mit råd godbidder, også slip hesten det øjeblik den bliver urolig.

At vi kan løfte benet på vores heste og holde det, er en kæmpe tillid fra vores heste. Da vi i deres verden forhindre dem i at flygte, hvis der skulle komme en sabel Tiger forbi.

Det andet kan være balance problemer, og det derfor syre i hestens muskler at skulle stå på 3 ben.

Så hvis du fastholder hestens ben, når den synes at det er nok, kan du lave en forbindelse at det at få løftet ben, er en udsætning for fare, = en cortisol stigning. Altså øget stress / ubehag. Da du fratager den, den eneste måde for overlevelse : at flygte.

Og hvis det skyldes at hesten syre til, kan du lave en forbindelse : løftning at ben = smerte.

Begge dele er ikke så ønskværdig.

Men hvis hesten ved, at, den til en hver tid kan sætte hoven i jorden, vil den hvile mere i at have hoven løftet.

Det kan godt tage lidt længere tid at træne på denne måde, men man opnår at hesten kan være i det, og forbinder løftning af hovene med noget positivt - det er ikke ubehageligt og man får godbidder smiley

• #8   23. apr 2022 Jeg træner og træner og det bliver bedre og bedre, og han er så dygtig. Han får en masse ros og godbidder, men som sagt er han ung og det med at finde ud af hvor balancen skal ligges, er udfordringen lige nu, jeg slipper hvis jeg kan se han begynder at sige fra. Jeg ønsker heller ikke det skal forbindes med noget dårligt. Træning er ikke det jeg ønsker hjælp til, da vi er igang hver evig eneste dag. Og det bliver bedre, men tak smiley

Jeg søgte nu bare en erfaren smed, som er tålmodig, jeg betaler hellere end gerne lidt ekstra for forståelse af at smed også skal kunne give slip, hvis hesten ikke kan stå på benet. Uden at slå den, det er det jeg frygter. Lige nu kender jeg kun en smed, som ikke engang er uddannet. Og ville helst ikke gå den vej, ville gerne at det er en der uddannet og kan guide mig lidt

Kommentér på:
God tålmodig smed

Annonce