{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.349 visninger | Oprettet:

Clara S
Clara S
Tilmeldt:
18. okt 2021
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1

Heste trailer {{forumTopicSubject}}

Hej
Min bil kan trække 1400kg. Hvad skal totalvægt, lasteevne og egenvægt være på en hestetrailer den skal kunne trække? Den skal kunne have min hest på 600kg. i??
Aner intet om biker btw.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste trailer
  • #1   18. okt 2021 Din bil må maks have en totalvægt på 2100 kg. Hvis du skal have 600 kg hest med, må trailerens egenvægt maks være 800 kg (gerne mindre, hvis du skal have udstyr i traileren). Traileren må have en totalvægt på 1400 kg.
    ^ Dette er hvis du har kørekort efter maj 2009 og ikke har trailerkort.

    Hvis chaufføren har kørekort fra før maj 2009 sælger følgende:

    Her må du vælge om du går efter trailerens totalvægt eller hvad bilen på have på krogen.
    Forskellen er, her må du, hvis der er behov for det, tage bilens maks trækvægt og lade som om det er trailerens totalvægt (i stedet for det der står som trailerens totalvægt). Bare trailerens egenvægt + læs stadig holder sig til hvad bilen må trække.

    Dette har den fordel at du kan køre med en trailer hvor totalvægten er 2000 kg, så længe du ikke kører med mere end 1400 kg som faktisk vægt.

    Maks totalvægt på bilen er fordi dit vogntog maks må veje 3500 kg i alt.

    Håber det giver mening?


  • #2   18. okt 2021 Jeg forstår ikke svar nr 1?

    Her er min forklaring.
    Du fortæller, at din bil må trække 1400 kg?

    Hvis kørekortet er efter 2009:
    Man går ud fra at trailers totalvægt ER lig med vægten af trailer plus vægten af lasten.
    (vægt trailer + max tilladt vægt af last = totalvægt)
    Dvs uanset hvor let lasten er, så må du ikke køre med en trailer beregnet til at trække mere end totalvægt 1400 kg.
    Og den reelle vægt af trailer og last skal naturligvis være max 1400 kg.
    - Det bør være muligt at finde en trailer der kan indeholde 600 kg hest. Som tommelfingerregel vejer en hestetrailer vistnok omkring 750 kg. Så du bør lige kunne nå det med 1400 kg.

    Hvis kørekortet er fra før 2009:
    Trailers vægt + lastens reelle, vejede vægt skal være under 1400 kg. Det er okay hvis trailer er beregnet til at kunne trække mere end 1400 kg, bare man vejer mindre end 1400, hvis man kører op på godsvægten.
    Så, låner jeg din bil og min venindes trailer (som kan trække 1100 + kg hest) og kører ud og køber et par kalve, så er det lovligt.
    Totalvægt ifølge registreringsattesten er max vægt =totalvægt omkring 2 tons, men fordi vægt af trailer og kalve er langt under 1400 kg må jeg godt...
    Men du må ikke køre og hente kalve for mig, for registreret totalvægt er langt over 1400 kg.

    Det gælder for alle biler, at vægt af bil + vægt af ting og passagerer skal være tungere end trailer +trailers vægt.
    Vægt af bil + ting og passagerer i bilen +trailer + trailers last skal være under 3500 kg, hvis du har et almindeligt kategori B kørekort.


  • #4   19. okt 2021 Rettelse.
    Kørekort fra 2009
    Man går ud fra at totalvægt er lig trailer vægt + max tilladt vægt af last.
    Så hos dig (du er ung) skal trailer have tilladelse til at være læsset med 600 kg, men vægt af trailer + max vægt skal være max 1400 kg.
    - Der var en tastefejl i min tekst, tror jeg.

    Gammel kørekort, før 2009.
    Totalvægt er det, som trailer og last vejer målt på fx en vejestation med godsvægt.
    Mit kørekort er 20 år gammelt.
    Så jeg må godt tage en kæmpestor trailer og laste den med dyner og køre med det, bare det vejer under 1400 kg.


  • Clara S
    Clara S Tilmeldt:
    okt 2021

    Følger: 11 Emner: 1 Svar: 1
    #5   19. okt 2021 Så hvis mit kørekort er fra før 2009 må jeg køre med 1400kg i alt det vil sige en trailer med egenvægt under 800kg. Og min hest på 600kg??
    Er det forstået rigtigt?:)


  • #6   19. okt 2021 Clara: Så skal der stå (maks) 1400 kg totalvægt på trailerens registreringspapirer. Man kan også få en trailer vejet ned, hvis man nu finder en trailer med egenvægt på maks 800 kg og en totalvægt på f.eks. 2000 kg. De 2000 kg kan du få ændret.

  • #7   19. okt 2021 Hvis kørekort er efter 2009, så skal trailers registrerede totalvægt være max 1400 kg.
    Og egenvægt skal være under 800 kg.

    Hvis kørekortet er ældre, så skal hest + trailer max veje 1400 kg.
    Dvs det kan godt være at registringsbeviset siger at totalvægt = max tilladt vægt + trailers egenvægt er mere - men her gælder kun den vægt, som tingene vejer.


  • #8   20. okt 2021 For fx at uddybe. Mit kørekort er fra 1999 så jeg må godt kører med en 2000 kilos autotrailer efter min bil der må trække 1800 kilo, så længe at traileren incl last ikke overstiger 1800 og at trailer+last samt min bils faktiske vægt tilsammen ikke overskrider 3500 kilo (det ville den så gøre i denne her situation :))

  • #9   22. okt 2021 Tjek på www.haenger.dk

  • #10   29. okt 2021 Hvis du går ud fra at totalvægten på trailer og bil ikke overstiger 3.500, og at bilen ikke kommer til at trækken en trailer som totalt vejer mere end det bilen må trække, så går du ikke galt.
    Humbaur har en single trailer med totalvægt på 1300 kg, og den må læsse 650 (mener jeg).
    Vi har selv en bil, som må trække 1500 kg totalt, og har så også valgt at købe en trailer som har en totalvægt på 1300 kg, så vi var sikre på at vi ikke ville komme i problemer.
    Men ellers så skriv eller ring til politiet og spørg, så du ikke ender med en kæmpe bøde


Kommentér på:
Heste trailer

Annonce