698 visninger
|
Oprettet:
Er holsteiner god begynderhest? {{forumTopicSubject}}
Har fundet sen skønneste holsteiner. Dog er jeg i tvivl. Er eb holsteiner en god begynder hest? Er på jagt efter første hest og kan min grundridning:) hvordan er racen?
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Det er meget individuelt i de forskellige racer/avlsforbund hvordan temperamentet er, da det handler om generne bag, og hvad/hvordan hesten er brugt, og tildels dens sygehistorie.
Generelt syntes jeg at holsteineren er en lækker type hest, der egner sig ufattelig godt som sportshest, men igen det kommer an på de enkelte hest.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Hvis hesten er fornuftig, så køb den
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Men alle heste er selvfølgelig individer.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
Som de andre skriver, så handler det om, om du har kemi med hesten. Passer dens evner med det du gerne vil med din ridning her og nu?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
-> hvad har du brug for i din første hest?
Har hesten du ser på de træk?
Er der nogen træk, du bare ikke kan leve med?
Der er sikkert en del egnede holstenere, men nok også nogle, der er uegnede.
Så, race alene er ikke nok til at vide, om det er en god hest for dig. Men, det kan det være.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg har en DV med Holstener afstamning og han er en guttermand. De Holstenere jeg har kendt, har været gode heste. Men jeg har da også hørt om dem der var sensitive og svære. Det er så individuelt, så kig på hesten og mærk den. Hvis kemien er der og du nyder at være på og omkring den, så køb den
okt 2013
Følger: 47 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 42 Svar: 167
Selvfølgelig er racen på en bestemt måde generelt set, men man skal passe på ikke at skære dem alle over en kam. Jeg rider fx. en haflinger, der er vildt sensitiv, modsat hvad man ellers ville tro om en haflinger/koldblodet race.
Jeg har også altid sagt at jeg absolut ikke skal have en jyde og uden jeg vidste det, faldt jeg pladask for min Odin, selvom det egentligt ikke var en hest for mig.
Min pointe er bare, at man både kan have nogle mål med ridningen, som en bestemt race måske er bedre egnet til, men at man ikke skal glemme at kigge på den enkelte hest. Det kan være at hesten overrasker og faktisk er præcis den hest du vil have/har brug for, uden man måske tænker over det.
Er holsteiner god begynderhest?