389 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Studere i udlandet Studere i udlandet

Hej HG
Det her er ikke hesterelateret, men jeg vil alligevel høre jeres mening:
Hvis I nu ikke kan tage drømmeuddannelsen herhjemme, men derimod har muligheden i udlandet, havde I så gjort det? Også selvom det måske er 6 år væk hjemmefra?
Eller havde I fundet jer tilrette med at finde noget andet?
Jeg spørger, fordi jeg er meget i tvivl. Jeg er lige startet på sygeplejerske, da jeg selvfølgelig giver det et skud, for at se om det er noget. Men jeg kan godt mærke, at tanken om at blive dyrlæge stadig er der smiley Jeg er godt klar over, at beslutningen er helt min egen, men nogengange hjælper det, at få andres synspunkt på sagen.
Jeg håber I vil tage tiden til at skrive, hvad I havde valt at gøre smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • Fjernelse af defekt skrue i lampeudtag, opsætning af IKEA-lampe 790 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Studere i udlandet
  • #1   9. sep 2021 Jeg kender en fra Norge som studerede ét år i Kina, og det var noget af det fedeste hun nogensinde havde oplevet. Ingen tvivl om at det bliver hårdt og svært, men hvis det virkelig er det man vil, så skal man gøre det. Selvfølgelig ville det være en god idé at tale med familien om det først, og vær sikker på at alt økonomisk er i orden smiley

• #2   9. sep 2021 Jeg tjekker selvfølgelig, at alt økonomisk er på plads. Jeg mener jeg kan søge om at få SU med dertil. Jeg tænker, at det værste der kan ske, er at man kommer hjem igen smiley

• #3   9. sep 2021 Jeg har læst et år i Sverige, da uddannelsen jeg tog ikke findes andre steder i Norden. Det var et fedt år, hvor de andre jeg læste med fra Danmark blev ens nærmeste familie da der var langt hjem til ens famile. Så hvis man har mod på det er det bare at springe ud i det.

• #4   11. sep 2021 Bare husk at der mange steder skal betales for uddannelse/universitet og det kan være temmeligt mange penge. Og undersøg om uddannelsen er godkendt herhjemme - alt efter hvor i verden man uddanner sig er det nemlig ikke en garanti, at den accepteres her.

• #5   13. sep 2021 Michelle - Tak. Jeg har kigget på det økonomiske og snakket med en studievejleder, der vidste noget om, at komme hjem og arbejde bagefter. Jeg er mere i tvivl om det er det værd smiley

• #6   14. sep 2021 Jeg har taget overbygningen til min uddannelse (mastergrad på universitetet) i Skotland, fordi jeg ikke kunne finde noget tilsvarende i DK. Jeg fik det godkendt af SU-styrelsen, så jeg både fik SU med og studieafgiften betalt (det kan man dog kun, hvis man kan bevise, at en lignende uddannelse ikke er tilgængelig i DK).
    Det var absolut det værd for mig, ingen tvivl. Jeg har altid elsket at være en del af det internationale miljø, og det giver studietiden noget ekstra, når man er et helt nyt sted. Jeg vendte aldrig tilbage til DK igen, har været udlandsdansker i 12 år nu smiley

• #7   16. sep 2021 Gengerella - Må jeg spørge, hvordan du gjorde ift. familie og venner herhjemme? Havde du tid til at komme hjem til fødselsdage eller større begivenheder? smiley

• #8   17. sep 2021 Ja, det må du da smiley

Under min studietid var jeg kun hjemme i DK få gange. Jeg fravalgte at tage hjem til fødselsdage - mener kun, at jeg var hjemme til jul og påske. Det handlede både om tid i forbindelse med studiet og penge til flybilletter. Til gengæld fik jeg besøg af flere veninder og familiemedlemmer - min mor kom bl.a. over flere gange, og det var enormt hyggeligt.
    Den sværeste situation var, da der var en begravelse, som jeg var ked af ikke at kunne deltage i. En ven af familien døde i en trafikulykke midt i min (afsluttende) eksamenstid, og det var rigtigt svært at være så langt væk hjemmefra lige der. Heldigvis havde jeg allerede et godt nyt netværk i Skotland (kæreste og kammerater), så jeg fik den støtte, jeg havde brug for - det handlede mere om ikke at kunne være der for resten af min familie. Den slags valg er man selvfølgelig nødt til at forberede sig på, at man måske skal tage. Her handlede det ikke om penge (dem havde jeg fundet til flybilletten), men simpelthen om elendig timing i forbindelse med studiet. Reeksamen eksisterer selvfølgelig, men det er kompliceret, når det foregår i et land, som man måske er nødt til at fraflytte, inden reeksamen finder sted.

Nu har jeg som sagt boet i udlandet (Skotland, England, Frankrig, Tyskland) i mange år efterhånden, og jeg vil sige at til almindelig kontakt er Skype/Messenger/Facetime jo genialt og super nemt. Men det kan være besværligt at mødes face to face så tit, som man måske gerne ville, det er klart smiley Selv i dag hvor jeg ikke behøver at flyve for at se familien og har penge til at komme hjem, når jeg har lyst, går jeg glip af fødselsdagsfejringer og den slags, fordi jeg ikke bare kan komme en enkelt eftermiddag og smutte igen. Men sådan er det jo også, når man bor i Kbh og familien i Vestjylland fx. smiley

• #9   17. sep 2021 Tusind tak for svar! smiley
    Jeg tror også, at det kan være hårdt ikke at være med til det hele, men måske er det det værd, hvis det er drømmeuddannelsen? Jeg ser lige det her studie an, ellers kunne jeg nok godt finde på at tage til udlandet smiley

Kommentér på:
Studere i udlandet

Annonce