547 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Udlån: Fordele og udlemper Udlån: Fordele og udlemper

Jeg overvejer om jeg skal udlåne én, eller to af mine ponyer, men er meget i tvivl om, der måske er flere ulemper end fordele (har hørt en del skræk historier)...

Så? hvad er jeres erfaringer i forhold til udlån? Er det "bare" bedre at sælge, eller kan det lade sig gøre at fine en låner som vil passe på hesten - også selvom det "bare" er en shetlænder?

Billedet er af de to piger det drejer sig om smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udlån: Fordele og udlemper
  • #1   3. aug 2021 Altså jeg har lånt både shetlænder og nu en araber og synes da selv jeg passer godt på dem ?? . Men man skal nok vælge en låner med omhu.

• #2   3. aug 2021 Louise J:

Det er jeg sikker på du gør :), men der er også mange som ikke rigtig regner en shetlænder for "noget" - desværre, for det er en dejlig race :)Men du har nok ret, man skal holde sine øjne åbne smiley

• #3   3. aug 2021 Min smiley forsvandt ?? .

Men ja, desværre. Det var også mit indtryk fra dyrlægen. Havde en forfangen shetlænder og han sagde mange andre ikke gad bruge mange penge, før de aflivede.

• #4   3. aug 2021 Louise J

Det er typisk problemet ved de små ponyer - de regnes egentlig ikke for ret meget, da de "kun" kan bruges som selskabs hest - hvilket jo ikke passer, da de kan bruges til mange ting. Bla. Som rideponyer til små børn smiley

• #5   3. aug 2021 Tjae.
    Jeg har set på at låne heste.

Jeg bilder mig ind,, at jeg passer godt på mine dyr.

Men - hvad med dyrlægen? Hvis hesten bliver syg, hvem betaler? Hvem bestemmer, hvor langt man går, ift udredning, behandling, og hvornår man venter og ser an, hvornår afliver man?
    Hvis ejer vil have indflydelse på, hvornår man gør hvad, skal låner så betale?
    Der er mange, som mener at låner da betaler smed, dyrlæge osv - men, jeg vil som låner ikke betale uhæmmet udredning og behandling, hvis en anden diktere at skal gå længere, end jeg mener er dyrets interessere! Der er også etik i dether - jeg vil ikke have flere undersøgelser udført, end dyret med sikkerhed går gavn af og har en god prognose for at blive rask og velbefindende igen.
    - Jeg vil have kontakt på, hvor langt mine forpligtelser går.

Ofte kræver forsikring, at man skal eje dyret.
    Jeg kan ikke forsikre andres dyr i mit forsikringsselskab.

Så, det er simpelthen lettere at købe dyr.
    Derfor ejer jeg alle mine dyr.

• #6   3. aug 2021 Jeg har lånt min hest ud, da han har headshaking og derfor i visse miljøer og situationer ikke kan rides. Samtidig har han en gaffelbåndsskade der gør at han ikke kan tåle at springe.

Hvis låner ikke længere vil have ham, så kommer han hjem til mig og jeg kan sikre mig at han får en ny god låner.

Vi har aftalt at jeg betaler forsikringen, men hun betaler dyrlægen hvis hun vurdere det er nødvendigt med dyrlæge. Hvis jeg mener der skal yderligere dyrlæge, så betaler jeg. Vi er begge meget enige om at store komplicerede udredninger er han færdig med.

Hun bruger ham som skovturshest, så jeg tvivler på der bliver noget smiley

• #7   3. aug 2021 Skal du låne ud, så er det en ide, at det ikke er længere væk end, at du kan komme på uanmeldt besøg og se til din pony(er)
    Vi ha alle hørt/ læst en masse skræk historier. Men vi høre jo ikke så ofte om alle dem det går godt med.
    Sørg for, at dine og låners forventninger stemmer overens, i en kontrakt. Vær grundig med, at formulere hvad dine ponyer kan / kan ikke bruges til. Hvad de må få af foder/ mængde og hvad der er no go. Du har sikkert flere ting du gerne vil tilføje.
    Held og lykke med, at finde en go låner.

• #8   3. aug 2021 Der er da sikkert nogen der gerne låner en shet til selskab, eller nogen som har interesse i at køre med dem.
    Men som andre skriver så er det meget vigtigt at man laver kontrakt, mad alt tænkeligt og utænkeligt, selv om man verbalt er enige, så kan situationen ændre sig når man står i en klemt situation og det er her skræk historierne kommer ind.
    Det er en god idé, som en skriver at låner holde dyrlæge udgifter til hvad man synes er ok og hvis ejer vil have mere, så betaler ejer, evt. med ret til at tage hesten hjem. Selvfølgelig skal låner så ikke misbruge dette ved ikke at "mene" der er behov for dyrlæge når der er, for at få ejer til at betale.
    Dog vil jeg altid synes at ejer skal liv og sygeforsikre en udlånt hest, så man er sikret så godt som muligt ved fx. uheld.

Det er også ret vigtigt at have en god mavefornemmelse med låner og se stedet hestene skal være.

Jeg håber at du finder en god låner til de to små fine piger smiley

• #9   3. aug 2021 Tak allesammen for jeres input smiley

Hvis pigerne skal udlånes bliver det, naturligvis, på kontrakt - tør næsten ikke andet :).

Men intet er sikkert endnu, det er kun i overvejelsesfasen pt.

• #10   4. aug 2021 Jeg har flere gange haft lånt heste, og der har aldrig været problemer.

Ved udlån er der den kæmpe fordel, at finder du ud af, at hesten ikke har det godt, der hvor den er kommet hen, så er du i din fulde ret til, at hente hesten. Men er hesten solgt, så er den solgt.

Alternativt kan man udlåne, med den mulighed, at låner kan købe hesten efter en bestemt periode, hvis begge parter er interesseret i det.

• #11   10. aug 2021 jeg lånte min frieser vallak ud til hans nu ejer og hun betalte alt for ham, smed dyrlæge sadel osv. hvor vi så lavede en aftale om at hvis hun skulle købe så ville hun få nedslag i prisen. dette ville jeg ikke være bleg for at gøre igen.

Kommentér på:
Udlån: Fordele og udlemper

Annonce