Udlån: Fordele og udlemper Udlån: Fordele og udlemper
Jeg overvejer om jeg skal udlåne én, eller to af mine ponyer, men er meget i tvivl om, der måske er flere ulemper end fordele (har hørt en del skræk historier)...
Så? hvad er jeres erfaringer i forhold til udlån? Er det "bare" bedre at sælge, eller kan det lade sig gøre at fine en låner som vil passe på hesten - også selvom det "bare" er en shetlænder?
Billedet er af de to piger det drejer sig om
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
okt 2009
Følger: 99 Følgere: 52 Heste: 12 Emner: 39 Svar: 103
Det er jeg sikker på du gør :), men der er også mange som ikke rigtig regner en shetlænder for "noget" - desværre, for det er en dejlig race :)Men du har nok ret, man skal holde sine øjne åbne
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
Men ja, desværre. Det var også mit indtryk fra dyrlægen. Havde en forfangen shetlænder og han sagde mange andre ikke gad bruge mange penge, før de aflivede.
okt 2009
Det er typisk problemet ved de små ponyer - de regnes egentlig ikke for ret meget, da de "kun" kan bruges som selskabs hest - hvilket jo ikke passer, da de kan bruges til mange ting. Bla. Som rideponyer til små børn
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Jeg har set på at låne heste.
Jeg bilder mig ind,, at jeg passer godt på mine dyr.
Men - hvad med dyrlægen? Hvis hesten bliver syg, hvem betaler? Hvem bestemmer, hvor langt man går, ift udredning, behandling, og hvornår man venter og ser an, hvornår afliver man?
Hvis ejer vil have indflydelse på, hvornår man gør hvad, skal låner så betale?
Der er mange, som mener at låner da betaler smed, dyrlæge osv - men, jeg vil som låner ikke betale uhæmmet udredning og behandling, hvis en anden diktere at skal gå længere, end jeg mener er dyrets interessere! Der er også etik i dether - jeg vil ikke have flere undersøgelser udført, end dyret med sikkerhed går gavn af og har en god prognose for at blive rask og velbefindende igen.
- Jeg vil have kontakt på, hvor langt mine forpligtelser går.
Ofte kræver forsikring, at man skal eje dyret.
Jeg kan ikke forsikre andres dyr i mit forsikringsselskab.
Så, det er simpelthen lettere at købe dyr.
Derfor ejer jeg alle mine dyr.
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Hvis låner ikke længere vil have ham, så kommer han hjem til mig og jeg kan sikre mig at han får en ny god låner.
Vi har aftalt at jeg betaler forsikringen, men hun betaler dyrlægen hvis hun vurdere det er nødvendigt med dyrlæge. Hvis jeg mener der skal yderligere dyrlæge, så betaler jeg. Vi er begge meget enige om at store komplicerede udredninger er han færdig med.
Hun bruger ham som skovturshest, så jeg tvivler på der bliver noget
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Vi ha alle hørt/ læst en masse skræk historier. Men vi høre jo ikke så ofte om alle dem det går godt med.
Sørg for, at dine og låners forventninger stemmer overens, i en kontrakt. Vær grundig med, at formulere hvad dine ponyer kan / kan ikke bruges til. Hvad de må få af foder/ mængde og hvad der er no go. Du har sikkert flere ting du gerne vil tilføje.
Held og lykke med, at finde en go låner.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.774
Men som andre skriver så er det meget vigtigt at man laver kontrakt, mad alt tænkeligt og utænkeligt, selv om man verbalt er enige, så kan situationen ændre sig når man står i en klemt situation og det er her skræk historierne kommer ind.
Det er en god idé, som en skriver at låner holde dyrlæge udgifter til hvad man synes er ok og hvis ejer vil have mere, så betaler ejer, evt. med ret til at tage hesten hjem. Selvfølgelig skal låner så ikke misbruge dette ved ikke at "mene" der er behov for dyrlæge når der er, for at få ejer til at betale.
Dog vil jeg altid synes at ejer skal liv og sygeforsikre en udlånt hest, så man er sikret så godt som muligt ved fx. uheld.
Det er også ret vigtigt at have en god mavefornemmelse med låner og se stedet hestene skal være.
Jeg håber at du finder en god låner til de to små fine piger
okt 2009
Hvis pigerne skal udlånes bliver det, naturligvis, på kontrakt - tør næsten ikke andet :).
Men intet er sikkert endnu, det er kun i overvejelsesfasen pt.
jan 2005
Følger: 16 Følgere: 66 Heste: 5 Emner: 369 Svar: 1.628
Ved udlån er der den kæmpe fordel, at finder du ud af, at hesten ikke har det godt, der hvor den er kommet hen, så er du i din fulde ret til, at hente hesten. Men er hesten solgt, så er den solgt.
Alternativt kan man udlåne, med den mulighed, at låner kan købe hesten efter en bestemt periode, hvis begge parter er interesseret i det.
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 6 Emner: 22 Svar: 348
Udlån: Fordele og udlemper