Influensers og andres dumheder {{forumTopicSubject}}
Hmm blot en tanke fra mig..
Jeg følger ikke rigtigt nogen alm. influensers på Instagram da jeg ikke syntes det er meningsfyldt indhold de ligger op.
Dog faldt jeg lige over en story på insta, hvor en kendt er ude og gå tur og møder nogle heste, de har taget æbler og gulerødder med til hestene og går uden videre bare ind og fodre dem...
Helt ærligt, overvejede at kommentere på opslaget og skrive "skal jeg også uopfordret komme hen til dig, og give dit barn uanede mængder slik!?"
Men altså influensers og andre "kendte" er jo hævet over alle os andre, så sådan et budskab bliver helt klart ikke modtaget særligt positiv anden end som "hate"
Hvad havde i gjort? Hvis nu det var jeres heste? Eller i så en person gøre det?
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.314
Har dog aldrig oplevet at nogen er gået ind til hestene. Tror godt nok jeg var blevet harm over det, og bedt dem om at komme ud med det vuns. Både for deres egen sikkerhedsskyld - man går satme ikke ind til fremmede heste? (medmindre der er en årsag) Og man fodrer dem slet ikke. Men desværre er det de færreste ikke-heste mennesker der forstår harmen i det. De vil jo bare gerne hyggefodre heste.
Videoer synes jeg det er lidt svært at sige noget til - man kender ikke omstændighederne.
Som sidenote, er jeg før gået ind til en nabo rideskoles heste, fordi en af dem havde dækkenet meget mærkeligt på. Rettede op på det, og smuttede ud igen
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Starter blidt med at hegne 2 hektarer ind.
Jeg har talt med naboer og genboer og fortalt, at jeg bliver usædvanligt vred hvis
1) folk går ind på foldene. Det gælder også hunde.
2) folk fodrer mine dyr.
-Dels, er man ikke trænet i at håndtere store dyr, kan det hurtigt udvikle sig farligt for mennesker at færdes på folde.
- Dyr kender ikke forskel på giftigt - ikke giftigt. De æder ukritisk af det de får fra hånden. Jeg kan brænde 30.000 kr af på et par uger i et forsøg på at redde en forgiftet hest - og alligevel ende med en aflivning.
- En hund der tigger, kan være sød. En ko eller hest der tigger kan være voldsom og potentielt farlig, når 500 kg opmærksomhedshungrende ko stranger lavere rangerende dyr til de går væk, eller en hest bider eller sparker. Disse uvaner er der ikke kun når idioter giver godbidder uden aftale - de samme uvaner kan gøre det svært at håndtere dyret i hverdagen.
-mine naboer ved, at jeg uden tøven vil give dem en skideballe, hvis de går ind på mine folde eller fodre mine dyr.
Men, de kender mig også godt nok til at vide, at jeg gør det for at passe på mine dyr og medmennesker så uheld ikke sker.
Omsorgsfulde hilsner herfra - og en skideballe, der kan mærkes!
aug 2016
Sorry. Men not sorry - kontakt mig, gå ikke ind på folden.
Jeg tror, at der er 3 huse på min vej, som ikke har været beboet af min slægt indenfor de sidste 50 år...
I lokalområdet ved folk, hvem vi er.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 8 Svar: 147
Men de bør dog stadig gøre opmærksom på det, når de lægger det ud på sociale medier, efter min mening;)
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
maj 2007
At en infuencer lægger et post op, hvor de er inde ved heste, og give dem æbler og gulerødder, burde ikke behøve en længere beskrivelse om hvad der er intentionen eller aftalerne bag.
Folk må bare bruge deres sunde fornuft.
nov 2011
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
men er rimelig obs på om folk foder mine heste.
nu har jeg været flyttet et par gange, og det er det første jeg fortæller folk.
de må gerne give gulerødder/æbler. Og IKKE andet
jeg vil ikke have folk eller hunde på folden. Min hoppe kan ikke lide hunde, og jeg vil ikke stå til ansvar for at folk bliver stået på eller andet. så de må komme ind hvis der er noget
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Jeg havde nok ikke valgt at kommentere det på de sociale medier osv, da jeg ikke kan være sikker på at ejer ikke har givet tilladelse.
Hvis jeg så nogle gå ind på folden til MIN hest for at fodre, eller fodre over hegnet, ville de få en påtale og en forklaring på hvorfor jeg ikke vil have det.
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Min hest har stået opstaldet hvor folden gik helt ned til Odense fjord, med nærmest kun en trampesti og stranden i mellem. Jeg har ikke set nogen stå og give noget over hegnet, men det er bestemt ikke utænkeligt.
Nu er jeg flyttet lidt væk, så hesten nu står på en fold helt op til villahaver. En morgen kom jeg til en fold der var strøet til med små æbler. Der gik jeg pænt under hegnet og ind i haven for at fortælle at "det gør man bare ikke, nogle heste kan faktisk ikke tåle æbler". Der gik en medicinsk forfangen hest to folde længere væk, som ikke havde haft godt af nok 20+ æbler.
maj 2007
Det virker for mig helt tåbelig at infuencer skal udspecificeret deres gøres, fordi at folk åbenbart mener at influenter skal stå til ansvar for andres handlinger.
aug 2016
Indrømmet. Jeg følger ikke influencers.
Men - influencer får vel deres indtægt ved at stille sig op som rollemodel?
Det kan godt være, at de ikke tænke på, at de bliver set som rollemodeller - men det mener jeg at de virkelig burde tænke nærmere over.
Og lade være med at poste ting, der er dumt ved en smule eftertænksomhed.
Eller - gøre opmærksom på "gå ikke ind til fremmede dyr, især ikke 500 kg store dyr uden at have sikret med ejer, at det er sikkert."
Selvom man kalder sig influencer, må man gerne demonstrere hjernekapacitet.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.165
Man kan godt diskutere om man synes det er korrekt at opfordre folk til dumme ting, eller at købe dumme ting, men der må man som alm. dødelig virkelig også bruge hjernen, selvom det selvfølgelig er meget nemmere at give en influencer skylden for at man er en idiot, i stedet for selv at tage ansvar og tænke sig om.
nov 2011
maj 2007
Der er en, og kun en der kan tage ansvar for sine handlinger og det er en selv.
nov 2011
maj 2007
Men man skal aldrig forlange at mennesker skal tage ansvar for andre menneskers valg.
Folk skal måske bare lærer at tage ansvar for sig selv, og erkende hvis man fejler, istedet for at skyde skylden på andre.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Men jeg vil sige at der altså ikke går noget af en influencer, ved lige at sige "Vi er på vej ned til naboens heste, som vi har fået lov at give nogle gulerødder og æbler" så er vi ude over hele denne diskussion, influenceren har oplyst at der er givet lov og er det gode forbillede som h*n bør være.
Jeg har faktisk smidt nogle fulde mænd ud fra min venindes hestes fold, hun har fold ned til en lille vej der går ned til marker bag hendes folde. Meget naturskønt, her var der i foråret en flok mænd på polterabend, går jeg ud fra...
Men en af de her gutter var gået ind på folden, mens en anden stod uden for, jeg rullede vinduet ned og sagde at han skulle komme ud fra den fold! Hvortil han svarede "nå, må man ikke gå der ind?" Nej det må man sjovt nok ikke, det er privat ejendom,. "men de er da mega nuttede og vil gerne snakke" Ja men det må man altså ikke, og i må heller ikke give dem noget, heller ikke græs!
Han gik ud af folden og så var der ikke mere med dem, vi gik lidt efter ned for at tjekke og der sad de bare på deres medbragte stole og hyggede sig nede på køresporet.
Vi har også, hjemme ved mine forældre, opdaget at nogen der gik tur på grusvejen langs deres folde, havde brød, gamle gulerødder og æbler med når de gik tur, de fik så at vide at hestene ikke måtte få brød og gulerødderne skulle være i en stand så de selv vil spise dem, ellers må de ikke give dem noget, heller ikke græs. De har så fået lov at komme når vi er der, så de kan komme ind og snakke med hestene.
når vi flytter, kommer fold heldigvis til at ligge væk fra vejen, med gården imellem vej og fold, men det engstykke jeg måske skal leje, der kommer skilte op med al fodring og ophold på folden forbudt og mine kontakt oplysninger.
nov 2011
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 244
Influensers og andres dumheder