{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.346 visninger | Oprettet:

Dyrlæge {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Sagen er den, at jeg brænder for at være dyrlæge, men at mit gennemsnit fra STX ikke er særligt højt.
Dette er til dels grundet, at jeg er ret genert og derfor ikke har deltaget så meget i timerne..
Er der nogen herinde, som er dyrlæge, eller kender nogen, som er og ved hvordan jeg evt. kan hæve mit snit eller gøre andet, for at komme i betragtning i kvote 2? Jeg ved godt, at I ikke er studievejledere eller andet, men det kunne være, at nogen har stået i samme situation eller måske selv har undersøgt noget om det smiley
Jeg opfylder alle krav om fag og har dertil bestået alle fag. Jeg har også praktisk erfaring, men tænker måske at finde noget mere smiley
På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge
  • #1   1. aug 2020 Du kan ikke hæve dit snit, men du burde jo godt kunne søge ind på kvote 2 alligevel smiley

Læs evt. her hvordan vurderingen foregår smiley
    https://studier.ku.dk/bachelor/veterinaermedicin/adgangskrav-og-optagelse/kvote-2-vurdering/

Praktisk erfaring er altid godt, jeg er selv stud.med.vet'er der skal igang med sidste år af bacheloren (er forsinket 1 år grundet sygdom), og jeg kom selv ind på kvote 2 i 2017. Mit snit - ganget så vidt jeg husker - var 8,5 eller deromkring, kan ikke helt huske det, men mega højt var det ikke smiley

• #2   1. aug 2020 Hvis du ikke er færdig med STX endnu, så drop ud og tag HF i stedet for. Der handler det ikke om hvad du siger i timerne, men hvad du siger til eksamenen.

Når det er sagt, så er det ikke muligt at hæve sit gennemsnit, når først man har været til den sidste eksamen. Du skal derfor søge ind ved kvote to smiley

• #3   1. aug 2020 Jeg læser til dyrlæge. Praktisk erfaring er det vigtigste! Hvis dit snit er meget lavt, så er det svært at komme ind på kvote 2, men det er ikke det væsentligste. Især arbejde med kvæg og svin er væsentligt.
    Derudover er det også muligt at læse husdyrvidenskab - det er der mange der gør, da der giver bedre ballast til kvote 2 ansøgningen smiley

• #4   2. aug 2020 #3 Ved du om, hvis jeg starter på husdyrvidenskab, at jeg så vil have bedre chance for at komme ind på kvote 2? smiley Jeg har arbejdet med grise, men jeg vil helt sikkert finde noget med køer eller lign.

• #5   2. aug 2020 Det har man - på husdyrvidenskab har man en masse fag, der er relevante for veterinærmedicin, og en del af fagene kan også give merit på dyrlægestudiet. Man er jo selvfølgelig aldrig sikker på at komme ind, men sådan er det jo med mange uddannelser smiley

• #6   2. aug 2020 Må jeg spørge hvad dit gennemsnit er?
    Jeg mener kravet er et snit på 6 for at komme i betragtning til kvote 2, og hvis dit gennemsnit ikke ligger der, så kan du desværre ikke gøre så meget. Men undersøg det lige, for jeg kan tage fejl.

Den eneste mulighed du har for at hæve dit snit en smule er, at starte op senest 2 år efter end STX, da du så må gange dit snit. Eller hvis du hat haft 5 A niveau fag smiley

Og alt dette forudsætter selvfølgelig du er færdig på STX smiley

TILFØJELSE: De 6 i gennemsnit gælder kun kvote 1 kan jeg se smiley Til kvote 2 skal du blot have bestået de adgangsgivende fag.

• #7   2. aug 2020 Ballonfisken: det med de 2 år er ikke gældende længere smiley

• #8   2. aug 2020 Gud det troede jeg. Hvornår er det blevet udfaset? Jeg må være blevet gammel ??

• #9   2. aug 2020 I år, faktisk - så det er meget nyt smiley

• #10   2. aug 2020 Jeg læste til jordbrugsteknolog med 2 som kom ind på uddannelsen den ene kom ind efter første år og den anden kom ind andet år og færdiggjorde sin teknolog inden hun startede. På jordbrugsteknologen er der en del praktik så man kan få noget erfaring og få foden indenfor, samtidig med en uddannelse som hurtigt er færdiggjort smiley

• #11   2. aug 2020 Amalie:) - Tak! Jeg ved godt, at man aldrig er helt 100% sikker på at komme ind, men jeg vil hellere tage husdyrvidenskab og så øge mine chancer endnu mere. For jeg har bestået alle fag og opfylder faktisk alle kombinationer af fag, som er et krav for at komme ind.

Helena h - Tak. Den uddannelse vil jeg helt sikkert kigge nærmere på.
    For jeg kan godt mærke, at jeg har svært ved at finde noget andet end dyrlæge, som jeg virkelig brænder for smiley

• #12   2. aug 2020 Nu studser jeg over, at du skriver at du ikke er særlig udadvendt og derfor ikke har deltaget ret meget og derfor har fået lave karakter.
    Øhm. Jeg kan ikke huske en eneste, der blev straffet for indadvendthed eller udadvendt (okey, fraset en af mine brødre. Lærere kan ikke lide elever der er fremme i skoene og retter deres fejl. Ved nærmere eftertanke, min geografi lærer kunne heller ikke lide rettelser på pladetektonik teori fordi hun faktuel ikke forstod det...)
    Jeg retter, har ikke mødt folk, der er straffet for indadvendthed men du kunne være den første. Bare folk er mentalt til stede er det ok.

Helt koldt og kynisk.
    Hvor god er du til fysik, kemi og matematik?
    Jeg har indtryk af, at dyrlæge er lidt sværere end menneskelæge - og på læge studiet var alle topmotiverede og indenfor top tre i klassen. Frafaldet var kun 10% på lægestudiet - men dem, der faldt fra var mest folk der dumpende for meget...

Skidt med eksamenspapiret (bare du kommer ind på et godt studie).
    Men - har du reelt det faglige niveau til at trives på studiet?

• #13   3. aug 2020 Doktor who, det nok ikke fordi lærene straffer de stille elever, men de ved ikke hvad de reelt kan. Jeg fik sjældendt høje mundtlige standpunktkarakter fordi jeg ikke sagde noget og de kunne derfor ikke bedømme det. Min skriftlige karakter var ofte en eller to karakter højere. smiley f

• #14   3. aug 2020 Doktor Who, jeg var stille i timerne i folkeskolen, derfor fik jeg lave mundtlige karakterer som "motivation for at deltage mere i timerne", for som mine undervisere sagde "når du siger noget er det jo rigtigt og du har styr på dine ting. Så nu får du denne karakter, så kan det være at du husker at deltage lidt mere ;)"
    Så jo, jeg blev "straffet" for at være stille smiley

Til gengæld sparkede jeg røv til eksamen og fik et knald-godt snit på HF smiley

• #15   3. aug 2020 Jeg bukker mig ydmygt i støvet, hvis jeg har haft nogle lærere, der var knaldgode til at vurdere folk...

• #16   3. aug 2020 Der er ihvertfald stor forskel på undervisere kan vi vist godt blive enige om smiley

• #17   3. aug 2020 Doktor who - Min dansklærer var ikke særligt stolt/glad for mig, men der har været et par enkelte lærere, der godt har vidst jeg ikke siger så meget og har prøvet at sige, hvorfor de giver mig lavere karakterer. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre ved min generthed smiley
    Kemi er ikke min spidskompetence, men jeg ligger ikke helt i bund. Mat og fys er jeg en del bedre til, da jeg forstår det meget hurtigere/har lettere ved at forstå det. Det skal dog siges, at jeg havde en ret firkantet lærer i kemi, som absolut ville have man skulle formulere tingene på hans måde smiley
    Jeg går ret meget op i medicin og dyrenes velbefindende generelt, og det har jeg faktisk altid gjort, hvilket også er derfor jeg sigter efter dyrlæge (eller måske læge). Jeg har motivationen og er klar over, hvad uddannelsen kræver. Jeg har endda været i praktik hos to forskellige dyrlæger med husdyr og i landbruget, for netop at være sikker på, at det er dyrlæge jeg vil, og det er det.
    Jeg vil mene, at jeg har det faglige niveau, jeg er bare ret indadvendt. Til eksamenerne får jeg dog altid højre karakterer end mine mundtlige standpunktskarakterer, så det er netop 'bare' fordi jeg er indadvendt og er "bange" for at sige noget, der er forkert.

• #19   3. aug 2020 Hvis du ærlig talt (efter at have smidt janteloven over bord) vurderer at du ville være i top tre af enhver gymnasieklasse - så er jeg da ikke bekymret for dig.

I forhold til hvilke præcise ting, der lægges vægt på hos kvote to ansøgere - så ville jeg hurtigst muligt kontakte studievejlederne fra din potentielt kommende uddannelsessted.
    Alle os gamle og unge, hel og halvstuderede røvere - vi ved hvordan tingene var, da vi var unge - eller hvad vi har hørt fra en veninde, som havde samme spørgsmål - og den slags uldne pseudo viden er jo ikke god nok til dig, vel?
    Et sikkert / korrekt svar fra du fra studievejlederne.

En anden ting - husk en plan B og plan C.
    Hvad er det du får arbejdsglæde af?
    Hvad er det, som du er god til?
    Hvor gør man det som giver arbejdsglæde og hvor sætter man pris på dine faglige styrker??
    Det er det, som du skal gå efter.
    - og så ses vi måske om 5-10 år, når du er stud.med og følger en tosset geriater eller ung dyrlæge, som vaccinere mine dyr - eller du er måske ingeniør fra DTU's innovationslinie, som skaber de produkter, som virker og løser frontpersonalets problemer...

• #20   3. aug 2020 Ang generthed.
    To ideer.
    1) Forestil dig, at du ikke taler til en sal af folk. Men forestil dig at du får blikkontakt med en person og taler klart og tydeligt til dén person.
    2) Du taler til fagfæller om et fagligt emne. Fokuser på den faglige kerne, på formidling, på teorien bag, og lad din person stå bagved.

Folk kan sagtens være endog meget indadvendte og dygtige formidlere. Der er en opgave. Giv viden videre. Og den opgave ser de på og udfører.

• #21   4. aug 2020 Doktor who - Der skal nok være nogle, der er klogere end mig, men med det sagt skal jeg da nok ligge i top 3 og om ikke andet top 5 i klassen - hvis vi nu lige smider janteloven over bord i 2 sekunder smiley
    Jeg har haft undersøgt på KU's hjemmeside, da jeg søgte ind i år på kvote 2, om hvad de lægger mest vægt på. Jeg har endda snakket med en studievejleder tilbage i foråret. Nu har jeg så skrevet til KU's studievejledere, hvilket jeg gjorde allerede i weekenden og jeg afventer svar fra dem.
    Ang. arbejdsglæden så kan jeg godt mærke, at den lægger hos dyrene. Jeg ved godt, at alle hestepiger og dyreelskere siger dette, men jeg kan godt mærke, at det rent faktisk er det jeg får glæde af og at det er det, der er min natur. Da jeg var i landbruget sagde de også, at det helt klart var dyrlæge, jeg skulle sigte efter, for de kunne se, at jeg brændte for netop dette.
    Jeg har dog også overvejet en plan B og måske C, men er ikke nået videre.
    Tak for dit råd angående generthed - det er helt sikkert noget jeg vil prøve at tænke på, næste gang smiley

• #22   5. aug 2020 vil du gerne booste din kvote 2 ansøgning så er der mange ting du kan gøre.
    frivilligt arbejde.
    højskoleophold
    aftjene værnepligt.
    arbejde inden for dit felt. altså arbejde med dyr.
    udlandsophold
    frivillig praktik hos en dyrlæge.
    tage en privat uddannelse inden for dyr. massør, fysiurgisk terapeut osv. tage kurser inden for anatomi eller lignende.
    der er mange ting du kan gøre for at få en stærk kvote 2 ansøgning. kun fantasien sætter grænser:)

• #23   9. aug 2020 Ditte og Bailey - Tak! Nogle af tingene har jeg slat ikke tænkt på, da jeg ikke var sikker på, om det også gælder veterinærmedicin. Jeg vil helt sikkert prøve nogle af de ting! smiley

• #24   9. aug 2020 når man søger på kvote 2 så skal man være kreativ. jo mere du kan fremvise jo bedre.
    du skal fremstå målrettet og dem der læser din ansøgning skal kunne danne sig et godt og positivt billede af dig.
    kvote 2 handler ikke om dine karakter. men hvem du er og hvad du har lavet. kan du vise du er villig til at arbejde hårdt, så er dine chancer gode. Og der kan sådan noget som værnepligten og højskoleophold og udlandsophold virkelig give et indtryk af at du kan udholde meget og kan arbejde hårdt smiley og plus du kan vise du har været hjemmefra og ikke er bundet af mor og far. forstå mig ret smiley
    held og lykke. jeg håber du kommer ind smiley

• #25   10. aug 2020 Ditte og Bailey - Mange tak smiley Det er helt sikkert noget jeg vil tage med mig og bruge det til at forhøje chancen for at komme ind smiley

Kommentér på:
Dyrlæge

Annonce