{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

Opstaldnings kontrakt {{forumTopicSubject}}

Jer med privat opstaldning bruger I en standard opstaldnings kontrakt eller har I lavet jeres egen?

Og hvad synes I er vigtigt at have med i en kontrakt?

pt. har vi ingen kontrakt, men da vi overtager svigerfars ejendom og udvider muligheden for opstaldning bliver vi nød til at have en kontrakt.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opstaldnings kontrakt
  • #1   11. maj 2020 Jeg har aldrig stået med kontrakt i de 11 år jeg har haft hest det har været almindelig sund fornuft

Men skulle jeg lave en kontrakt vil jeg få med i kontrakten
    Hvis ikke passet er på ejendommen ved evt kontrol ryger bøden til hesteejer.

Og hvis ejeren selv står for fodder vil jeg i kontrakten skrive at Ja ejeren står for fodder og ellers ryger regning i ejerens retning.

• #2   11. maj 2020 Jeg har haft kontrakt alle de steder jeg havde Blika opstaldet. Det sted jeg har Freydís opstaldet bruger de ikke kontrakter, så det er lidt nyt for mig. Men de går også ud fra almen fornuft. smiley

• #3   11. maj 2020 Jeg ville have med at du har ret til at tilkalde dyrlæge ved akut sygdom eller skade hvis ikke du kan få fat på ejer.

Hvad der er inklusiv i opstaldningen og hvad ejer selv står for

Opsigelse af opstaldning

Misligehold af f.eks. boks eller hesten eller staldpligter, hvad sker der så?

• #4   11. maj 2020 Uha, der er så meget, der bør stå i en kontrakt. Meget glemmer man og der vil opstå nye behov efterhånden.
    Jeg kan henvise til andre tråde om emnet, så du kan få lidt inspiration.
    Personligt ville jeg forlange, at ejer af en hest viser sig i stalden mindst 1 gang om ugen, så de selv kan følge med i hvordan hesten trives, så du ikke står med ansvaret for en hest, hvor du ikke har set ejer i måneder og hvor h#n til sidst ikke betaler. Så er ansvaret nemlig dit, både økonomisk og juridisk. Derud over, at det er ejers ansvar at betale for en tilkaldt dyrlæge til hesten ved sygdom eller skader og at ejer selv er ansvarlig for medicin, selvom de betaler for fuldpas. For hvem siger hesten gider æde sin medicin eller man kommer til, at give forkert mængde? Og hvad med smed? Skal smeden og ormekur indgå i opstaldnings prisen?
    Det er bare noget af det, der lige falder mig ind.
    Jeg har nemlig selv haft opstaldning, hvor jeg ikke så en ejer i 5 mrd og hvor jeg flere gange måtte rykke for betaling, også til smed og ormekur. Det endt med en opsigelse til hesteejeren efter h#n nægtede, at betale for en dyrlægeregning, h#n selv havde bestilt. Efterfølgende blev der en del ballade og h#n stjal også noget udstyr ved afrejsen. Selvom jeg var tilstede ved afrejsen, så jeg ikke ned i tasken.
    Personlige vil jeg indføje ( selvom det slet, slet ikke er lovligt ) at du kommer, endda op på 5 sal med hesten, hvis de ikke betaler til tiden og stiller den der. Egentlig bare en understregning af, hvor vigtigt det er, at de betaler til tiden. For, uha hvor bliver man hurtig første fravalg, når regningerne skal betales, eller hesteejer syntes det er sjovere, at bruge pengene på noget andet. smiley smiley

• #6   11. maj 2020 Du har fået nogle god svar her i tråden, jeg vil derfor kun tilføje ansvar ift. konsum-regler.

Man kan godt skrive sig fra, at have ansvaret for opstalderesn hest ift. regler hvis hesten stadig må indgå i konsum. Det vil jeg derfor anbefale, at man tager med smiley

• #7   11. maj 2020 www.heste-nettet.dk har de en standard kontrakt, som har været standard for mange opstaldere i årtier.

• #8   11. maj 2020 Som hesteejer er jeg ikke glad for formuleringen med at opstaldet vil tillade sig at tilkalde dyrlæge (hvis man ikke kan få fat på hesteejer). Det er noget andet med betaling af dyrlægen.
    Hvor mange forsøg vil staldejer bruge på at kontakte mig? Opkald, sms, messenger? Jeg ville blive tosset hvis nogle havde tilkaldt dyrlægen efter bare en sms eller ét opkald. Jeg kan jo være i gang med noget, køre bil eller andet som gør at jeg ikke tager telefonen første gang eller lige skal have frie hænder. Derudover har jeg en hest hvor jeg ville trykke på aflivningsknappen længe før andre. Jeg ville blive så ked af det, hvis der er taget valg om en dyr behandling en søndag aften (som jeg skal betale), hvis jeg selv havde valgt aflivning.

Det skal i hvert fald være fuldstændig klappet af hvad der så sker og HVEM der må tilkalde dyrlæge uden hesteejers viden.

Tilføjelse: Jeg har stået med en skadet hest, hvor de forsøgte at ringe til mig over messenger (én gang). Men jeg tog den ikke, for jeg var på vej ud i stalden og 4 km væk.
    Da jeg kom derud var hesten behandlet efter bedste evne og i god mening (ikke dyrlægekrævende), men med noget forfærdeligt sår-stads, som ikke egnede sig til den slags sår så tæt ved jorden. Som følge var det et helvede for mig og hesten at rense sår de følgende dage og ekstra smertefuldt for hesten.
    Klap lige hesten, og giv mig 5 minutter til at svare. Kan hesten ikke vente 5 minutter, så er det vidst alligevel så akut at den skal aflives...

• #10   11. maj 2020 Nana E: Jeg er helt med på at det er i en balancegang. Jeg vælger også som udgangspunkt at have tillid til min staldejer. Når jeg ser sådan en linje, så tænker jeg bare ikke tillid, jeg tænker "FLYGT! Måske er det en hystade der vil tilkalde dyrlæge for ALT!".
    Jeg er blevet mere kritisk over for det, efter jeg havde den lille episode med en let skade. Træk vejret! Hvis hesten ikke kan vente 5 minutter, så er vi alligevel ovre i dyreværnsloven, og så er det helt fint.

• #11   12. maj 2020 Jeg mener, at som udgangspunkt er det den person, som bestiller smed/dyrlæge mv, som betaler for fagpersonens arbejde.

Så - jeg ville nok tilføje at ved akut sygdom kan smed eller dyrlæge tilkaldes. Hvis udlejer har forsøgt i x tid at tage kontakt (udspecificer, fx 3 opkald fordelt på min 30 minutter), forventes der at være tilsagn om at hesteejer betaler.
    - Helt ærligt, hvis der er akut sygdom, så vil jeg handle på det, men vil være ked af at betale større beløb for at redde andres heste. (Underskrift antyder, at man stoler på at jeg kan se forskel på akut/ikke akut.)
    ...
    Jeg ville være specifik med hvilke ydelser, der er inkluderet. Hvilke der kan tilkøbes.
    Og hvad man gør, hvis betalingen ikke falder.
    Hvad sker, hvis hesteejer ikke bestiller foder og fx smed i tide?
    Hvad sker ved andet misvedligehold?
    ...
    Jeg ville tænke over, hvilke særheder jeg som opstalder har.
    Jeg synes fx at tobaksrøg er en grim lugt. Rygning vil være forbudt på min matrikel.
    Jeg kan måske aftale med lokale bønder, at vi kan trække over kanten af deres marker, for at komme til godt turområde uden at bruge store veje. Klager over hovspor uautoriserede steder vil nok kræve en bøde.

Øhm.
    Tjae.

Kommentér på:
Opstaldnings kontrakt

Annonce