{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
682 visninger | Oprettet:

Hvad gør i når det er koldt? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

Hvad gør i for at komme ud og ride selvom det blæser og er koldt?

Jeg vil så gerne ud og ride men det eneste jeg har er en udendørs ridebane. Og det er sku ikke lige det jeg foretrækker når det blæser meget.

Men jeg har en skade i knæet som jeg ekstra godt kan mærke når jeg så har redet i kulden...

Hvad gør i andre? Udover pakker sig selv op med tøj;)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad gør i når det er koldt?
  • #1   15. mar 2020 Kingsland har lavet nogen strømpebukser til underridebukserne, et par gode trøjer/jakker, og så bruger jeg et tynd løbe pandebånd det kan nemt være under hjelmer og holder ørene varme og blæsten ude. Jeg har hele vinteren redet ude i både regn og blæst og ingen problemer haft. Når jeg ride får jeg fint varmen. Hvis det regner har jeg tørt skifte tøj med så jeg hurtigt kan få tørt tøj på når jeg er færdig.

• #2   15. mar 2020 Simpelt, jeg træner ikke. For det kan jeg ikke holde til med min krop.
    Nu i år står jeg heldigvis opstaldet et sted med ridehal, så det problem løser det.

Men jeg har jo haft hest hos mine forældre i mange år, og der var det faktisk sådan at i perioden fra omkring november til omkring marts der stod hesten stille.

Ikke fordi jeg ikke ville ride, men fordi jeg simpelthen ikke kan holde til kuldens indvirkning på min krop. De få gange jeg gør det, så pakker jeg mig ind i en million lag tøj, og så rider vi så skånsomt som muligt for mig - det vil sige at jeg nok ikke laver andet end at skridte med et par minutters trav.

• #3   15. mar 2020 De sidste par år har mine også stået helt stille.. ville bare selv så gerne ride alle de dage jeg har lyst.. (somregel hver dag)

Men noget varmere ridetøj ville måske hjælpe lidt

• #4   15. mar 2020 Kan virkelig anbefale noget rigtig godt skiundertøj og gode uldsokker. Derudover så bruger jeg sommetider knæbind uden på bukserne for at holde knæene varme.

• #5   15. mar 2020 Jeg tager tøj på, så jeg både kan ride og holde varmen.

Jeg har et par tykke ridebukser derunder et par uldne lange underhyllere. På mine føder har jeg et par hjemmestrikket uldstrømper. Og et neopren knæbind til mit dårlige knæ.

Så har jeg en uldundertrøje, løbetrøje, en skovmandsskorte og en flistrøje.

Der på en ridejakke, som er vind og vandtæt. Og en arbejde-pilot-jakke uden på det hele.

Også en tupehue under min hjelm.

Når jeg så har skridtet varm, tager pilotjakken af. Og når jeg er færdig og skal skridte af, tager jeg pilotjakken på igen.

På den måde kan jeg ride ude dørs hele vinteren, og det er sjælden jeg fryser.

Skal jeg ride tur, har jeg er par termo/“ski”-ridebukser uden på det hele.

• #6   15. mar 2020 På med Back on track knæbind, og så af sted! Det har altid hjulpet mig meget, når jeg har reddet, når det var meget koldt smiley

• #7   15. mar 2020 Svaret er simpelt.
    Nok tøj.

Karlslunde laver nogle meget lækre jordphur bukser med for.
    Man sidder godt, føler sig ikke som michelinmand og kan bevæge sig frit.
    Er det rigtigt koldt, så lange underbukser og et par vinterridebukser fra hooks, som nærmest er skibukser.
    Evt rid uden sadel, udnyt 500 kg varmer legeme.

Men helt generelt, jeg har en halv meter stabel med langærmede undertrøjer i uld:
    Det inderste skal isolere og transportere varme væk. (uld er genialt)
    I midten mere isolering, efter behov.
    Yderst skal det være vindtæt og vandafvisende.

Og så gerne noget, der tillader at du kan åbne jakker og tage det yderste lag af, når du er varm, og lagene under er passende under aktivitet.

• Karen H
    Karen H Tilmeldt:
    mar 2020

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 35
    #8   15. mar 2020 Jeg har tøj der varmes op på knæ og omkring mavsen/underlivet med batteri, såler med batteri og håber på at få råd til en opvarmet vest også smiley

• #10   15. mar 2020
    Jeg har indset at jeg er for magelig. Så jeg betaler gerne ekstra, for at have hest et sted med ridehus, for ellers får jeg absolut intet lavet med dyret om vinteren ( især ikke lige en vinter som den her med regn, regn, regn og blæst ). Så ville jeg synes det var penge ud af vinduet og have hest, hvis dyret ikke blev motioneret.

• #11   15. mar 2020 TS - hvad plejer du at ride i af tøj når det er koldt?

Jeg er frossenpind uden lige, også om sommeren. Jeg har et par thermoridebuks, en go vinterjakke og et par lækre thermo støvlet. Jakken er ny i år, men i tre år i træk har jeg redet ude i alt slags vejr inklusiv stærk storm, - 13 gr osv og aldrig så meget som frosset på min krop.

• #12   15. mar 2020 Jeg tager mig bare sammen og gør det alligevel. At have nogle mål, fx stævner, giver motivation. Får alligevel varmen hurtigt når jeg begynder at trave smiley

• #13   16. mar 2020 Åh det første sted jeg stod, var det intet problem, for mine veninder var også i stalden, så vi var gode til at lokke hinanden ud, fx. for at tage snebilleder smiley https://billeder.bazoom.dk/heste/galleri/404/m/2015019/arabisk-fuldblod-ox-mcadoo-ox.jpg
    Vi havde så også ridehal, hvis vi gerne ville noget lidt mere seriøst.

Efterfølgende er min krop og i særdelenshed knæ blievet så dårlige, at jeg ikke rigtigt kan tåle at blive kold og komme til at fryse, og jeg har desuden flyttet sted.
    Jeg holder styr på knæene ved hjælp af knæbind fra back on track, og ellers har jeg to-tre lag på især mine ben, samt en god tyk trøje og/eller jakke smiley Kan også enbefale nogle gode uldstrømper, og evt. skiundertøj. Min mors kollega har også anbefalet dilling uldundertøj, fordi jeg er sådan en frosenpind, med nogle led der ikke tåler kulde smiley

Har også nogle gode tur buddies på det sted jeg er nu, men ingen ridehal - dog ligger gården ret langt væk, så kommer ikke så tit, pga. afstanden.

• #14   16. mar 2020 Jeg ville også så gerne selv starte stævner men lige nu med alt det corona virus der har jeg bare tabt det:(

• #15   17. mar 2020 Da jeg red, brugte jeg, at ta et par nylon strømpebukser under ridebukserne. De varmer mere end man tror. En lidt stor ridehjelm, så der var plads til en Inka hue, den med øreklapperne og med bånd, der kan bindes under hagen. Og ellers masser af varmt tøj og uldsokker.
    I dag rider jeg ikke, men mine heste står i løsdrift og bliver foderet i spand, i skuret. Der blæser tit en Pelikan og jeg har undertrøje, trøje og en fleestrøje og så lige min elskede Equipage Larvik frakke ud over. Jeg har et par flees bukser, der egentlig er hjemme/hyggebukser, men de er dejligt varme, at ha på. Jeg har ikke frosset en eneste gang. Og så lige gummistøvler til mudderet.
    .

• #16   18. mar 2020 Jeg har fået lavet ridebane hjemme for et par år siden, og det er lige før at det er mere skønt at ride i let frostvejr end i solskin smiley

Ofte følger let frost til aftentid og svage vinde sammen - helt generelt læger vinden sig ofte ved solnedgang - og da jeg har lys på min bane, så kan jeg udnytte det smiley

MENNNN den vinter har jo primært bestået af regn og storm - og så er det altså bare ikke sjovt at ride ude - om vinden lægger sig fra stærk storm til kuling ved aftentid hjælper jo ikke smiley

Så jeg har i år brugt en del mere tid i den lokale ridehal og med hestetrailer, end jeg plejer en normal vinter smiley

Til gengæld har min veninde lokket mig til at købe en af de her alenlange rikkejakker, hvor man kan lyne op for og bag, og hvor jakkeskøderne bliver bundet fast til benet så det ikke kan flagre smiley Er du vimmer, hvordan har jeg nogensinde kunnet leve uden smiley
    For det første gør det, at jeg ikke når at fryse mens jeg er ude og ordne stald og sadle op - fordi den jo nærmest dækker hele kroppen. Og det er skønt, at få oversiden af lårene dækket af mod vind og kulde, samtidig med at man fint kan ride i den smiley

Hestene har altid et mellemtykt uldlændedækken på, som sættes fast under sadelklapperne og op foran sadlen. Det er tilpas langt i siderne, og tungt til at det altid bliver liggende korrekt.

Ridejakken ser ud som denne :
    https://www.stald-direkte.dk/shop/waldhausen-saphira-jacket-12242p.html?gclid=EAIaIQobChMI6eT5pLmj6AIVTLDtCh3e_AnfEAQYASABEgIFZvD_BwE

Og ja hestene synes også det er dejligt med en aftenridetur smiley

Mvh Charlotte

profilbillede
Kommentér på:
Hvad gør i når det er koldt?

Annonce