{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sand i mavsen - hvordan tester jeg?
  • #1   14. mar 2020 Sammel lidt hestepærer i en pose, hæld vand i og lad hænge nogle timer, så sandet Kan trække i bunden af posen. Så kan du mærke nede i hjørnet/bunden hvor meget sand der er i tarmene smiley

• #2   14. mar 2020 Daminoshop har en god vejledning på deres hjemmeside smiley

• #3   15. mar 2020 Vil lige indsparke en fodnote, at der er væsentlig forskel om det er sand i tarmen eller maven.

Sand fra tarmen kan ses i prøverne, hvor man bruger frostpose eller klare gummi éngangshansker. Prøverne skal helst tages fra pøller henover et døgn, helst dage for at få et mere nøjagtig billede af hvor sand ens hest har i systemet. Ved brug af kun én prøve, kan være misvisende da afføringen ikke altid får skubbet en god portion sand ud ved gødning.

Sand i tarmen derimod kan ikke ses i gødningsprøver, da sandet kan ligge og ophobe sig i selve mavesækken og opholdet i maven, gør over tid at sandet cementeres. Sandet eller rettere cementen kan opholde over længere tid i selve mavesækken, faktisk år....
    Så enten skal man får hesten undersøgt af dyrlæge og få den gastroskoperet eller man køber udrens kur til hesten, som er beregnet til at tag sand/cementen i mavesækken.
    Det er en ret pinefuld død når det ikke opdages og det yderst sjældent at dyrlægen kan redde hesten, da det er allerede er for sent når hesten bliver så syg. Symptomer på sand i maven kan vises anderledes end ved sand i tarmen.

• #4   15. mar 2020 Så vidt jeg ved, har udrensningskur ikke den store effekt.
    Som du selv siger - sand, der samler sig i hårde skorper er jo samlet i stabile klumper.

Men, hvis hesten har adgang til noget at pille i og ikke går på nedbidt græs, så er risikoen for at den æder rødder meget lavere.

Forebyggelse slår behandling.

• #5   15. mar 2020 Note omkring pose/handske test: testen siger ikke så meget om hvor meget sand hesten har men bare om der er eller ikke er sand tilstede. (Desuden kan man få falsk negativ, da udskillelsen af sand variere)

• #6   15. mar 2020 Dr WHO - udrenskuren jeg beskriver en kur med SandXpell mener jeg den hedder. Det er loppefrøskaller tilsat kaolin ler, som opløser de små partikler, som kan danne op til 30-40kg sediment i tarmen. Jeg har lært det af Hørsholm Hestepraksis. Udrenskuren må kun gives en uge én gang om måneden. Jeg giver dig helt ret i at det afhænger selvfølgelig om hvor mange kilo sand/cement der ligger i maven hos hesten.

Nu ved jeg så ikke om TS reelt mener 100% om der er tale sand i tarmen eller maven

• #7   15. mar 2020
    Det eneste der kan give et præcist billed af det, er et røntgen billed af maven.
    En prøve i en pose, giver kun et billed af at hesten har sand - ikke hvor meget.

• #8   15. mar 2020 Okay. Tusinde tak for svar alle sammen.

De startede med at skulle græsse der hvor ridebanen skulle være selvom de havde hø ville de hellere spise det græs der næsten var væk.

Men nu er de kommet over til en stor græsfold hvor jeg ikke mistænker at de spiser rødderne

• #9   15. mar 2020 SandXpell kan du bruge som udrens til både Tarm og mave hvis du vil have udrenset dem et par gange om året. Jeg plejer at gøre det når græsset er kort og når det regner meget ( på kort græs slår regnen jord og sand på græsset). Udover tildeler jeg on off linusstar fra hippolyt i pauser fra SandXpell

Kommentér på:
Sand i mavsen - hvordan tester jeg?

Annonce