Corona virus {{forumTopicSubject}}
Ja, det er nok det mest omtalte emne over alt, lige nu.
Men jeg kunne godt tænke mig, at høre lidt om, hvad i personligt mener og tænker omkring Corona.
Selv mener jeg, at der er er en grund til at bekymre sig. En virus, der ikke rigtig er nogen der har viden omkring, der spreder sig meget hurtigt.
Ja, der dør også mange af en omgang influenza.
Men er vi i realiteten klar over om det kun er ældre og svage, og hvordan defineres svage?
Som ansat i hjemmeplejen, er jeg ekstra påpasselig. Tænk de mange ældre og svage jeg omgås dagligt. De vil jo eftersigende falde fra.
Jeg synes det er min pligt, som borger i Danmark men også som ansat i social og sundhedssektoren, at være opmærksom, at være påpasselig, og behjælpelig med at mindske smitterisikoen, og det ærgrer mig, at der indimellem høres, at økonomi og penge, vægtes højere end sundhed. Danmark er ikke ret stor, og vi har en del der både er ældre, svage og udsatte.
Jeg synes ikke, at det er masse-hysteri. Jeg synes det er at udvise empati, bekymring og beskyttelse af vores medmennesker og vores land. Vi bør alle på bedstevis, gå i "beredskab", og være behjælpelige med at stoppe eller mindske en smittespredning.
Selv er jeg diabetiker, og mit immunforsvar er ikke det bedste. Min søn, har svage luftveje, mind mand har astma, min mor har KOL og min svigerfar har sclerose - så jeg og vi har mange der er i risiko for, at det er svært at komme sig
Så personligt er jeg bekymret for mig selv og min familie, men i den grad også de der bor i mit land, men jeg er ikke hysterisk. Jeg tager mine forholdsregler og følger de forholdsregler og anbefalinger der gøres og laves.
En læge eller forsker har til diabetes foreningen brugt ordene "vi formoder" "vi tror" "det er uklart"
- men i har ingen grund til at være bekymrede.
Ingen ved noget, ingen ved hvad, hvor og hvorfor.... endnu. Så masse hysteri eller ej, så er en reel bekymring for udviklingen og uvidenheden på sin plads.
Hvad mener du? ??
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Det er myndighedernes officielle hjemmeside, som opdateres løbende.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Det kan godt være at jeg er egoistisk fordi jeg ikke tager de store forbehold nu hvor jeg ikke selv er i risikozonen med et godt immunforsvar og ung alder, men som sagt er jeg heller ikke i kontakt med ret mange andre så jeg kan og vil ikke bruge al min tid på at bekymre mig mere end højst nødvendigt.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Jeg er ikke selv bange for at blive syg som sådan, da jeg er ung og rask. Men jeg er villig til at tage alle forholdsregler for mine medmenneskers skyld. Jeg vasker hænder og desinficerer så tit, jeg husker det. Jeg har ikke planer om at skulle ud i offentligheden mere end allerhøjest nødvendigt i 14 dage, når jeg kommer hjem (jeg skal igennem et par internationale lufthavne på vej hjem). Og jeg synes, at vi skylder hinanden at passe på. Det er ikke hysteri, det er omsorg.
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Og jeg tror det skader meget mere end det gavner det man har gang i pt.
Lige om lidt lukkes lufthavne og den kollektive trafik med.
Hvor mange millioner der tabes tør jeg ikke tænke på. Det betyder nok en ny finanskrise og de kloge hoveder i forhold til økonomi har spået at når økonomien kraker så står den ikke til at redde.
Sidste gang slap vi ud af finanskrisen igen fordi vi kunne presser renterne. Idag er der intet at presse af. Så når det kraker så er det slut med økonomien som vi kender den idag.
Når man så begynder at lukke ned over det hele så speeder man lige den proces gevaldigt op.
Og så kan man sige "er penge vigtigere end sundhed" nej ikke rigtigt. Men uden penge kan vi ikke betale for vores sundhedsvæsen. Så jeg tror på at det hysterri her faktisk kun gør ondt værre.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Bare fordi det sælger "billetter"
Så finde de en eller anden klog mand, som har set et billede af en kineser, gået forbi i lægebog og vupti så er han expert....
Fakta - fakta - fakta, så var de fleste af os nok også mere klar på hvad der foregår.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2012
Følger: 14 Følgere: 14 Heste: 1 Emner: 22 Svar: 111
For mig at se er problemet, at det er blevet tacklet helt forkert. For et par uger siden fik vi af vide af eksperter, at vi roligt kunne tage til Italien osv., for risikoen for at blive smittet var åh så lille. Nu står vi så her, og har min. 90 smittede i Danmark, og tallet stiger, og så aflyser man en række events, som om at folk ikke alligevel omgåes hinanden konstant i skoler, daginstitutioner, på jobs, offentlig transport mm. Hvis man dog bare havde advaret om/forbudt folk at rejse til visse destinationer.
aug 2016
Personligt er jeg ikke bekymret for mig selv - jeg er sund og rask.
Men, målet er at udskyde, hvornår covid-19 rammer os for alvor.
Epidemien vil ramme os mildere, hvis den rammer os i sommermånederne.
Det tyder på, at virus ikke kan lide tør luft og sol = virus lever kortere udenfor mennesker = smitter færre.
Jeg er da bekymret for en del af min patient målgruppe.
En del af dem er dybt afhængige af hjemmehjælp, og det er ikke uhørt, hvis der kommer 10+ forskellige hjælpere forbi på en uge.
Hvis covid-19 rammer samfundet , så ved jeg ikke, hvordan vi holder vores svageste medborgere udenfor smittekæden.
Men - vi vil helt klart gøre vores bedste på hospitalerne.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Så, jeg synes at det går langt over gevind, jo vi har alle et ansvar for ikke at smitte andre, men ved at lukke alt ned, hjælper vi ikke, for folk tager stadig i skole, på job, ud at handle osv. "Men bare der er under 1000 mennesker, er det ok" -øh nå, så man kan ikke blive smittet i mindre forsamlinger? Og ja, økonomien i det er sku også vigtig, går økonomien ned, så har vi sku et problem.
Nej stop nu det hysteri og lad os få det overstået, det kommer før eller siden og jo før det er her, jo før er det væk igen.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Hvis så bare folk ville tage hensyn til andre og lade være med at hoste og snotte ud over alle, eller i deres hænder, for så at rage ved alt i nærheden, så ville det nok hjælpe lidt. Og ja, også fortælle deres børn at man ikke hoster andre mennesker i køen, direkte i ansigtet, mens de sidder på fars arm. Tak.
Folk er for klamme.
dec 2008
aug 2016
Hvis en epidemi accelerer nu, vil det være mens det er kold vinter =virus infektioner har gode muligheder for spredning, mens folk er meget indenfor.
Hoster på hinanden og rører ved ting, hvor andre har kløet næse og så taget på køleskabsdøren...
Til sommer vil vi hoste på et tæppe i solen.
Ingen er nær så tæt på os + viruspartikler går hurtigere i stykker i sollys og tør luft.
Dvs man forventer mildere epidemi til sommer.
Så nej, vi skal ikke bare have det overstået.
Det kommer, når det kommer men vi venter helst.
dec 2009
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
jeg spriter og vasker hænder hver gang jeg er ude i det offentlige rum
jeg bliver ked af det når folk er ligeglad med at der findes en sygdom som kan slå folk ihjel uden at man kan gøre noget ved det
selv statsministeren er ude i dag og siger at man skal tage det alvorligt
ja man behøver ikke at blive hys. Men man bør tage hensyn til andre. Og er man dårlig så bliver man hjemme!
og jeg forstår stadig ikke at folk vælger at tage på ferie i lande som har større problemer end vi har. Læste i går flere steder at folk skulle til Italien, om det var et problem at kører derned.... Nææ det er jo så bare derfor vi har fået corona i danmark,,, så nææ ikke et stort problem.
Personligt gør jeg stadig som jeg plejer. bort set at jeg nu har sprit i bilen, og bruger en del af det. Og vasker hænder
skal da til katteudstilling i weekenden. ja vi har haft vores snak om om det var det rigtige. Men så lang tid at de vælger at holde den så kommer vi også.
tænker at der nok kommer et tidspunkt hvor risikoen bliver meget større end den er pt
men ellers går jeg langt udenom folk som nyser/hoser - læs MEGET langt udenom
har spritklude i bilen som jeg bruger når jeg tager en indkøbsvogn/tanker benzin/mm
men jeg ligger ikke vågen om natten
tænker da også at mine nyrer ikke kan blive dårligere end de er eller har været. så på det punkt kan det da ikke blive værre
og jeg jokker med det. For ellers risikere man s.. at man bliver helt tovlig
dec 2009
dec 2008
#14 Du må ikke misforstå mig, jeg er ikke ligeglad, alle har et ansvar, så igen er man syg, bliver man hjemme og det er lige meget hvad man fejler, hvis det smitter.
Men nu siger du at folk er ligeglade med en sygdom som kan slå andre ihjel, der er mange, mange andre og mere farlige sygdomme end fx. corona, men fordi det ikke bliver blæst stort op i medierne tror man ikke at det er farligt, eller rettere man tænker ikke over det. På den måde synes jeg at det bliver blæst alt for meget op.
Hvis jeg er syg, bare snøfter lidt, vælger jeg at lade være med at besøge min gamle bedstefar der har kræft, det kan jeg gøre når jeg er rask.
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 422
Jeg vasker hænder ofte som jeg altid gør, og hoster og nyser altid i armen aldrig på hænderne.
Spritter ikke hænder af da jeg ikke kan tåle det.
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Som det ser ud lige nu, tager jeg det hele én dag ad gangen. Følger mine forholdsregler og følger med i udviklingen og anvisningerne fra myndighederne. Så må tiden vise, hvor slemt det bliver, og om der er grund til mere bekymring
dec 2008
Men vi kan jo nu en gang ikke lukke hele verden ned i 3 måneder og dermed time hvornår vi vil have smitten, derfor er det bedre at få det overstået, jo længere vi "udsætter" smitte, jo længere tid er virussen her og jo flere bliver ramt og potentielt dør. Derfor min mening om jo før jo bedre, så det kan komme ud af verden og hvis vi alle tager ansvar, holder vores bakterier for os selv og der ud over sørger for god hygiejne, så er vi et langt stykke af vejen.
aug 2016
Corona, mæslinger, influenza, osv vil alle være her bagefter. Vi kan bare vaccinere imod de andre. Og ingen har antistoffer imod covid19.
Jeg er usikker på, om vi grundlæggende er enige - eller rygende uenige.
Ja, fordelen ved diverse tiltag skal være større end ulemper, omkostningerne.
Men - almindelig sund fornuft og lidt behovsudsættelse bør vi kunne klare som samfund...
jan 2015
Følger: 150 Følgere: 139 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 29
Vi bør alle tage vores regering alvorlig, og følge de retnings linjer de udskriver, om vi så syntes om det eller ej.
Jeg siger ikke man skal leve i frygt, men vi har en pligt til at tænke på alle omkring os, og bidrage til at stoppe denne virus, med de midler vi nu engang har, også selv om det medføre at vi bliver begrænset i vores gøren og laden.
jeg håber ikke vi kommer til at opleve italienske tilstande her hjemme, jeg håber at selv de kritiske personer, vil følge opfordringerne og diverse tiltag, så vi kan få normale tilstande igen.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Men måske det kan få vores regering til, at vågne op og indse, at de ikke kan blive ved med, at forlange besparelser på sundhedsområdet. Det være sig på sygehusene, som på plejehjemmene. Til sidst er der ingen tilbage til, at se efter de syge, som så må hutle sig igennem efter bedste evne.
dec 2008
Ååårh ja lige den der tager jeg også på mig. Jeg arbejder i en Brugs og bliver forkølet en gang om året, i gennemsnit, en af de der klamme forkølelser.. Jeg synes ikke det er super fedt at stå og snotte foran kunder når jeg står ved kassen, men da jeg fysisk godt kan arbejde så skal jeg komme. Synes det er så ubehageligt, og kan virke totalt respektløst hvis man ikke ved at jeg gør alt for at slippe, tænker jeg? Jeg hader nemlig også selv når folk hoster på hinanden, ISÆR børn. Ad.
dec 2008
Jeg havde en kunde i kassen i dag, som lige skulle pudse næse inden han gav mig sin flaskebon og han brugte ikke den håndsprit ser stod ved kassen, bagefter, DET gør mig sku lidt træt af det! Jeg sprittede selvfølgelig hænder efter at have håndteret bon og penge.
Men det her med at folk hamstrer håndsprit, det er altså for meget! Vi løber tør i butikken på Max 30 min. og har svært ved at få det leveret.
Frida: Hvis du er syg har du lov til at blive hjemme til du er rask, de kan ikke tvinge dig på job du resikerer jo at smitte alle dine kollegaer og kunder, samtidig tager det længere tid om at gå over, da kroppen arbejder på højtryk for at komme oven på, og får den ikke ro til det, så tager det bare længere tid. det er ikke iorden af arbejdsgiver at kræve man kommer når man er syg, især når du nu kun er syg en gang om året. Jeg ville melde mig syg og sige at jeg giver besked når jeg er frisk til at arbejde.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
dec 2008
okt 2010
Normalt kan det tage et par år at lave og få godkendt en vaccine.....
dec 2008
Jeg er helt klar over at det kan tage flere år om at udvikle vacciner, men ikke desto mindre er arbejdet igang.
aug 2016
Tak fordi du klippede den ind.
jan 2015
Når det er sagt, så er vi så “heldige” at SARS, MERS og ebola også er RNA vira, og derfor kan man måske gøre brug af den forskning der allerede har været i gang på de områder.
Men helt generelt så tager det “normalt” mellem 5-15 ÅR at lave og få godkendt en vaccine....så når man nu ser, at WHO, regeringer rundt omkring incl DK, Bill Gates fonden ect nu pøser penge ind i at få fremstillet en vaccine, så må man håbe det kommer til at gå ekseptionelt hurtigt aka måske i år.
Det her er ikke noget, som vi ikke får - men det er noget vi bliver nød til at gøre alt muligt for at få “mest kontrolleret så muligt” - alt som det den todelte graf jeg har sat ind tidligere viser.
Igen må man erkende, at begynder de at kalde pensionerede sundhedspersonale, sygeplejestuderende og medicinstuderende ind til hospitaler, så er det ikke for sjov, men desværre dødsens alvor.
Heldigvis har WHO jo samarbejdet med regeringer over hele jordkloden for at imødegå sådan en pandemi som vi står på randen af - og WHO har erfaring fra bla SARS, MERS og Ebola epidimier at trække på. Så selvom det heldigvis ikke har været alvorlige større epidimier i lang tid, så har man jo forberedt “køreplaner” for hvad bør/kan/skal gøre. Hver enkel regering og sundhedsvæsen skal heldigvis ikke selv opfinde den dybe tallerken.
Mvh Charlotte
Mvh Charlotte
dec 2009
Jeg lægger mig syg når jeg rammes, for netop ikke at give det til mine kollegaer. Ja, jeg synes det er klamt, hvis ekspedienten sidder og hoster og sprutter på mig. Så ja, jeg synes du burde blive hjemme, hvis du er syg.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
apr 2008
men det skal tages alvorligt
netop fordi man ikke kan gøre noget for den, især overfor de mennesker som i forvejen er syge.
aug 2016
Prøv at se figuren i indlæg nr 26.
Hvis man ingenting gør for at inddæmme Corona, vil smitten spredes hurtigt = stejl stigning på kurven over smittede.
Hvis antallet af smittede vokser hurtigt nok, får vi flere syge end der er behandlingskapacitet til.
Og så går går sygdomsforløb hos syge mennesker værre end nødvendigt.
Også for ikke Corona - hvis din praktiserende læge lægger syg derhjemme, hvem skal så håndtere hverdagens andre sygdomme? Hvad hvis folk bliver indlagt, svært syge og har brug for respirator - og der ikke er nok udstyr?
Hvis vi kan forsinke Corona virus, så epidemien har en "blødere stigning" vil vi undgå at overbelaste sundhedsvæsenet = folk vil få bedre kvalitet af behandling, hvis vi kan følge med.
Så, vask hænder og tænk dig om.
Ja, det koster at turister bliver hjemme.
Men hvis alle er syge samtidigt, koster det også.
okt 2010
Hvis alle bliver syge på samme tid, så vil det også gå ud over andre patienter der er behandlingskrævende, som så ikke ville kunne få deres behandling.
Vi har faktisk en del der vil være udsatte i forbindelse med en evt smitte med Corona. feks mange kræftpatienter eller tidligere kræftpatienter, som har svækket immumforsvar.
Hysterisk- måske - men "better safe than sorry".
Så tænk dig om og pas godt på hinanden.
dec 2008
jul 2015
apr 2008
jul 2015
Jeg er ikke den mindste smule bange for Corona. Ikke engang en lille bitte snert.
Jeg er pædagog og er udsat for diverse bakterier og jeg tror ikke på den er værre end en almindelig influenza
Men skulle jeg nu mod alle ods dø af den. Så tror jeg på skæbnen og ordsproget "døden skal have en årsag"
Jeg tror på at vores dødstidspunkt er bestemt fra vi bliver født. Jeg tror vi kan ændre hvordan vi dør, i forhold til de valg vi tager men jeg tror på at uanset hvad så er tidspunktet valgt på forhånd.
dec 2008
Anja: Nu bliver man ikke udsat for en "fuld" dosis, bare en lille smule så kroppen begynder at lave antistoffer, det er jo ikke meningen at de vil slå folk ihjel
Jeg ville gøre det uden at blinke hvis tilbuddet kom i Danmark.
jan 2015
Følger: 150 Følgere: 139 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 29
mar 2011
Mvh TT
jul 2007
Følger: 64 Følgere: 123 Heste: 6 Emner: 315 Svar: 2.342
Jeg ser slet ikke mig selv som hysterisk. Men jeg synes der er stor grund til bekymring generelt oga når andre tager så let på det.
apr 2008
man bør ikke længere være mere end 100 personer i samme lokale
skoler mm lukker i 14 dage
offentlige ansatte som ikke lige varetager kritiske opgaver bliver sendt hjem i 14 dage
SÅ NU ER DET ALVORLIGT
Så nu holder jeg mig også hjemme i 14 dage
sep 2007
Følger: 44 Følgere: 420 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 946
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Det begynder at gå stærkt nu.
dec 2009
apr 2008
Krise - så skal vi hamster alt
til trods for at kæderne siger at der er mad nok - og hele tiden
vi køber normalt ind til en mdr af gangen. så det er kun mælk, og sådan nogle varer vi handler løbende.
det eneste jeg vil have fat i i morgen, er lidt mere hestefoder
og så skal jeg lige have fat i noget medicin til mig selv,
og så kan jeg godt grave mig ned i 14 dage
har da også lige fået at vide at vi her på Langeland har nu 3 som er smittet
det er slet ikke til at forstå
dec 2009
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
dec 2008
Mht. at folk hamstrer er det igen, mig, mig, mig tankegang, hvis man handler som man plejer er der rigeligt til alle, hvor imod, dem som hamstrer forhindrer andre mennesker i at kunne klare sig.
Jeg tilslutter mig melanie; Jeg hader mennesker!
feb 2008
dec 2008
feb 2008
dec 2008
feb 2008
dec 2008
aug 2016
Hvis dether er min / hendes / hans værste fejl i dag / denne uge/måned - hvor galt er det så lige???
Hvis folk hamstrer toiletpapir mhp at lave hjemmearbejde de næste 4 ud af 5 dage, og æde rugbrød med leverpostej i stedet for kantinemad - så skal de da have thumbs up!
(Og hvis folk brænder inde med leverpostej, så holder det jo længe. Og toiletpapir bliver brugt op på et tidspunkt. Det går jo nok)
Hvis I alle bare vasker hænder ved behov, hoster I albuen, og holder jer hjemme ved symptomer - så er vi da godt kørende.
Det skal bare landes som et stille puff I stedet for et klonk - vi kommer ud på den anden side.
dec 2009
aug 2016
Så er det rigtige jo at ryste på hovedet og gå derfra...
Det er da trist
dec 2008
Er mega spændt på at komme på job i morgen
dec 2008
Men folk gør stik modsat af anbefalingerne om ikke at færdes mange mennesker tæt, ved at strømme til butikkerne og, imod anbefalingerne, ribber varer fra hylderne, sloges om varer, som kommer til at stå på hylderne igen i morgen. Det er som om at folk mister deres fornuft.
Samtidig vil al denne hamstring lede til et stort unødigt madspild fordi folk tænker med r*ven. Det kan regeringen skisme ikke gøre hverken fra eller til, for folk lytter ikke og tænker udelukkende på dem selv!
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 168
dec 2008
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
Jeg skal arbejde hjemmefra de næste 14 dage, det er nu OK, men kommer nu til at savne mine kollegaer.
Har endnu ikke været ude og handle, vi ændre dog nok lidt indkøbsmønster og vil handle færre gange end ellers.
Og jeg er så nød til at købe toiletpapir, men det er fordi at vi kun har en rulle tilbage...
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Hvis ikke vi ALLE tager det alvorligt, så er 50% af hele landet smittet om 14 dage. ( Måske overdrevet, men ingen kender mørketallet på antal smitteder, der endnu ikke ved de er smittede og som smitter i flæng )
Jeg er bedstemor til en for tidligt født. Han bliver 1 år på lørdag og det skulle ha været fejret, da de har haft en, virkelig, hård start på livet for den lille. De har valgt at aflyse fødselsdagen, da han stadig er yderst sensitiv og særlig modtagelig for al mulig smitte.
Derudover vil jeg se helt bort fra mig selv, som Astma patient og håbe på jeg ikke bliver smittet. Selvom jeg altid bliver forkølet, når jeg har været sammen med børn.
Så jeg håber på, at folk vil lære af dette Corona hejs og ta lidt mere hensyn til andre end deres eget behov. Og dem, der tror det kun er en Influenza.. kom nu i gang med, at forstå, at DET ER DET IKKE. For mange er det dødsens alvor.
aug 2017
Alle former for hakket kød, alt kylling, det meste svinekød, mælk, brød, dåsemad, ris og de fleste typer mel er pist væk.
Måtte virkelig tænke kreativt i butikken og købe nogle mærkelig udskæringer af gris, frossen fisk osv. Oksekød er der massere af, men i Norge koster ribeye steaks 200kr stykket, så ellers tak.
Måtte derudover købe spaghetti eller nudler ind til de retter jeg ville lave ris til, og må prøve at bage brød med de underlige typer mel, som ingen gider have.
mar 2011
Mvh TT
aug 2017
aug 2017
Blogger
Følger: 944 Følgere: 3038 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.798
Ehm. Fedt at i kan. Jeg har et rådighedsbeløb på 3500 til 2 voksne, baby, mad, benzin, foder til dyr osv, når alle mine regninger er betalt, fordi jeg i forvejen tjener mindste løn og betaler gæld af.
Hvis jeg skulle undvære en halv måneders løn så skal jeg fra dags dato gå i endnu mere gæld, skyde mine dyr fordi de ikke kan få mad og bo på gaden. For så havde jeg ikke til husleje og forplejning af dem.
Andre har altså MINDRE rådighedsbeløb fordi de har sat sig dyrere. Så nej. Man kan ikke bare undvære 14 dages løn og vælte hele ens eksistens.
Heldigvis er jeg da på barsel og skal derfor slet ikke afsted.
mar 2011
Mvh TT
dec 2008
Jeg kommer fra en familie med meget lidt, er vokset op med tankerne "Er det her meget nødvendigt, eller kan jeg undværre"
Der ud over har jeg i min voksenliv oplevet meget stramme forhold da min mand og jeg satte os i hus for hårdt, og da jeg kom til skade, og mine sygedagpenge udløb, havde jeg ingen indkomst. Som i overhovedet, så jo vi levede for 2000 kr. om måneden til 2 voksne, en hund og en stor gæld. Så jeg ved somend godt hvordan det er at leve trangt.
Men (nu bliver jeg upopulær!) Hvad jeg ikke kan forstå er at folk som sidder så stramt, vælger at have hest, men det er nok bare mig der undres.
I nødsituationer som disse kan man jo så være nødsaget til at sælge eller låne dem ud.
Ingen siger at man skal skyde dem og selv gå fra hus og hjem.
Jeg beklager at have trådt dig over tæerne DD! Det er ikke min mening.
aug 2016
Hvad vil du helst?
Blive hjemme og afhængig af ansættelse gå ned i løn. Kede sig, virkelig voldsomt.
Men smittespredning i samfundet reduceres, epidemien bremses op til noget sundhedsvæsnet kan håndtere.
Eller.
Gå på arbejde nu.
Om et par uger selv lægge syg. Have så ondt af sig selv - og sundhedsvæsenet kan ikke følge med, så flere dør af covid19 end nødvendigt, men flere dør også af andre ting end nødvendigt, fordi vi har slet ikke de sædvanlige ressourcer til at håndtere folks helbredsproblemer.
Selvfølgelig gør det ondt at gå ned i indtægt som privatperson, eller for et firma at skulle sende personale hjem (med løn?), have alle de faste udgifter men til næste måned mindre at betale med.
Men - alternativet kan gøre voldsomt meget mere ondt.
dec 2009
Og selvfølgelig skal man handle ind.. Det er man jo nødt til, som man plejer.. Håber på at der kommer ro på nu, når de fleste fatter at man ikke skal hamstre, for der er ingen grund til det.
Vi følger alle anvisninger her, vi vasker hænder, spritter af og undgår store forsamlinger, så hvis vi stadig formår at rage corona til os, så er der ikke så meget at gøre, andet end at gå i isolation og sige at vi gjorde hvad vi var bedt om, men shit happens og nu tager vi den derfra.
dec 2008
Lisette lige præcis verden er ikke sort/hvid
dec 2008
okt 2010
Den lidt gammeldags radio, har faktisk også formidlet en del information.
Vi har jo også et ansvar, som borgere, at holde os opdateret i en krise situation, som den vi oplever nu.
At vi har en statminister, der maner til ro og der er nok til alle, hvorefter at en flok mindre begavede fare ud og hamstre, inden at hun næsten har talt ud - ja, det siger sgu en del om de mennesker
Jeg kan dog stadig undre mig over at man har et behov for at hamstre toiletpapir???
dec 2008
okt 2010
Jeg synes faktisk ikke at vores statminister har været vag, det er en hårfin balance for ikke at skabe unødigt kaos og panik i befolkningen.
At nogle medier, har valgt at bruge nogle "eksperter" med tvivlsomme kvalifikationer, er meget uheldigt og dermed skaber tvivl om alvoren i det her.
Så lyt til myndighederne og følg deres anvisninger.
(Jeg er sendt hjem og arbejde i minimum 14 dage og har da også ændret mit indkøbsmønster)
dec 2008
Let it go.
aug 2017
Blogger
Fordi os der har hest ikke nødvendigvis altid sad så stramt i det. Og fordi vi ikke har lyst til at miste den sidste livsglæde og frihed der er tilbage. Og når man så har lagt sit budgett til at det fungere så må det bare ikke bryde sammen. Desuden har jeg aldrig hørt om en der køber hest eller låner inden for 1 døgn som ville skulle blive nødvendigt hvis halvdelen af ens løn pludselig mangler. Der er jo ikke tid til at sætte til salg og vente. Ergo; skyd hvis den ikke skal koste yderligere i en krise situation.
Selv har jeg udlånt én og forsøger ihærdigt udlåne nr 2. Men salg for en midlertidig kriseperiode, så jeg bag efter kan stå og ærge mig over at have mistet alt pga sølle 2 uger? Nej tak.
Vi er nogen der har valgt at spare og kæmpe for de sidste glæder i livet. Så den der 'hvis du er fattig må du ikke have hest' mentalitet kan jeg blive direkte harm over. Når man har mistet en masse i forvejen, så må man vel kunne forstå at der kæmpes for ikke at miste det sidste. Og det er en kamp der tages velvidene om at den en dag kan tabes. Der tror jeg at jeg taler på ALLES vegne der har stået i livsvæltende situationer.
Når alt overstående er sagt så er jeg stadig helt med på de 14 dage. Det er en nødvendighed og en krise situation. Det var udelukkende din kommentar om 'man kan nu nok undvære de 14 dages løn' jeg studsede over. For nej. Selv folk uden hest kan ikke nødvendigvis det fordi de sidder strammere end andre. De kan blive nødtil det ja, der jo ikke andre valgmuligheder i disse krise situationer. Men det var måden du fik det til at lyde så 'nemt' på jeg studsede over.
For min egen situation ville vi være 2 der mistede indkomsten hvis ikke vi var så 'heldige' ikke at gøre det. Og det ville altså betyde at det at jeg har en hest er det MINDSTE jeg ville miste i sådan en situation. Og sådan går det for mange
dec 2008
Samtidig er det jo netop en kort periode, ikke flere måneder, så må man jo knibe ballerne sammen og spare hvor man kan... Jeg er ked af hvis jeg virker som om jeg ikke kan sætte mig ind i det, for det kan jeg, men jeg synes også at man må se lidt længere og løsningsorienteret på det og ikke kun absolut værste fald...
Jeg måtte selv låne min hest ud da jeg mistede min indkomst pga sygdom, det kan man blive nødt til.
Det er et spørgsmål om prioritering.
Men hvad gør du hvis du søndag aften står med en hest der skal akut opereres, det koster vel det samme som at undværre løn i to uger. (bare til sammenligning)
Blogger
Så har jeg enten en forsikring der dækker og hvis den ikke gør, så har jeg heldigvis valget om at aflive.
Jeg kan desværre ikke bare aflive min chef eller trække på en forsikring der. Selvom det virkelig kunne være fedt haha
Jeg er dog heldigvis ikke ramt af det her lock down. Endnu. Men jeg har ondt af dem der er. På trods af det er en nødvendighed for alles ve og vel.
apr 2008
at grænserne lukker fra i morgen lørdag kl 12
så nu er det ikke muligt at komme til udlandet i den næste mdr
aug 2017
dec 2008
aug 2017
Hvis man kommer hjem fra røde zoner SKAL man i karantæne.
Jeg så helst jeg blev i Norge, men jeg tør ikke vente til min oprindelige hjemrejse, da flytrafikken kan stoppe helt hvornår det skal være. Og så kan jeg være fanget her i flere måneder, worst case scenario.
jan 2015
Danskere på rejse, der returnerer fra eller har været i orange områder, opfordres ligesom alle danskere til i videst muligt omfang ikke at møde fysisk ind på arbejde, men arbejde hjemmefra eller lign., mens rejsende, der returnerer fra eller har været i røde områder, opfordres til under alle omstændigheder at holde sig hjemme i 14 dage. Danskere, der bor i udlandet, opfordres til at blive, hvor de er, og følge de lokale myndigheders anvisninger.
God ide at komme hjem ASAP også fra Norge - kan se de også er i gang med at lukke ned for færger ect.
Mvh Charlotte
Corona virus