{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P piller, pause
  • #2   12. jan 2020 Så skal du starte igen tirsdag smiley

• #5   12. jan 2020 Det var da godt jeg lige kom til at se dit opslag, jeg skal da huske min xD.

Men du skal starte tirsdag, som de andre skriver. Jeg tager selv altid min sidste om mandagen, og starter igen tirsdagen ugen efter :).

• #6   12. jan 2020 Okay super, tak! Så huskede jeg ikke helt forkert smiley

• #8   13. jan 2020 Garrf, hvorfor i alverden holde 14 dages pause, det giver da ikke mening?

• #9   13. jan 2020 Jeg ville ikke holde 14 dages pause, som en herinde beskriver, så er du ihvertfald ikke sikret mod graviditet, før næste cyklus.

• #10   13. jan 2020 7 dages pause, og bestemt ikke 14 dage som nogen skriver! Holder du 14 dage, så er du bestemt ikke sikret den første måned efter din pause.

• #12   13. jan 2020 Jeg ville helt sikker skrive en besked til min læge om den slags. De fleste læger er tilsluttet E konsultation og der får du, sikkert ret hurtigt, et svar.
    For som jeg læser dit opslag har du brugt, at springe dine pille pauser over i længere tid for, at undgå blødning og det ser ud til, at flere af de svar du har fået, ikke er ens. Vi herinde er ikke læger. ( Undtagen Doktor Who ) smiley

• #13   13. jan 2020 Garff.
    Det du skriver er lodret forkert.

Formålet med pauser er:
    1) Der var vist noget med nogle kirkefolk, der havde modstand imod tanken om at kvinder ikke skal bløde pga noget vrøvl med biblen og blødninger var kvinders straf for den med æblet eller sådan noget bullshit. (Nope, jeg er ikke kristen og jeg kan heller ikke lide biblen. Læs aldrig i selve biblen, for det er mindre venligt end hvad præsten prædiker.) (Ja, jeg må gerne bande når religiøse magtliderlige mennesker gør dumme ting.)
    2) Hvis man hver eller hver anden måned holder pause, så opdager du en uønsket graviditet. Og du opdager det i tide, så du kan nå at tage stilling til om du vil gennemføre graviditet eller afbryde. (Der er jo en grund til at man bruger prævention.)

Men, teknisk set har kroppen ikke brug for at bløde.
    (Eller - jeg er fucking geriater og kan ikke huske at have set dokumentation af "for".)
    Jeg bruger nuvaring og springer da de fleste blødninger over, ved at gå direkte fra en ring til næste ring.

Ved hormonel prævention med lavt indhold kan man pletbløde, fordi indholdet er så lavt, især hvis man glemmer piller hist og her. Det er ikke fordi "man trænger til".

...
    Trådstarter.
    7 dages pause =den ugedag du tager sidste pille er samme ugedag du har sidste dag i pausen.
    Driller det, er det svært at huske /indarbejde i ens livsstil, så tal med egen læge.
    Der er apps til detder.
    Eller, den nemme løsning, andre typer prævention, vælg noget der er egnet til dit liv.

• #15   13. jan 2020 Graff: Det er så bare ikke korrekt. Har haft en snak med min læge omkring at netop springe pausen over, og det kan kroppen altså sagtens holde til. Det er hverken farligt eller usundt og når man holder sin pause skal den holdes som normalt - ellers er man ikke beskyttet den første måned. Men ja risikoen for blodpropper øges ved brugen af p-piller, men om man holder pause eller ej øger altså ikke denne risiko.

• #16   13. jan 2020 Jeg er nysgerrig over hvordan at mens man får imens man tager pause er kunstigt, hvordan kan den være det?
    Før jeg begyndte på P-piller havde jeg også mens i flere år selvfølgelig kun en uge af gangen en gang om måneden, før P-pillerne kom på banen, så bløde er jo normalt for kroppen, (ellers ville kroppen ikke gøre det af sig selv?) så ved ikke hvordan pillerne kan fremprovokere det?
    Jeg er kun nysgerrig for at lære nyt, bare så man ikke tror jeg prøver at modsige, for det er ikke det jeg prøver, det er bare fordi jeg ikke forstår og aldrig har hørt om det før, heller ikke af min læge. smiley

• #17   13. jan 2020 Uden p piller falder hormonindholdet, det gør at slimhinden afstødes = blødning.

Kvindens egen cyklus er ikke startet op, så det er ikke resultatet af en fysiologisk hormon svingning.

Derfor er blødning under p piller "en snyde menstruation", det kan man vel godt kalde det?

• #18   13. jan 2020 det er som doktor who nævner en "snyde mens" og man behøver ikke holde pauser.. til de patienter jeg har med at gøre, anbefaler jeg at de holder pausen hvis de er mest trykke ved det, men ellers tager de bare p-piller indtil de evt. begynder at pletbløde.. så holder de ved pletblødning en 7 dages pause og starter op igen. Ved at holde 14 dages pause risikere du at du ikke er beskyttet, og derfor kan blive gravid..

Du tager altid pillen ugedagen efter den dag du stopper.. altså tager du den sidste mandag starter du tirsdag, den sidste tirsdag - så begynder du igen en onsdag osv. så har du holdt 7 dages pause.

• #20   14. jan 2020 Garff, det 'skader' jo netop hvis man har en kæreste, for holder du 14 dages pause så er man IKKE længere beskyttet mod graviditet :).

• #21   14. jan 2020 Garff.
    Graviditet, rygning, at sidde stille længe fx i flyet på vej til ferie er langt farligere ift blodprop i benet end p piller.
    (Blodprop i benet kaldes DVT)

Jeg er ved at pakke ned til flytning.. Men ud fra hukommelsen, så jeg slår ikke op, men, så øges risikoen for DVT med kun en smule ved p piller, noget i retning af 10-15% ift baggrundsbefolkningen.
    Rygning, det var noget i retning af +50% eller 150% øget risiko?

Men - som udgangspunkt er risikoen for en DVT hos unge voksne meget lav.
    Så, selvom p piller øger risikoen en smule, er risikoen for DVT fortsat lav.
    Især hvis du giver cigaretter til dine fjender og ikke ryger selv...

• #22   14. jan 2020 Graff: Du fik ikke blodpropper fordi du ikke holdte dine pauser, du fik blodpropper fordi du er en af dem som bliver ramt af blodpropper. Det ville nok også være sket vis du havde holdt dine pauser. For risikoen for blodpropper har intet at gøre med ens pauser at gøre.
    Hvorfor skulle lægerne ellers sige at om man holder sin pause eller ej er op til en selv? Jeg holder kun min pause vis jeg har været et kvaj og glemt en pille (sker sjældent), og derved så vil gære på den sikre side angående graviditet.

Jeg indsætter netop dette fra net doktor

Uafhængighed af blødninger

Med p-piller kan kvinden blive uafhængig af sine blødninger, for eksempel i forbindelse med rejser eller ferier, idet man uden problemer kan fortsætte med at tage pillerne og rykke på pausen og dermed på den blødning, der kommer i pausen.

Nogle kvinder vælger at tage p-piller uden pause, og det er der ikke nogen sundhedsrisiko ved. Pause holder man så typisk i fire dage, når/hvis der kommer pletblødning. Efter pausen fortsætter man med at tage p-piller. Den eneste risiko ved at tage p-piller på den måde er, at man ikke får sin månedlige kvittering på, at man ikke er blevet gravid. Når man ikke venter en blødning, kan man risikere at være et stykke henne i graviditeten, før denne opdages.”

• #23   14. jan 2020 Ok tak, er spændene og lære nyt. smiley

• #24   14. jan 2020 Tusind tak for alle jeres svar, som jo gav anledning til en god debat (-: holder SELVFØLGELIG kun en pause på de 7 dage.

Men puha, søster lagkage her fik et flip her til aften. Ikke nok med, at den læge jeg var inde ved i november, fuckede op med min recept og lavede den gyldig i 3 i stedet for 12 mdr, så fik jeg det rettet. Så fik jeg min lillebror til at hente min medicin i dag, da jeg var på arbejde. Han har self ikke tænkt over at kigge i den. Men så har de fuckme sendt 6!! PK p-piller. Det er til 1,5 års forbrug. Jeg skal kun have én pk udleveret af gangen. Min recept løber på et år, så må de vil ikke udlevere til en længere periode end hvad der svare til et år? Ikke nok med det, så er det de forkerte p-piller - et helt andet mærke - med et helt andet hormon indhold. Jeg står så med _måske_ 6 pk ubrugelige p-piller, alt efter om det tager smerten og 2 der faktisk skal smides ud fordi der er exp. dato 02/2021 på. Er simpelthen MÅLLØS over, hvordan de har kunne fucke det så meget op. Heldigvis var det ikke så dyrt, det er mere princippet i, at de har formået at fejle SÅ meget og det måske er alle pengene ud af vinduet for mig.. kan jo intet gøre, nu de er ude af brugsen..

• #25   15. jan 2020 Sandra
    Jeg ville helt sikker klage på det apotek, der har lavet fejlen og så spørge hvad de har tænkt sig, at gøre ved det. Det er jo ikke kun 1 fejl der er begået, men flere, så de bliver nødt til, at hjælpe dig med, at finde en løsning på 18 mrds ubrugelig medicin. Det er da vist det man kan kalde ressourcespild, der vil noget. smiley
    Jeg kunne forstå det, hvis du skulle ud og rejse og være væk i 18 mrd, men det er jo slet ikke tilfældet her. smiley

• #26   15. jan 2020 Jeg ville gå ned på apoteket og spørge om ikke de har lavet en fejl, og sige at der må være en løsning, du skal ikke bøde for deres ret så store fejl!

• #27   15. jan 2020 Nå, gutterne. I går aftes var jeg ikke og kigge på mine recepter. Jeg plejer at få Cilest. Rigtigt nok, d. 13/1 har min EGEN læge oprettet en ny recept - varighed 1 år - én pk af gangen, 4 udleveringer i alt - af de rigtige p-piller, altså Cilest. D. 14/1 - recept annulleret, af ham båtnakken (undskyld sproget), som fuckede min recept op til at starte med og som i øvrigt fatter hat fordi han er nordmand. Malonetta - recept 1 år - 1 udlevering på 6 pk. Apoteket har intet gjort forkert, de har blot pakket det de har fået besked om på recepten. Jeg ringede som det første da jeg åbnede øjnene og brokkede mig hos lægen. Jeg var bare GAL! Jamen, Cilest var i rest-ordre, så hun havde bedt ham den anden om at finde noget andet. Mmh, min egen læge ved - det står også i min journal selvfølgelig - at jeg netop faktisk skiftede fra Malonetta og over på Cilest dengang, fordi Malonetta ikke længere tog mine meget voldsomme mens smerter. Undskyld, det kan godt være det er mig, men så RING DA FOR POKKER TIL MIG ELLER KONTAKT MIG PÅ ANDEN VIS! Det kan være Cilest kommer i order igen om 2-3 mdr, hvad fanden skal jeg så bruge så mange pk er noget andet til. Ringede efterfølgende og forklarede apoteket, at jeg altså stod på 2 pk som ville blive for gamle. Hun lød også noget forbavset over deres stunt og spurgte om jeg så bare skulle have en røvfuld af et eller andet tilfældigt. Ja tydeligvis. De 2 pk skulle jeg bare sende retur og så får jeg pengene retur. De andre kan hun ikke gøre noget ved, så håber sgu at jeg kan holde dem ud.. Hvilket er helt fair, det er jo ris til egen røv den ikke blev åbnet i butikken. Men hold kæft sådan en klovn til en læge! Det er absolut SIDSTE gang jeg er inde ved ham, gider simpelthen ikke det der. Det er så uprofessionelt. Find dog i det mindste noget der matcher det jeg får og ikke noget med en milevid forskel i indhold

• #28   15. jan 2020 Helt enig i at lægen bør kontakte dig hvis der skal laves ændringer! Især med noget som i forvejen er prøvet og droppet!
    Jeg håber at det går, på de piller det år, og at du så kan komme tilbage på de rigtige!

• #29   16. jan 2020 Især fordi jeg faktisk har bedt om at de ikke skal substitueres.. tak, det håber jeg virkelig også. Ellers må jeg få fat i mine normale så snart jeg kan komme til det og betale det, det koster, for at få til 1 år af dem. De er bare skide dyre, når de har været i restordre. Sidst de var det gav jeg 340 kr for en pakke smiley dem her er 220 for 1,5 år.. der er lidt en forskel

• #30   16. jan 2020 Selv om produktet er i rast order så burde lægen stadig udskrive det - for så finder apoteket netop det produkt som ligger tættest! De har mere styr på det en lægerne har

• #31   16. jan 2020 Jeg har haft en blodprop i benet og jeg holdte altså pause mellem hver pakke, så det er vrøvl.

Den blodprop var mest sandsynligt resultatet af p-piller, 20-30 smøger dagligt, benet var brækket og jeg havde en kampvægt på knap 94 kg.

• #32   17. jan 2020 Min venindes datter var knap 20 da hun fik en blodprop i benet. Hun var ikke overvægtig, røg ikke , men tog Ppiller. smiley

• #33   17. jan 2020 Hvis du skal smide pakkerne ud - så spørg evt egen læge om de vil have det til klinikkens skab.

Der er nogle, som tager imod ubrugt medicin (af de ikke sjove varianter, ikke det som kan give afhængighed osv) - og når nogle senere skal starte op med det produkt kan de få en pakning fra skabet med, i stedet for at hente fx et glas med 100-300 blodtrykspiller.

Eller, simpelthen formidler det videre til det værdigt trængende.

...
    Ang rest ordre.
    Se på ethvert Medicin glas.
    Øverst står et navn med store bogstaver, fx pamol, pinex, mv. Det er mærkevarenavnet.
    Nede under står indholdsstoffet. Fx paracetamol.

Når noget ikke må substitueres siger I, at det skal være det sædvanlige mærkevarenavnet, selvom indholdsstoffet er billigere fra en anden leverandør.
    Men når vi snakker om, at det er i restordre, så er det ikke på markedet, uanset varemærke. Det er ikke længere i DK.
    Hvis det sædvanlige indjoldsstof er i restordre, så er der ikke mere. Så skal du over i et andet produkt - om du kan lide det eller ej.
    Hvis det bare er et mærkevarenavn, så havde apoteket kunne skifte frit mellem identiske produkter.

• #34   17. jan 2020 Doktor Who: Jeg vil stadig mene at en læge ikke må ændre på recept uden at tage patienten på råd. Men ellers giver jeg dig ret i at vis virkestoffet er i rest så kan man ikke gøre så meget, men jeg ville blive rimelig pist vis min læge bare udskrev et andet produkt uden lige sige det til mig.

• #35   17. jan 2020 Jeg kan ikke svare på, om lægen troede at de var enige?
    Misforståelser sker.

Der er ikke andre identiske præparater, ens med cileste.
    Det alternative præparat er samme kategori, så, egentlig et godt bud - hvis man havde forstået hinanden.
    Shit happens. Mest når man misforstår hinanden.

• #36   17. jan 2020 Vi har IKKE misforstået hinanden, for der har slet ingen kommunikation været - de har 100p kørt eget show her.
    Pakkerne er sendt til destruering hos apoteket og jeg har fået pengene retur smiley

Kommentér på:
P piller, pause

Annonce