Chefer og vagtplaner? {{forumTopicSubject}}
Hallihalløj, vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde mit emne.
Jeg har egentlig bare et spørgsmål til den etik der måske/måske ikke ligger omkring ekstravagter og sådan. På mit arbejde, en superbrugs ("kassedame"), er det meget almindeligt at vores souchef spontant giver én ekstravagter uden at gøre opmærksom på det. Det kan komme på en måned før, eller 5 dage. Jeg synes selv det er enormt frustrerende, men er det bare sådan det er?
Jeg har fået en her d. 25 hvor jeg skulle holde jul med min far på Sjælland, hvilket jeg så ikke kan komme til fordi jeg skal arbejde. Jeg er klar over at det ikke er min arbejdsplads' problem hvilke undskyldninger jeg har, men kan de alligevel bare, uden varsel, sætte en på? Vi har alle sammen faste vagter, så det her er altså ekstra.
Jeg kan ikke helt forholde mig til hvis det er normalt at gøre, jeg synes det virker ret diktatorisk.
Det blev lidt længere end forventet men ih, er godt nok irriteret! Der røg den jul
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg synes at det lyder somom at der er nogle minimumsvarsler han generelt ikke har respekt for.
De korrekte varsler kan dog være ret korte. Men - der er regler som er specifikke for hver branche.
Gad vide om der ikke er et solidt tillæg for for kort varsel?
Og har han ret til at kræve det???
Jeg finder mig i rigtig, rigtig meget.
Men rør ikke ved min jul!
Det ville være dråben!
TR og fagforening!
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Jeg ville have det fint med hvis man bare fik en besked "hej, du har fået en ekstra vagt d. xx/xx" for eksempel. Jeg har ikke så mange vagter derinde så der kan godt gå noget tid inden jeg kommer derind og ser den opdaterede vagtplan.
Jeg tror ikke der er noget tillæg, jeg har i hvertfald ikke set noget ekstra i forhold til løn, desværre.
Tak for inputs, jeg vil se om jeg kan finde nogle regler for det et sted. Det lyder så ikke til at det bare er normal kutyme, hvilket trods alt er meget rart at vide.
Jeg har normalt ikke noget imod at arbejde i helligdagene, men lige i år er det da bare frustrerende
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
Jeg synes absolut ikke 5 dages varsel er ok.... Medmindre du bare har sagt chefen må smide dig på vagterne.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
Jeg har i en periode været forflyttet til en anden butik et par dage om ugen hvor jeg fik andre mødetider, men det mindes jeg også at jeg fik besked om i god tid og det skyldtes vidst langtidssygemelding i den anden butik.
Jeg synes absolut ikke det lyder OK det de har gang i.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 342
Snak med din fagforening og spørg om reglerne da det også er an på din alder osv.
Er du ikke i fagforening, meld dig ind i en. Det er ekstrem vigtigt ikke at spare penge på det. Kan anbefale HK. De har også detail afdeling.
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
Jeg tror ikke han bare må give dig en vagt uden videre uden at have lov af dig først. Det er ikke DIT problem men hans. Hvis han ikke kan finde nogen til vagten må han selv troppe op. Sådan er det bare. Min kæreste har også oplevet noget ala. det er og det er bestemt ikke i orden. Jeg synes du skal prøve at kontakte en fagforening, og høre om der er noget du kan gøre. Dét der er der hvertfald noget der skal gøres ved.
.... og så noget andet, men jeg havde sagt nej til vagten hvis det var. Det må du godt når det ikke er din faste vagt. Han må altså bare finde en anden. Jeg havde skrevet at jeg slet ikke var i min hjemby den dag, så han måtte finde en anden.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Jeg er lægesekretær og arbejder også i vagter. Min overenskomst siger, at jeg har krav på at kende min arbejdsplan 4 uger frem. Dvs ændringer med mindre end 4 ugers varsel kræver min accept eller skal betragtes som pålagt overarbejde (hvilket giver mere i løn).
Jeg er temmeligt sikker på, at don branche også har en eller anden minimums-tid du skal kende din arbejdsplan. I så fald kan chefen ikke bare smide dig på eksrra vagt og helt ærligt tror jeg, jeg havde meddelt ham, at jeg havde planer den dag og derfor ikke kan arbejde - du havde jo tjekket din vagtplan og havde ifølge denne fri.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Svar: 2
Selvfølgelig skal du da holde jul med din far!
dec 2008
Jeg er pt. desværre ikke i en fagforening da jeg ikke synes at jeg tjener nok (leder efter noget supplerende eller noget helt andet). Men det er rart at høre, at det ikke er sådan det normalt er, andre steder.
Jeg har denne gang vidst det i relativt god tid, så der er nok ikke noget at komme efter, udover at det bare er frustrerende, netop fordi jeg ikke var blevet spurgt
Jeg vil prøve at finde min kontrakt, og se hvad der står i den.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Det er derfor de findes.
aug 2006
Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 443
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
D. 25 er en helligdag??
Ring til en fagforening ligeså snart de har åben telefontid. Flere af dem har åben i weekender. Ellers på mandag. Fortæl dem om dit problem. Spørg om de vil hjælpe dig, hvis du melder dig ind med det samme.
Fagforening er ligesom forsikring. Du kan ikke først komme til dem når du har et problem. Men de er nogengange stadig behjælpelige og kan lave en særlig aftale, om at hjælpe dig, hvis du melder dig ind. Du får i hvert fald helt sikkert ikke hjælp, hvis du intet gør.
Fagforeninger er til for især at hjælpe de "lavest stående". Vil groft sagt mene, at jo lavere løn og stilling, jo mere har du brug for en fagforening.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Meld dig ind i en fagforening. Det betaler sig i sådanne sager. Når du arbejder i butik ville jeg melde mig ind i HK.
Din vagtplan skal varsles. Jeg er SOSU hjælper og skal varsles 4 uger før - dvs. hvis min chef eller planlægger vil lave om i mine vagter med kortere tids varsel, så skal de spørge mig også er jeg i min gode ret til at sige nej, det kan jeg ikke.
dec 2008
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Jeg arbejder i en Rema 1000, Jeg får altid god varsel om ændrede arbejdstider, og er det pga sygdom og der er kort varsel, så siger jeg Ja, hvis jeg kan, men har jeg andre planer, så må han selv eller souschefen træde til hvis der ikke er nogen der kan komme ind...
Jeg synes virkelig ikke at det er fair bare at ligge vagter på folk, især ikke uden at spørge om man kan, sådan fungerer det altså ikke, man har jo ligesom et liv uden for arbejde også og det er sku lige så vigtigt som arbejde!
Prøv at ta en snak med ham og sig at du faktisk skulle over og holde jul med din far den dag, og er rigtig ked af at skulle aflyse, om der ikke er en anden der kan tage den, siger han nej, så prøv at spørg en af dine kollegaer om en vil bytte en vagt. Det må man gerne, så længe vægten bliver dækket.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Men vagter med meget kort varsel må man bestemt sige nej til... ellers må det være pålagt overarbejde og i hvert fald i mit job vil det betyde, at jeg skulle have både mere i løn og have ca 500 kr for overhovedet at møde op.
mar 2008
Følger: 89 Følgere: 81 Heste: 10 Emner: 15 Svar: 638
Hvis du pludselig får vagter med 5 dages varsel står det dig frit for at sige nej, hvis ikke du kan.
Mht. til tillæg så skal du have tillæg for arbejde på særlige tidspunkter. Jeg tror det er ens i alle butikker da reglerne kommer fra fagforeninger og lovgivning, men hos os er det.
Hverdage efter kl 18
Lørdage efter kl 15
Hele dagen på søndage og helligdage
Få fat i en fagforening, de kan hjælpe dig, også med at tjekke lønsedler, hvis du ikke får tillæg. Og som flere skriver, så er de rigtig gode til at hjælpe med ordnede forhold for dem på gulvet/nederst i hierarkiet. (personligt fandt jeg ud af HK ikke er meget bevendt som souschef/mellemleder, men for alle under mig er der mange goder)
Chefer og vagtplaner?