1.498 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Din holdning ift ridning/træning af heste. Din holdning ift ridning/træning af heste.

Hej Hg.
Ved det er lige lovligt optimistisk af mig, men jeg tænker jeg vil gøre et forsøg alligevel da jeg synes det er interessant at høre jeres tanker smiley
Det er overhovedet IKKE meningen at kommentere eller diskutere andre sine meninger og holdninger, bare at give udtryk for sine egne således at vi alle kan se hvor enige eller uenige vi er smiley So here it goes smiley

Jeg synes det er rigtig trist og synd at nogle mennesker enten har trænet sin hest så dårligt, eller tror at hestene er så dumme at de ikke kan kapere forskellige typer af ryttere og ride stile.
Jeg har trænet mine heste, således at det samme signal gives på flere måder. (feks stop er enten anholdning med kun sæde (løse tøjler) trække i tøjlerne, at sige proo eller måske alle tre signaler på en gang.) Dette er bare et eksempel på at et signal gives på flere måder.
Og ved I hvad??!! Min hest kan godt finde ud af det.. Ligeledes som vi kan ride volter for løse tøjler med kun sæde, eller også bruge tøjlerne..
Så hvorfor skulle man så ødelægge en hest ved at der kommer en anden rytter med en anden ridestil på den??! Hvis man har gjort sit arbejde godt nok, så kan da hesten godt finde ud af det uden at den ødelægges smiley ja måske skal den lige have et par træninger med sin faste rytter igen, men come on.. Når den har haft ferie skal de også lige igang igen..
Bare mine tanker omkring det hysteri nogle ryttere lægger for dagen..
En lidt provokerende sætning jeg kommer med.. Men er det måske fordi deres arbejde egentlig ikke er så godt så man ikke ønsker at andre skal opdage det? smiley

Mvh TT

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Din holdning ift ridning/træning af heste.
  • #2   30. okt 2019 Jeg vil til dels give dig fuldstændig ret selvfølgelig vil en veltrænet hest kunne kapere forskellige ryttere i teorien. Jeg møder dog heste af og til der ikke bryder sig om det ene eller andet, jeg vil ikke nødvendigvis sige de er dårligt trænet men har bare præferencer for hvad de synes er rart. f.eks sæde vs. tøjle. jeg ved ikke om jeg som sådan er bange for at have andre til at ride min hest pga de skal opdage mine fejl, jeg vil bare gerne ride min hest selv og vil ikke sætte hvem som helst op, der er da ryttere der kan få den sødeste hest til at gå amok. så jeg skal som minimum lige se dem ride inden. jeg er der også stødt på studier der siger at det er bedst for hesten det den samme rytter, dog tænker jeg dog ikke at hesten bliver ødelagt af at få en anden rytter på af og til. men synes også nogen gange der går lidt prestige i at sige at man kun kan ride hesten. jeg vil dog gerne at jeg trygt kan sætte andre op på min heste så det bliver trænet min unghest lige nu synes det lidt mærkeligt men acceptere det dog smiley

• #3   30. okt 2019 Tjae.
    Det er nok lidt en smagssag.

Nogen gange, så er man helt 100% bevidst om, hvordan man giver et givent signal.
    Og så kan man sige "jeg giver x signal på den måde."

Og så kan andre ryttere værsgo gøre det på en af de måder, man selv gør det på.

Problemet er bare, hvis man er bevidst om, at man giver et signal på en bestemt måde - og andre bruger det signal til at signalere noget helt andet - så giver det problemer.
    Især hvis hesten vænner sig til, at signalet betyder noget helt andet.

Fx er en del western heste redet til, at presser man benene mid hesten, og holder trykket, så skifter den til bakgear. Og bliver i bakgear indtil man slapper af.
    Er hesten reining redet er det baglæns for fuld fart, indtil man rammer barierren!
    Hvilket er pinligt, hvis man rider alene på sin partshest, og ikke aner hvorfor den med alle tegn på lydighed bakker indtil væggen stopper os. Hvorefter den drejer og fortsætter...

Et andet problem er, hvis man gør ting på sin egen måde, men har svært ved at formulere det for andre.

Og så er der den med, at nogle mennesker kan godt lide at dele. Ligesom hvis man får en lækker motorcykel, så vil man gerne køre en tur med vennerne.
    Andre kan ikke lide at dele det vigtigste de har. Og føler det er lidt tættere på at lade fremmede kysse kæresten, hvis de vil ride hesten.

• #5   30. okt 2019 Jeg har det lidt sjovt med at lade andre ride mine heste, forstået på den måde, at min berider jo gladeligt får lov til at ride mine heste....og gør det så absolut bedre end jeg gør smiley

Jeg sætter gladeligt “Gud og hver mand” op på mine heste....aka de færreste/ingen tør sætte sig frivilligt op på Caspian, men mange har siddet på Pinot på en skovtur, eller når min berider lader staldpigen skridte ham varm eller af.
    Sjovt nok får de fleste så et helt andet syn på Pinot, når de først sætter ham i trav smiley Først og fremmest meget positivt, da han er let at ride, reagere på små signaler.....ind til det går over på at han faktisk reagere på rigtig små signaler, og det kan faktisk være lidt ubehageligt, når en lille vægtforskydning, sætten sig i sadlen e.l. udløser diverse “øvelser”, bare det at han samler sig får nogle til at tro han er ved at eksploderer smiley

Generelt vil jeg sige, at mine heste er jo helt traditionelt dressurredet, hvilket gør at man burde kunne sælge dem til en kineser, og er vedkommende oplært i traditionel dressurhesteridning så ville man langt hen af vejen nemt kunne “kommunikerer” med hesten via signalerne uanset hvilket land man kommer fra.
    Og generelt har heste godt af at blive håndteret af flere end bare en enkelt højt udvalgt rytter.

MEN nu kommer så undtagelserne smiley

Jeg synes ikke det er fair overfor en 3-4 års hest, som lige er tilredet, at skulle have flere forskellige ryttere, når de er i gang med at lærer at være rideheste. Her skal signalerne komme ensartet og konsekvent for at hesten nemmest muligt kan sige “ahhhhaa det er det du mener”.

Og når du så har de højtuddannede heste, om det er dressur eller en reining hest som doc who beskriver, så leverer de altså noget til rytteren for meget fine små individuelle signaler - så her foretrækker jeg, at enten rider min berider dem og lærer dem noget / forfiner signalere, eller også bruger jeg selv hestene som mine lærerheste, hvor hvis der sker fejl så er det min egen skyld, og noget min berider så kan rette op på.

Og en sjov tinger fx, at selv jeg jo har redet ved min berider lige fra hestene var nytilredet, og har lært at ride af hende udfra hendes tilgang til dressur - ja så er der tydelig forskel mellem os som ryttere. Vi er modsig stærke/svage i kroppen, hvilket jeg kun anser som en fordel. Og især vores signal til galop er meget forskellig, så her skal jeg altid lige igennem nogle anspring før det spiller igen, hvis hestene fx har været i træning i et par uger. En enkelt dag gør ingen forskel smiley

Så for mig er det ikke fordi jeg er bange for at andre er bedre end mig på mine heste - det ville der såmænd sikkert være mange der ville være udover min berider smiley Men mere et hensyn til hesten, enten pga urutine hos unghesten, eller pga tætliggende, små, forfinede signaler hos de højere uddannede heste. Og for mig selv som rytter, udfra at det er rigeligt at jeg måske sidder og laver “fejl”, det behøver hestene ikke yderligere ryttere der gør smiley

Og vil man i skoven eller på markfræs, så giver jeg gerne en tur hvis man tør smiley

Mvh Charlotte

• #6   30. okt 2019 Jeg har en 7årig araber, købte ham som 6års. Ikke tilredet, kun gjort ryttervant. (Der er uvished omkring dette, da han var kastebold).
    Jeg har stor glæde af ham som turhest og kun turhest, vi rider længere og længere distancer blot for hyggens skyld. Dvs. Han kan faktisk ikke så meget, ud over de ting jeg har lært ham, som primært er stemmestyret og så har han jo lært hvad jeg mener når min "krop lægger an til noget".
    Dressur-mæssigt, der kan han flytte bagpartiet for schenklen og det er noget jeg har lært ham. (tror jeg), men det er også dét.
    Jeg har haft part på ham men jeg måtte simpelthen stoppe det, fordi jeg bryder mig ikke om det. Selvom jeg ikke har en fin dressurhest som er indøvet til det helt store, så har jeg brugt lang tid på at gøre ham vant til MIN måde at kommunikere på.
    Vi har knyttet bånd på den måde, han er min første egne hest og da jeg havde en part på ham, der ændrede han pludselig adfærd. Hun var tydeligt dressurrytter og han blev pludselig helt anderledes og "hys" og begyndte at bukke med hende, hvilken han aldrig har gjort i min tid. Vi kom frem til at det var fordi hun jo red ham samlet og for kortere tøjler og al den slags som man normalt vil gøre i dressur og det er han bare slet ikke trænet til. Så jeg stod pludselig med en helt anderledes hest end den mussie jeg selv havde opdraget.
    Og det var jo klart! For hos mig bliver han redet for meget løse tøjer, bidløst, i den helt flade gelé-pad og primært stemme/lyde styring og ben bliver kun brugt til at sige "fremad". Så han reagerede tydeligt og var utilfreds med at nu skulle han have sadel på og rides samlet for kortere tøjler og det kunne jeg bare ikke acceptere. Jeg har brugt tid og energi på at skabe den turhest som jeg gerne vil have ham, så gjorde det rigtig naller i mig, at han pludselig blev en helt anden. De havde skide god kemi og hun var rigtig sød og dygtig. Men hun "ødelagde" alt det jeg har oparbejdet, selvom det lyder fjollet når han jo ikke decideret er oparbejdet til noget fancy, men han var lige præcis som han skulle være, til det jeg skal bruge ham til. Så nu er vi tilbage til at det kun er mig der rider ham. Jeg er gravid og har rideforbud, så pt. er han foldbums.

• #7   31. okt 2019 Min mening er at alt for mange er for sarte; en velredet hest bliver ikke smadret af og få en en anden rytter på ryggen. Det folk går op i er, at de har noget imod den måde andre rider på og mener derved at den ridning vil ødelægge hesten, eller at hesten ikke kan li' den ridning - ofte tror jeg såmænd bare, at det har noget og gøre med, at det var/er rytteren der ikke formår at få kommunikeret tingene godt nok og ikke har kompetencerne. Men så er det selvfølgelig lettere og sige at hesten ikke trives med det og det, end det er og sige, at det har man ikke kompetencerne til.

Jeg vil ikke have en anden rytter op på min for at ride seriøst - det har ikke noget og gøre med at jeg er bange for, at en anden rytter ville ødelægge hende, eller ikke kan ride dyret, det kan de garanteret. Det har noget med hendes psyke og gøre, at hun har haft rigeligt ryttere i sit liv og andet.

Havde hun ikke haft den baggrund hun har, så havde jeg ikke haft det på den måde.

Selvfølgelig rider alle folk forskelligt, giver signalerne forskelligt, det kan ikke undgås. Men det ødelægger ikke hesten at blive redet af en anden person, en anden måde en enkelt dag - om det så er en skovtur, til rideprøve e.l ( uden vi er ude i ekstremer alla gennem banker hesten )

• #8   31. okt 2019 Hmmm - jeg vil lige kommentere her;

Ikke alle og enhver får lov at ride min hest - problemstilling;

Mange er for tunge-forkert tøjleføring- forkert vægtfordeling i sædet - ja der er mange ting.

Når det er sagt - så har jeg haft min datter oppe og ride på min hest - min træner

På min gamle hest hjalp min træner - og da jeg skulle sælge ham selvfølgelig den nye køber - han var så hos fremmede mennesker i 10 år før jeg fik ham købt hjem igen - og sikke en forskel jeg kunne mærke på ham.

Han var mega tøjlehalt - gik under lod og mange andre ting - jeg kunne ikke de første 2 måneder ride ham for sæde og ben - som jeg kunne FØR han blev solgt

Dette er blot få ting der gør at ingen skal ride mine heste - ud over de mennesker jeg kan "tillade" mig at rette på

• #9   31. okt 2019 Jeg er imponeret over hvor dygtige alle er til at ikke kommentere på hinanden smiley jeg skal indrømme at det har været et par steder jeg har haft lyst til at svare for at uddybe ifb med det jeg mener da I nævner nogle ting jeg er enige i og som er vigtige pointer ifb med hvorfor man evt ikke sætter nogle på sin hest smiley

Mvh TT

• #10   31. okt 2019 Jeg har en lidt både og følelse omkring at lade andre ride mine heste.

Basse har været gammel elevpony, hvilket han bestemt ikke egnede sig til, han smed rytterne af på stribe. Han har helt klart tage skade af de mange rytter skift. Det betyder i dag, at han har rigtig svært ved at gå med ryttere han ikke kender. Han bliver møg sur, usamarbejdsvillig og tvær (har prøvet). Så han går kun med mig, og en sjælden gang med mine børn. (Basse er især ret glad for min søn, men min søn gider desværre ikke at ride så tit) – man at sætte andre op på Basse, vil jeg ikke byde ham.

Aslan vil godt kunne ride af andre, så længe rytteren er selvsikker og rutineret. Aslan er en meget usikker hest, og har brug for en rytter som kan lede vejen. Jeg har prøvet at sætte min søn op på ham, det var næsten som om Aslan rystede at skræk bag efter (de skulle bare skridte af) fordi nu skulle Aslan jo passe på min urutineret søn, og ikke min søn som kunne støtte Aslan. (helt modsat Basse, der elsker at skulle klare ærterne for min søn)

Klausen har haft mange forskellige ryttere, men der er sket noget med ham, så han er på ingen måde en begynder hest længere. Men en rutineret rytter må gerne ride ham. Han har ingen problemer med rytterskift.

• #11   31. okt 2019 min er kun 4 og er slet ikke et sted hvor jeg ville lade nogen ride ham endnu. han har mange forskellige signaler og kræver seriøs kropsbevidsthed at ride, så hvis du ikke kan ride med sæde og ben ja så går han altså bare den vej han selv vil smiley

Min tidligere hest havde jeg ikke noget problem at sætte folk op på havde også en part til hende smiley
    Jeg fandt det meget underholdende at sætte folk på hende, man kunne tydeligt se når folk ikke var vant til at ride med sædet og om de var skæve. den ene gang kunne en person ikke få hende frem og hesten gik sidelæns istedet. Det gik til sidst med lidt vejledning, men det er altså virkelig sjovt og interessant at se på.

Så Ja jeg har generelt ikke noget i mod at have andre på min hest, men det skal også være sikkert for både hest og rytter.
    Louis er lidt eksplosiv men jeg tror da nok han på et tidspunkt kan have andre på smiley

• #13   31. okt 2019 Hmmmm.....
    Jeg låner gerne min hoppe ud. Min kæreste rider hende fint, min søster har prøvet hende et par gange, hendes kæreste har også, min nevø har. Min mor har fået en lille skridttur sidste år, fordi hun skulle have gang i sin ryg. Jeg har haft lånt hende ud til en veninde, der både red hende med og uden min tilstedeværelse. Hendes to sønner var også oppe. Så har jeg lånt hende til medopstaldere somme tider, hvis nogle har manglet en hest til en tur, jeg har haft et par parter gennem tiden, din datter har lånt hende og du har også været oppe. smiley Mine kusiners børn har også fået ture. Ja, jeg er altså ikke sart, andre må gerne låne min hest. Hun er styrbar og sød, men man skal selvfølgelig lige "finde melodien", før det sådan rigtigt kører. Mini bliver ikke ødelagt eller noget af at andre får lov at ride på hende - jeg er bare glad for, at det går så problemfrit, for jeg er da helt sikker på, at hvis mine kommende børn vil lære at ride, så er hun hesten til det, så det "øver" vi da bare ved at andre også får lov! smiley Og så er jeg glad for at glæde andre med en tur.

• #14   31. okt 2019 Clav - Jeg forstår overhovedet ikke din sætning? Begge mine har haft andre ryttere på og har været i træning forskellige steder..

Sofie - Ja Mini har bestemt givet glæde. smiley smiley

Mvh TT

profilbillede
  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
    #15   31. okt 2019 En gang i mellem har jeg ikke noget imod at andre får en lille tur på min hest (når jeg altså har heste der kan rides), men fast anden rytter får mine heste ikke.

Jeg har oplevet ved de heste jeg har haft, og som også er fast redet af en anden, at hesten er "mindre følsomme" overfor mine signaler, selvom anden rytter og jeg teoretisk rider på samme måde.

Så sagt på en anden måde, det "ødelægger" min ridning.

• #18   31. okt 2019 Mht at få en ridetur engang imellem er jeg ikke sart. Der vil nok altid være nogen jeg ikke kan se nogen fordel i at få op på min hest. Men ellers er jeg forholdsvis åben.
    Ift at springe på min hest er der ikke ret mange jeg vil have til at gøre det. Jeg kan bare ikke se hvorfor jeg skulle bruge så lang tid på at rette det hele til igen, hvis det er en rytter der kommer op og rider hende rigtig dårligt og giver hende dårlige oplevelser. For jeg har ikke en total cool hest der bare er med på det hele. Jeg føler at springdelen er forholdvis skrøbelig ift at man nemt kan komme til at gøre noget forkert på hende. Så det er nok kun nogle jeg føler der ville kunne videreudanne hende på en måde som jeg står inde for smiley

• #19   31. okt 2019 Helt generelt, så er jeg ikke bleg for at give en skridttur/skovtur , men mere seriøs ridning, der er jeg mere kritisk.
    Netop fordi hesten nemt kan blive forvirret over forskellige ridestile, Hvilket jo så kan gøre det noget udfordrende hvis det sker på jævnlig basis.

• #20   31. okt 2019 Min far og jeg har en dele-hest. Det vil sige at han fast havde to ryttere. Min far havde redet i et år inden, og jeg havde redet i syv år inden vi fik ham.
    Udover os som fast red ham, red min papmor og papsøster ham også en gang i mellem. Hvis min far er på ferie i længere tid, er der tit en af vores venner der rider ham. Lige pt. Er det dog kun min papmor der rider ham, men det er ikke for hans skyld.
    Han er jordens sødeste hest. Han laver aldrig ballade. Han har bukket en del når man lavede galopanspring, men det var fordi det var svært for ham, og selvfølgelig noget vi advarede om inden andre red ham. Han er ikke en højt uddannet hest, men han passer på sin rytter uanset hvem det er.

• #21   31. okt 2019 Hvis jeg en dag skal have egen hest, så ville det selvfølgelig komme an på, hvordan hesten er psykisk og fysisk, men også hvor rutineret og forstående rytteren selv er. For jeg har da ladet en voksen, urutineret mand ride gamle Odin, hvilket jeg ingen problemer har med, netop fordi jeg ved, at han forguder hesten og passer godt på ham. Min tidligere pony Mille havde jeg ingen problemer med at sætte folk op på, da hun ikke kunne så meget, udover det basale - Her handlede det mere om mod end om 'dygtighed' smiley Den hest jeg rider nu (Aslan), rides kun af ejer og mig. Dette er fordi han er en sensitiv hest, mest psykisk, og derfor har ejer valgt, at det kun er os to og underviser (efter behov), der må ride ham. Igen, er det ikke fordi, at han kan blive "ødelagt" efter lidt ridning af en anden rytter, men mere med tanke på hans sind smiley Så for mig er det ligeså meget rytteren, som det er hesten - Hvordan er hesten og hvordan er rytteren overfor hesten.

• #22   31. okt 2019 Jeg er mega sart med at lade andre ride mine heste.
    Jeg er voldsomt udfordret fysisk så mine heste skal helst reagere på mine tanker og bitte små vink. Det er svært hvis andre også rider dem sådan mere fast. Hende jeg har nu er meget sensitiv og lidt et stressbanan der gerne vil spænde og løbe. Det arbejder vi benhårdt på at fjerne. Min krops tolerancetærskel for spænding i hesten er væsentlig lavere end andres, så når andre kommer op på hende får hun nemt lov at være mere spændt end jeg kan klare. Og så har vi balladen, når jeg kommer op igen. Derfor er der ingen andre der rider hende.

Min gamle hoppe var meget mere cool og lod sig ikke sådan påvirke. Samtidig var hun rimelig langt i sin uddannelse, så hende kunne andre sagtens få lov at ride. At de så sjældent kunne få hende til at gå lige var lidt sjovt.

• #23   1. nov 2019 Jeg lægger ikke 100 forskellige signaler for samme øvelse/kommando ind i min unghest, så Gud og hver man kan ride på den, for det gider jeg ærligt ikke. Det skal bare passe til mig, siden det er mig der kaster penge efter den. Så kan resten altså rende mig smiley

Jeg kunne også sagtens ende med en godt skolet hest, som langt de fleste kan ride på, men det er ikke ens betydende med at de får lov. Jeg er ikke interesseret i at lege rideskole og stille hest til rådighed for alle og enhver der vil prøve en tur, bare fordi hesten er flink og velredet. Dermed ikke sagt at INGEN andre end mig og min underviser ville få lov til at ride på den. Det vurderer jeg når jeg ved hvilken hest jeg står med. Det kunne nok godt ske at ungerne i stalden måtte ride på min hest. For dem kender jeg.. Og jeg kender deres forældre smiley

Det eneste der skal være noget ALLE kan gøre, det er at håndtere den på stald og til og fra fold. Det er meget vigtigt for mig at den er let at håndtere fra jorden, for selv de urutinerede. Simpelthen af sikkerhedsmæssige årsager.

• #24   2. nov 2019 Jeg har haft en konkret oplevelse med hvordan en anden rytter kan "ødelægge" ens hest. Min hest fik engang en part der var lidt til den nervøse side. Jeg havde lovet hende at hesten altid var super rolig. Efter hun havde reddet den en periode begyndte min hest at blive bange for alt muligt hele tiden når jeg red den. Hesten sprang til siden for duer der lettede og vinden i træerne, hvilket den ellers aldrig gjorde. Jeg opdagede at parten nussede hesten på halsen og talte roligt/rosende til hesten hver gang den blev forskrækket for at få den til at slappe af. Hesten forstod selvfølgelig rosen som at det var ønsket adfærd at springe til siden/miste koncentrationen/løbe afsted ved det mindste tegn på fare. Selvom jeg ignorerede adfærden når jeg red, så blev adfærden værre og værre, indtil parten ikke turde ride hesten mere. Efter parten var stoppet, gik der 1-2 måneder, så havde jeg min rolige hest, der aldrig blev forskrækket tilbage.

• #25   2. nov 2019 Jeg er egentlig ikke kræsen omkring hvem, der rider min hest. Jeg er derimod kræsen omkring hvordan de rider, og af den årsag er det ikke alle der får lov at ride min hest hvis jeg ikke er til stede. Der er lige præcis 3 personer, der må ride min hest uden jeg er til stede og kan guide. Men herregud, en lille skridt (og måske en enkelt omgang trav) må alle der ikke er så tunge, at min hest ikke kan bære dem, altså gerne få. Staldejers ældste barnebarn har en fest når hun kommer med op og rider rundt, og jeg kan da også finde på at tilbyde andre en lille tur.

Min hest er lidt sær mentalt efter hun i en periode døjede med rygsmerter, og er derfor ikke én jeg vil sætte hvem som helst op på uden jeg er der. Én ting er, hvad rytteren gør ved hesten. Det er jeg egentlig ikke såååå bange for igen, for hesten skal nok sige fra hvis der er noget hun er utilfreds med. Derimod er det ikke hvem-som-helst der er klar på, at hesten kan være en hundehvalp at have med på tur den ene dag, og den næste dag pænt sætter dem af i rabatten fordi hun ikke kan rumme at være på tur den dag. De gamle smerter sidder så dybt i hendes psyke, at selvom diverse forskellige fagfolk og behandlere ikke kan finde noget som helst på hende, hverken i klinisk undersøgelse eller under bevægelse, så reagerer hun uhensigtsmæssigt ind i mellem. Det er blevet bedre - er gået fra problemadfærd hver dag, til kun på tur, og ikke længere hver gang - men fordi det stadig sker ind i mellem, så tør jeg for andres sikkerhed ikke lade dem håndtere hende uden jeg står klar til at hjælpe med at få hende i ro igen. Undtaget er min søster, der har set min hest og hendes adfærd gennem hele hendes skadeforløb og den årelange proces der har været efter, hendes part, og én medopstalder. Fælles for de 3 ryttere er, at vi rider nogenlunde ens, alle kender hesten og ved hvordan hun kan reagere, hvordan man læser lige præcis denne hest på en måde, så man kan undgå at presse hende ud i noget hun ikke kan rumme dén dag, og hvordan man håndterer hende hvis uheldet er ude.

Hun er typen der den ene dag kan komme på en 3 timers skovtur hvor hun bare tuller afsted stille og roligt, og dagen efter kan hun ikke engang komme ud af indkørslen uden at sætte sig på røven i protest - og det skal accepteres, hvis hun ikke skal blive så voldsom som hun før har været.

• #26   3. nov 2019 Jeg er ikke meget for at lade andre ride min pony - for han er gammel rideskolehest, og finder han ud af at han kan løbe om hjørner med en - så gør han det.
    Engang imellem gør intet, men hvis en rytter der ikke har ordenligt ben i næsen, og fanger ham før han laver "ulykker" rider ham i en længere periode - ofte er en uge nok, så finder han på de mærkeligste ting. Pludselig kan han ikke stoppe. Eller galopere. Eller gå frem når han bliver bedt om det - alt sammen fordi en rytter ikke har været konsekvent nok.

En dygtig rytter må hjertens gerne ride ham for min skyld - men jeg er meget obs med ikke at lade for mange ride ham. Han har en tendens til at lukke sig inde og blive enormt usikker med nye ryttere.
    Lille pruh smiley

Jeg er uddannet klassisk, men indrømmer da gerne at jeg havde mit hyr da jeg fik part på min nuværende part - i starten kunne jeg næsten ikke få ham til noget. Han blev frustreret, forstod ikke hvad jeg ville, og var samtidig usikker på mig fordi han ikke kendte mig. Nu går det glimrende - godt nok glipper kommunikationen ind imellem, men han er lækker, blød som smør, og gør sit allerbedste smiley
    Har redet mange heste, og har aldrig haft så mange problemer som jeg havde med ham i starten. Måske jeg bare er blevet rusten, eller måske det var fordi han ikke var redet så meget før, og derfor stadig ikke var helt sikker i signalerne.
    Tror dog ikke jeg kunne finde på at sætte en anden rytter på ham - det vil jeg ikke stå inde for. Han er super flink, men jeg kan ikke garantere for styrbarheden hvis man ikke "taler samme sprog" smiley

• #27   5. nov 2019 For år tilbage var jeg ude og se på en hest til evt køb. Ejer var ikke tilstede men det var parten, en pige som viste sig, at jeg godt kendte. Vi chekkede hesten igennem i nakke og ryg og den vise tegn på ømhed. Vi ville dog gerne se den under rytter. Hesten gik i en underlig rokkende gang med hovedet svingende fra side til side. Jeg spurte pigen om hesten blev redet ved at holde tøjlerne ud til siden og så trække overdrevent i tøjlerne og ja det blev den af ejeren. Ikke så underligt den havde ondt. Og jeg vil bestemt mene, at en sådan ridestil kan hesten ta skade af og ikke sortere i.

• #28   6. nov 2019 Her i huset kommer det helt an på hvilken hest der er tale om.
    Vi har f.eks. en som er ældre og rutineret og som kan rides af de fleste. Den skal ikke til stævner og der er ingen ambitioner forbundet med den. Så længe rytteren tager hensyn til de små skavanker den har, og ellers er en rolig rytter med blød hånd, kan andre godt få lov til at ride den.

Det forholder sig derimod aldeles anderledes med vores veluddannede stævneheste, eller heste på vej dertil. Der er f.eks. ingen andre end min datter der kommer op på hendes stævnehest. Den skal være 100% fintunet til hendes hjælp og lystre de mindste hjælpere. Og så duer det ikke at andre skal op og ride, for ingen ryttere rider ens og den skal ikke bruge energi på at adskille de forskellige rytteres hjælpere. Desuden har den et gammelt "spøgelse" med at den gerne vil gå bag lod, hvilket den gør alt for let, og det tager flere uger at få den tilbage på sporet hvis den har været derinde. Så det vil kun være hvis hun møder et uovervindeligt problem, at en anden får lov til at komme op og korrigere. - Jeg har end ikke selv siddet på den ( og jeg har da betalt den )...

Jeg mener godt at man kan lade andre ride sine heste hvis de ikke er specielt følsomme og hvis det er almindelige hobbyheste som bare skal være til fornøjelse. Men har man ambitioner med sin ridning, skal man ikke låne hesten ud. Der skal hesten have 100% fokus på sin faste makker. Kun hvis rytteren endnu ikke er så langt at h*n kan videreuddanne hesten, kan man lade en mere erfaren rytter hjælpe med at ride hesten. En skridttur af hestepasseren eller en trækketur til at barn (hvis den ikke er for tændt) kan gå an, men derudover skal den ikke rides af andre.

Kommentér på:
Din holdning ift ridning/træning af heste.

Annonce