Sy i læder {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg ved, at der er nogle kreative hoveder herinde, der har forstand på læderarbejde..
Jeg har sådan en lille "drøm" om at begive mig ud i noget læderarbejde. Jeg har tidligere lavet en trense i biothane. Nu kunne jeg godt tænke mig at sy en grime i læder...
Men det er et stort projekt ift. at jeg aldrig har arbejdet med læder før.
Hvad skal man bruge af redskaber?
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Læderremme, en syl til at lave huller nålen kan komme igennem, spækbræt og nål og tråd beregnet til formålet ville kunne få mig ret langt.
Men okey, jeg ville OGSÅ tage en hammer og sidde på gulvet, slå på sylen for at få sylen let/hurtigt igennem og hurtigt lave de huller tråden skal i.
Så - mit svar er måske ikke fint nok. Men det jeg kan lave er rustikt og meget holdbart...
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
Du skal bruge
nål
tråd
kantskærer
syrille
kniv
saks
hammer
forke/syl
hultang
med det kommer du i hvertfald et godt stykke vej
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
De skal ofte dobbeltsys før de bliver rigtig lækre (2 stykker læder syet oven på hinanden) og det er et mareridt at starte med! Det syntes jeg i hvertfald. Start med noget mindre som du potentielt kan kassere, uden at smide en hel masse læder væk.
Måske er du et naturtalent Men hvis du starter ud ligesom mig (absolut det længste fra naturtalent som du kan komme ) så start med noget simpelt, og så masser af øvelse!
Det er dyrt og besværligt, men det er også det værd når man bliver færdig med et stykke og kan se at man har forbedret sig
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Det eneste jeg fik lavet færdigt var et par tøjler (det er så også de bedste tøjler ever). Og så har jeg omsyet en kapsun til en cavemore. Det er vildt hårdt for hænderne, eller også er jeg vildt dårlig til det jeg har dog stadig en drøm om at få lavet mig en trense en dag. Har det hele, men tænker dog at købe en hultang med tre huller. Det med syl, er lidt for besværligt til min tålmodighed.
Jeg kan lige finde mine ting frem imorgen og skrive en liste over hvad jeg har købt (og brugt)
Sy i læder