{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

"Projektheste" {{forumTopicSubject}}

Da jeg har en drøm om en dag at kunne afhjælpe “projektheste” med at finde en bedre skæbne end at ende som kastebold eller være dybt misforstået, ligger jeg derfor en lille føler ud:)
Ja, som nævnt ovenfor er en af mine store drømme bl.a. at kunne hjælpe nogle af de mange misforståede heste, til et bedre liv. Altså tage hestene ind som såkaldte “projektheste” og give dem den ro, pleje og ikke mindst forståelse de har behov for, indtil de måske en dag er klar til at komme videre til et nyt dejligt hjem.
Og det lyder jo alt sammen nok super fint, men det jeg godt kunne tænke mig jeres tænker/erfaringer omkring, er hvordan man, når det bliver mere aktuelt, får stablet den slags bedst på benene? smiley smiley
Det er jo en KÆMPE tillidssag at sende sin elskede hest afsted, hvad end det er som træning eller til salg/videreformidling.
Hvilke ting/krav ville i synes der skulle være til både stedet hestene skal være, samt rytteren/træneren? smiley
Håber på en masse uddybende svar!:D

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "Projektheste"
  • #1   12. jul 2019 Jeg synes at det er en enorm venlig ide.

Men, problemheste koster mindst lige så mange penge som velfungerende heste i foder, smed, mv - læg dertil diverse medicin, behandling, special beslag og udredning af, om der er en kropslig årsag til, hvorfor de er som de er.

Dernæst - nogle af de besværlige heste er potentielt farlige.

...
    Ja, jeg er skadet af min branche.
    Men lov mig, at du holder øje med egen sikkerhed.
    Og lov mig, at du tager stilling for hver hest du tager ind, hvor langt det giver mening at gå ift træningsforsøg, udredning osv.

Der er nogle heste, der har problemer, der kan løses.
    Og nogen, som man ikke kan gøre noget godt for, men kun gentage. Eller aflive, før der sker mere med elendig trivsel til følge.
    Jeg tror at kunsten er at se forskel.

• #2   12. jul 2019 Nu har jeg været i hesteverdenen i små 45 år, og oplevet mange forskellige heste med hver deres historie.

I min unge år red jeg for vores lokale hestehandler, og har mødt min del at misforståede heste. Heste, hvor ro og tillid var løsningen, andre skulle bare have et par gode rideoplevelser.
    Og så var der dem som var livfarlige og uberegnlige. I min opfattelse vil de altid være potentielt farlige, for selv med den bedste træning, kan en enkelt uheldig oplevelse, udløse farlige adfærd.

Så du skal være meget opmærksom på hvilke heste du får at arbejde med, og som Dr. Who skriver, så er aflivning i visse tilfælde den rigtige løsning.

• #3   12. jul 2019 Jeg synes det er et håbløst projekt. Det er altså bare ikke lige så nemt, som man læser om det i Heartland-bøgerne.

Det er som Doktor Who skriver, en 'venlig ide'.

Jeg tror du skal sætte dig ned med et regneark, og så regne noget økonomi i det. Faste udgifter, uforudset udgifter, forsikringer holdt op imod mulige indtægter på det. For helt ærligt, så er det jo ikke noget, der er nogle, der vil give noget for. Jeg vil i hvert fald ikke. Hvis jeg havde en uterlig hest, så ville jeg hellere få den lavet i fars, end betale penge til en, der MÅSKE kan 'redde' den. For hvad koster det? Pr. måned, og hvor lang tid tager det?

Så økonomi. For man kan købe mange nye heste, der er søde og ikke fejler noget smiley

• #5   12. jul 2019 Hvis du har så mange penge, at du kan leve af dem og har et landsted i forvejen, så klø på.
    Men selvom du får hestene billigt eller gratis, så er en gratis hest aldrig gratis.
    Selvom du får diverse behandlere som dyrlæge, smed, tandlæge, kiropraktor og massør til specialpris, så koster det stadig en masse i foder og i uventede dyrlæge besøg til skader og skrammer.

Men start med at lægge en plan.

1 Hvor meget må en hest fejle i hovedet, hvor du skal ta stilling til om det er en du vil beholde eller aflive, fordi den ikke kan sendes ud til en ny ejer?
    2 Hvor mange penge må den enkelte hest koste i alt, inden den kan sælges / aflives/ beholdes?
    3 Hvor meget vil du max gi for en hest, uanset afstamning?
    4 Skal heste du ikke kan rede, beholdes eller aflives, så den ikke bliver kastebold, som jo oprindeligt er din ide med at starte projektet?

Der er sikkert mange flere spørgsmål, at ta stilling til inden du beslutter dig. Men jeg tænker du gør det alligevel, da der jo er en grund til at du leger med tanken. Men en levevej tror jeg ikke på det kan blive, selvom der er masser at problemheste på markedet, gratis eller billigt.

• #7   12. jul 2019 Prøv evt at tage kontakt til Camilla Stormont, måske kan hun besvare din spørgsmål da hun arbejder en del med problemhest

Kommentér på:
"Projektheste"

Annonce