hest slået hovede - erfaringer {{forumTopicSubject}}
Vil gerne lige høre erfaringer inden for hest som har slået hovedet.
Min hoppe blev forskrækket inde i boksen da anden hest sparkede ud, og min hoppe tog så hovedet op ad hurtigt, hvor hun så ramte bokslåge af jern. Hun stivnede helt og rystede på hovedet, trak hende ud og tjekkede, og ser så hun har fået en skramme på Ca 5 cm lige over øjenlåg(der hvor det ofte går ind ad) hun trak hovedet skrå mod venstre lige efter, prustede en del og tog hovedet helt ned og rystede og gabte.. Hun ville gerne klø hovedet og lod hende gøre dette. Mens jeg tjekkede op fik hun sit foder som hun også spiste med stor velbehag. Hun virker umiddelbart til at være kommet til sig selv. Tjekker op på hende igen her ved 22 tiden.
Hun fik desuden sårhealer på.
Men jeg er egentlig nysgerrig om hvad jeg evt skal være opmærksom på? Og hvor godt beskyttet er deres hoveder egentlig ved slag osv?
Måske er jeg lidt hønemor men bliver lidt bekymret når hun gjorde som hun gjorde.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Men jeg kan godt forstå, at du blev bekymret. Det ville jeg også være blevet, og jeg tror måske også, at jeg havde ringet efter en dyrlæge, når nu hun reagerede på det på den måde. ?? Men det skriver jeg udelukkende fordi jeg ikke ved noget om det, og derfor ville have været blevet bange, når den begyndte at gabe og ryste på hovedet. Så dermed ikke sagt at jeg mener du handler forkert (bare lige for at pensle det ud ), men simpelthen fordi jeg ikke aner noget om det.
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
aug 2008
Følger: 65 Følgere: 57 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.975
Men håber at din hest er ok og i begge slap med chokket
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Det eneste jeg ville sige det er, at jeg kender til to heste som har slået det øverste del af hovedet/nakken i bokslåger pga panik og det har vist sig at de har været spændt godt op i den sidste nakkehvivl eller den har siddet skævt som er blevet rettet af kiropraktor. Sidste år blev hoppen som går sammen med min, hun gik panik ved bommen og kaster sig baglæns i grimen og parten havde selvfølgelig ikke lavet en panikknude med torvet, så hoppen knækker stolpen og hiver den op ad jorden. Skal lige siges at den var støbt ned i jorden. Hun havde også en nakkehvivl som sad skævt efter det stunt og er blevet rettet på plads
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 1369 Heste: 6 Emner: 722 Svar: 4.478
sep 2018
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 19
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
hun spiste foder og græs til trods for en kæmpe flænge i hovedet. det blev syet med 19 sting
men man kunne slet ikke mærke det på hende
heldigvis kom hun sig ret hurtigt igen
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
dec 2012
Følger: 48 Følgere: 27 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 33
Når vi har redet lidt, begynder han at ryste på hovedet som om det gør ondt. Nogle gange slingrer han også lidt, som er han svimmel.
Vi snakkede med vores dyrlæge her for en uge siden, som ville anbefale at vi fik en KST ud igen, for at løsne nogle spændinger op han muligvis har i hovedet. Sidste gang vi havde en KST ude, fandt hun en masse spændninger i panden, lige omkring kraniebruddet, så det finder hun "forhåbentlig" igen, så han kan blive løsnet op.
Men hold godt øje med din hest, sådan nogle ting kan tage SÅ langt tid.
hest slået hovede - erfaringer