{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
822 visninger | Oprettet:

hest slået hovede - erfaringer {{forumTopicSubject}}

Vil gerne lige høre erfaringer inden for hest som har slået hovedet.

Min hoppe blev forskrækket inde i boksen da anden hest sparkede ud, og min hoppe tog så hovedet op ad hurtigt, hvor hun så ramte bokslåge af jern. Hun stivnede helt og rystede på hovedet, trak hende ud og tjekkede, og ser så hun har fået en skramme på Ca 5 cm lige over øjenlåg(der hvor det ofte går ind ad) hun trak hovedet skrå mod venstre lige efter, prustede en del og tog hovedet helt ned og rystede og gabte.. Hun ville gerne klø hovedet og lod hende gøre dette. Mens jeg tjekkede op fik hun sit foder som hun også spiste med stor velbehag. Hun virker umiddelbart til at være kommet til sig selv. Tjekker op på hende igen her ved 22 tiden.
Hun fik desuden sårhealer på.

Men jeg er egentlig nysgerrig om hvad jeg evt skal være opmærksom på? Og hvor godt beskyttet er deres hoveder egentlig ved slag osv?
Måske er jeg lidt hønemor men bliver lidt bekymret når hun gjorde som hun gjorde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest slået hovede - erfaringer
  • #1   3. apr 2019 Jeg ved ikke noget om det, så "hvad man bør gøre" eller noget kan jeg ikke svare på.
    Men jeg kan godt forstå, at du blev bekymret. Det ville jeg også være blevet, og jeg tror måske også, at jeg havde ringet efter en dyrlæge, når nu hun reagerede på det på den måde. ?? Men det skriver jeg udelukkende fordi jeg ikke ved noget om det, og derfor ville have været blevet bange, når den begyndte at gabe og ryste på hovedet. Så dermed ikke sagt at jeg mener du handler forkert (bare lige for at pensle det ud smiley ), men simpelthen fordi jeg ikke aner noget om det. smiley

• #2   3. apr 2019 Ja jeg tjekker hende her igen om lidt, og reagere hun stadig sådan så kontaktes dyrlægen helt sikkert!

• #3   3. apr 2019 Tænker at jeg personligt ville få en dyrlæge ud, hvis hun på nogen måde er anderledes eller viser ændret adfærd de næste par dage. Ellers vil jeg give hende ro en lille uges tid og kun arbejde minimalt med hende (måske slet ingen træning de første par dage). Heste kan godt slå sig voldsomt uden at der egentligt "sker" noget, men efter hendes reaktion, som du har beskrevet den, vil jeg være lidt mere påpasselig og opmærksom. Hvis der ikke kommer dyrlæge på, og hun eller virker normal, ville jeg for en god ordens skyld bestille en kranio sakral terapeut til at komme inden for en uge til 14 dage. Sådan et slag kan sætte mange spændinger igang hele kroppen igennem (og lyder det bestemt også til, hvis hun har gabt efterfølgende), så hellere tage det nu her mens skaden er "frisk", fremfor der måske sætter sig en masse spændinger og klemte nærver i den kommende tid..
    Men håber at din hest er ok og i begge slap med chokket smiley

• #4   3. apr 2019 Umiddelbart så ville jeg selv bare holde øje med hende og skulle hun ændre adfærd som at blive "stille", ik vil spise osv, så ville jeg få fat på dyrlæge. Men slå koldt vand i blodet, indtil videre viser hun normal adfærd. Heste kan tåle meget, prøv at tænk når hestene leger sammen, hvordan de kan knalder hovederne sammen, sågar idag var der én af vallakkerne som gik i luften under legen og slår hovedet op i ståltaget ( de legede selvfølgelig inde i læskuret, de tosser) og de heftigt videre i 20 min smiley
    Det eneste jeg ville sige det er, at jeg kender til to heste som har slået det øverste del af hovedet/nakken i bokslåger pga panik og det har vist sig at de har været spændt godt op i den sidste nakkehvivl eller den har siddet skævt som er blevet rettet af kiropraktor. Sidste år blev hoppen som går sammen med min, hun gik panik ved bommen og kaster sig baglæns i grimen og parten havde selvfølgelig ikke lavet en panikknude med torvet, så hoppen knækker stolpen og hiver den op ad jorden. Skal lige siges at den var støbt ned i jorden. Hun havde også en nakkehvivl som sad skævt efter det stunt og er blevet rettet på plads

• #5   3. apr 2019 Det lyder som en rigtig god ide! Jeg vil helt sikkert holde øje med hende og kontakte dyrlæge hvis jeg oplever ændringer! smiley

• #6   3. apr 2019 Jeg vil ikke være nervøs, har oplevet det flere gange. Når de slår hovedet, stopper de op/stivner og ryster gentagende gange på hovedet og gaber gerne flere gange, men så er der ikke mere. Jeg står i en stald, hvor en hest kom virkelig til skade ( løsnede en trekant skind/kød langt ned på hovedet) og derfor tjekker vi ALTID hestene ekstra, hvis de slår hovedet. Heste er generelt tykpandet smiley

• #7   3. apr 2019 min hoppe fik et spark midt i panden for vel 16 år siden. af min vallak
    hun spiste foder og græs til trods for en kæmpe flænge i hovedet. det blev syet med 19 sting
    men man kunne slet ikke mærke det på hende
    heldigvis kom hun sig ret hurtigt igen

• #8   4. apr 2019 Hvordan har hun det idag?

• #9   4. apr 2019 Min har også et par gange slået hovedet hårdt ind i wrapskuret af metal. Blev også ret bekymret, da hun virkede meget generet af det lige efter. Men der var intet efterfølgende. Min venindes fik en gang et spark i hovedet og havde et lile sår. Efter en måned fandt de ud af, at hun havde fået kraniebrud. Så det er nok bare med at holde øje med hesten og se. Det kan være ingenting og det kan være noget alvorligt. Min venindes hest er helt ok i dag smiley

• #10   7. apr 2019 Vores hest gjorde præcis det samme, og han endte med at få kraniebrud. Det er et år- 1 1/2 år siden, og han er faktisk stadigvæk lidt mærket af det.
    Når vi har redet lidt, begynder han at ryste på hovedet som om det gør ondt. Nogle gange slingrer han også lidt, som er han svimmel.
    Vi snakkede med vores dyrlæge her for en uge siden, som ville anbefale at vi fik en KST ud igen, for at løsne nogle spændinger op han muligvis har i hovedet. Sidste gang vi havde en KST ude, fandt hun en masse spændninger i panden, lige omkring kraniebruddet, så det finder hun "forhåbentlig" igen, så han kan blive løsnet op.
    Men hold godt øje med din hest, sådan nogle ting kan tage SÅ langt tid.

Kommentér på:
hest slået hovede - erfaringer

Annonce