544 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

En jule hilsen med en historie og håb En jule hilsen med en historie og håb

Glædelig jul og godt nytår til alle jer HG'er.

Nu er året ved at rinde på held, og vi kan se frem mod 2019 med håb og mål. Jeg har selvfølgelig nogle målsætninger for min hest her i 2019, men søreme også for mig selv, da vi ikke når i mål med mindre vi gør det sammen.
Har du mål og håb for Jeres 2019? klasses op til stævner, eller måske nye øvelser? Det kunne også være dig selv som havde nogle blokeringer hvor du bare tænker 'ØV, jeg vil så gerne det der, men det kommer vi aldrig til'.

Jeg fik min forrige hest aflivet i 2013 pga ringfod, og i mens jeg havde ham fik jeg nogle blokeringer, fordi han ikke var helt ufarlig. Nu har jeg sidste år, i 2017 købt mig et shireføl som i år er 1 1/2 år og er den komplette modsætning til min tidligere hest og alligevel er der ligheder i mellem dem. Så mine blokeringer er kommet frem igen. Jeg vil SÅ gerne have hende med til skuer, gå ture, til shows mm, da hun er min showhest og hun er coolheden selv. Altså når vi ruller en ny balle wrap ud så står hun helt seriøst i vejen. Flyver plastik om ørene på hende står hun bare og signalere 'Gud det her er sjovt'. Derhjemme er alt godt, og det er det også når vi går ud.
Inden jeg går videre vil jeg bede jer om at forestille jer dette:
Vi vil ud og gå en tur, min store dame på 550kg og 168cm i stang, ung hest og frisk på livet. Vi skal krydse en meget stor og trafikeret vej for at komme over i den lækreste granplantage. Når vi står ved vejen skal vi lytte efter bilerne som kommer fra venstre, da vi ikke kan se dem på grund af et sving. Det er en vej hvor folk desværre ofte ligger mellem 80-110km/t. Vi kan desværre ikke gå ture UDEN at skulle krydse denne vej eller gå langs med den.

Den første tur jeg prøvede at gå med hende var i sommers, en skøn solskinsaften hvor min kæreste tog med, der var ikke så meget trafik, men han ville med alligevel, bare for at sikre sig at nogle kunne stoppe trafikken hvis det gik helt galt.
Vi gik derudaf og Alba NØD det i fulde drag, hun gik frisk frem og var oppe i skyerne på den gode måde over st se noget nyt end den samme gode gamle løsdrift fold. MEN så kaldte frieseren efter hende og Alba ville hjem.
Har i nogen sinde prøvet at holde en træk-hest i grimen der bare vil hjem? Det er ikke nemt.
Min kære mand måtte skynde sig ned til vejen og holde trafikken fra fra nu vores højre (ved svinget) da dem som kom for venstre ville kunne se os.
Alba slæbte af sted med mig, i mens jeg havde et fast greb i grimen og en albue ind i halsen på hende.
Den tur sidder SÅ grumt i mig, d jeg kom helt ud i grumme scenarier i mens vi gik tilbage.
Jeg behøver ikke sige mere vel? Blokeringen er bare SÅ træls, for både hun og jeg VIL SÅ GERNE gå ture, men øv turen sidder bare i mig, for tænk nu hvis at jeg ikke kan få den åndsvage trafik stoppet?

Jeg har så valgt nu at tage tyrene ved hornene og har forhåbentlig efter lang tids søgen fundet en træner som kan hjælpe mig med min blokering og tage med mig og Alba ud på nogle ture, måske sammen med en anden hest først. Det ved jeg ikke endnu.
Men vores mål er at jeg inden Maj 2019 kan gå ture med min kloge og fantastisk smukke hest uden at jeg stivner i skræk scenariernes hovedgade. Og slut målet bliver at hvis vi kan det, så kommer hun med på det fynske dyrskue år 2019! Hvis vi begge er klar, hvilket jeg tror og håber på at vi bliver!

Nu har i fået min historie, jeg håber at kan høre lidt om jeres.
Har i selv fået has på jeres blokeringer? og hvis ja, hvordan? Ønsker i at komme af med jeres blokeringer? Og til sidst har i også bare dage hvor i tænker, hold nu kæft hvor jeg bare elsker min hest? smiley

For det har jeg

Glædelig jul og Godt nytår fra Cecilie & Alba

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En jule hilsen med en historie og håb
  • #1   23. dec 2018 Nok det samme mål som i mange mange år.
    Da jeg havde redet i ca 1 år. Væltede rideskolehesten mens vi galopperede. Der skete ikke noget med nogen af os, men jeg blev hevet ud af hallen og kom først ind da der skulle skridtes af, jeg måtte kæmpe for at få lov til at ride de sidste fem. Minutter.

Den oplevelse sider stadig i mig nogenogtredve år og utallige heste senere.
    Så målet er at kunne slappe af og nyde at galoppere , hvilket er svært selv på godt kendte og trygge heste.
    Hvem der kunne hjælpe med det aner jeg ikke. Men galopperer når jeg synes alt virker trygt. Men nyde gør jeg ikke.

• #2   23. dec 2018 Kan sagtens forstå den reaktion du fik fra hesten.

En ung hest alene på tur, kan være super grænseoverskridende. Hav en makker med i starten. Der "lærer" den at være med ude. Og som den stille og roligt bliver ældre. Kan du også begynde at forlange den skal kunne forlade flokken i længere tid. Og med større afstand. smiley

• #3   24. dec 2018 Mit heste liv køre bare på skinner for en gangs skyld ?
    Har de mest fantastiske pony/heste piger i stalden smiley
    Og min rideangst er væk så længe jeg bare holder mig til Karizma smiley

Mit mål for år 2019, er at komme en klasse eller to længere op til stævner ??.
    og få tilredet min anden Fjordhest Trille til efteråret smiley
    Og komme ned i hestehold.
    Det er de mål jeg har for mine heste i 2019 smiley

profilbillede
  • #4   1. jan 2019 meget af mit heste år i 2018 er gået med at få min vallak på rette køl igen efter operation for sædstrengs adhernece, det tog ham 8 måneder efter operationen at slippe det gamle bevægmønster og stole på at han kunne bevæge sig frit og afspændt uden spændinger i bagparten. Jeg har prioriteret at give ham den tid han skulle bruge og gik efter flere tilbagefald og nedture i gang med en struktureret genoptræningsplan hvor jeg har brugt meget tid på trækketurer i bakket terræn, bom arbejde og galop arbejde samt fået masser af kst og kiropraktiske behandlinger til ham.
    Så jeg er så glad for at kunne se at vi er kommet godt over det og at han nu slipper spændingerne selv og er blevet en mere afslappet og afspændt hest både i krop og sind ??
    på den bekostning har jeg dog desværre ikke nået at indfri mit helt store mål for 2018 som var at komme over min tur angst, jeg har et alvorligt styrt i baggagen som skete på en anden hest for nogle år siden og har ikke siden haft mod til at ride på tur, hvilket går mig enormt meget på da jeg egentlig plejede at elske at komme på tur. På grund af denne oplevelse og den angst for tur der siden har sat sig i kroppen på mig er det blevet svært at finde motivationen til at ride på tur, især når man har en unghest der gerne skulle have gode oplevelser med at komme på tur, så han på sigt kan blive en habil og rolig tur hest der er vant til at se en masse forskelligt.
    Derfor er mit mål for 2019 egentlig det samme som sidste år, jeg vil føle mig tryg når jeg rider på tur og jeg vil som minimum kunne ride af sted med andre på tur på min hest inden 2019 er omme. Jeg er sikker på at det sagtens kan lade sig gøre og jeg har allerede lagt lidt planer for delmål og for hvordan jeg skal udfordre mig selv, derudover har jeg også en lille plan for hvilken underviser jeg evt. kunne trække på som ved noget om rideangst og evt. ville kunne hjælpe mig smiley

Godt nytår til jer derude og håber at jeres 2018 har været et fantastisk hesteår og at 2019 bringer nye spændende oplevelser og gode stunder med hypperne.

• #5   3. jan 2019 Drømme og målsætninger.

At holde min hest glad og sund, så han kan være med til at indfri min drøm om at ride MB inden 2019 er omme.

Jeg er så heldig at have en dygtig underviser, som virkelig er god til at få mig til at arbejde korrekt og hjælpe min hest på bedste vis.

Efter at være flyttet til en stald, hvor der er et lækkert ridehus med super bund og spejle (hele den ene endevæg og 2 små), er det lidt nemmere at rette sig selv i dagligdagen.
    Og at der er et par ryttere der er noget dygtigere end mig er også en stor inspiration og motivation.
    Om vi når i mål? Det betyder knap så meget, for jeg har en fantastisk dejlig hest uanset hvilke klasser vi starter eller om vi overhovedet starter.

2018 har budt på store forandringer, jeg er flyttet stald, efter 34 år samme sted, var jeg nød til at flytte, da ejendommen er solgt. Var så heldig at finde en ny stald, ikke så langt væk, hvor hesten bliver super forkælet. Ikke noget stort og fancy, bare et lille stald med i alt 12 heste – det trives både hesten og jeg godt med.

Men det har ikke været, helt nemt at flytte efter så mange år. I den gamle stald ved man præcis hvordan alting fungere og ikke mindst bestemte jeg selv en stor del, men havde også en del arbejde. Nu skal jeg kun passe min egen hest og ikke andet.

Vi kom afsted til 3 stævner i året, det lyder måske ikke af så meget, men hesten har ikke gået stævner før og jeg har haft en ufrivillig stævne pause på 4 år. Men nu er vi i gang. Vi sluttede i december af med at ride over 70 %, hvilket jeg aldrig har gjort før. Så det lover godt for det nye år.

Kommentér på:
En jule hilsen med en historie og håb

Annonce