{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
572 visninger | Oprettet:

Jule-emne {{forumTopicSubject}}

Hejsa hg.
Ja, jeg er jo sådan en rigtig jule-tosse, så kan jo næsten ikke vente tiden af.
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres jule-sysler.
Hvad er jeres yndlingspynt, hvad laver i selv, har i bestemte julepynts vaner, bager i, hvilke traditioner har i? Og ja, hvad ønsker i jer til jul smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jule-emne
  • #1   23. nov 2018 Ja vi har faste traditioner smiley
    Vi pynter op til jul 1 december. Vi tænder adventslys, siger advents vers og synger hver søndag. Den 23 december pynter vi juletræ og spiser risengrød m/mandel i. Den 24. Tager jeg og børnene i kirken imens manden ordner maden (vi må se hvordan den tradition bliver fremover)
    Også tager jeg all julepynt ned 1 januar smiley
    Også har vi nogle mad traditioner selvfølgelig smiley

Mvh TT

• #2   23. nov 2018 Sikke et hyggelig emne. Vi har jo en gård, så hver år flytter gårdnissen ind i den gl skorsten og kommer med gaver til børnene. Vi plejer også og klippe klistre lidt hver jul, med de klassiske ting som nisser og gialander. Jeg bager også til jul, hvor ungerne hjælper lidt til. Vi pynter op omkring første december. Vi fejre ikke juleaften hjemme endnu, men håber det kommer en dag.!

• #4   23. nov 2018 Rosa - Så spørg din mormor om du ikke kan få lov til at være med i år, og når I bager, hvis du stadig har det sådan at det er rigtig hyggeligt, så fortæl hvor meget du har savnet det smiley

Mvh TT

• #6   23. nov 2018 har allerede pyntet til jul
    vi skal nemlig holde vores årlige familie-jule-kom-sammen-dag på søndag. med hjemmelavet æbleskiver og gløg.
    her skal der være pyntet overalt. så det har jeg gjort
    har desuden bagt to slags småkager til den dag

nu bor jeg sammen med mine forældre. jeg giver dem adventsgaver om søndagen, og jeg får også af dem. kattene får faktisk også hver søndag

d 22 henter vi juletræet ind. det bliver ikke pyntet
    d 23 bliver træet pyntet. den dag laver jeg også risengrøden og flæskestegen.
    d 24 giver vi alle små gaver til hinanden om morgen. bare sådan nogen til 20-25 kr. vildt hyggeligt.
    om aftenen er vi kun mig og mine forældre. så når vi har spist, danset om juletræ, og pakket gaver ud, så hygger vi os med slik og en ny julefilm

jeg laver selv min adventskrans og kalenderlys men laver ikke så meget julepynt.køber en del i genbrugsbutikkerne
    dog har jeg lavet en del i år med perler.

jeg skal også lave småkager til jul. og så skal der laves konfekt. konfekten skal dog først laves tæt på jul - ellers bliver det spist inden juleaften

juleaften spiser vi både and, flæskesteg og medister. og der bliver kogt risengrød af 2 liter mælk. vi skal jo ikke sulte. vi sidder jo hele 3 mennesker og så kattene

juletræet fra sidste år - de kan jo ikke blive store nok smiley

profilbillede
  • #7   23. nov 2018 Vi bager hvert år, engang var mine søskende os med, men nu det kun min mor og jeg der gør det. Vi laver brændte mandler, flere forskellige slags konfekt, jødekager, klejner, vaniljekranse etc.
    Jeg pynter op hos mine forældre og hos mine bedsteforældre dagen før 1 december, hvor jeg også laver advent kranse og juledekorationerne.
    Første søndag i advent mødes hele familien hos min søster og hendes kæreste, hvor der er forskellige julesmåkager, gløgg og æbleskiver.
    D.23 december henter vi juletræet ind og pynter det, mens vi ser Alene Hjemme i tv'et.

Jeg er nok den der går mest op i jul i min familie, det er min absolutte ynglings måned, så det er ofte mig, det står for de forskellige ting.

• #8   23. nov 2018 Hjemme hos os, har vi ikke så meget julepynt.
    Nisserne er faktisk fremme hele året, de sidder skjult mellem nips og tingeltangel.
    Men lysende julestjerner til vinduerne, et par lyskæder og levende lys kommer frem.

Oprindeligt tog min mand og jeg hen til mormor og bagte julebag 1-2 dage. Mormor var også god til at fortælle historier fra gamle dage.
    Jeg har lært og fået rutine i at bage nogle af min barndoms vigtigste småkager, mens hun levede - men jeg aner ikke, hvad jeg gør forkert med jødesmåkagerne?!
    Min mormor er død for mange år siden.
    Nu kommer min mands mor, moster og fætter en weekend i december.
    Jeg laver 2-5 slags småkager. Du ved, brunkager af halvandet kilo sirup og... Det er jo den traditionelle portionsstørrelse!
    De andre er super gode til konfekt.

Og så et par julemarkeder.

Vi skiftes imellem at være hos min familie 24 december og hos min mands familie 25 december og omvendt.

Hunden har en tradition for at hugge friskbagt franskbrød 25 december.
    Vi er hurtigt 10-20 personer den morgen. Så mor bager franskbrød.
    Hunden har en ting for hvidt brød... Og mors friskbagte?? Uimodståeligt...
    Hun stiller sig på bagbene, som et menneske. Kipper hovedet, hapser brødet.
    Jeg ved ikke helt, hvordan hun gør det. Men hun kan æde et helt friskbagt brød uden at tygge, bide det over eller lægge det fra sig. Hun bevæger kæberne som.. Som en slange gør? Det burde være anatomisk umuligt, men det er hunden ligeglad med!

Ellers er det ret standard med at besøge nogle julemarkeder, et par julefrokoster, se The Julekalender of gås selve juleaften...

• #9   23. nov 2018 Uhh, meget vigtig tradition.

Risengrød 23 december. Kæmpe portion.
    Mor tjekker, at der er rigeligt til risalamande. Sætter det køligt.
    Den 24 koger hun igen grød. Alle og enhver har været forbi og spist fra gryden...

• #10   23. nov 2018 Pynter op til 1. søndag i advent. Jeg elsker mine svenske stager ud mod vejen ….
    I år bliver det før vi pynter op da vi ikke kan på Lørdag..
    Jeg bager lidt selv ca 3 slags småkager
    laver ikke konfekt ingen spiser det rigtig køber lidt slik til selve Juleaften
    Vi får and men jeg steger en stig sammen med den som vi får en af de andre dage. Vi får alt det som høre til og laver også risaleman ud af det risengrød vi spiser d. 23

Jeg ønsker mig Harry bliver rask det kommer så ikke til at ske så 8 nye hånklæder får jeg og et nyt lagen.
    Vi spiller Juleaften der sider vi alene før red vi i løbet af Juleaftens dag men det gør vi så ikke mere desværre smiley
    VH Annette

• #11   23. nov 2018 Normalt så holder jeg jul med mine forældre. Og det gør jeg også i år. Håber dog kæresten kigger forbi :D. Vores faste juletradition er at se Disney juleshow. Har fået pyntet lidt op i værelset derhjemme, men ikke meget.
    Nu må vi se til næste år :).

• #12   23. nov 2018 Jeg elsker jul! -det gør min mand ikke!
    Så jeg må pynte op tidligst 1. søndag i advent eller 1. dec.

Jeg elsker mine trip trap nisser og de hjemmestrikkede (hæklet?) nisser min mor har lavet.

Jeg bager som regel 2-5 slags småkager, nogen gange med min mor og søster andre gange med min moster og kusine, en sjælden gang i mellem bare selv. Men der er som regel klejner, gaffelkager, vanilliekranse og nogen med chokolade.
    berliner bliver næsten også altid lavet, de holder dog ikke ret længe, men så må man jo bare lave flere smiley

Den 23. spiser vi altid risengrød ved mine svigerforældre.
    den 24. er vi Hvert andet år hos mine forældre og modsat ved min mands, i år skal vi op til min mands forældre sammen med hans lillesøster og hendes familie. Vi får altid gås, men hvide, brune, franske og meny, sovs og rødkål og risalamande.
    Den 25. er der julefrokost ved mine forældre.

• #13   23. nov 2018 Dejligt at læse jeres indlæg. smiley !!
    Kan se vi er mange der deler samme traditioner.
    Herhjemme er herren i huset, ikke den gladeste for julepynten, og stod det til ham, var det op d. 24, og ned senest d. 25. Men med en juletosse i huset, så er det ikke så let at få trumfet igennem.
    Jeg er gået på kompromis, så jeg pynter op dagen før d. 1. Gerne uden børnene ser det. smiley
    Den 23, får vi (jeg og børnene) risengrød, træet bliver pyntet.
    D. 24 står jeg i køkkenet, laver risalamande, flæskesteg, and, jule deller og medister, rød og hvidkål, brune og hvide kartofler, sauce, og sørger for kolde drikkevarer. Pynter bord og dækker på. Peter og børn er ude om formiddagen, ønsker venner bekendte mv god jul, tager hunden i skoven, eller andet, børnene får en lur(hvis de vil) til middag, og får lov at åbne én gave hver, inden gæsterne kommer.

Plejer at bage, men i år tror jeg vi køber færdigbagte. Måske vi laver et par pebernødder.
    Vi plejer op til den 1 at holde jule hygge, hvor vi laver dekorationer, får gløgg, kakao, æbleskiver, med venner eller familie.

Det er forskelligt fra år til år, om vi har advendtspakker, eller en daglig ting i sokken. Vi åbner først julekalenderen når vi kommer hjem til eftermiddag.

Vi fælder selv træet.

Jeg laver hvert år forskellige kreative pynte-påfund. Sidste år, var det et rionet i loftet pyntet med gran, lyskæde og hjemmelavede kugler, stokke, og stjerne i trylle/saltdej, med guld, sølv og rød maling. Og så halverede træstykker som lysestager.

I år, ved jeg ikke hvad jeg skal lave - har 10 dages ferie, så noget skal nok blive skabt.

På billedet ser i sidsteårs juletræ, mine yndlings lys-glas-kugler, mine(4stk) hjemme lavede lysestager, og rionettet med gran, lys og pynt. smiley

profilbillede
Kommentér på:
Jule-emne

Annonce