{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
410 visninger | Oprettet:

Str af underlag? + bange for vand! {{forumTopicSubject}}

Halløj
Har lige fået en Welsh Cob her for ikke ret lang tid siden og har fået en saddel med til ham, problemet er bare, at jeg ikke er helt sikker på størrelsen og så bliver det jo lidt svært at finde underlag til ham. Gamle ejer tror, at sadlen er en str 17, men er ikke heeelt sikker, derudover har hun også sagt, at han bruger Cob i alle størrelser, men da jeg har læst mig frem til, at Cob svarer til en str 16, så ved jeg ikke om det kan passe, har egentlig tænkt mig, da det jo er bedst at have underlag i størrelser, der passer til sadlen, men hvis nu sadlen er 16, vil jeg lige høre om man godt kan bruge et underlag i str 17 til en 16 saddel?

Derudover har jeg også et andet problem, hvilket er at jeg har fundet ud af at han er virkelig bange for at få spulet ben... han har ikke noget imod, at jeg er ca 2 m væk fra ham og spuler ned i en spand og han har heller ikke noget imod, at jeg vasker hans ben med en svamp, men så snart jeg nærmer mig med slangen og jeg begynder at spule på ham, så går han amok, så vil lige høre om i har nogle råd til at træne en hest, der er bange for at blive vasket? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Str af underlag? + bange for vand!
  • #1   14. nov 2018 Du kan da sagtens bruge et 17" på 16" sadel, den er måske lidt stor men det gør ingenting smiley
    Jeg lærer de at få spulet ben ved at binde de til noget holdbart, tager en masse gulerødder, stiller mig skråt foran de med vandslangen og giver en gulerod imens jeg holder strålen på hoven, jeg flytter IKKE slangen når de begynder at danse men forsøger at få de til at fokusere på guleroden. Når de står stille, roser jeg og giver gulerod og fjerner slangen. Dette gentager jeg, og efterhånden kan jeg vaske hele hesten (minus hovedet) med slangen smiley

Mvh TT

• #2   14. nov 2018 Du kan altid bruge et 17”/full underlag - det kommer bare til at stikke mere frem under sadlen, hvis den kun er 16 “
    Du kan i øvrigt selv tjekke størrelsen på din sadel. Brug en tommestok og mål fra knappen på forsvidslen og til midten af bagsvidslen - altså på tværs af sædet. 18 tommer er lig med Ca 43 cm, mens 16 tommer er lig med ca 40 cm smiley

• #3   14. nov 2018 Ang underlag - køb hellere for stort end for småt.
    Køb et str 17.. Synes du at det er uklædeligt stort, så køb Str 16 næste gang...

Ang tilvænning.
    Du nævner jo selv kodeordet. Tilvænning =desensibilisering.
    Find ud af, hvor grænsen går for, at hesten kører op.
    Og så gør noget, der er lige under grænsen.
    Når hesten er tryg ved det, så gør du det lidt sværere. Efterhånden som hesten bliver tryg ved mere og mere, så rykker dens grænser sig, og du kan bede om mere og mere.

Min hest kan heller ikke lide sprayflaske eller sprøjtende vand.
    Men, han reagerede næsten ikke på en gennemblødt badesvamp. Da han var ok med det, tog jeg og fyldte nogle spande og hældte vand over ham med en kande.
    Så blev han tryg ved det - nu hælder jeg hele spande over ham!
    Men jeg er stadig ikke nået til at kunne spule ben med en vandslange. Okey, kan skylle blindt, hvis en afleder ham med lidt ekstra lækkert foder...

Se din hest.
    Se, hvor dens grænser er.
    Nærm dig dens grænse, stille og roligt.
    Afslappet kropssprog.
    Og så skruer du stille og roligt op for hvad du beder om.

• #4   14. nov 2018 Tak for de gode svar, så er det bare igang med vasketræningen! smiley

Kommentér på:
Str af underlag? + bange for vand!

Annonce