Isolerede staldvinduer Isolerede staldvinduer
Er der nogle af jer, der har købt isolerede staldvinduer? I så fald, hvor har i købt dem fra? Og hvad var prisen på dem?
Vi skal overtage vores nye hus i november, og der er nogle staldvinduer, som trænger meget til at blive skiftet. I den forbindelse vil vi gerne have de nye isolerede. De må gerne være traditionelle små høje staldvinduer, men ikke et must. Dog skal man kunne få dem, så de er "heste-sikrede", altså ingen glas der kan springe, hvis de maser på dem med mulerne
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Hvorfor vil du have dem isolerede?
Hestestalde skal jo ikke være varme, du ønsker jo kun et par grader over udendørs temperatur i stalden - hvilke fordel er der i isolerede vinduer?
Normalt er problemet i stalde mere at få nok cirkulation i luften, uden at skabe træk.
Jeg kan ikke huske, at jeg nogensinde har set isolerede bondehus staldvinduer, med gitter på indersiden, men de findes sikkert.
Ellers kan en glarmester lave det til dig på bestilling.
Men de almindelige, ikke isolerede staldvinduer er enormt lette at skifte glas på.
Selvom du holder mulerne væk, så forvent, at fugle på afveje, sten og andet mærkeligt regelmæssig smadrer et glas. Men lidt linoliekit og en kittekniv, så er du godt kørende.
Skær gerne en lille stabel glas ud, når du alligevel skærer glas. Linolie Kit koster 45 kr pr bøtte, en kittekniv koster måske 30-90 kr afhængig af mærke, en diamant skærer koster også under 100 kr. - Jeg er så god til det, at min gamle moder ikke vil lade en glarmester røre hendes vinduer - jeg har aldrig fået anden instruktion, end at jeg kan huske, at jeg som ca 4 årig så på, at farfar skal glas.
Til gengæld kan du ikke skifte glas på termoruder...
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Jeg ville hellere sørge for at sikre mig imod frost sprængninger på vandrør
Mvh TT
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.966
Jeg har prøvet at lave en skitse over hvordan det ser ud. I "ophold+garage" kommer bilen til at holde, men der bliver også saddelrum, "biograf" (projektor, sofa, bar mv) mm derude, så derfor skal det isoleres bedre på sigt
Der hvor jeg har sat + er der gammeldags staldvinduer, og der hvor jeg har sat * er staldvinduerne pillet ud, og der er bare støbt en glasplade ind (det er disse vi i første omgang gerne snart vil have skiftet). Men det skal helst blive ens hele vejen rundt og så praktisk som muligt med alle hensyn taget i betragtning. Stalden bliver en løsdrift, så det skulle ikke blive et problem med udluftning
Dejligt at høre at det er nemt at reperare almindelige gamle staldvinduer. Det er der alle de steder, hvor der er et + og i nogle af dem mangler der nemlig glas, så dem skal jeg i gang med (og har aldrig prøvet det før)
aug 2008
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
Man kan jo altid bestille nogle 1-lags vinduer der ligner de isolerede i har på resten af huset så det stadig holder det pæne ydre
aug 2008
Muren imellem er heldigvis rimelig kraftig.
mar 2011
Følger: 4 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 104 Svar: 1.738
Men er det meningen at i vil have garage/ophold og rum til at være ligeså varmt som huset om vinteren? Eller skal det bare være så varmt at man godt kan opholde sig derude?
aug 2008
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Jeg har staldvinduer tilsvarende dem på vedhæftede billede, der kan vippes ind foroven, for at bøje luften opad når vinduerne åbnes, har dog tremmer foran. Det skal der være. Uanset om det er fleksibelt pleksiglas, så er der en risiko for at det kan knække, og så har du noget den kan skære sig på.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.868
Isolerede staldvinduer