SRP-emne med historie og engelsk! {{forumTopicSubject}}
Kalder alle der har skrevet SRP (eller bare har en god idé)!!
Skal skrive SRP her til vinter, og på mandag skal vi så vælge fag + emne. Jeg ved, at jeg vil bruge fagene engelsk og historie (begge a- niveau fag), og har kigget lidt på emnet "slavere", selvom det godt nok er et af de mere gennemtæskede emner. Her vil jeg så bare bruge noget knap så gennemtæsket kildemateriale. Kunne måske tænke mig at kigge på deres arbejdsvilkår, og hvordan denne har ændret sig, samt om slaveri faktisk stadig eksisterer i dag, selvom det ikke står på papiret ( undertrykkelse i samfundet).
Men er der andre vinkler jeg kan komme ind på?? Eller et helt andet emne?
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 599
slaver er der rigtig meget om så du har i hvertfald massere af materiale at gå ud fra, og er mere letlæselig end de andre emner jeg har nævnt.
men vil man score lidt ekstra point so vælg nogle af de lidt sværere engelske tekster
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
For det andet, så giver det ikke ekstra point at vælge sværere engelske tekster. Dem, der sidder og retter opgaverne, læser altså ikke dine kildetekster igennem. Jeg havde INGEN andre tekster end den bog min opgave drejede sig om. Det var i 2014.
Dengang jeg skrev, valgte jeg et emne om aktiv dødshjælp i bogen Me Before You. Selvfølgelig i engelsk (diverse analyser af personer, miljø osv), og så var religionsfaget oplagt. Men man kunne jo snildt gøre noget lignende med historie, hvis man har noget litteratur, man finder spændende.
jun 2014
Følger: 17 Følgere: 20 Emner: 92 Svar: 2.264
Jeg kom blandt andet ind på hvordan kvinderne så dem selv vs. mændende (og de kvinder der var imod stemmeret til kvinder. Og hvorfor de kvinder var det.)
Hold op jeg synes det var spændende.
Jeg ville dog have ønsket at jeg havde læst noget mere op inden forløbet begyndte.
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
På første år, skrev jeg om rødstrømperne. Til historieeksamen havde jeg om slaveriet i USA og hvordan det har haft indflydelse på det sortes rettigheder i dag. Alle emner der er mega spændende hvis man er glad for historie.
I min historieeksamen kom jeg bla. ind på følgende: slavernes historie, trekantshandlen, Harriet Tubmann, hvordan retfærdiggjorde slaveejerene slaveriet, hvilken rolle havde religion for slaverne og hvilken betydning slaveriet har haft på samfundets udvikling med henblik på raceadskillelse, osv osv.
Selvom det er et af de mere 'gennemtæsket' emner, er det stadig et spænendende emne!
HUSK at være kildekritisk, og at have en god kildeliste. Det er ikke nok kun at have en enkelt bog eller et enkelt link!
Suffragetterne lyder også spændende!
maj 2013
Følger: 55 Følgere: 56 Heste: 2 Emner: 85 Svar: 244
maj 2013
maj 2013
maj 2013
feb 2011
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Svar: 1.227
Vikingerne kunne også være et rigtig spændende emne!
SRP-emne med historie og engelsk!