1.894 visninger
|
Oprettet:
Rundsyet trense? {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Kan nogle fortælle mig, hvad forskellen på rundsyet- og normal trense er, under ridning.
Hvordan ringere den for jer, og hvir vælger man rundsyet frem for almindelig?
Er klar på forskellen af udseende;)
På forhånd tak!:)
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Jeg synes at en rundsyet trense er flot, der sidder ingen spænder, og skæmmer hestens smukke hoved, da alle spænder sidder i nakken.
okt 2010
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
okt 2010
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
TS: forskellen ligger udelukkende i udseendet...
okt 2010
jul 2015
Og mine heste spænder total op når de har næsebånd på. Så mit rundsyet ligger bare i en kasse, selvom jeg synes det er flot, så kan jeg ikke bruge det.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.192
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
jul 2015
Så ved at klippe næsebåndet af kan jeg ikke få det på igen.
Så jeg rider med er ganske alm hovedtøj UDEN næsebånd til daglig og til stævner har jeg så købt et næsebånd str. ekstra fuld som kommer på mit cop-hovedtøj også er næsebåndet løst som en grime. - den mulighed har jeg ikke ved det rundsyet.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Der ville da sikkert være fin plads til at deltage i de der “bidløs ect” stævner, hvor du gladeligt må komme uden næsebånd. Så støttede du nogle, der som du har den holdning at et næsebånd, bid, sadel med bom ect generer hestene.
Jeg kunne ikke drømme om at støtte et “bidløst ect” stævne, og derved undgår man at sidde og være bitter overfor at man skal gøre vold mod sin egen overbevisning.
Mvh Charlotte
jul 2015
jul 2015
Det er jo kun det øverste næstebånd jeg har på, det nederste kunne jeg da aldrig i min vildeste fantasi (mareridt) finde på at lægge på en hest.
jul 2015
jul 2015
så skal der jo bare laves flere huller og klippes af så snippen ikke hænger og dasker.
maj 2009
- men synes dog nok det er værst hvis næsebåndet er for lille så kindstykkerne sidder for tæt på øjne og knoglerne ved kinderne
jul 2015
maj 2009
Kindstykkerne er de remme der holder biddet
jul 2015
jul 2015
jul 2015
Det er simpelthen ikke en mulighed at lægge et cop-næsebånd på ham, og få ham til at gå bare nogen lunde stabilt. Han finder det overordentligt ubehageligt, når han nu har været vant til at gå uden.
jul 2015
Jo hvis jeg kunne få en god faglig begrundelse for kravet om næsebånd, at det havde en form for evt. sikkerhed over sig som sadlen f.eks. har. Men den eneste faglige begrundelse jeg har mødt, er at næsebåndet holder hestens underkæbe lukket, så denne ikke risikere at brække når rytteren hiver i hårdt i tøjlerne...... godt så, måske denne rytter helt skal lade være med at ride.
Andre begrundelser er at nogle synes det ser pænt ud....... og DRF svar var da jeg spurgte til den faglige begrundelse til at næsebåndet ikke var valgfrit var: “fordi vi siger det”..... ja det er vel nok en god faglig begrundelse.
Og andre at det holder bidet på plads, tja så var et bedre tilpasset bid nok alligevel en bedre løsning.
Og jeg har igen igen så sendt som i sidste weekend haft en hest igennem til telepati som var generer af næsebåndet især det nederste var en plage.
I må gerne ride med det, men jeg har bare tilgode at se det gøre nytte på nogen måde.
jul 2015
Den jeg havde igennem til telepati havde gået med næsebåndet de sidste mange år, og viste mig stadig at den fandt det ret ubehageligt.
Alt vi opnår er at hesten opgiver at sige fra, fordi rytteren ikke lytter. Er hvad jeg får at vide.
8 ud af 10 heste viser mig også at bidet er spændt for højt på op hovedtøjet, og det vel og mærke heste som har været redet både 10 og 15 år, de har i hvert fald ikke vænnet sig til bidets position.
jul 2015
Mine heste har ikke brug for at få stabiliseret bidet, det ligger helt stabilt af sig selv. Mine heste tager ikke tungen over bidet, og de må gerne åbne munden, da det der giver mig en meget vigtig information om min tøjleføring. Er min tøjleføring i orden har mine heste en rolig lukket mund. Denne information er vigtig i min ridning, så jeg ønsker ikke at forhindre dem i det, ved at lukke munden på dem.
Altså jeg kan stadig kun se ulemper ved brug af næsebånd. Jeg har ikke de problem med mine heste som du beskriver ( og havde jeg ville jeg nok finde en anden løsning end bare at lukke munden på hesten, men det er jo en smagssag, men jeg er jo heller ikke professionel, jeg er kun en amatør som har fået insider viden fra hestene)
jul 2015
Normalt når jeg ligger hovedtøj på ham foregår der ved, at jeg holder hovedetøjet i nakkeremmen og holder det foran Basse, hvorefter han selv snupper biddet.
Da jeg havde påmonteret næsebåndet, måtte jeg bogstavelig talt stoppe bidet ind i munden på ham, derefter bruge magt for at få ham til at stå stille, så jeg kunne få det spændt. Bagefter stod han og surmulede og var yderst utilfreds. Det kan jeg da på ingen måde byde min hest.
Aslan tog heldigvis bedre imod det total løse næsebånd, og det er ham jeg havde tiltænkt en stævnekariaer, ved racestævner.
Men Basse bliver aldrig stævnehest, pga næsebåndkravet, for hos mig bliver der lyttet når hestene siger fra.
Jeg har lige så meget kontrol over mine heste næsebånd eller ej. Det er mange år siden jeg har haft en hest som er stukket af med mig.
jul 2015
Og finder du dette behageligt så fortsæt med at ride sådan, men finder du det ubehageligt så skal du jo bare vænne dig til det, så går det over.......... for du byder vel ikke din hest noget som du ikke selv bryder dig om vel.
Jo jeg har læst din mening at professionelle ryttere ikke kan styre deres heste, hvis hesten har mulighed for at åbne munden mere end 2 cm. For ellers stikker hestene af. Tja så giver det god mening at DRF ikke ville give mig den rigtige grund.
aug 2007
Følger: 231 Følgere: 150 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 220
Jeg rider med næsebånd hvor der kan være 2 fingre på højkant under som man foreskriver men fra min hage og ned til hageremmen på hjelmen kan jeg bestemt ikke have 2 fingre på højkant. Hvis jeg havde det var hjelmen ikke til særlig meget nytte i tilfælde af fald.
jul 2015
Dette er ikke en mulighed for hesten at gabe helt op, når der KUN er 2 cm at gøre godt med.
Har bare haft flere heste igennem til telepati som har det ret svært ved at få bevægelses friheden i kæbeledet indskrænket til kun 2 cm. Og det er da især der nederste næsebånd som er problemet.
Mit billede på den fastspændte hjelm hvor rytteren ikke havde mulighed for at åbne munden, var for at give jer en fornemmelse af hvad hesten føler når den har næsebånd på. Prøv da er spænde jeres hjelme ind så i kun kan få tænderne en cm fra hinanden og rid med det. Vi snakker ikke munden, det er kæbeledet der skal fikseres.
Min hjelm er da kun spændt så den er behagelig at have på, dvs jeg har fuld bevægelsesfrihed i min underlæbe, så jeg kan både snakke og gabe med hjelm på. Kan i normal ikke det?
aug 2007
Følger: 231 Følgere: 150 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 220
Jeg rider ikke selv med det nederste næstebånd fordi min hest ligesom din har givet tydeligt udtryk for at den fandt det irriterende. Min hest blev stærk og tvær at ride med og derfor går han udelukkende med engelsk næsebånd. Jeg har også forsøgt at ride helt uden næsebånd og her havde jeg en hest der svingede hovedet fra side til side og tydeligt fortalte mig at det var underligt og/eller ubehageligt for ham. Så bare fordi man rider med næsebånd er det ikke ens betydning med at man ikke lytter til hesten og afprøver andre ting.
jul 2015
Der bliver spændende at følge udviklingen for næsebånd de næste 20 år. Det skulle ikke undre mig at også der vil ske et skred i holdningen, det bliver interessant.
Rundsyet trense?