1.313 visninger
|
Oprettet:
14. dec 2007 Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Mest læ for vinden (læskur) {{forumTopicSubject}}
Sent godaften HG
Er ved at skal bestille læskur skur og kom til at tænke på, hvilken vej det er bedst at vende indgangen, så der er bedst læ i læskuret?
Synes mest at når det blæser hos mig, så er vinden fra nordvest men kan ik huske når der typisk er storm i Danmark, hvad vej vinden blæser mest fra. Er det ik nordvest-vest?
Jeg har mulighed for at vende åbningen i læskur som er mest tilrådeligt
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Derimod ofte fra syd.
Kig på, om der er noget, der giver naturligt læ.
Vend evt åbningen den vej.
Alternativ - en væg har både inderside og yderside.
Hvis formålet er læ for vind, så sikr dig at jorden er fast nok både på indersiden og et par meter langs ydersiden, til at dyrene kan stå der uden at træde det op.
Går taget lidt ud over væggen, er der også rimelig læ for regn langs ydersiden.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
De er sat med åbningen mod nord, fordi jeg har staldbygninger liggende nord for læskurene. Så som de andre siger, har du læ fra skov e.l. så udnyt det.
Min oplevelse er, at hestene primært bruger det til læ/skygge mod insekter om sommeren - om vinteren foretrækker de oftest at stå i læ udenfor skuret, men stadigvæk så det læer.
Vindmæssigt kommer de slemme snevinterstorm fra øst/nordøst. Men almindelig pisøsende regnstorme kommer fra vest/sydvest. Men de sidste par år synes jeg vi har haft nogle trælse blæsevejrs dage fra nordvest om sommeren.
Mvh Charlotte
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Har i flere år haft åbningen mod øst i min løsdriftsstald, og har af den årsag skovlet ret meget sne ud af løsdriften. - det er ændret.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Men ja, jeg synes altid vinden kommer fra vest-ish, jeg har i hvert fald skiftet træpiller bund mange gange pga. regn ind gennem indgangen der lå mod vest-ish, haft hård kuling ind i løsdriften med åbning mod nordvest...
Mest læ for vinden (læskur)