{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Kun en langtur et par gange om måneden Max.. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg stiller mig lidt uforstående ovenfor nogle ting, men måske er det mig der er gal på den. Så derfor ville jeg høre med Jer om I ville eller ikke ville nedenstående.

Jeg kender et nogle stykker der ikke rider andet end ture. Og når de endelig rider, så rider de 2-3 timer med en masse trav og galop også.
Gør du også det?

Eller.. Hvorfor gør du ikke det?

Jeg selv tænker jo på at det umuligt kan være sundt for hestene at blive tæsket igennem sådanne ture et par tre gange om måneden Max. (jeg trænede Tindur op til sådanne ture før jeg overhovedet tog ud på sådan en langtur)
Stakkels bentøj og ryg..
Men er det måske mig der overreagerer?
De udviser ingen konflikt adfærd og virker tilfredse, omend trætte til sidst.
Hvad tænker du?

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kun en langtur et par gange om måneden Max..
  • #1   25. apr 2018 Kig på hesten.

Alt afhængig af hvordan man holder hest, kan hesten muligvis vedligeholde en god grundform helt uden en rytter.
    Fx løsdrift på store, kuperede folde.

Og... Som akademiker, der arbejder med levende væsener, må jeg bare indrømme, at det ikke er alle der læser lærebøgerne. Som regel sker afvigelser på den mest fantastiske måde, virkeligheden overgår fantasien - man har lagt større kapacitet end man tror.
    "Matematisk set kan humlebien ikke flyve - men det er der bare ingen det har fortalt humlebien, så den flyver alligevel."

Hvis hest og rytter trives, så er det nødt til at være i orden.
    Virkeligheden står over teorien.

• #2   25. apr 2018 Jeg rider også lange ture, gerne med en masse trav og galop.
    Nu er min hest så også i god form.

Men nu tænker du på folk, der tager en hest, der ikke er i form, på lange, hårde ture, hvis jeg har forstået dit indlæg rigtigt?
    I så fald ville jeg ikke. Lige så vel, som jeg ikke ville byde mig selv at løbe en tur på 15 kilometer, hvis jeg ikke har løbet i flere måneder. Så beder man selv om skader.

Og som Doktor Who siger, så kommer det selvfølgelig også meget an på, hvordan hesten holdes.

• #3   25. apr 2018 Hestene har lang foldtid eller løsdrift. Og ja det er heste der ikke bliver redet regelmæssigt og ikke er i ret god form. Vel.. De ser ikke ud til at dø under de ture, men sveder meget og puster moderat.

Mvh TT

• #4   25. apr 2018
    Spørg dem der har hestene, de kan vel svare på det? smiley

• #5   25. apr 2018 Dr Who - Ja uvidenhed er en velsignelse på nogle områder.. Tænke sig så nemt det var at ride før henne.. smiley

Mvh TT

• #6   25. apr 2018 Krikken - Jeg tror jo at de ikke ved bedre, og det er ikke min opgave at belære folk ift hvordan de holder hest og rider, medmindre de spørger. Jeg er ikke ude på at fornærme nogle!

Mvh TT

• #7   25. apr 2018 Uvidenhed kan også bestå i, at bøgerne underdriver hvad man kan. Teorien forsimpler nogen gange, indtil beskrivelsen bliver upræcis, grænsende til direkte forkert.
    Er dyr og rytter velbefindende uden tendens til skade, er det nødt til at være fint.

Skulle alle gøre som I bøgerne, ser jeg næsten dagligt folk, der ikke burde leve. smiley Og jeg glædes altid, når virkeligheden ikke følger teorien

• #8   25. apr 2018 Hvis du føler, at det er et problem at de rider så lange ture på heste i dårlig form, så synes jeg da at du skal tale med dem. Det kan være de vælger at lytte til dig.

Men hvis det ikke er kritisk og du siger hestene virker til at have det fint, hvad er så problemet? Det er da åndssvagt at spilde tid på at bekymre sig, fordi nogle rider anderledes. Hvorfor ikke bare møde folk der gør tingene på anden anden måde end dig, med åbenhed og nysgerrighed? Så begynder andre sikkert også at være mere åbne og nysgerrige omkring din måde at gøre tingene på smiley

• #9   25. apr 2018
    Man kan også sagtens spørge folk, uden det behøver at være at fornærme. Nysgerrighed kommer man langt med - tonen gør en hel del når man stiller et spørgsmål og måden det formuleres på :o)

• #10   25. apr 2018 Det il jeg ikke mene kan være sundt smiley

• #11   25. apr 2018 Celina - Det var noget jeg kom til at tænke på da jeg gik og ordnet fold..
    Jeg er en person der reflekterer meget, så jeg lægger først mærke til ting/kommer i tanke om ting et stykke tid efter.

Mvh TT

• #12   25. apr 2018 Altså jeg rider sjældent på Mini pt., men jeg kan godt finde på at tage en tur på 2 timer på hende, når jeg så er hjemme. Det gjorde jeg sidst, jeg var hjemme, hvor Kasper red Mini og jeg lånte en hest på opstaldningsstedet. Vi red 10 km, så det var næsten kun skridt. smiley Vi travede/tøltede/passede en lille smule på et par strækninger, men det var måske alt i alt 400 meters trav/anden hastighed end skridt. smiley
    Ellers så når jeg kommer hjem og rider, kan jeg sagtens tage en time på hende med nogenlunde samme intensitet, som da jeg red hende regelmæssigt (svarende til cirka 5-10 minutters trav/galop) og resten i skridt. Så hun er normalt ikke redet ret intenst, og jeg vurderer, at hun sagtens kan holde til samme tur stadigvæk. Hun er sjældent svedig efter en ridetur. smiley

• #13   25. apr 2018 Sådan en rytter har vi også hvor Calypse står. Rider lange ture et par gange om måneden, og så går hesten ellers i løsdrift. Jeg har ikke set så meget til dem, men det er ikke en måde jeg rider selv. Kan godt tage en galop og ride lidt, men jeg tilpasser da tiden og længden på turen til hesten smiley

• #14   25. apr 2018 Vel ikke så anderledes end temmeligt mange koldblodsfolk der lader hestene stå hele vinteren og så hiver den med til pløjedag til foråret, hvor hesten får lov at gå en hel dag i marken - ja, det foregår i skridt, men det er jo temmeligt tungt arbejde, særligt hvis ikke det ligefrem forgår i den vestjyske sandjord.

Uvidenhed tænker jeg... Men man skal heller ikke underkende hvad hesten kan - 2-3 timer i højt tempo er for meget uanset hvordan hesten er opstaldet osv. når den ikke er i form. Men jeg kunne såmænd sagtens hoppe på mit Djævleyngel og futte på 2-3 timers skovtur, selvom hun også i i begrænset form - det ville bare foregå mestendels i skridt og/eller med pauser.
    Det er ikke så meget hvor længe turene varer men hvor hårde de er, der bekymrer mig ved den slags. Og skader opdages ofte ikke, fordi hesten så står stille de næste 2-3 uger før man tager den ud igen, så evt. små haltheder og skavanker er forsvundet, når man kommer igen...

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #15   25. apr 2018 Jeg har gjort det masser af gange.

Muskler forsvinder ikke fra den ene dag til den anden (selvom at mange tror det), Så så længe at hesten fodres korrekt, går tilstrækkeligt på fold, er sund og rask, og man kigger på den, så skader det ikke.

Ingen af os ved hvor meget, meget er, når folk fortæller om deres rideture, derfor er det kun antagelser. Meget for en, kan være lidt for en anden.

• #16   25. apr 2018 Jeg kan også finde på at ride en længere tur selvom hesten har stået stille i en rum tid. jeg tror som sådan det er lidt underordnet hvor lang turen er. Men hvorvidt det er synd, der tror jeg mere det handler om hvordan hesten tackler at trave og galopere. hidser den sig op og bruger en masse krudt på det, ja så ville jeg ikke byde den en voldsom lang tur. men er den afslappet og godt tilpas med øget tempo, uden at svede og puste voldsomt så ville jeg ikke være bekymret.
    Jeg tror at hestene kan holde til mere end vi tror. velog mærke hvis hesten er sund og ikke har dårlige led eller hove fx.
    jeg synes at vi som hesteejere indimellem tænker for meget over tingene. har hørt folk der ikke vil udsætte deres hest for at springtræne mere end én gang om ugen fordi ellers skader man leddene?! Jamen alt med måde. Jeg har næsten hele sommeren igennem spring stående fremme på ridebanen og slutter ofte af med nogle hop fordi min hest elsker det. det kan sagtens ske tre gange på en uge uden problemer. det samme med at det er utænkeligt at give sin hest korn eller halm. Hmm det er ikke det heste skal leve af, men har min hest lyst til at plukke lidt i en halmballe så dør han ikke af det.
    tror vi som hesteejere skal stole langt mere på vores mavefornemmelse eller intuition frem for hvad andre siger og så kig på hesten og se hvad den fortæller dig. heste er jo heller ikke ens.

• #17   25. apr 2018 Janni - Ja stole på sin mavefølelse og intuition.. Det gør jeg meget.. Men så får man høre at man over analyserer og er gal på den (altså generelt, ikke lige på dette punkt) så er det ej heller nemt at være heste ejer..
    Du skal lytte til din hest!! Du skal ikke lytte til din hest fordi den ikke fortæller dig det du tror.. smiley

Mvh TT der røster på hovedet nogle gange smiley

• #18   25. apr 2018
    Der er foreskel på at lytte til hesten og på at overanalysere.

• #19   25. apr 2018 Nu min hest ik i form da hun har stået stille efter en skade og hun er svundet noget ind i muskulaturen selvom hun går i løsdrift igen.
    Pt er hun ik i form til en langtur med gode skridt pauser så det ville jeg ik engang tænke tanken om en langtur. Men når konditionen er oppe og køre igen som før skaden ville jeg sagtens kunne ride hende 2-3 t et par gange om måneden uden problemer.
    Når hun er i form så er der forskel fra gang til gang hvor længe hun kan rides i galop eller trav hvilket jeg tager hensyn til og jeg lægger vægt på gode skridt pauser for at undgå skader. vil gerne have hende i mange år endnu selvom hun er en ældre dame på 23.
    Hvis min hoppe nu havde været vallak så havde hun nok haft en bedre kondition allerede nu, for på vallak folden er de gode til at lege flere gange dagligt hvilket er en sund motion end at rende og græsse/sove som min hoppe nu gør på fridage.
    Hvad folk gør blander jeg mig ik i ( folk i min omgangskreds) medmindre de spørg mig til råds. men hvis jeg selv skulle ud og cykle 10 km i morgen så ville jeg dø selv med indlagte pauser i lavt tempo og ha syg ondt i mine muskler dagen efter (jeg dyrker ik motion) og tænker at hvis min hest stod stille normalt og er så inaktiv på fold som min er så ville det ik være sundt for hende i længden. Der er forskel på om ens hest er aktiv på fold, alder, race og måden de er opstaldet for at de har konditionen for at kunne udholde langture par gange om mdr selvom de "står stille" tænker jeg, så ville ik skære over en kám og sige at det er rigtigt eller forkert gjort men kigge inviduellelt på hestene og ridningen som i skriver med at stikke en finger i jorden.

• #21   26. apr 2018 Tjah. Jeg rider når jeg har overskud.
    Det betød sidste år at jeg måske red en gang hver 14. dag, satte mig op uden sadel og skridtede i godt en time. smiley Da jeg så gjorde det mere fast, lavede jeg samme metode, bare med travintervaller med.
    Da havde jeg ingen sadel der var tilpasset såeh. Og med en svær depression var det ikke lige noget jeg kunne magte.

I år skal jeg ha sadlen tilpasset og så skal der rigtig genoptrænes.

Kommentér på:
Kun en langtur et par gange om måneden Max..

Annonce