{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.544 visninger | Oprettet:

Foderplan :-) Hvordan ville din se ud? :-D {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.
Jeg synes det ville være sjovt at se/høre hvordan Jeres foderplan ville se ud til Tindur smiley så kom frisk og fortæl hvordan I ville fodre ham hvis han var jeres hest og blev brugt som jeg bruger ham smiley
7,5 år Standardbreed (traver) vallak
Nøjsom. Langsomt voksende hove. Meget nervøs.
Trænes 3 gange ugentligt. 1x dressur, 1x spring, 1x skovtur Ca 10 km primært i hurtigt tempo. Hvoraf 1x pr måned er Ca 20km primært i hurtigt tempo.
Pt i genoptræning.

Så fortæl hvordan du ville fodre og hvorfor smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan :-) Hvordan ville din se ud? :-D
  • #1   7. apr 2018 Den må jeg lige gemme - og så prøve at tænke over hvad jeg ville give smiley

• #2   7. apr 2018 Udfra hvad du skriver og jeg ikke ved hvad han vejer, så derfor ingen kg tal på hvor meget jeg ville give af hvert.

Equidgard eller st hippolyt solo, kommer lidt an på hvor nøjsom.
    Ungulat til hovene.
    Og efter behov en microVital kur. smiley

• #3   7. apr 2018 Ups smiley glemte højde og kilo.
    160 stg og ideal vægt på ca 525 kg. smiley

Mvh TT

• #4   7. apr 2018 oooorker simpelhen ikke at regne ud hvor meget jeg ville give af hvert smiley

• #5   7. apr 2018 Kunne finde på at give én af følgende:
    1:
    - Ca 1 kg marstall vito
    - Ca 500 g opblødte roepiller, eller 250g roepiller og 250 g lucerne piller.
    - amequ metavital+, vitfoss mikrosuplex,
    - fri adgang til hø

2.
    - ca 1 kg deukavallo getreidefrei 21
    - roepiller som nævnt i nr 1
    - amequ metavital , mikrosuplex,
    - fri hø.

- kunne også godt give lidt hørfrø, evt som frø eller olie. Evt en urteblanding du selv kan sammensætte ved ashkim smiley

• #6   7. apr 2018 Må jeg spørge hvorfor I ikke vil fodre enklere? Jeg har lært af foderkonsulent at det er fuldstændig unødvendigt at fodre med så mange forskellige ting.. smiley
    Feks. Så får han nu Horselux Easy Pelles og ølgær, også må jeg få fat i noget magnesium da han er ekstremt oppe at køre for tiden.
    Så jeg synes det er spændende at se hvad I ville give, men undrer mig også over det smiley

Mvh TT

• #7   8. apr 2018 Jeg vælger kun roepillerne pga fordøjelsen og mæthedsfornemmelsen. , det kan selvfølgelig undværes i og med at der er hø alibitum. smiley
    Vitaminer - fordi hesten skal være dækket ind. Producenter må afvige op til 20% af indholdet der står foreskrevet. Jeg synes det er meget, hvis man trækker det fra. Desuden kommer det jo også an på årstid, hø og græskvalitet, og ja, indholdet i det foder man nu vælger.
    Havde jeg selv hest, som var nøjsom, ville jeg selv vælge deukavollo. Men det er jo smag og behag.
    Urter - fordi jeg tror på urters virkning. Det skulle eftersigende smage godt, så det er non ligeså meget for forkælelse smiley

• #8   8. apr 2018 Jeg ville give ham en vitamin/mineral blanding, og stråfoder.

Når du siger han er nøjsom vil jeg ikke giver alverden ved siden af.

• #10   8. apr 2018 active care fra dangro
    pre feed fra NAF til hove

10-15kg grovfoder

og kan han ikke holde huld så ville jeg tilføre maxirice eller linocrunch

• #11   8. apr 2018 Hvad får han egenligt nu?

• #12   8. apr 2018 Jeg tror bare jeg ville bruge det som jeg gør til min egen.. Dangro Struktur 100, 1 l., 3 gange om dagen, og så en stor håndfuld lucerne oveni, og efter behov, Meta-Vital og loppefrøskaller som tilskud.. Derudover det hø, han kan guffe. smiley

• #13   8. apr 2018 Little John - Han får 700g Horselux Easy Pellets, 100g ølgær, 3 gulerødder dagligt og hø ad libitum + hvidløg i vandet smiley
    I efteråret da han manglede energi (var syg) fik han 300g Horselux Sport)

Mvh TT

• #14   8. apr 2018 Jeg ville nok gøre lidt ala det jeg gør med min egen, evt med lidt mindre stivelse. Men altså køre et slags foder, som i mit tilfælde er St. Hippolyt naturmusli med urter. Min hest er også meget nøjsom så hun får kun 500 g om dagen, og ca. den mængde ville jeg nok også give din. Derudover giver jeg lidt lucerne i, mest for at øge tyggetiden og så er det jo et plus at der er nogle gode olier osv i. Jeg bruger Equsanas Alfa Omega. Dertil supplerer jeg med nogle vitaminer i form af Chevinal plus, som er sådan en god allround vitaminmix, som jeg giver mere eller mindre hele året.

Ja så det er 3 ting:
    Naturmusli med urter
    Lucerne
    Chevinal plus

I tider med muk bruger jeg også gerne nogle zink vitaminer.

• #15   8. apr 2018 Metavital +(80-100 g), metafiber (3-500 g) og evt lidt metamash, hvis metafiber ikke glider ned rent. Alt fra Dangro. Dertil ad lib hø eller tørt wrap.

Jeg bruger ikke hovtilskud, da min erfaring er, at det ikke er nær så effektivt som at optimere tarmsystemet og vitamin/mineral balancen.

• #16   8. apr 2018 Ærligt ville jeg bare fodre med fri wrap/hø og så en eller anden vitamin/mineral blanding..
    du skriver intet om om den er tyk eller tynd så tænker den er meget normal.. 3 gange træning i ugen er ikke det vilde så intet jeg ville tage specielt hensyn til..

så jeg ville bare sørger for den fik masser af grovfoder og så bar den fik sine vitaminer og mineraler..

• #17   8. apr 2018 Synes nu endelig at jeg ville fodre meget enkelt smiley
    Hvad synes du ikke er enkelt med det som jeg skriver, hvis du synes det ikke er smiley

• #18   8. apr 2018 Hestefrihed - den var ikke til dig smiley

Mvh TT

• #19   8. apr 2018 Jeg ville gi 350 g rc , om dagen , og fri wrap eller hø .

https://www.regulatorcomplete.com/da/fodervejledning/doseringsskema/ , som vi forhandler smiley

• #20   8. apr 2018 Jeg ville give en god vit/min blanding fx. naturmineral fra hippolyt, lidt opblødte roepiller, dertil lidt TimO3/espasette.
    Og så fri hø.

På en hest der er nøjsom er det det jeg ville give for at den ikke bliver for tyk. (er også det jeg bruger nu ÷roepiller) Det har også den fordel at det er lavt på sukker og stivelse, som kun er godt når det er en varm hest.

Så ville Jeg, en gang i mellem, når det skal være lidt ekstra lækkert og til forkælelse give lidt mash som også er lav på sukker/stivelse, fx. Den fra Herkules (det eneste af deres produkter jeg synes er god nok kvalitet ) smiley

• #22   9. apr 2018 WiTraver - Det kan godt være du tænker han behøver mere træning, men det er forsøgt, med det resultat at han bliver mere og mere udadreagerende for hver dag der går. To dage i træk kan han sagtens klare, men ikke mere. Også har jeg ikke mulighed for at træne mine heste hver dag. smiley
    Han er som han er, og sådan er det. Og det har jeg accepteret. smiley
    Og man kan jo sagtens træne sine heste så meget at de ikke har energi til at være udadreagerende(hvis man har tid) smiley

Mvh TT

• #23   9. apr 2018 NAG HorsePro Elite 400g til 600g og så NAG HorsePro Fiber efter behov.
    Ølgær ville jeg bare forsætte med.

Dette hjalp på min vågen unghest og som var lidt svær at holde huld på.

• #24   9. apr 2018 Karin - Han er nøjsom og bestemt ikke svær at holde huld på smiley

Mvh TT

• #26   9. apr 2018 Så ville jeg bare give Elite og wrap.

• #27   9. apr 2018 Jeg ville nok give:
    Naturmineral fra Hippoly = 55 g
    Ungulat fra Hippolyt = 105 g
    Da jeg har fjernet fuldfoderet, så derved ville han nok godt kunne tåle fri hø og wrap.

• #28   9. apr 2018 Nu når jeg kigger jeres igennem, så tænker jeg da at mine er aaaalt for fede kan jeg fornemme. Min får 800 gram equisana speciel og 800 gram equisana + lucerne (morgen og aften). + wrap, hø og halm hele tiden. Ifølge det skema, som en af de andre som skrev herinde, skulle han kun have 300 gram, hvilket lyder helt ekstremt lidt i forhold til det han får nu smiley

• #29   9. apr 2018 Ida
    Det kommer meget an på hvilket foder du bruger. Noget foder er det normalt med 1-2 kg om dagen, mens andre kan komme ned på 500 g om dagen. Så du skal gå ud fra hvordan fodervejledningen er på netop dit foder og slet ikke på hvordan andres foder skal doseres smiley
    Og så skal du selvfølgelig tænke på hvordan flere fodertyper spiller sammen og om doseringen så stadig skal være det samme.

• #30   9. apr 2018 Jeg ville fodre den på sammen måde som den traver jeg har. Det er stort set ud fra de samme forudsætninger:

Wraphø (1,01 FE/kg) efter ædelyst
    1,5 kg havre,
    1 kg Beefkalv Maxi (14 % protein, 300 g stivelse/FE),
    500 gram lucerne,
    200 gr Equsana performvit caps.
    (fordelt over to fodringer)

Masser af energi, for jeg er ikke bange for en hest, der kan gå fremad af sig selv smiley

• #31   9. apr 2018 Sjovt indlæg smiley
    Jeg ville fodre med regulator complete, lidt roepiller og lucerne til at 'skylle' det ned med og så wrap smiley

Kommentér på:
Foderplan :-) Hvordan ville din se ud? :-D

Annonce