{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.023 visninger | Oprettet:

Hvornår og hvor ofte gøder I? {{forumTopicSubject}}

Hej igen smiley
Jeg tænker at gøde mine folde her nu. Før har jeg ventet til sidst på sommeren da jeg har været bange for at græsset her i foråret skulle få ALT for meget krudt, så jeg har undgået at gøde det.. Men jeg tænker også at det nok har været årsagen til at græsset har vokset for langsomt, så I år tænker jeg at gøre anderledes.
Jeg er dog i tvivl om jeg også skal gøde en omgang sidst på sommeren..
Hvad gør I og hvorfor? smiley

Mvh TT

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår og hvor ofte gøder I?
  • #1   23. mar 2018 En gang om året og gør det gerne her i April/maj. Helst i april hvis jeg kan men da vejret ikke altid er så fantastisk så har det ikke kunne lade sig gøre. så nogle gange bliver det først, først i maj

• #2   23. mar 2018 Ørhhhhhh; aldrig - det vil sige - når jeg muger ud smiley

Jeg bruger det fra stalden af - og lukker det mark af jeg har smidt ud på - i år skal jeg se om jeg kan få mit eget jord jævnet og sået nyt - det er desværre bare ikke så nemt - pga meget byggeaffald under jorden og massere af pigsten rundt om

• #3   23. mar 2018 Jeg er landmand og man gøder nu - giv det gerne en omgang mere, senere hen. Husk bare det skal være regnvejr, dagen efter, hvis du gøder til sommer.
    Det kan afbrænde græsset, hvis der er meget tørt.

• #4   23. mar 2018 Nanna - tak smiley og ja det ved jeg.. Sidste år gødet jeg om aftenen(lad os sige mandag aften) og der skulle være overskyet tirsdag og komme regn onsdag. Det begyndte dog at komme lidt regn da jeg næsten var færdig, heldigvis ikke ret meget. Var det godt eller skidt?

Mvh TT

• #5   23. mar 2018 Nanna - Hvis man har eftersået/sår efter med græsfrø her nu, hvornår skal man gøde? smiley

Mvh TT

• #6   24. mar 2018 gøder altid forår

• #7   24. mar 2018 Det er helt perfekt, der må bare ikke være tørt og højt solskin i flere dage, så svitser det smiley
    Men nu er helt perfekt, og det gør ikke noget at der er nattefrost smiley

• #9   24. mar 2018 Du skal gøde mens planterne har behov for kvælstof.
    Hvis du gøder mens planterne er sultne, bliver det optaget. Ellers bliver det skyllet ud med regnvandet =spild og forurening.
    Det er perfekt med en forsigtig lille byge - så kan det komme ned til rødderne.
    En kraftig byge vil skylle gødningen væk =spild og forurening pga dårlig timing.
    Vedblivende tørt vejr vil medføre at det ikke kommer væk fra overfladen - og så lægger det og svider bladene, og fordamper, hvis det er kemisk muligt for kunstgødningens formulering. (78% af atmosfæren er kvælstof, det er kun spild af penge.)

Hvis du synes, at græsset skal vokse mindre - så brug mindre gødning!
    ??
    Vh bondedatteren...

• #10   24. mar 2018 Nanna - gøder du før at planterne er klar til at have tilvækst, så optaget de intet. Jeg tror, at det er for koldt lidt endnu.

Planter kan ikke optage kvælstof nu og gemme det til senere. Gødning skal være tilgængelig når planterne kan bruge det til tilvækst - ellers bliver det skyllet ud.
    Hvis der er et højt indhold af organisk materiale vil udvaskningen gå langsommere, da næringsstoffer kan bindes med en svag binding til de negativ ladede molekyler i organisk materiale.

- giv gødning, når planterne er klar. Ikke før.

• #11   24. mar 2018 Det er for koldt endnu - geæsset skal være i vækst, før man gøder.
    Vi plejer at gøre i april, juni og juli/august - anden og tredje gang gang lige efter at der er slået græs til wrap.

• #12   25. mar 2018 kan høre vi er uenige, men bedriften (og andre) startede gødskning op for 10 dage siden.
    +grader = vækst.
    Nattefrost gør ikke spor.
    Jeg har været i landbruget i 15 år, så jeg ved hvad jeg snakker om.
    Desuden rådførte jeg mig med maskinstationen, som køre på vores marker, i onsdags smiley

Held og lykke med dine græsmarker, hvad end du vælger at gøre, skal det nok blive godt.
    Græsmarker er taknemmelige smiley

• #13   25. mar 2018 Det så ikke rigtig Nanna..

Nu bor jeg med en landmand og de ikke begyndt endnu de udsat det netop 2-3 uger på grund af frost mm netop fordi det så ikke er godt på dette tidpsunkt Plus man også skal overveje efter alt det sne og vand at man simpelthen ødelægger marken mere end gør godt på dette tidspunkt =)

• #14   25. mar 2018 Undskyld jeg blander mig.. smiley Men jeg tænker.. Kan det have noget at gøre med hvilken form for gødning man bruger? Altså hvilken npk, og om det er flydende eller perler?
    Bare en tanke.. smiley

Mvh TT

• #15   26. mar 2018 Jeg gøder aldrig andet end hvad hestene selv gøder, da mine heste går på natur-arealer.

• #16   26. mar 2018 Ja, Tindur, det kan sagtens have noget at sige - ligesom det også nogen gange er et spørgsmål om at starte gylleudkørslen så tidligt man kan, fordi tankene er fulde smiley
    Jordens beskaffenhed har også noget at sige, der er meget forskel på, hvornår jorden er "forårsklar".
    Jeg bor fx i en istidsskure, og min jord er "kold" (sort sand) og altid minimum 14 dage bagefter den jord, min fynske kusine har smiley

Kommentér på:
Hvornår og hvor ofte gøder I?

Annonce