Spørgeskema {{forumTopicSubject}}
Heeeii, har lige brug for jeres hjælp med at svare på dette spørgeskema. Spørgeskemaet handler om de såkaldte "designer børn".
Svarene vil blive brugt i en projekt fremlæggelse, men de er 100% anonyme
https://da.surveymonkey.com/r/2ZT5R7J
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Sidste spørgsmål er meget værdiladet, overvej evt en anden formulering
feb 2015
Følger: 87 Følgere: 46 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 363
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2015
Følger: 87 Følgere: 46 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 363
Ahahaha! Det var sgu egentlig også en meget god svar mulighed! Det ville jeg nok også ha gjort:D
feb 2012
Følger: 74 Følgere: 64 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 2.213
Hvilket forhold jeg ville have til mine forældre hvis de fortalte mig at jeg var modificeret kommer meget an på hvad de havde ændret. Havde de fjernet en sygdom af den ene eller den anden art, ville jeg nok føle mig mere elsket, fordi det betød at de havde taget et aktivt valg om at lige præcis jeg skulle leve
Held og lykke med opgaven
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
I næsten alle familier er der noget, som er arveligt. I tillader ikke, at man kan vælge flere valgmuligheder i hvad man kan vælge.
Jeg ville uden at blinke skåne et ufødt barn for sygdom. Og give et ufødt barn alle de fordele jeg kan.
Der er en meget grundlæggende ting.
Jeg går ud fra, at genetisk modifikationer først kommer på markedet når det er sikkert. Dvs hvis man vil undgå en sygdom, som folk på nuværende tidspunkt får provokerede aborter for at undgå, så kan man acceptere ret alvorlige bivirkninger - fx en risiko for abort, eller at genet man piller ved indgår i andre sammenhænge og man derfor ser andre ting ændre sig. Det kan accepteres, hvis alternativet er slemt nok.
Men hvis man har et rask foster, er en risiko for abort ikke acceptabel for at reducere risikoen for hæmorider.
Et gen er ikke bare noget, som indgår i "en ting".
En egenskab er konsekvensen af væv, og vævs egenskaber er summen af mange gener, der er aktive i det væv.
I hver celle er nogle gener "tændt", andre slukket / bliver ikke aflæst. Hvert gen er opskriften på et protein, de proteiner en celle skaber, afgør cellens egenskaber.
Hvis kroppen kan lave 1.000.000 forskellige proteiner, men hver celle kun laver fx 100-10.000 forskellige proteiner, vil sammensætning af de proteiner afgøre hvad en celle kan. Summen af cellers egenskaber afgør vævs egenskaber.
Vi ved ikke alt om, hvad et gen gør i forskellige væv. Et gen kan måske være afgørende for nervesystemets udvikling - og dermed risikoen for skizofreni - men kan også have effekt på immunsystemet??
Hvor lang tid går der, før vi forstår hvad vi piller ved.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Hvis det bare var så enkelt at sige: jeg fjerner lige de to celler også får dette barn ikke kræft og ADHD, og intet andet bliver berørt, så super. Men så nemt er det ikke.. Så hvad sidder vi tilbage med..
Mvh TT
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hæhæ. Men vi arbejder hver dag med ting, vi ikke forstår fuldt ud, og det har nu aldrig stoppet mennesker.
Jeg tror ikke, at det er psykopati man får ved at pille et gen. Det er ikke monogen.
Men hvad hvis man får kronisk løs mave men til gengæld er immun overfor depression??
Der er en sikring.
De værste brølere vil blive til aborter, fordi fostret ikke kan leve hvis vi piller ved noget, som vi ikke vidste var virkelig dumt at pille ved...
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 46 Svar: 1.584
Kunne jeg fjerne dispositioner for arvelige, genetiske sygdomme på en sikker og forsvarlig måde, så gjorde jeg det uden at tøve. Hvordan er det anderledes end nakkefoldsscanninger eller at indtage bestemte vitaminer/lade fosteret høre klassisk musik inden fødslen for at forsøge at øge intelligensen?
Og som Doktor WHO siger; der er da masser af ting vi ikke forstår endnu. Psykiske lidelser m.m. forstår vi jo ikke særlig godt, men selvfølgelig afskriver vi ikke bare folk af den grund. Psykopati opstår allerede helt naturligt, genmanipulation ville faktisk teoretisk give os mulighed for at fjerne netop dette.
Spørgeskema