Hoppe i brunst, what to do?!? {{forumTopicSubject}}
God aften HG.
Da jeg ikke selv har haft hoppe i oceaner af tid, og ej heller har oplevet dette problem før, er jeg nødt til at have noget hjælp fra jer!
Sagen er den at jeg træner en hoppe for ejer, hoppen blev den 7. jan flyttet til et sted nær mig, (mens hun var i brunst) Det er i løsdrift med både hopper og vallakker, hun har før gået med vallakker uden problemer, men disse vallakker vil altså gerne bedække hende, det er selvfølgelig ikke særlig smart! Vi fandt en nødløsning til hun var ude af brunst og derefter kom hun i løsdriften igen, men.... nu er hun på vej i brunst igen og jeg kan allerede nu se at de er efter hende igen ??
Ejer vil ikke give hormon behandling, der er ikke mulighed for kønsopdeling og det er ikke muligt at flytte opstaldningssted.
Er der nogen der har ideer til hvad man kan gøre?
vi har fået anbefalet stroppy mare, men er det ikke til hvis hoppen er sur, uhåndterbar mv. Det stopper/nedsætter vel ikke brunsten?
Hun er det nemmeste at have med at gøre og er aldrig træls eller sur under brunst, det er vallakkerne der er "problemet"
Håber i kan hjælpe os!
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Guldhesten: personligt ville jeg dele dem op, når nu der er et problem, men det kan man desværre ikke bare bestemme som opstalder.
De siger at det aldrig har været et problem før, og at vallakkerne aldrig før har været interesseret i hopperne, så det er godt nok underligt hvad det er der lige gør hende her så lækker?!?
mar 2011
Nej jeg er ikke sikker..
Mvh TT
dec 2008
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Min tidligere vallak (som desuden var tidligt kastreret) havde i flere omgange gået i blandet flok og havde aldrig udvist interesse i hopperne, selv om de gjorde et ihærdigt forsøg på at fange hans interesse. Men en dag, kom der er stor fin varmblods hoppe ind i flokken og så blev han totalt forelsket og hoppede på hende konstant, vi prøvede alt, men intet hjalp og det endte med at han begyndte at slås med de andre vallakker, fordi han ikke ville dele hende. Vi måtte skille dem ad, da det endte ud i nogle ret grimme skader og alle de tilskud osv man kunne give, absolut ingen virkning havde desværre.
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 342
I kan intet gøre, det er naturligt at hoppen går i brunst.
dec 2008
mar 2011
Mvh TT
dec 2008
Jeg er helt klar over risici. Og derfor skal hun jo heller ikke gå med dem under brunst.
Vi har, igen, fundet en nødløsning, men det er bare meget omstændigt at skulle lave om hver gang hun er i brunst, og ikke mindst forvirrende for hesten. ??
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Så vidt jeg ved bliver brunst kraftigere, når hoppens miljø ændres.
Og forår, mere lyst osv.
Hvis I ikke kan adskille dem er i nok nødt til at overveje flytning igen...
Regel teknisk er der forskellige krav til dokumentation af effekten, alt afhængig af om det sælges som tilskud eller markedsføres som behandling - alene af den grund er jeg skeptisk overfor om der findes effektive tilskud.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nogle vallakker og hopper er bare en dårlig kombination - det kan man desværre ikke gøre så meget ved andet end og skille dem ad.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
dec 2008
Hvad vi gør fremad rettet ved jeg ikke endnu, da staldejer lige er taget på ferie i morges.
Måske vi er nødt til at få hende på boks og hoppefold i stedet for løsdrift.
Ejer er bare meget ked af at hun skal på boks, da hun før har været stresset på boks ??
Åh alle de bekymringer!
mar 2008
Følger: 137 Følgere: 120 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.590
hun for dagligt stroppy mare, og for 1,5år siden da hun stod med vallakker hoppede de på hende, og igen sidste sommer da jeg rykkede hende til et sted med en vallak på trods af de havde hver deres fold blev hun meget ustyrlig pga. den vallak.. så stroppy mare hjælper kun på hendes adfærd under brunsten
dec 2008
dec 2008
Vi har nu løst problemet og hun kommer permanent på boks og på fold med et føl og en anden hest
Hoppe i brunst, what to do?!?