905 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Dine overbevisninger ift heste. Dine overbevisninger ift heste.

Hej igen smiley
Ja jeg synes det kunne være sjovt at høre hvad jeres overbevisninger er ift heste og management. Det er IKKE noget der skal være forskning på! Kun dine egne overbevisninger. Og der skal ikke kommenteres negativt på folk sine overbevisninger.
Så lad mig høre hvad du tror om diverse heste ting smiley

Feks.
Så tror jeg, at vi skal være forsigtige med at være fuldstændig stivelses forskrækket. Jeg har i de seneste 4 år fodret med produkter der indeholder lidt stivelse og sukker. Jeg har dog udfordringer med at Tindur sine hove vokser for langsomt (det negative) og han manglede energi i efteråret (sygdom som jeg ikke var klar over) så han fik et tilskud med meget stivelse. Gæt hvad.. De hove han havde sko på havde vokset meget mere end normalt.. smiley og min plag fodres ligeledes med lidt stivelse, og hans hove vokser også langsomt.. Så jeg tror at stivelse er med til at hove vokser hurtigere.. De bliver dog dårligere da de flækker mere.. Så jeg går og undrer mig over hvordan jeg finder den perfekte balance mellem hurtigt voksende hove(stivelse) og stærke hove(ikke stivelse) smiley

Mvh TT

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dine overbevisninger ift heste.
  • #2   24. jan 2018 Jeg er heller ikke stivelses forskrækket, og har helt samme overbevisning som dig.

Hvis man ser på tarmensfunktion, har tarmen rigtig godt af cellulose. Det findes i skaller, og stængler. Hvorfor er korn så, så forbudt?

Jeg kan godt se, at har man en hest der har sukkersyge eller andet, så skal man selvfølgelig vælge det rigtige.

Men mange produkter, der er sukker og stivelses fattige, indeholder slet ikke korn.

Jeg mener også, at man skal fodre ordenligt - at man er sikker på, at den tildeling man giver, dækker hestens behov, både for næringsstoffer, men også energi, så hesten har nok til at holde varmen, nok til at kroppen fungerer og arbejder, og nok til at kunne arbejde. Jeg tror ikke, at selvom man har en nøjsom hest, der er let at fodre på, kun kan leve af en håndfuld dit, og en sjat af dat. Kroppen har derfor brug for stivelse, og sukker, for at det hele kan løbe rundt.

Jeg tror så på tilskud, både af den ene og den anden slags. Jeg tildeler f.eks hyben. Der har påvist at have mega gode indvirkninger på f.eks gigt. Men samtidig tilfører det en hel masse antioxidanter. Det gælder både heste og mennesker. Jeg tildeler også frø, solsikke, fordi skallen er godt for tarmene, cellulose, og fordi kernen indeholder olier.

Og så mht til hestens træning, og forhold til mennesket.
    Du skal arbejde med din hest, du skal træne, du skal bruge tid på, at være omkring den. Strigle, gå sammen med den på fold, observere og kigge, vise den hvad den skal, kræve noget af den, før din hest vil dig. Tror simpelthen ikke på, at hesten kan ''danne/have et forhold'' til sit menneske, hvis man intet foretager sig, med eller hos den.
    - min første pony, lukas, begyndte efter kort tid, ikke at ville fanges på folden, ville nogen gange under ridning ikke skridte, når jeg bad om det, og lavede hele tiden små numre. Jeg begyndte så, at ændre min omgang. Når han var fanget, skulle han stå bundet, om han ville eller ej, og så tog jeg én uge, hvor jeg longerede ham dagligt, i 15-20 minutter, hvor jeg tydeligt lagde tryk på mine ord, så han vidste, at nu var det skridt, og nu var det trav osv. . Gad han ikke, drev jeg med stemmen, og bad ham fortsætte bare i to skridt, og jeg ''vandt'' ved at have drevet ham to skridt længere, end hvad han gad. Jeg forlangte at han gjorde som jeg bad om, selvom at det ikke var meget, og efter en uge, kom han mig i møde på folden, og vidste godt, at løjerne ikke gik. Og var herefter så samarbejdsvillig, at man skulle tro det var løgn.
    Der er sikkert mange holdninger, om hvor vidt, det var rigtigt, men det fungerede med tydelige grænser og tydelige opgaver.
    Der hvor jeg vil hen er, at man ikke skal regne med, at hesten bare opfører sig, og gør hvad den skal, hvis ikke man viser den det. Man kan ikke bare komme, og sige hej og farvel, og så en måned efter tro, at den bare behager dig.

• #3   24. jan 2018 Overbevisning og overbevisning er måske så meget sagt.

Men jeg tror ikke på at det er godt for hesten at vil hælder alle mulige mærkelige tilskud på dem. En enkel, simpel foderplan og hesten er dækket ind.

Jeg er heller ikke stivelseforskrækket, men jeg har lært at på visse typer heste, kan det være en fordel at reducere stivelse = hesten bliver mere fornuftig at arbejde med.

Min hest fodres med et foder med relativt meget stivelse, han får også meget wrap. Hesten er i fin form, holder huld, er blank i pelsen, sunde hove og masser af god energi.

Jeg har selvfølgelig nogle ideer om hvad jeg tænker der er bedst for min hest, men det nytter ikke noget at låse sig fast på det – kig på hesten – trives den? – trives den ikke? Så må man handle ud fra det.

Nu er det jo ingen hemmelighed at jeg er fra en tid, hvor en hest fik havre, roer, hø og stod halm, men de klarede den alligevel. smiley smiley smiley

• #4   24. jan 2018 Jeg har også denne overbevisning (ud fra gentagne observationer) at hvidløg holder forkølelsen væk fra mine heste! Tindur har fået hvidløg hele sin tid hos mig (7 mnd) og da han var ca 1 1/2 år, så løb jeg tør en dag (altså en dag hvor han ikke fik) og så begyndte hans næse at løbe.. Der gik et/to års tid igen.. Så løb jeg tør (1 dag) og snotten kom igen.. Dette har i alt sket 3 gange i de knap 7 år jeg har haft ham. Og han har delt boks med heste der har haft grøn snot hængende ud af næsen, uden at han har blevet syg! Så jeg er overbevist om at hvidløg er noget af det bedste de kan få smiley

Mvh TT

• #5   24. jan 2018 Min overbevisning er at 90% af alle de fejl en hest laver under ridning, er rytterens skyld.

• #6   24. jan 2018
    At hestefolk generelt skal lade være med at tro de er guds gave til enten deres egen eller andre heste.

• #7   24. jan 2018 Min overbevisning er at alle prøver at gøre det så godt de kan ift. deres hest. Min overbevisning er også, at de heste og ryttere der klarer sig bedst, er dem der gerne vil lytte til andre - også selvom det måske strider lidt mod deres egne overbevisninger.

Derudover er jeg af den overbevisning, at heste ikke selv ved hvad der er godt for dem, og sagtens kan finde på at spise usunde eller decideret skadelige ting (har tit hørt påstanden om at hesten selv ved hvad der er sundt for dem).

Sidst men ikke mindst, så er det min overbevisning at alle heste kan trænes med godbidder, men det er ikke alle hestetrænere der kan træne med godbidder smiley

Har ikke forskning på nogle af dem, kun personlige erfaringer smiley

• #8   24. jan 2018 Umiddelbart tror jeg ikke jeg har så mange smiley Andet end at det er fint at have nogle overbevisninger, men man skal passe på med at være fanatisk da ikke to heste er ens! (tænker ikke på nogen bestemt, men helt generelt smiley )

Det kan godt være min hest er i løsdrift, dækkenløs, barfods, får stortset stivelse fri foder samt bidløs og bomløs pt. Men det er fordi det er rigtigt for min mule, men ved udmærket at ikke alle heste ville trives på den måde smiley

• #9   24. jan 2018 Nanna - fuldstændig enig smiley

Mvh TT

• #11   24. jan 2018 Jeg er af den overbevisning at det som mange ryttere faktisk døjer med, skyldes dem selv. Problemet med en kiggen/nervøs hest - min hest kan nemlig også til tider være nervøs eller bange, men 9 ud af 10 gange ved jeg også godt at det skyldes mig selv. Enten er mine tanker et helt andet sted, og jeg er dermed ikke i nuet og i et med hesten. Eller så bliver jeg selv nervøs og begynder at se forskellige scenarier med at hesten hopper til siden eller løber eller lignende, og så sker det altså også - og man beder selv om det smiley
    De gange hvor jeg er fuldstændig afslappet og i et med hesten, der sker nærmest aldrig noget.

Men det er jo bare nemmere at sige “min hest er kiggen” i stedet for at se ind ad og begynde at arbejde med sig selv, og erkende det. For du træner bare dig selv i at sidde og være nervøs eller bange (sikkert ubevidst), og så bliver du god til at være nervøs smiley

Så som der også tidligere er nævnt er min overbevisning nok også bare at næsten alt hesten gør skyldes enten rytteren eller instinktet. Men selvom det kan skyldes instinktet er det altså muligt at påvirke det i en anden retning. Så fejl = rytterfejl (9/10 gange) smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #12   24. jan 2018 Jeg er af den overbevisning at hestens måde at agere på under rytter, 9 ud af 10 fange skyldes ejer, og at disse ejere bruger en hulens masse undskyldninger for manglende kompetencer.

også er jeg af den overbevisning at der er en særlig målgruppe af rytter som tror at de kan en helt masse, og udgiver sig for at være dygtig, men når man så ser deres billeder eller videoer, så ligner det nybegyndere på hesteryg.

• #13   24. jan 2018 At heste altså ikke dør af at få halm. Halm er fint, hvis det bare er for at dække dem ind, så man er sikker på at de altid har adgang til strå. Hvis det altså er noget godt halm.
    Frøgræs skal ikke være dyrere end godt halm.

Og så kan mange hesteejere(= stalde) ikke finde ud af at have noget ordentligt værktøj. Der er fandme aldrig en ordentlig kost eller kniv i en hestestald. Og så den nyeste variant i den stald jeg er i nu: Noget så simpelt som en almindelig 4-5 tandet greb af metal er der kun én af. Nogle gange.

• #14   24. jan 2018 Heste prøver ikke at overtage verdensherredømmet, og de ved godt at de er heste og vi er mennesker.

• #15   24. jan 2018 Jeg er overbevist om at hvis jeg ikke siger til min hest hvilken slags ridning vi skal til at ride så går det dårligt lige meget hvad! Så nok mere noget overtroisk smiley smiley

• #16   24. jan 2018 Julie - din hest forstår nok mere end du tror smiley
    Jeg får (underligt nok) 90% bedre træninger hvis jeg lægger hånden på Tindur sin hals og mentaliserer hvad vi skal lige før jeg hopper i sadlen smiley smiley det er faktisk ikke en joke..

Mvh TT

• #17   25. jan 2018 Julie og TT
    Er ret sikker på at det har mere med jeres eget “mindset” at gøre, end at i tror i fortæller hesten noget. Ikke for at skuffe, men jeg tror i fortæller jer selv mere end i fortæller hesten. Men synes det er en god ting hvis det hjælper jer og gør noget godt for jer, man skal jo hver især finde ud af hvad der virker, og positiv energi er helt klart noget af det smiley

• #18   25. jan 2018 LM - Tja.. Der er jo mere mellem himmel og jord end vi ved.. Og det hjælper ikke at mentalisere med Rocky, ham skal jeg fortælle med ord hvad vi skal.. smiley men måske.. Bare underligt at det ikke fungerer hvis det er mig den hænger på..

Mvh TT

• #19   25. jan 2018 For jeg troede faktisk først at det er mig den hjalp på.. Men jeg er faktisk ikke så sikker mere som jeg var..

Mvh TT

• #20   25. jan 2018 Julie - du har altså fat i noget rigtigt her. og der er er absolut INTET overtro i den forbindelse, der er en rigtig god vej at gå.

Ved at du for dit indre blik danner billederne af hvad i skal den dag, kan din hest læse disse billeder, og derved fortæller du din hest, hvad den skal, så den er forberedt. Det giver tryghed og ro i sindet hos din hest. Hvilket gør at chancerne for at det du ønsker skal lykkes, øget gevaldigt.

Det er punkt 1. på min liste over gode råd til rytteren, når jeg har telepateret med heste som er snot forvirret. (og dem er der desværre en del af).

Bliv ved med det. smiley

• #21   25. jan 2018 Ellers er jeg af den overbevisning. At hvis flere viste, hvor stor betydning det har for vores heste,
    - at vi ryttere elsker vores heste,
    - at vi ryttere er stolte af vores heste,
    - at vi ryttere er nærværende, når vi er sammen med vores heste, altså at opmærksomheden er på vores heste, og ikke alle andre steder i tankerne
    - at vi ryttere behandler som om de er det dyrebareste vi har
    - og det vigtigste, at vi ryttere får dette kommunikeret ud til vores heste.
    - at vi ryttere har styr på vores egen sind, at der er ro på vores eget indre, så hestene kan finde bare lidt logik i de billeder vi viser for vores indre blik

Så vil det være lettere at være hest.

• #23   25. jan 2018 Dorthe C heldigvis ved jeg min hest ikke er forvirret har fået “snakket” med hende flere gange taler bare ikke så tit om det for jeg synes det er helt Fair ikke alle tror på det smiley
    Haha rosa man kan bare ikke lade vær’ smiley smiley

• #24   25. jan 2018 Julie: det var bestemt heller ikke fordi jeg på nogen måde mener din hest er forvirret. (det ved jeg ikke noget om, jeg stiller ikke ind uden ejerens tilladelse). men mere som en oplysning om hvorfor det at fortælle sin hest, hvad der skal ske, er godt for.

Fordi andre ikke "tror" at man kan kommunikere med sin hest via sindet, betyder jo ikke, at man ikke kan. Det betyder kun, man ikke har opfundet måle instrumenter som kan måde den energi, som vores hjerne udsender.

Lidt på samme som dengang lægerne ikke troede at bakterie var noget man skulle alvorligt, da de ikke havde instrumenter som kunne måle og dyrke dem. Bakterier gjorde deres indtog og gjorde deres virke længe inden mennesket kendte til dem.

• #27   30. jan 2018 En af mine overbevisninger: kvinder elsker at (ekstra)fodre med ting i små kulørte bøtter smiley

Kommentér på:
Dine overbevisninger ift heste.

Annonce