{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.436 visninger | Oprettet:

En korrekt beskåret hov? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg synes at min smed beskærer min hests Hove på en mærkelig måde. Han ligger skoene meget tilbage så hoven nærmest går udover skoen. Forstår i hvad jeg mener? Det genere ikke hesten, men jeg synes det er en mærkelig og "grim" måde at sko på.
Må jeg ikke se et billede af en hov med sko i mener er 100% i orden? Overvejer at skifte smed nemlig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En korrekt beskåret hov?
  • #1   14. dec 2017 Har du spurgt hvorfor han lægger skoene som han gør? Måske han har en god forklaring smiley

• #2   14. dec 2017 Af og til giver en smed en lidt lille/kort sko på for at undgå, at hesten kan træde dem af - det er ikke nødvendigvis den mest hensigtsmæssige måde at forhindre aftrådte sko på, men sommetider kan det være det, der er forklaringen.
    Jeg ville spørge smeden, hvorfor han gør som han gør. Måske er der en god forklaring, og hvis ikke, så må man jo snakke med smeden om det eller finde en anden smed.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #3   14. dec 2017 ingen hov beskæres ens, da hove bør beskæres ud fra hestens benstilling, og i nogle tilfælde bevægelsesmønster.

Hvis du undre dig over smedes arbejde, så bør du spørge ind til hvorfor at han beskærer som han gør, eller vælge en anden smed hvis du tvivler på hans kompetencer.
    Men oftes har smeden en god og reel grund til at gøre som denne gør.

• #4   14. dec 2017 Sko der trækkes tilbage skyldes ofte at der ønskes en bedre overrulning.

Har så sent som idag været på dyrehospital med en halt hest som skal have specialsko og her anbefalede dyrlægen at skoene blev trukket tilbage, da hesten står lavt i dragterne og skal have hjælp til overrulning.

• #5   15. dec 2017 Har du et billede? Min smed gjorde det nogle gange og jeg er ret sikker på, at det var fordi der var forskel på, om optåen sad foran eller på siderne.. Når de sidder på siden ligger de skoen længere tilbage..

• #6   15. dec 2017 Har lige haft en god snak med min smed om skoning af mine heste - hvor nogle havde kommenteret på at den “måske ikke stod korrekt”.
    Hesten har en skade i det pågældende ben, så jeg kunne jo ikke finde ud af om smeden skoede påen bestemt måde for at aflaste skaden, eller at hesten måske havde fået et genopblussen af skaden og derfor selv aflastede hoven ?

Så jeg fik en længere belæring om linier i hoven, overrulning, aflastning af gaffelbånd, sygebeslag, høje dragter vs lave dragter, og hvordan ser det ud når hesten står “mest mulig korrekt”, ifht hvordan det ser ud når vi bare trak ham lidt skæv ind i parade.

Bagefter kiggede vi på min anden hest, som har helt anderledes hove - og så fik jeg en forklaring på hans fordele og ulemper.

Summasumarum - jeg lærte en masse nyt, og jeg stoler rigtig meget på min smed smiley

Mvh Charlotte

• #7   15. dec 2017 #5
    Har ingen billeder, desværre.
    Men oftest vælges skoen med sideoptog netop fordi den kan trækkes længere tilbage, hvilket er godt hvis hesten har brug for det.

• #8   17. dec 2017 En korrekt beskræing og skoning i følge mig.

Skoen er lagt så den støtter dragten korrekt BAGTIl, dvs den ligger godt tilbage og bære hele hoven. Derudover så er skoen ikke for lille. Så er hesten skåret sådan, at hoven har plads til at vokse mere UD i skoen.

Der er INGEN overrulning fortil og den er lagt, så tåen ikke falder ud over skoen fortil.

Alt for mange smede laver overrul på heste der slet ikke har behov for det og så ender hesten desværre på forparten. Mine kan ikke tåle overrul overhovedet.

Denne hest er skoet i Sverige hos Helsinborg (de har nogle af de bedst uddannede smede) da hesten her stod 4 uger pga en dårlig dansk smed, som skar hele tåen af og lagde 2 nr for små sko på. Hun stod med en kæmpe trykning i hoven og side optogene var banket så hårdt ind i hendes hove at der var store mærker smiley

profilbillede
  • #9   17. dec 2017

profilbillede
  • #10   17. dec 2017 Sandra: Puha, det er godtnok nogle stressede hove du viser billeder af! Har den gået med høje, underløbne dragter og korte sko tidligere? smiley
    Ingen tvivl om at overrulning skal passe til pågældende hest og smeden må vurdere om der er en "fortil/bagtil ubalance" der kræver enten mere eller mindre overrulning. Nogle heste er sværere at sko end andre og trives nogle gange ikke med det oplagte og smeden må af og til tænke ud af boksen, for at finde det rette til pågældende hest.

Til TS vil jeg sige, drøft det med din smed først. Der kan være en grund til at h*n har valgt at anlægge beslaget på den måde du beskriver. Jeg bruger rollersko til heste som har tendens til lang tå og bagtilbrudt tåakse (såkaldt "bagtil-ubalance"). Har hesten denne problemstilling vil der være øget risiko for overbelastning af den dybe og/eller overfladiske bøjesene, slidskader i hovled/kronled m.m.
    Jeg foretrækker sko uden optog på forhovene, medmindre hesten har behov for det, da optog kan belaste hoven uhensigtsmæssigt og træder de sko af, er der fare for at optoget trædes op i hoven. Ved rollersko trækkes overrulningspunktet tilbage for at rette på ubalancen i hoven/benstillingen og ja hoven skal "stikke ud" over skoen. Nogle få smede rasper tåen ind til en "bullnose", men undersøgelser viser at det stresser hoven/hovmekanismen enormt at raspe hovvæggen helt tynd i tåen på en rask/ellers velfungerende hov.
    Som du kan fornemme er der mange forhold der skal tages højde for når man beskærer og skoer -forhold som hesteejere ofte ikke er bevidste om. Derfor vil det altid være en god ide at få en dialog med sin smed, hvis man er i tvivl om noget og derefter kan man bedre tage stilling til om man skal skifte smed. Mange skifter desværre uden god grund eller fordi de simpelthen ikke har den samme viden, som en smed (naturligvis) har.

Hilsen en smed smiley

Kommentér på:
En korrekt beskåret hov?

Annonce