what to do, rideskole eller part {{forumTopicSubject}}
Som nogen af jer måske ved, mistede jeg min hest i sept. I år.
Det er første gang i 26 år jeg ikke har hest, hvilket er meget underligt!??
Jeg savner at ride og samværet med min bedste ven.
Derfor overvejer jeg lige nu et par muligheder, da jeg gerne vil i rideform igen og vedligeholde det til jeg selv får hest igen.
Jeg har overvejet part, men føler det er meget svært at finde en der passer, jeg har i nogle år døjet med rideangst, som stadig ligger lige under overfladen, det betyder at jeg skal være meget tryg ved den hest jeg rider og være 100% sikker på at den ikke pludselig vender rundt og løber (Det er dér angsten ligger)
Derfor har jeg også overvejet at melde mig på et rideskole Hold for voksne, men her er jeg bare bekymret for at jeg ikke lærer noget og at det vil ende med at være spild af penge.
Hvad ville i gøre?
Er der nogen der kender til enten en bundstabil lille hest der mangler part 1-2 gange om ugen, eller en god rideskole der tilbyder undervisning til øvede voksne.?
Begge dele skal være i nærheden af Galten, Skanderborg, Silkeborg eller Århus.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Ved en rideskole har du ikke noget og skulle have sagt vdr. hesten - med en part, er det måske lettere og finde en du er enig med tingene i.
Hvis det altså spiller en faktor, hvordan hesten holdes.
apr 2012
Følger: 110 Følgere: 85 Svar: 4
jan 2012
Følger: 91 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 353 Svar: 2.875
Det jeg var rigtig træt af ved rideskoleridning var, at man ikke selv måtte bestemme hvad man red - havde man en OFF dag hvor man bare gerne ville tuller lidt rundt eller lave andet end dressur så var det ikke muligt hvorimod den part jeg rider på nu giver mig mulighed for at lave lige nøjagtigt hvad jeg har lyst til
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Så legede jeg også med tanken om rideskole ridning og tog en gratis prøvetime, magen til bovlange krikke skal du lede længe efter og var død for hjælperne. Det kunne jeg ik bruge til noget og slet ik med min rådne fysik. Min søgen tog omkring 8 mdr og så lige pludselig var det rette match der. Bare da jeg ringede på announcen så klikket jeg godt med ejeren. Jeg tog derud og red sammen med ejeren og da jeg tog hjem, var jeg helt høj over at det virkelig føltes rigtigt. Ejeren sagde at jeg kunne prøve nogen gange for at være helt sikker på, om det det var det rigtige, så det gjorde jeg. Var slet ik i tvivl og ejeren var/er 110% ærlig overfor mig mhs til hesten.
Jeg er kommet over min angst og nu er jeg blevet ejer af hesten hvilket jeg ik havde set komme.
Vil råde dig til at være standhaftig og ik slække på dine krav men vær ærlig om din angst til ejeren og vægt et godt forhold til ejeren, det betyder så meget. Følg din mavefornemmelse
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Jeg har som sagt haft hest i 26 år så man danner jo sine egne meninger og holdninger til hvordan tingene gøres bedst, så derfor er jeg måske, desværre, lidt kritisk med hvordan hesten holdes og behandles.
Har ledt nettet tyndt og har ikke fundet en hest endnu som jeg tror jeg vil føle mig tryg ved.
jan 2012
Tror det er svært at være så heldig at finde der rette match som jeg gjorde men det er helt klart et forsøg værd - jeg er kommet over både min rideangst men også den springangst jeg døjede med i mange år takket være den her hest
dec 2007
Hesten er derude, vær tålmodig. Evt announcen din søgen, hvis du ik har gjort det
dec 2008
I har nok ret, jeg føler mig bare så afmagtet da jeg slet ikke kan finde en eneste på nettet som siger mig bare en smule.
Og netop det med at man har et godt forhold til ejer er så vigtigt, tror bare jeg er mega besværlig...
jan 2012
Eller har du prøvet selv at smide nogle annoncer ud??
Min partejer søgte jo egentligt slet ikke part til hendes hest - det var et rent tilfælde at jeg stod i den stald og at hun godt kunne bruge hjælp nogle gange om ugen (og nu lidt mere da hun har fået baby)
Jeg tænker at det i hvert fald måske kunne hjælpe hvis du aktivt søgte rundt omkring efter en hest at ride nogle gange om ugen - eventuelt som hjælp de dage ejeren ikke har tid, hvis du er fleksibel nok og kan springe til med kort varsel osv
dec 2007
Jeg har aldrig tænkt tanken at ride islænder. ALDRIG.
Men blev sku nysgerrig over at de som regel er så gode i hovedet, som regel et blødt rygsving og har 1-2 gear mere. Må sige at hende isbamsen jeg har fået, er ik sidste gang med isbamse el part på isbamse igen engang. Hun har hjulpet mig over min angst, til at jeg tør ride de andres isbamser på stedet uden følelsen af hjertebanken og sved.
Og når jeg får redet hende godt op igen, så vil hun kunne gå tilsvarende en LA klasse. Så meget har hun lært....
dec 2008
Jeg har ikke aktivt søgt endnu, da jeg ikke helt vidste hvad jeg ville...
Den hellige: Jeg forstår udemærket at man som ejer stiller krav til part, det er trods alt ens bedste ven man overlader til en anden plus det er en selv der hænger på det økonomiske ved skader mv.
Føler bare ikke at man som part kan "tillade" sig at stille krav...
dec 2007
Hvis islænder er noget eller vil du ha styret din nysgerrighed. Så kig på FB eller joras.
Man kan også bare fræk at ringe eller skrive til stutterier. De søger ofte parter, så hestene bliver redet...
dec 2008
dec 2007
jan 2012
Den havde lige gået undervisning og underviseren spurgte mig så om jeg kunne være interesseret i at komme ud til hende og ride, for hun havde egentligt nogle heste hun godt kunne bruge hjælp til
Og så kom jeg så derud og ride i stedet det holdt dog ikke så længe da jeg gik ned med depression og måtte stoppe, men igen fandt jeg en part hos en person der teknisk set slet ikke havde søgt part men bare lige løst tænkt tanken og gav mig tilbuddet - og derfor tror jeg der er mange af sådan nogle derude som du måske kan nå frem til hvis du selv søger - eller hvis dine venner/familie spreder ordet lidt løst hist og her
jan 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 39 Svar: 154
Jeg kan godt forstå at du savner det!
Da jeg startede med at ride igen for små 5 år siden, da startede jeg på rideskole voksen hold. Det var helt perfekt til mig! Jeg lærte en masse - om ikke andet så en rolig start på en enorm sød hest.
Mere ville jo have mere - og ridning to gange om ugen var ikke nok. Så jeg stoppede og søgte part. Fandt en sød hest, men ejeren var skør. Så fik jeg en lånehest, men hesten og jeg havde ikke kemi - og så var det jeg købte min egen.
Jeg synes du skal ringe rundt til rideskolerne omkring dig og høre hvad de kan tilbyde mht. elevheste.
dec 2008
Sikke en tur du gik gennem før du fik din egen
Det er egentlig en god idé med at ringe rundt, det vil jeg prøve...
Tak ??
maj 2013
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 64 Svar: 398
what to do, rideskole eller part