Aflivning - vil du være der? {{forumTopicSubject}}
Hej hg
Jeg var på slagteriet i dag da jeg skulle have min hoppe slagtet (det blev hun dog ikke, da hendes hollandske pas ikke indeholdt de rigtige sider, så man kunne se om hun var udtaget til konsum).
Men her så jeg først en pige og senere en voksen dame med rødrandede øjne (som jeg selv) komme og aflevere pas og hest og så køre igen, inden hesten var aflivet.
Planen for min hoppe, Saffi, var som med Lærke sidste år, at jeg skulle med hende både på vægten og helt ind til slagteren og først slippe tovet nærmest når hun var væk.
Men nu er jeg blevet lidt nysgerrig - hvordan har I det? Vil I være der selv eller vil I helst aflevere hesten (til dyrlæge, slagter, osv) og ikke se hesten falde?
Og hvis I kunne vælge frit, skulle det så være slagter, dyrlægen, dyrepark eller hvis der er andre muligheder?
Jeg er fuld af respekt uanset hvad man vælger - for det handler vel i bund og grund om at kende sig selv.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.289
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Mit ønske er selv at trække hende ud og sige farvel.
Så vil jeg give tovet til min søster og så selv gå væk så jeg ikke kan se det og så vil jeg tilbage og kysse hende farvel når hun er borte.
Jeg håber dog at der går virkelig lang tid og føler virkelig med dig at du står i det nu
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Det bliver nok det samme når min store hest skal herfra.
Men jeg vil altid være der for at være sikker på at de kommer godt afsted. Så kan det godt være det er hårdt at se på, men hellere det end ikke at se det.
Men nu er jeg så også vant til selv at aflive dyr med boltpistol (har arbejdet i landbruget), så jeg kan måske lukke lidt mere ned.
maj 2008
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 10 Emner: 105 Svar: 810
Det er hårdt, men kan ikke sende dem afsted selv uden at jeg er der.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jul 2015
Det kan jeg godt lidt følge, men tror ikke jeg ville tro på det før jeg har set hendes livløse øjne.
Jeg har heldigvis ikke prøvet at miste en hest endnu. Men gruer for dagen det sker.
jan 2012
Følger: 62 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 12 Svar: 280
Tak Bettemus, vi er dog nået frem til at det må være et tegn fra himlen om at hun ikke skal væk endnu (hun har ikke ondt så længe hun bare går eller er på småture).
maj 2007
som min søster sagde: det sidste billede du har af hende i dit hoved, er en levende person, med en sjæl.
og det er jo rigtig nok, et dødt menneske, eller for denne sags skyld dyr, har ingen sjæl, det er dødt, borte. det er kun det fysiske der er tilbage.
og det er simpelthen ikke en livsløs krop eller et dødt blik som jeg vil huske.
men jeg har virkelig stor forståelse for at folk gerne vil være der til det aller sidste. og være der for ens elskede hest.
jul 2015
Følger: 12 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 276
Jeg kunne aldrig finde på bare at aflevere ham og så køre min vej.
mar 2013
Følger: 116 Følgere: 1123 Heste: 10 Annoncer: 26 Emner: 7 Svar: 147
sep 2004
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 9 Svar: 488
Jeg har ellers holdt mange heste under aflivning, men da det så blev min egen så var jeg knap så cool...
jul 2015
Syntes det er rigtig spændende at høre fra andre der har det anderledes
Jeg så min farfar og min papfarmor da de døde.
Det giver mig den lukning jeg har brug for. Syntes ikke jeg personligt husker dem for det slukkede. Men det er for mig afslutningen. Jeg for bekræftet at sjælen er draget videre og jeg kanderefter vende mit blik mod himlen i stedet. Men før jeg har set dem, så syntes jeg ikke det er slut for mig som sådan.
Da min søsters kat blev aflivet og mine søskendes hunde var jeg der heller ikke. Men jeg har sagt farvel bagefter.
Men al respekt for at andre har det anderledes. Syntes det er spændende. Der er jo også kæmpe forskel på hvad man tænker når de er væk.
Jeg selv er ikke voldsomt kristen og tror ikke på himlen i den forstand med at de møder Gud osv. Men jeg tror på et samlingssted hvor man mødes igen.
Så jeg har brug for at se at sjælen er draget dertil. Hvor det for nogen er helt absurd fordi de tror på død er det endelige punktum
apr 2017
Følger: 13 Følgere: 2 Emner: 8 Svar: 86
Jeg ville uden tvivl være der helt til slut - indtil han er væk og i himlen ?? personligt ville jeg give min til dyrepark som føde til dyrene! Jeg tror på et større kredsløb oh syntes selv det må være en værdig måde at komme herfra på ?? Og så en dyrlæge i egne omgivelser hvor han er tryg, hvis det var en mulighed !
maj 2007
for godt og vel et år siden blev vores kat kørt ned foran min søn og kæreste, katten var ikke skadet, eller blødte, så den var fin "hel", men hver gang at jeg ser billeder af den, eller vi snakker om den, så det første der popper op i min hoved er hvor død den så ud, og hvor lidt relation man pludselig havde til "det".
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Ham jeg har nu, skal også afsted med sprøjten, når den tid kommer og jeg regner stærkt med at være der hele vejen igennem
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg er i nærheden af mine patienter, og sikrer at de har det så godt som muligt, i den sidste tid. (Er læge.)
Jeg vil nok enten være hos mine dyr (hvis det er muligt), muligvis selv udføre aflivningen.
Det er ikke en rar opgave, men nogen skal jo gøre det og hvis jeg kan sikre at det sker hurtigst muligt i tilfælde af behov for akut aflivning, og humant, så skal opgaven jo udføres og så må jeg tude bagefter.
Jeg har set døden mange gange, nok til at se at Manden med Leen kan være den sidste ven, og er derfor ret afklaret med den aller sidste livsfase.
jan 2004
Følger: 190 Følgere: 189 Heste: 40 Emner: 120 Svar: 3.713
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
Men føj det bliver hårdt, for jeg kan ikke engang holde ud da jeg arbejdede på klinikken..
jul 2015
Puha det lyder virkelig ikke behageligt og kan virkelig god forstå din beslutning.
Der er min hjerne helt anderledes. Den grader med at skubbe ubehagelig ting fra sig.
Det gør også at jeg når en er død ikke kan sørge særlig længe.
Da min søsters første hund blev aflivet havde jeg set følelsesmæssigt normalt bare 1 - 2 timer efter.
Min kanin var det 30 minutter efter hun var begravet.
Min farfar tog omkring et døgn, men så kunne jeg ikke sørge mere.
Det syntes jeg dog tvært i mod er vildt ubehageligt for det er som om jeg bare ikke har brudt mig nok om dem jeg mister. Jeg føler at omverdenen tænker at jeg da bare er ligeglad. Så jeg ville ønske jeg kunne sørge mere.
Men det er min krop åbenbart ikke i stand til
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
I lang tid efter at han var aflivet, var de eneste billeder jeg fik i hovedet, når jeg tænkte på ham, var da han lagde sig og det var rigtig hårdt hele tiden at genindspille scenariet i hovedet igen og igen, så jeg forstår udemærket godt, når folk vælger ikke at se deres heste dø.
maj 2007
min bedstemor døede i maj, og det plager stadig mit liv, ødelægger min alenetid, og min nattesøvn.
jeg har ikke problem med at se døde mennesker, eller døde dyr, så længe at det bare ikke er npgen jeg har tæt inde på livet.
jun 2016
Følger: 1 Følgere: 5 Heste: 1 Emner: 56 Svar: 443
jul 2015
Jeg vi så ikke dele lidt så folk ikke tror jeg er et følelseskoldt menneske.
Der har jeg det så anderledes. Uanset hvad det er så bliver jeg påvirket. Mit værste mareridt er at komme til at køre et dyr ned. Om det så kun er en fugl. Og når jeg ser døde dyr på kørebanen kan jeg godt mærke det i mig selv.
Men lige der siger jeg hurra for min mangel på sorg. For det tager mig 2 sek og så er jeg videre. Men den rammer lige i et kort øjeblik.
Selv edderkopper som jeg gerne slå ihjel fordi jeg er bange for dem. Der får jeg set list skidt når jeg har slået dem ihjel
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Min gamle varmblod kørte jeg på slagteri. Jeg var med indtil hun skulle skydes, hvor slagteren tog hende med ind ved siden af. Da hun var død var jeg inde og se hende, så jeg var helt sikker på hun var død.
Vi har fået flere aflivet med sprøjte på gården, og jeg har holdt flere af dem for ejerne. Det går ikke altid stille og roligt, nogle gange faktisk meget voldsomt, så den metode er jeg ikke rigtig fan af.
jan 2012
Følger: 62 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 12 Svar: 280
jul 2007
Følger: 107 Følgere: 151 Heste: 7 Emner: 4 Svar: 1.394
Jeg er glad for jeg ikke var der.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
okt 2008
Følger: 382 Følgere: 385 Heste: 6 Emner: 122 Svar: 649
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Min varmblod reagerede kraftigt på min stress allerede da jeg hentede hende på folden, så her ville det ingen forskel gøre om vi kørte afsted eller at dyrlægen kom til stalden. Og sådan har jeg oplevet det flere gange. En enkelt gang havde vi nær ikke fået hesten givet beroligende, fordi den kørte op over ejers fortvivlelse.
feb 2015
Følger: 50 Følgere: 18 Heste: 12 Emner: 59 Svar: 457
Jeg holdt torvet ved bedøvelsen og de første to sprøjter, derefter fik dyrlægen torvet og holdt ham mens han lagde sig, han svajede lidt og gik fra side til side, hvilket jeg ikke ville kunne have kontrolleret, men jeg stod ved siden af og snakkede med ham.
Til sidst lagde jeg mig ned langs han overlinie og hovedet på hans hals, men jeg svagt hviskede alle de gode ting, ønskede ham en god rejse og tak for nu.
Han pustede ud en sidste gang da jeg var færdig og derefter sad jeg lidt og missede ham, mærkede at han var væk....
Alle mine skal have sprøjten, da jeg syntes det foregår rimelig stille og roligt, både for ejer og hest.
Jeg bliver der til det sidste, jeg vil se og mærke at de virkelig er væk, før jeg kan få ro.
Det sidste minde jeg har af min vallak er at han kommer travende, vrinskende, imod mig. Han havde bøvl med benene, så at trave mod mig var en kæmpe ting, og så midt om vinteren.
Han spiser en gulerod for min hånd og følger med mig ind, mens jeg har en arm over manken på ham og han har sænket hoved og hals.
Det er det der popper op hver gang og det jeg altid vil huske ham for ?
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 27 Svar: 754
for mig handler det om at jeg skal se med egne øjne at mit dyr er dødt. altså at der er en helt klar afslutning på dette. og jeg tror ikke på mennesker så derfor føler jeg ikke jeg har fred før jeg selv har set det.
det er hårdt men ikke nær så meget som uvisheden.
jeg vil vide alt om hvad der er foregået helt til enden.
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 10 Svar: 79
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 257 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Jeg har aldrig(!) været til en aflivning før, men jeg har set døde heste før. Og selvom at jeg ikke har haft part på ponyen i et år, så kunne jeg faktisk godt mærke at det var vigtigt for mig at være der, hvis det rent faktisk skulle ske. Jeg har også sagt til ejer at hvis hun har brug for det, så vil jeg gerne være der når han rent faktisk skal aflives. Jeg har ikke nogen ret til det, da det som sagt er længe siden jeg var part på ham, men han betyder en helt masse for mig. Ejer sagde også igår at det var utrolig rart at jeg var der imens at dyrlægen var der. Også selvom at jeg ikke bidragede med noget - jeg stod og striglede ponyen og kom med input omkring hvordan han var at ride inden han fik sygdommen.
Jeg TROR umildbart at jeg ville vælge det samme hvis det var Hope eller Lotte der stod for tur.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Jeg kørte hende selv af sted, trak hende osv. Billeder ska jeg nok undlade.
Gu er det ikke en nem beslutning, men det er da det mindste man ka gøre for sin bedste ven.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Jeg skylder min og være der til det sidste, hun er blevet svigtet så mange gange så jeg er der til det sidste. Og da hun også er en vågen og sær dame generelt, er der ikke andre der skal stå med hende i den situation.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.874
maj 2011
Følger: 19 Følgere: 74 Heste: 4 Emner: 1 Svar: 383
Jeg sagde farvel inden vi kørte fra stalden, tog med derinfd, bakket hende ud af trailer og overlod tovet til en dyrepasser, så ikke da hun blev skudt men hørte det og hørte braget da hun lagde sig ned.
Så hende efterfølgende men kun på afstand
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 112 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 402
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Men har været med nogen gange til det sidste ikke nogen jeg syns om..
VH Annette
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Jeg har heller ikke brug for at se at den nu er død.
Jeg har det desværre lidt som AMT, med at huske det sidste billede. Det plagede mig i flere år, at jeg havde set min far til et sidste farvel. Det kunne jeg godt have undværet.
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 266
har sagt farvel til 3 stk. gennem mit hesteejer liv på 33 år.
1 stk. brækkede benet på fold. den blev skudt af en slagter og Falck hentede den med det sammen ( op på fejebakke, og presenning over.. Den gang var der service )
1 stk. havde slinger. og dyrehospitalet ville aflive ham med det sammen. men jeg var ikke klar til at sige farvel ( hvorfor ved jeg ikke ) men han blev afleveret til slagteren 4 dage sener. og jeg kørte hjem med det sammen. Jeg havde fået sagt farvel, og havde ikke behov for at se mere.
Den sidste havde været syg i næsten 10 måneder, men forsikringen ville ikke lade han få fred. Til sidst ringede min dyrlæge og sagde at hvis de ikke inde for få timer fremsende en erklæring på at hesten skulle aflives, ville hun melde dem for dyremishandling. og vupti så fik jeg lov at aflive ham.
Han blev med det sammen kørt til en anden stald hvor han kom ofte, og jeg overdraget hesten til underviseren. Dagen efter fik jeg en sms at han var rejst.
Jeg vil personligt helst huske dem som levende, og ikke som døde.
( Siden har jeg valgt at ingen af vores heste skal forsikres, jeg har heste, jeg har råd til at ejer og miste, ingen skal bestemme over mine hestes helbred og livskvalitet )
De 2 sidste vi har hjemme, vil også ende deres dage i vores ejerskab. men jeg vil ikke se på de bliver aflivet.
jan 2013
Følger: 46 Følgere: 13 Emner: 19 Svar: 218
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
Hun væltede fra stående tilstand og det var voldsomt at se på, men jeg vidste også, at det var det rigtige. At jeg var hos hende til det sidste og gav hende tryghed. Jeg sad og aede hendes hals indtil hun var helt væk. Det var det rigtige for mig. Det var forfærdeligt og det gjorde ondt, men det var det rigtige
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 23 Heste: 1 Svar: 103
Det er muligvis hårdt og umådeligt svært, men vil hellere være der, til det sidste, og se den døde krop. Alt andet ville føles forkert for mig.
aug 2011
Følger: 65 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 77
Min bedste ven blev akut aflivet i starten af maj, men jeg nåede ikke derud pga. skolen og jeg har og har haft det så dårligt over det, for jeg havde lovet ham at være der, den dag det skulle være. Desuden føler jeg heller ikke jeg fik sagt ordentligt farvel til ham. Men jeg ved at hans ejer(som elskede ham ligeså højt) var der og blev hos ham og det gjorde mig så glad, midt i al sorgen.
maj 2010
Følger: 98 Følgere: 94 Heste: 9 Emner: 144 Svar: 1.087
jul 2008
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 5 Svar: 221
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Jeg var med da min gamle parthest skulle aflives. Jeg holdt ham mens han blev skudt med boltpistolen. Jeg holdt ligeledes en pony for en bekendt da den skulle aflives, fordi de ikke kunne bære at være der, så jeg har ikke noget problem med at se det - udover savnet, selvfølgelig.
Jeg var også til stede da min pony skulle være aflivet - han fik så en sidste chance på falderebet, da han lavede en lille lort ligesom dyrlægen var igang med at finde frem til en åre at stikke i. Han skulle ellers være aflivet efter to dages voldsom kolik der indtil da bare ikke ville give slip.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Jeg var selv med, kunne slet ikke forestille mig ikke at være der!
Han blev skudt med boldtpistol, og faldte desværre lidt uheldigt, så der måtte jeg lukke øjnene.
Men jeg var henne og give ham et sidste ag på mulen og over øjet da han var væk.
Jeg har behov for at være der, at følge min bedste ven til vejs ende og se at sjælen har forladt kroppen.
Jeg husker dem som de var da de levede, deres skønne særheder og dejlige udtryk.
Billedet af aflivningen kan godt i starten ligge og lure, men det bliver, for mig, hurtigt erstattet af de gode minder.
Jeg foretrækker zoo eller slagt da det giver mening, det fuldender en naturlig cirkel.
Jeg foretrækker boltpistol frem for sprøjte af flere årsager.
Jeg er meget imod daka, så hvis det kan undgåes, skal det undgåes!
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
Døden er en naturlig del af livet, og jeg er ikke bange for døden, hverken hos dyr eller mennesker.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
jul 2013
Følger: 289 Følgere: 325 Heste: 1 Svar: 97
okt 2017
Følger: 13 Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 1
Egentlig skulle jeg have holdt tovet, men i sidste øjeblik fik jeg kolde fødder, og en kvinde fra stalden gjorde det for mig. I stedet holdt jeg min chef i hånden og lod hende græde op af mig.
Det hele foregik utrolig hurtigt. Dyrlægen havde åbenbart meget travlt og tog sig ikke rigtig tid til at lade ejeren tage ordentligt afsked, så på den måde var det lidt en øv-oplevelse. Men jeg er glad for at jeg var der, da jeg fik muligheden for at sige ordentligt farvel til min ven samt støtte min chef
Desuden har den oplevelse kun bekræftet, at når min egen dreng engang skal herfra, skal jeg selvfølgelig være der til det sidste, selvom det bliver det hårdeste i verden.
okt 2008
Følger: 382 Følgere: 385 Heste: 6 Emner: 122 Svar: 649
dec 2011
Følger: 27 Følgere: 73 Heste: 8 Emner: 15 Svar: 151
sep 2007
Følger: 80 Følgere: 68 Heste: 19 Emner: 6 Svar: 1.599
apr 2009
Følger: 45 Følgere: 74 Heste: 2 Emner: 130 Svar: 1.241
jun 2009
Følger: 54 Følgere: 34 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 551
Jeg var med hele vejen, og stod med hans hovede i armene lige til han væltede. Selvfølgelig er det hårdt at være med til, men er ikke et øjeblik i tvivl om, at det var det rigtige for mig. Synes jeg skyldte min gamle ven, at være der til det sidste...
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 53 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.805
Min far og jeg gik ud og hentede hende, hilste på dyrlægen, fik sagt et sidste farvel og gav tovet til staldejer og gik ind i stalden.
Jeg kunne simpelthen ikke være der imens og ville heller ikke se hende bagefter.
På den ene side har jeg lidt fortrudt det, men så alligevel er jeg glad for mit valg om ikke at være der imens og bagefter.
feb 2005
Følger: 131 Følgere: 131 Heste: 10 Emner: 21 Svar: 229
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Vi fik taget et familiefoto dagen før, hun var der jo før mine børn så det er stadig mærkeligt at hun ikke er her mere men også en lettelse at hun nu er fri for smerter, vi fik 20 år sammen på godt og ondt og skyldte ikke hinanden mere som dyrlægen så klogt sagde og ja jeg følte faktisk en lettelse ovenpå sygeforløbet som fik en nødvendig men også god afslutning på et godt og langt liv.
Aflivning - vil du være der?