{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.760 visninger | Oprettet:

Hvorfor vil folk udelukkende KUN ride. {{forumTopicSubject}}

Hej alle i dejlige heste folk smiley smiley

Nu vil jeg lige hører jer ang noget jeg har gået og tænkt på smiley

når der er nogen der søger "part" og det så har været gratis, men så snart de hører at parten ikke udelukkende består af ridning men af:
Hygge, jord træning og evt tilridning.
ja så dropper de enten med og skrive ellers skriver de bare som om de er blevet fornærmet. smiley

ja det er så her jeg tænker
Er det bare sådan, man KUN vil ride?
slet ingen der kan LIDE og hygge med hesten fra jorderen af?
(Altså som gå ture, vende dem til ting og udstyr og m.m.)

smiley

Hold en god stemning smiley smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor vil folk udelukkende KUN ride.
  • #1   30. sep 2017 Tænker at det kan have noget at gøre med, at man egentlig hjælper med noget som andre betaler for at få, altså træning, tilvænning og tilridning, så tænker nogle måske at det ikke er en gratis parts opgave, men mere ligger i en betalt opgave, da den gør hesten bedre end den var i forvejen smiley

Jeg har nu udelukkende haft gratis parter, hvor jeg brugte meget tid fra jorden, men lige ledes hjalp med at udvikle den fra ryggen og træne den op, selvom det gjorde hesten "bedre" end før.
    Dog ville jeg ikke betale for sådan en part overhovedet, for det synes jeg ikke er fair, når hesten bliver bedre af det arbejde jeg ligger i den smiley

Nu har jeg lige købt min første hest og det blev en 1,5 års fjordhoppe, som skal lærer alt fra bunden, hvilket jeg synes er vildt fedt, for så er jeg sikker på hun fra start lærer det på den måde jeg vil smiley

For mig er det lige så fedt at træne fra jorden som at ride, især hvis man kan mærke at arbejdet fra jorden giver pote i ridningen smiley

• #2   30. sep 2017 For mig handler det egentlig om, at jeg ikke gider betale for at "hygge" med en hest smiley

• #3   30. sep 2017 åhh nu har jeg haft part på 4 heste/ponyer
    Den første var en jeg havde som min egen, hun blev arbejdet med alt, så langt fra kun ridening smiley og hygget mest om smiley
    Den anden var en ung hest der skulle mere i form, som jeg hjalp med at få igang, det var kun ridening.
    De 2 sidste var ponyer og derfor ikke noget jeg kunne ride på smiley det var kun longe, køreliner, gå ture og andet jord arbejde smiley Disse 2 skulle i form og den ene skulle holdes igang på grund af han var lidt varm i hovedet.
    Alle overstående har været gratis.

Men da min egen stod skadet, søgte jeg gratis part hvor jeg kunne ride, træne og hygge om. Men intet kom op smiley måske fordi jeg søgte gratis part? men med egen hest kunne jeg ikke betale... men var villig til stald arbejde men stadig intet smiley

• #4   30. sep 2017 DETTE der tales om er GRATIS PART

• #5   30. sep 2017 Det ved jeg, men du søger stadig en som kan hjælpe med at gøre dine heste bedre (ved fx at tilvænne ting, træne op og evt tilride), det er noget andre hesteejere BETALER rytteren for at gøre, derfor tænker jeg at det kan have noget med det at gøre smiley

Men som jeg også skriver, så har jeg selv haft flere gratis parter som jeg lavede en masse jordtræning med og trænede op for ejeren smiley Så der findes nogle der er villige til det, det er bare efterhånden få, da der er ved at være mange gratis parter på markedet hvor folk kan ride smiley

• #6   30. sep 2017 Det er der massere der er interesseret i. Men det kan godt føles som om man er blevet lidt snydt hvis ikke det står i annoncen, men først oplyses ved kontakt.

Så skriv en god annonce med fakta om præcis hvad du søger, så skal der nok komme nogen. smiley

• #7   30. sep 2017 Cecilie :
    Ja det ved jeg der er.

har selv haft en masse gratis parter hvor det ikke udelukkende var ridning. smiley

Men lyder ikke til det er sådan mere.

• #8   30. sep 2017 Hej TS smiley
    Jeg tror bestemt der finde hestefolk derude der gerne vil 'nøjes' med jordarbejde og staldhygge.
    Det kommer nok an på hvad der forventes af begge parter. En rå/utrænet hest eller en hest der kun kan bruges fra jorden (altså uridebar) kan de fleste erhverve for få penge og der er mange af dem i alle størrelser. Så måske har de fleste med den primære interesse en hest selv.
    Jeg gad ikke selv have part på en hest, uanset om den kunne rides eller ej. Så hvis jeg ikkeselv havde hest ville jeg nok ikke have det som hobby længere. Jeg har selv flere dyr og gider faktisk ikke passe eller træne andres, selvom jeg holder af dyr generelt.
    Jeg læste lige din annonce på part søges og uanset hvad ville jeg hurtig og elegant hoppe langt over den, da den er en anelse klynkende somom du bebrejder at folk ikke gider passe dine heste fordi de ikke kan rides...
    Du kunne nøjes med at skrive hvad det er for nogle heste og hvad de kan og hvad du ønsker en part skal med dem og ikke skal, hvis du fx ved at der ikke vil være ridning.
    God dag smiley

• #9   30. sep 2017 Tilføjelse til ovenstående:
    Jeg må beklage hvis jeg overfortolker på din annonce i forbindelse med at have læst i tråden her smiley

• #10   30. sep 2017 ja ved jeg. jeg har prøvet og søge udelukkende fordi jeg er skadet pt ?
    men har intet med opslaget og gøre

• #11   30. sep 2017 Jeg elsker jordarbejde, gåture, longering og alt hvad der ellers er i den dur.. Men jeg har "kun" selv en plag, som jo selvfølgelig ikke kan rides. derfor ville jeg personligt foretrække part på en hest, hvor jeg primært skulle ride. Jeg synes ligesom jeg har nok arbejde med jordabejde i min egen og savner desuden ridningen rigtig meget

• #12   30. sep 2017 Tja - jeg har en gratis part på en af mine fjollere, hun har ham som sin egen, der er bestemt ingen krav om, at hun skal uddanne hesten, (hestens niveau er højere end hendes) og hun må ride tur, dressur, spring som hun har lyst til. Ligesom jeg underviser hende ind i mellem. Staldarbejde er ret begrænset.

jeg vil bare gerne have hesten redet 3 gange om ugen, men det er tilsyndeladende formeget forlangt, for det sker bestemt ikke.

Så det undre ikke mig at du ikke kan få nogle til at komme, når de ikke skal ride, når jeg har svært ved at finde en som bare gider at ride.

• #13   30. sep 2017 Dorthe :
    ja okay, ikk lige sådan. men da rart og hører det ikk kun er uden ridning der kan være lidt knas.

• #14   30. sep 2017 Jeg gider ikke sådan noget. Dermed ikke sagt at jeg aldrig gider at longere eller andet, men jeg vil have part for at ride. At der så kan ske ting som gør at jeg ikke lige kan ride i en periode er så hvad det er, men selve aftalen/parten skal primært handle om ridning.

Men jeg betaler så også for det. Har dog haft gratis parter, men jeg må indrømme at jeg hellere betaler for det og har kontrakt.

• #15   30. sep 2017 Jeg vil gerne ride, hygge med hest, hygge med andre ryttere. Er meget åben for andre genre end "standard ridning". Vognkørsel, western, horsemanship, mv.
    Jeg skal kunne komme til om aftenen, da jeg har skæve arbejdstider. Det kræver lys, hal, mv.
    Jeg har den grundholdning, at mennesker afgør hvor godt det kan gå for en ekvipage, så det er meget vigtigt for mig at kunne lære mere. Undervisning, feedback fra ejer, clinics...

Men jeg vil ikke omgås andres problemheste. Jeg er der fordi det er en effektiv måde at stresse af, jeg er der ikke for at rette andres fejl.
    Hvis du har en skadet hest, vil jeg ikke hjælpe dig med genoptræning - hvorfor skal jeg involvere mig i en hest, der kan blive slået ned hvis den ikke kommer sig?
    Jeg har aldrig været fascineret af tilridning, jeg vil hellere have en voksen kammerat.
    Men det ultimative "turn off" er hvis ejer arbejder aktivt på at sælge til anden side.

Og så føles det altid somom de parter der er på markedet er umulige at finde, fordi de opslåes for få steder og ofte glemmer folk at beskrive hvor i landet hesten er.
    Det magter jeg ikke at skrive på, hvis man ikke tænker langt nok til at gennemskue at læser ikke ved hvor man bor.

Det var mine "hadningsfælder" I forhold til at afsætte en part til mig...
    Prisen er lidt lige meget, da jeg er voksen og egentlig har økonomi til egen hest.

• #16   30. sep 2017 Jeg kan hverken tilbyde hal eller lys på bane (har dog drænet bane). Jeg kan heller ikke tilbyde topdressurhest.

Derfor er min part gratis.

Det jeg kan tilbyde er en total gennemgående rar fjoller som på ingen måde taber sin rytter. Og som kan bruges både til dressur, spring og er helt stabil på tur. Og jeg forlanger heller ikke en MA-rytter. Bare en helt alm hyggerytter som GIDER at ride. Hvorfor mon de er så svære at finde???

• #17   30. sep 2017 Dorthe, jeg tror det er fordi at de mennesker som bare rider/har omgang med hesten for hyggens skyld uden større stævnekrav og ambitioner er tilbøjelig til at have deres egen hest smiley
    For det kan man lige så godt som at have forpligtigelser til en andens hest og til en ejer der selvfølgelig har det sidste ord.
    Det er nok noget andet hvis man ønsker at udvikle sig ridemæssigt inden for en genre og dermed har brug for en hest med en hvis kapacitet. Det kan være en noget dyrere fornøjelse og anskaffe og sikkert også væsentlig dyrere hvis man skal ride stævner, have undervisning osv. Det kræver en anden økonomi end en skovturshest. Altså hvis vi ser ud over de generelle omkostninger ved et hestehold.
    Så jeg tror altså at det kan være en forklaring på at der i visse geografiske områder ikke er interesse for at have part på hyggeheste smiley

• #18   30. sep 2017 Det lyder fornuftigt smiley

• #19   30. sep 2017 Jeg vil da gerne indrømme, at jeg er en af dem som har hest for at ride smiley Jeg synes det er hyggeligt at gå tur en gang imellem, eller longerer en gang imellem - men mit primære formål er at ride på dem.

Jeg har selv haft mine to nuværende rideheste siden de var 1 år - og lagt en masse arbejde i at gå ture, tilvænne dem til udstyr, trailertræne og tilride og træne dem.
    Og skulle jeg gøre det for nogle andre - ja så ville det koste penge at få mig til at gøre det - jeg vill aldrig betale og/eller gøre sådan et stykke arbejde gratis.

Så dem TS skal have fat i til jordtræning og tilridning af en ponystørrelse araber, som står hjemme et sted ude på landet et sted ned af en grusvej - hvem skal det være ? En lille let rytter, som synes det vil være sjovt gratis at ligge et stort stykke arbejde i en andens hest, og selv skal kunne transporterer sig ud på landet et sted.
    Og det er nok det som gør det besværligt - for alt signalerer jo at dette her skal være en ung lille let teenager, som ikke er så erfaren i træning og tilridning af ungheste, så at vedkommende derfor ikke vil tage penge for det. Og det tror jeg kun er en meget lille og begrænset gruppe, hvis man så ovenikøbet selv skal kunne cykle eller tage bussen ud til stalden på landet et sted.

Det kan godt være at de unge mennesker som har lyst til det, findes nogle steder - men man skal nok have tålmodighed med at vente på at de ser ens annonce.

Mvh Charlotte

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #21   30. sep 2017 for mit vedkommende ville det handle om at jeg priotere ridning højere end hygge.

jeg har aldrig betalt for en part, hverken halv eller helpart. eller jo, en gang men det var et samarbejde mellem min søster og jeg.

hvis jeg ikke har hest på fuldtid, og begrænset tid (2 børn, studie, kæreste, hund og hjem der skal passes), så er det for mig spild af tid at få en part for at klappe og strigle den.

omgangen med hesten handler for mig om ridning. kan godt lave træning fra jorden, men det er ikke af fri vilje, men fordi at det er nødvendigt.

• #22   30. sep 2017 Charlotte M
    har så ingen annonce smiley

• #23   30. sep 2017 Det var nok også bedst at slette den du havde smiley
    Og så lave en ny hvor du på en anden måde præsenterer det du søger.

• #24   30. sep 2017 må bare vente til jeg selv kan.

• #25   30. sep 2017 Men opslaget var et spørgsmål og ikk Ang nogen annonce smiley

• #26   30. sep 2017 Har ikke læst alle kommentarerne, så svarer udelukkende på dit forumemne: jeg har selv haft part på heste både gratis og betalende - laver altid varieret arbejde som horsmanship, skovture og banetræning mv. Det lyder dog som om du søger en til at tilride din hest og det koster penge - jeg vil aldrig selv have part på en hest jeg skulle tilride for ville føle mig udnyttet som gratis arbejdskraft med det formål at spare dig penge og uddanne din hest så du ikke ikke selv står med besværet. Har tidligere haft gratis part på hest og hjulpet med genoptræning hvorefter ejer bare solgte da den var frisk igen og det gider jeg ikke spilde min tid på at træne andres heste gratis hvorefter de selv skummer fløden. Beklager hvis dette lyder som et surt opstød men dette er blot min erfaring og tolkning.

• #27   30. sep 2017 Malli :
    det ok, nej har jeg ikk i den forstand søgt gratis tilridning (har selv haft en annonce Ang tilridning hvor jeg vil betale for det, har jeg ikk mere

• #28   1. okt 2017 Citat:
    når der er nogen der søger "part" og det så har været gratis, men så snart de hører at parten ikke udelukkende består af ridning men af: 
    Hygge, jord træning og evt tilridning. 
    ja så dropper de enten med og skrive ellers skriver de bare som om de er blevet fornærmet

Jeg studser ved nærmere eftertanke meget over "så snart de hører".
    Jeg ville da selv prøve at beskrive hvad jeg søgte, så det er folk, som er interesserede i de aktiviteter der søger.
    - For hvis du ikke skriver andet, er det logisk at gå ud fra, at en ridehest skal røres - for det er derfor de fleste søger part, og folk holder ridehest for at de skal kunne rides men det kræver jo dyret er i form.
    - Men de som ønsker fx jordarbejde kan ikke reagere, hvis det ikke er synligt du vil have netop dem.
    smiley

• #29   1. okt 2017 ja men der stod intet om og ride.

Men det er nok bare mig ??
    der ikk forstår det i opslaget.
    Men har da fået et billede af folk kun vil ride og kan de ikk det er der ingen der interesseret i Part

• #30   1. okt 2017 Tror altså - ud fra hvad du skriver her - at det er din annonce den er gal med. Hvis jeg laver en annonce med billeder af et hus, skriver hvor stort det er og hvor det ligger, og når folk så henvender sig angående leje, så oplyse dem om at det er en rengøringshjælp jeg søger (for derefter at konkludere at ingen vil gøre rent mere). Sat lidt på spidsen men prøv at lav en god annonce der beskriver hvad man faktisk må/skal smiley
    Personligt ville jeg aldrig tilride andres heste, men jeg ved nogle synes det er sjovt og udfordrende.
    Håber du finder en løsning smiley

• #31   1. okt 2017 Camilla T
    tak for dit svar men opslaget er ikk Ang nogen annonce men generelt smiley
    ja jeg havde en annonce en gang men ikk mere og får jeg nok hellere ikk igen ?? smiler

• #32   1. okt 2017 Hvordan har du så fået kontakt med folk? Du skriver at "de stopper med at skrive tilbage"..... måske er det så en idé at prøve med en annonce smiley

• #33   1. okt 2017 som skrevet før lige ovenover så havde jeg en engang men ikk mere

• #34   1. okt 2017 Jeg har haft part på en hest, hvor jeg ikke bare ville ride, vi red ture, i grime og træktov og så lavede vi også noget fra jorden, syntes også bare man knytter et tættere bånd til sin hest, når man ikke rider hele tiden. smiley

• #35   1. okt 2017 Trådsstarter:
    Du skriver du engang havde en annonce, jeg kan dog se på din profil at du har en aktiv annonce med det, som er oprettet for 10 dage siden, måske skulle du prøve at ændre lidt i annoncen og evt også tilføje lidt billeder og beskrivelse af de forskellige heste smiley

Generelt tror jeg det gælder om, at gå positivt ind i det og have tålmodighed, parterne hænger ikke på træerne, slet ikke længere hvor man ser ofte at man kan få parter gratis på heste som ligger på relativt højt niveau i forvejen! smiley

Jeg tænker også, at du skulle prøve at søge på andre steder end hestegalleri, da der efterhånden ikk er så meget "gang i det" herinde, hvis du prøver på facebook, så kunne jeg forestille mig at du hurtigere ville finde nogle interesserede smiley

• #36   1. okt 2017 nu er det som sagt ikke lavet dette opslag for jeg søger en part.
    Men mere som i noget jeg havde tænkt over og om det var sådan. at folk kun vil ride

• #37   1. okt 2017 Kan ikke se om jeg opretter en annonce eller ej har noget med mit spørgsmål og gører smiley

Kopi fra opslaget :

ja det er så her jeg tænker
    Er det bare sådan, man KUN vil ride?
    slet ingen der kan LIDE og hygge med hesten fra jorderen af?
    (Altså som gå ture, vende dem til ting og udstyr og m.m.)

• #38   1. okt 2017 Jeg elskede at gå ture med min hest, lege fangeleg eller træne tricks. Det gav mig en rigtig god fornemmelse af hans signaler, og vi lærte hinanden meget bedre at kende. Nu har jeg kun part, og der gider jeg ikke bruge 1-2 dage på at jordtræne eller tilride en andens hest; der vil jeg ride - til gengæld betaler jeg gerne for det på en stabil hest et sted med ok forhold.

• #39   1. okt 2017 Camilla T
    Ja okay, men så betaler man sig også til det.

Jeg selv kan godt lide jord træning, og ALT det hygge fra jorderen smiley hihi ...
    Bare derfor jeg tænker mit, om det virkelig KUN er ridning folk vil med deres heste/part.

• #40   1. okt 2017 Nej jeg ville ikke gide ridning hvis det kun var jordarbejde, så kan jeg ligesågodt købe en hund. Du vil da også selv ridning og ikke kun jordtræning med din hest. Hvad skal den ellers tilvænnes udstyr og tilrides for?

• #41   1. okt 2017 malli
    har ingen rideheste.pt. smiler

• #42   1. okt 2017 Jeg tror - ud fra de svar/indlæg i din tråd - at de fleste gerne vil have en partshest de kan ride på smiley
    Der er der flere årsager til som også uddybes i tråden af debatørerne.
    Jeg kan godt forstå du spørger og at du undrer dig. Det var jo engang hvor de unge hestepiger gerne cyklede fra Herodes til Pilatus bare for at klappe eller strigle en hest. Måske endda bare for at stikke en gulerod over hegnet. Mig selv inkl i de gode 80'ere fx. Der var en dyr sport som ridning/heste ikke for alle. Men i dag er det anderledes og jeg synes der er kommet mange gode bud på hvorfor smiley

• #43   2. okt 2017 jeg synes uanset hvad er det svært at finde en ordenlig passer/part/rytter. jeg har en fin hoppe, som dog er meget sensitiv/tændt, men kender hun sin rytter er hun rar, det er gratis, man har hende så meget man vil, vi har ok faciliteter, jeg ordner boks, og foder hver dag alligevel. Har bare ikke mulighed for at ride selv, og jeg kan bare ikke finde nogen, havde en super rytter nogle år, men nu har hun fået børn og ingen tid til min hystade mere desværre. Jeg kan ikke forstå, da jeg var yngre, red vi alt hvad vi kunne få lov til, uanset, om det smed af eller skrive drives frem med alt hvad man havde i sig, bare man sad på en hest, men nu skal hesten næsten gå M klasser før det har interesse føler jeg, men altså hun tager heller ingen skade af at stå til jeg er færdig med at ruge, men ja kunne da være rart med en der gad dele min skønne hest med mig smiley

• #44   3. okt 2017 Tina - og jeg cyklede da glad både 5 og 7 km. hver vej, bare for at få lov til at strigle en hest. Tiderne har godt nok ændret sig.

• #45   3. okt 2017 Det er sjovt. Jeg har det helt modsat. Er så træt af at have part når hesteejere bare flytter med hesten uden at sige noget, genoptræne andres heste og hjælpe med (gratis) tilridning af unghest hvorefter de sælges eller hysteriske hesteejere så febrilske at man ved strigling skal bruge 5 specifikke strigler i bestemt rækkefølge, skal overvåges selvom man har redet i 20 år og nøje må skrive dagbog til ejeren over alt der er foretaget med hesten de 2 dage om ugen man rider eller cykle 7 km hver vej til en partshest man betaler 600kr/mdr for blot for at cykle hjem igen når hesteejer har glemt at lægge gestens udstyr tilbage, har det hjemme og bor 30 km væk - og selvfølgelig gider ejer da ikke komme ud med det - jeg må bare vente til næste gang jeg har partifarve. For mig skal det være en fornøjelse at ride og ikke bare for at behage hesteejer. Har selv været ponyejer engang gennem 10 år og havde part uden problemer og uden krav andet end min pony selvfølgelig skulle behandles pænt. Og nu er jeg selv nået det punkt at jeg vil have min egen hest igen da jeg er så træt af at have part på andres heste.

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
    #46   3. okt 2017 Hvis jeg skulle omgåes med andres heste, så ville jeg også fravælge hvis det ikke kun er ridning, det andet interessere mig ikke hvis det ikke er min egen hest.

Og det er faktisk kun med den hest jeg har nu, at ridning er en mindre del, der kan jeg nøjes med samværet, hygge, jordtræning. Har ikke redet i nok 5 måneder. Hesten har været under tilridning i ca 2 år smiley smiley smiley

• #47   3. okt 2017 Der hvor vi bor, betaler man altså for at få en part på en pony/hest. Parten skal ca betale bokslejen for de dage, hvor parten har hesten. Fx 500 kroner. Udover at parten skal betale, ride som ejer ønsker, skal man også muge ud, give hø og blande foder. Det er ikke svært at finde parter her men det er svært at finde nogen, som man stoler på kommer som aftalt.

Kommentér på:
Hvorfor vil folk udelukkende KUN ride.

Annonce