2.330 visninger
|
Oprettet:
Cathrine Dalgaard Elkjær & Nannok
3. nov 2008 Følger: 31 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 326
3. nov 2008 Følger: 31 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 326
"Veninde" tilbageholder mine penge {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er ved en fejl kommet til at overføre et beløb til en veninde/roomie (beløbet er over 3000 kr), men nu nægter hun at sende dem tilbage. Jeg har på skrift, at hun vil sende dem tilbage, men nu vil hun altså ikke.
Jeg har kontaktet min bank, men de kan ikke hjælpe. Er der nogle andre jeg kan kontakte, eller er de penge tabt?
okt 2012
Følger: 45 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
nov 2006
Følger: 92 Følgere: 72 Heste: 3 Emner: 122 Svar: 659
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 257
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
hjælper dette ikke, så ty til en politi anmeldelse.
og nu er jeg altså nysgerrig - du behøver ikke svare; Men hvordan kan man ved en fejl komme til at overfører penge?
feb 2008
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
feb 2008
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Men sikke da en veninde - jeg går næsten ud fra, der er mere i den historie, for man beholder da ikke bare 3000 kr, som man ikke på den ene eller anden måde føler sig berettiget til (uanset om man så er det eller ej),
dec 2005
Følger: 15 Følgere: 58 Heste: 8 Emner: 2 Svar: 93
Du har jo selv godkendt overførelsen ?
nov 2008
Følger: 31 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 326
Vi har boet sammen siden d. 1/1 2017, og det er fra hendes konto, at huslejen er blevet betalt til udlejer, så derfor har jeg overført halvdelen til hende via en automatisk overførsel hver måned. Hun er fraflyttet pr. 1/08, så derfor har jeg betalt hele huslejen til udlejer. Jeg har bare været så dum at glemme at stoppe den automatiske overførsel. Jeg ser det naturligvis samme dag, som pengene er trukket fra min konto, og spørger pænt om hun ikke vil overføre dem tilbage. Først siger hun, at de ikke er på hendes konto, selvom der aldrig har været problemer før. Fred være med det, de var der nok næste dag - hvilket de var, og hun skriver, at hun nok skal overføre dem tilbage. Men hun overførte dem stadig ikke, og da jeg rykkede for dem svarede hun mig ikke. På trods af at vi bor sammen, så ser vi ikke hinanden så ofte, da vores arbejdstider ligger forskudt.
Grunden til at hun holder på pengene er fordi hun mener, at jeg slet ikke ville give hende nogle penge tilbage fra depositummet, hvilket IKKE er sandt, og det har jeg fortalt hende flere gange. Vi manglede blot at komme til enighed om hvor meget, da vores tal var meget forskellige. Men hun kan ikke fortælle mig, hvordan hun kommer frem til sine tal, hvilket gør det super svært at finde ud af hvor misforståelsen ligger.
Så ja, det er en super træls sag, og jeg er super skuffet over hende. Hun er slet ikke til at komme i kontakt med, hvilket bare gør tingene 100 gange sværere end de allerede er
nov 2007
Dette naturligvis på skrift, så du kan dokumentere, at du har forsøgt, hvis der skulle blive noget senere. Og det virker naturligvis kun, hvis depositum er stort nok til, at hun ville kunne forvente mere end 3000 tilbage.
nov 2008
Problemet er at vi hver især ikke har lagt et særlig stort depositum (8000 hver) og udlejer har nogle faste (og lidt høje) priser på deres maling og gulvslibning, men dette er jo ikke tal, der kan ændres, da vi ikke må gøre nogle af tingene selv. Så derfor skal hun slet ikke have så mange penge tilbage, som der er overført til hende.
Så i bund og grund er det jo egentlig "småbeløb", men det er nok nærmere blevet en principsag for mig, da jeg kort sagt føler mig røvrendt og udnyttet
nov 2007
Jeg tror det bliver svært at få noget af hende - som sagt tvivler jeg meget på, at politiet kan gå ind i sådan en sag. Men prøv evt. at undersøge muligheden for at køre det som småsag ved retten. Du får næppe nogen større beløb ud af det, men er det en principsag, er det måske mindre vigtigt.
Du kan læse lidt om det her: http://www.domstol.dk/om/reform/Indholdsreformerne/smaasagsproces/Pages/default.aspx
Jeg ved ikke, om 3000 kroner overhovedet er nok ti, at der kan køres en sag. men jeg kender til sager omhandlende køb/salg af hunde, hvor beløbet jo heller ikke har været ret stort, som er afgjort som småsager, så du kan da kigge på det, hvis veninden da ikke skifter mening og beslutter at tage dialogen.
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.229
nov 2007
Men ja, man kan da self ringe og spørge. Jeg tror blot det skal civilt søgsmål til.
maj 2004
Følgere: 76 Heste: 19 Emner: 255 Svar: 2.024
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men en lille anekdote.
For et par uger siden betalte jeg 25.000 kr tilbage til min moder. Hun ringede dagen efter pengene skulle være gået ind, for hun havde ikke modtaget noget??
Ups. De stod til at være hævet hos mig...
Jeg ringede til banken. De kan ikke gøre noget, når pengene er hævet. De kan kun ringe til modtagende kontos ejer, og pænt bede om at pengene sendes tilbage. Bankmanden sagde, at politiet heller ikke kan gøre noget ved fejloverførsler - du har jo selv foræret pengene, det er intet ulovligt de kan reagere på.
Nu viste det sig, at jeg havde hævet og sat ind min mors gamle, lukkede konto, og pengene kom tilbage næste dag..
Men, der er angiveligt intet politi eller banker kan gøre, hvis en høflig anmodning ikke virker.
Når det være sagt.
Hun er/var din veninde. Den ene af jer skylder den anden penge, når depositum regnskabet er gjort op. Det skal være aftegnet indenfor 14 dage fra fraflytning.
Så jeg havde ikke brugt energi på den kamp. Bare overført mindre når de 3.000 mindre, når det endelige regnskab gøres op.
Det her er vel bare en huskekage...?
aug 2016
Eller, bare koste i mental energi og knuste sidste stykker af venskab, hvis man truer med civilt søgsmål??
Det vil blive nogle omkostningstunge penge...
"Vælg dine kampe med omhu".
Indenfor få dage skal din veninde alligevel modtage sin del af depositum, så lad det dog vente.
nov 2008
Og jeg ligger mere end gerne tid og energi i at få mine penge tilbage, det er faktisk slet ikke til diskussion. Jeg er ikke typen man behandler uretfærdigt. Jeg skulle blot vide, hvordan jeg bedst tackler det her, og så vidst jeg kan forstå er et civilt søgsmål den bedste mulighed. Heldigvis har jeg nogle gode familieadvokater bag mig, som jeg helt klart vil kontakte. Jeg er super glad for jeres kommentarer, det har uden tvivl sat nogle tanker i gang
nov 2007
Og det fremgår flere steder, at 3000 kroner overstiger det beløb, som veninden skulle have tilbage i depositum. Og så er det tilmed blevet en principsag for TS.
Om man er enig i at køre en sag eller ej må man jo selv om, men i hvert fald behøver det ikke blive en kæmpe udskrivning, selv hvis man taber.
aug 2016
What to do, når man bliver vækket og ikke kan falde i søvn igen?
Hvis man går ud fra, at 3/4 af deres depositum går til at male mv og de har givet 8.000 kr hver, vil jeg forvente at de får et par tusinde tilbage hver. Om det så er 500 eller 3.500 pr næse ved jeg ikke. Men de har regnskabet tilbage snart, for udlejet skal lægge regnskab for udflytning efter 14 dage. Dvs i udgangen af næste uge er det endelige regnskab opgjort.
Så, ja, den tidligere roommate har penge stående, som står der ved en fejl. Men det var ikke roommaten, der startede den fejl, men kører man konflikten op kan selv deling af depositum blive gjort svært.
Og hvorfor vil roommaten ikke sende penge tilbage? Mangler der tillid? Er der gensidige tillidsbrud?
En småsag koster et gebyr - er det 300 eller 500 kr? Derudover koster det også forberedelse at sætte sig godt ind i argumenter, regler mv. Er det et dagsværk? Måske også en halv eller hel fridag til selve sagsfremstillingen??
Jeg har aldrig prøvet en civil sag, indrømmet. Men jeg har prøvet at vidne i landsretten. Det kostede en arbejdsdag at møde op, en dag til forberedelse, timer jeg skulle indhente senere og tabt løn. Jeg havde ingen følelser på spil, ingen gebyrer, men det kostede alligevel at skulle i retten, selvom jeg bare gjorde min borgerpligt.
Men når gebyr (500?), hvad der skal overføres i depositum (500+) og tabt løn gøres op (et dagsværk+) , så er den økonomiske gevinst lille. Er den emotionelle gevinst større end det mentale energiforbrug?
Det ville det ikke være for mig.
... Jeg ville bare straffe ved at sende nogle eder og forbandelser i vedkommendes retning, og så give den ultimative straf! Idioter må undvære mit selskab!!
Halvt i spøg, halvt i alvor, men findes der nogen værre straf end at miste en ven??
Hvis dether køres i retten, kan man Max vinde 1500 kr og det er ikke indsatsen værd set fra en rationel vinkel. Det er fair nok at handle på følelser, men så skal man bare være ærlig og sige det højt.
Og handler det om følelser, bør man måske hellere spørge hvad problemet egentlig er. En retssag kan øge konflikt niveauet, og bearbejder ikke den primære konflikt.
- Og man kan ikke forvente at kunne tvinge folk til at flytte penge tilbage, når de er sat ind på en andens konto...
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2007
okt 2005
Følger: 4 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 3.551
nov 2008
Og jeg har ikke tænkt mig nogensinde at kontakte hende igen. Det venskab er fuldstændig afskrevet for mit vedkommende.
nov 2007
Så er det bare med i en fart at få overført de penge, hun rent faktisk skal have, så sagen kan komme ud af verden
"Veninde" tilbageholder mine penge