Køb af shetlandspony eller anden mini-pony! Køb af shetlandspony eller anden mini-pony!
Hej allesammen!
Jeg er lige så stille i gang med at undersøge lidt forskelligt ang hvad det kræver at have en shetlænder. Jeg har selv en islandskhest, som jeg træner dagligt og starter lidt stævner på, og i min familie er vi også helt vant til det med heste. Men hvad synes I, som man måske ikke lige tænker så meget over ved at have en ridehest som ved en mini-pony?
Alt fra hovene til foder til ja alt sammen!
Alle gode råd og input tages rigtig gerne i mod
Bedste hilsner fra Klara!
Jeg ønsker også gerne sådan lidt råd om, hvad I fodrer jeres med? Og generelt bruger af penge på sko, dyrlæge, foder, opstaldning osv!
jul 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 50
Ellers er de meget alla islænder (rider jeg også selv)
Hat aldrig haft sko på mine og de har altså bare fået vitamingodbider fra DLG de har ikke brug for fuldfoder
Håber det kunne hjælpe lidt
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 12
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 13 Svar: 12
mar 2013
Følger: 116 Følgere: 1122 Heste: 10 Annoncer: 23 Emner: 7 Svar: 144
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Jeg har en shetlænder blanding på 110. Vi har 2 tråds hegn i skovområdet - men på markerne har vi kun 1tråds hegn. Og hun har aldrig forsøgt at bryde ud, selvom at hun gik på 4 tråds hegn hvor hun kom fra.
Det er en ganske normal pony , du behøver ikke tænke mere over det end alle andre.
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 260 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
mar 2013
Følger: 116 Følgere: 1122 Heste: 10 Annoncer: 23 Emner: 7 Svar: 144
jul 2013
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 50
Min følhoppe skal bare se på en godbid så har hun taget 5 kg på. XD
Men vitaminer og hø så er de dækket godt ind
Nu skriver de andre at foder koster det samme som alm hest. Meeeen nu vejer de jo altså kun en 1/4 af en alm ride hest og de skal helst ikke have krybefoder. Men smed og udstyr er ca. Samme som alt andet udstyr
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Ydermere er han en mindre hest, og har derfor et mindre behov for vand end en stor hest. Og eftersom han drikker lidt mindre end en stor hest, så tisser han også lidt mindre end en stor hest. Derved sparer jeg jo også lidt på træpiller i hans boks
Og så bliver han ikke redet, grundet sin størrelse, så sadelmageren sparer vi også
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Vores går uden sko og bliver ifølge råd fra smed beskåret hver 12. uge, da vores slider hovene nemt og vi bruger dem meget, men man kan jo risikere at få en der ikke kan gå så lang tid og ikke slider hovene så pænt som vores.
Dyrlæge - vaccination og tænder er samme pris som alle andre.
Foder - det afhænger af ponyen. Jeg har nogle som til visse tider har skullet have ret meget at spise og altid har haft wrap ad libitum. Men igen kommer det an på hvor meget du bruger dem, og hvor nøjsomme de er, ikke alle shetlandsponyer er nøjsomme.
Hvad vi bruger vores ponyer til - kørsel, udstilling, børnene rider dem (bla stævner), gå lange ture, så de er meget i gang, og trænes herudover i løsspring, lange liner og longe også.
Opstaldning: Den er værre. Jeg har nu mine stående hjemme, men har før været opstaldet. Det største problem er, at hegnet tit ikke er optimalt for de små. Jeg har stået steder hvor de smuttede under, og steder hvor der ikke var nok strøm på hegnet (den slog under 1 o.0 ). Det hegn vi sætter op hos os er ud til vejen 2 stødtråde på den ene side af en stolpe, og så dyrehegn på modsatte side af stolpen, og alt hegn inde på grunden er 4 tråde. Alt er metal-tråd-hegn dvs ikke "tape" eller snor, da jeg har oplevet at det ikke har lige så god effekt.
Mht ustyr, så er det generelt lidt billigere. Jeg køber dog stadig dyre dækkener, men når det kommer til trenser, så kan jeg bare ikke finde de dyre lækre i en størrelse der passer mine shettere. Sadler - der bruger vi ponypuder. Seletøj er også lidt billigere i de mindre modeller.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Ellers beskriver de andre svar meget godt
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1641 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.477
Da hun kom til mig vejede hun ALT for meget og var på grænsen til at være forfangen, nu vejer hun "kun" 20kg for meget..
Mvh TT
sep 2014
Følger: 3 Svar: 44
Jeg ville styre langt uden om ponyer med sommereksem og tidligere forfangenhed.
Hvis du slet ikke skal bruge den til ridning og du har hegnet til det, så kan jeg anbefale en mini shetlænder. Min den mindste er 75 cm i stang og simpelthen det mest nuttede og kære, man kan forestille sig
Køb af shetlandspony eller anden mini-pony!