733 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Køb af shetlandspony eller anden mini-pony! Køb af shetlandspony eller anden mini-pony!

Hej allesammen!

Jeg er lige så stille i gang med at undersøge lidt forskelligt ang hvad det kræver at have en shetlænder. Jeg har selv en islandskhest, som jeg træner dagligt og starter lidt stævner på, og i min familie er vi også helt vant til det med heste. Men hvad synes I, som man måske ikke lige tænker så meget over ved at have en ridehest som ved en mini-pony?

Alt fra hovene til foder til ja alt sammen!

Alle gode råd og input tages rigtig gerne i mod smiley

Bedste hilsner fra Klara!

Jeg ønsker også gerne sådan lidt råd om, hvad I fodrer jeres med? Og generelt bruger af penge på sko, dyrlæge, foder, opstaldning osv! smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.
  • Måske udskift af rør/ hane på rør til udvand i kælder 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb af shetlandspony eller anden mini-pony!
  • #1   13. mar 2017 De skal ikke have ret meget at spise og bliver vildt hurtigt tykke hvis man ikke passer på, men nu har du jo islænder og de skal heller ikke have så meget smiley ekstra tråd på hegnet, de kan være nogen udbryder konger og hvis de først har fundet ud af at komme ud er de næsten ustoppelige smiley

Ellers er de meget alla islænder (rider jeg også selv)

Hat aldrig haft sko på mine og de har altså bare fået vitamingodbider fra DLG de har ikke brug for fuldfoder smiley

Håber det kunne hjælpe lidt smiley

• #2   13. mar 2017 Super! Mange tak - det lyder som rimelig meget det, som jeg har tænkt. Den vil skulle gå med en anden shetter, hvor der er 5-tråds hegn, så de skulle helst ikke bryde ud - hehe :). Har godt hørt lidt historier om de små udbrydderkonger smiley

• #3   13. mar 2017 Har du oplevet mere tendens til "tykhed" ved ældre shettere eller ved hopper fremfor vallakker osv? smiley

• #4   13. mar 2017 Jeg har 3 miniature de koster det samme med hensyn til foder / hø-wrap / dyrlæge som en hver anden hest/pony. af foder foder jeg med hippolyt men lav stivelse og sukker. udstyr mm koster også Ca det samme til de små som til de store, hvis ikke mere nogle gange smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
    #5   13. mar 2017 prisen er ca. den samme som en hvilken som helst anden pony smiley

• #6   13. mar 2017 5 tråds hegn? Hold da op så er man da godt nok over-forberedt.. smiley
    Jeg har en shetlænder blanding på 110. Vi har 2 tråds hegn i skovområdet - men på markerne har vi kun 1tråds hegn. Og hun har aldrig forsøgt at bryde ud, selvom at hun gik på 4 tråds hegn hvor hun kom fra.

Det er en ganske normal pony , du behøver ikke tænke mere over det end alle andre. smiley Det med at de ikke må få så meget at spise har jeg nu ikke oplevet. Den får samme hø og græs som min ridehest og der er intet problem der.

• #8   13. mar 2017 Maja - jeg siger heller ikke at det ikke er klogt, men jeg synes måske at 5 er lige overdrevet smiley Men jeg kan selvfølgelig også have været heldig.

• #9   13. mar 2017 Jeg har 4 tråde på hegnet og hø/wrap på folden så de har noget at tykke i hvis der ikke er lidt græs at pille i ellers gør de sit for at finde et hul, de har flere gange gået en tur hvis der ikke er godt med strøm på hegnet og der heller ikke er noget at spise smiley

• #10   13. mar 2017 Hej klara, jeg har altid kun haft hopper, men tror det er de samme med vallakker.

Min følhoppe skal bare se på en godbid så har hun taget 5 kg på. XD

Men vitaminer og hø så er de dækket godt ind

Nu skriver de andre at foder koster det samme som alm hest. Meeeen nu vejer de jo altså kun en 1/4 af en alm ride hest og de skal helst ikke have krybefoder. Men smed og udstyr er ca. Samme som alt andet udstyr smiley

• #11   13. mar 2017 Self sparer man jo lidt på foder, da de skal have mindre at æde end en stor hest. Min 1'er og min shetter har ad lib. wrap, og hvis jeg regner det lidt ud, så spiser den "store" pt. 15-20 kg i døgnet og den lille 7-10 kg i døgnet (her i vintermdr).

Ydermere er han en mindre hest, og har derfor et mindre behov for vand end en stor hest. Og eftersom han drikker lidt mindre end en stor hest, så tisser han også lidt mindre end en stor hest. Derved sparer jeg jo også lidt på træpiller i hans boks smiley

Og så bliver han ikke redet, grundet sin størrelse, så sadelmageren sparer vi også smiley

• #12   13. mar 2017 Jeg har 3 shettere (2 mini-shettere og 1 standard-shet) Vi valgte shetterne frem for miniaturerne, af flere grunde.

Vores går uden sko og bliver ifølge råd fra smed beskåret hver 12. uge, da vores slider hovene nemt og vi bruger dem meget, men man kan jo risikere at få en der ikke kan gå så lang tid og ikke slider hovene så pænt som vores.
    Dyrlæge - vaccination og tænder er samme pris som alle andre.
    Foder - det afhænger af ponyen. Jeg har nogle som til visse tider har skullet have ret meget at spise og altid har haft wrap ad libitum. Men igen kommer det an på hvor meget du bruger dem, og hvor nøjsomme de er, ikke alle shetlandsponyer er nøjsomme.

Hvad vi bruger vores ponyer til - kørsel, udstilling, børnene rider dem (bla stævner), gå lange ture, så de er meget i gang, og trænes herudover i løsspring, lange liner og longe også.

Opstaldning: Den er værre. Jeg har nu mine stående hjemme, men har før været opstaldet. Det største problem er, at hegnet tit ikke er optimalt for de små. Jeg har stået steder hvor de smuttede under, og steder hvor der ikke var nok strøm på hegnet (den slog under 1 o.0 ). Det hegn vi sætter op hos os er ud til vejen 2 stødtråde på den ene side af en stolpe, og så dyrehegn på modsatte side af stolpen, og alt hegn inde på grunden er 4 tråde. Alt er metal-tråd-hegn dvs ikke "tape" eller snor, da jeg har oplevet at det ikke har lige så god effekt.

Mht ustyr, så er det generelt lidt billigere. Jeg køber dog stadig dyre dækkener, men når det kommer til trenser, så kan jeg bare ikke finde de dyre lækre i en størrelse der passer mine shettere. Sadler - der bruger vi ponypuder. Seletøj er også lidt billigere i de mindre modeller.

• #13   13. mar 2017 Vær opmærksom på at du ikke anskaffer dog en som er ekstra nænsom, især hvis den skal stå opstaldet. Min pony (edter sigende welsh mountain bl.) er kronisk forfangen, og det er simpelthen et helvede.
    Ellers beskriver de andre svar meget godt smiley

• #14   14. mar 2017 Jeg har Baby (Dansk Miniature) som lånehest. Hun får hø ad libitum i småmasket net, og vit/min. Hun får smed ca hver 3-4 mnd og jeg har et almindeligt hegn. Hun har stor respekt for et indhegnet område har jeg opdaget.. smiley
    Da hun kom til mig vejede hun ALT for meget og var på grænsen til at være forfangen, nu vejer hun "kun" 20kg for meget..

Mvh TT

profilbillede
  • Sasja M. H
    Sasja M. H Tilmeldt:
    sep 2014

Følger: 3 Svar: 44
    #15   15. mar 2017 Når du allerede har en islænder, så ville jeg vælge en shetlænder frem for miniature, da de minder mere om hinanden. Jeg ville prioritere at købe en med rødt pas, hvis du en gang i fremtiden skulle få lyst til at få føl aller tage på dyrskue.
    Jeg ville styre langt uden om ponyer med sommereksem og tidligere forfangenhed.
    Hvis du slet ikke skal bruge den til ridning og du har hegnet til det, så kan jeg anbefale en mini shetlænder. Min den mindste er 75 cm i stang og simpelthen det mest nuttede og kære, man kan forestille sig smiley

Kommentér på:
Køb af shetlandspony eller anden mini-pony!

Annonce