{{ group.groupName }}
Medlemmer: {{group.memberCount}}Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Andre forumemner med "Hvor kræsen er"
Er hun kræsen?
Jeg fik den 8. April 2012 et smukt lille føl foræret. Hun var en totalt overraskelse, og ejeren ville ikke bøvle med den, da han ikke vidste hvad faren var for en race. Efter ½ år på Rømø, hvor hu...
Jeg fik den 8. April 2012 et smukt lille føl foræret. Hun var en totalt overraskelse, og ejeren ville ikke bøvle med den, da han ikke vidste hvad faren var for en race. Efter ½ år på Rømø, hvor hu...
Skrevet af: Lena A - 1. dec 2012
Kræsen hest :-/
Godaften :-) Jeg har skiftet foder til min hoppe på 2,5 år for en uge siden, vi skiftede fra Horselux Grow, til Salvamin rød, lucerne og olie.. Jeg er desværre endt i en situation hvor hun ikke gid...
Godaften :-) Jeg har skiftet foder til min hoppe på 2,5 år for en uge siden, vi skiftede fra Horselux Grow, til Salvamin rød, lucerne og olie.. Jeg er desværre endt i en situation hvor hun ikke gid...
Skrevet af: Nanna E - 5. jan 2016
Spar penge på din forsikring
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
okt 2012
Følger: 116 Følgere: 91 Heste: 20 Emner: 31 Svar: 633
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Men jeg kan ikke lide nogen grøntsager, fisk/skaldyr, kan lide 2 frugter, 2 slags sovs, kan ikke lige grove ting, kan ikke lide ris, indvolde, frikadeller ja der er sku så meget jeg ikke kan lide..
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg kan kun lide minimælk, sødmælk er det klammeste. Jeg hader ærter. Og perleløg. Og flæskesteg. Og iceberg salat, generelt alt salat der ikke er ruccola.. Der er mange ting, jeg ikke kan lide!
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2125 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Blæksprutte, muslinger, østers..
Alt for stærkt mad...
jan 2014
Følger: 54 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 37
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
jeg er ekstrem kræsen og har været det hele mit liv, selvom jeg er vokset op med at skulle spise det der stod på bordet..
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Udover mad kan jeg heller ikke lide varm kaffe (iskaffe er derimod et hit), vin og andet stærkere alkohol.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
men der er rigtig mange ting som jeg ikke gider at spise
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 104 Heste: 6 Emner: 236 Svar: 5.172
Så er det rigtig mange ting som jeg er ret lige glad med så som pasta og langt det meste grisekød, men jeg kan godt spise det
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
Heldigvis er min mand mere eller mindre altædende, så vi gør hvad vi kan for at børnene får hans madvaner. Det er ikke altid nemt at være kræsen
mar 2013
Følger: 16 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 42 Svar: 1.069
Kød med knogler i, spiser jeg heller ikke fx. hotwings, ben osv.
Jeg spiser kun fisk, ko, gris og kylling. - Bryder mig ikke om at spise andet, og det er en ultra underlig ting og jeg ved abselout ikke hvorfor jeg har det sådan.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Men kan jeg selv vælge, spiser jeg helst ikke kød af nogen art, hel kommen, skimmelost, mad i gele, kaffe, bladselleri, valnødder og grapefrugt.
okt 2014
Følger: 44 Følgere: 526 Heste: 4 Emner: 148 Svar: 538
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 112 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 402
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Jeg bliver for det meste betragtet som kræsen.
Jeg kan ikke li' kartofler, medmindre det er tynde pomfritter eller chips. Jeg kan ikke li' tomat kun hvis det er rå tomat, dvs. tomat i hvilken som helst varm mad som lassange, pizza o.l nej tak.
Lakrids, løg - uanset om det er rå eller varm eller i noget som fx frikadeller, derfor spiser jeg heller ikke frikadeller. Slid på glas, makral i tomat, grøntsager der er tilberedt mere end ala dente, rodfrugter fx pastinak, rødbeder o.l man typisk varmer i ovnen, oliven, mug ost og i det hele taget ost der smager af mere end havarti ost.
Også kan jeg heller ikke li' øl, champange, asti eller vin af nogen slags.
Eftersom jeg ikke kan li' frugt medmindre det er rå, så spiser jeg heller ikke marmelade, grød eller andet i den stil. Når ja, tun kan jeg iøvrigt heller ikke li, sådan tunmusse eller tun på dåse bare.
Og nej, jeg spiser ikke ting af høflighed.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Så er der ting jeg ikke har problemer med smagen af, men konsistensen kan jeg ikke forlige mig med.. Såsom lever og hjerter..
Smager på alt mindst én gang. Jeg er egentlig næsten altædende. Jeg elsker blomkål.. EEEEELSKER(!!!!) blomkål! Og champignoner. Putter det i alt, hvis jeg kan slippe afsted med det.
sep 2007
Jeg elsker creme fraiche, helst den på 18% - kan bruge det som dyppelse til alt :D.
Rosiner, asier og alt muligt andet grønt på glas, neeeej tak.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
Spiser intet, der har levet i vandet, kan heller ikke lide kogte grøntsager, søde kartofter, rødbeder, svampe, sammenkogte retter, wok mad, hvide ris, kokosmælk, indisk mad, kaffe, øl, vin, saftevand, mælk, ost, lam, hjerte, lever, figner,
dec 2009
Søde kartofler kunne jeg leve af!
dec 2012
dec 2009
Risengrød er heller ikke så meget mig, men det tror jeg mere er fordi, at folk har tendens til at hælde en halv kærgården ovenpå, så det sejler i smør. Det er simpelthen så ulækkert.
dec 2012
maj 2010
Følger: 28 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 129
Ting med alkohol, appelsinjuice der ikke kommer direkte fra frugten, kaffe uden en masse sukker og mælk.
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Kartofler- tomater- grill mad- lever- kaffe-mælk- rundstykker- ØL-vin- andet spiritus-løg af alle arter jeg kunne blive ved
Der til har jeg en lang liste over de ting jeg ikke kan tåle der bliver stadig nye ting som jeg må tilføje.
Jeg laver alt min /vores mad selv og jeg spiser ikke det samme som rest af familien desværre
VH
Annette
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.349
Heriblandt: Fars - og det meste kød generelt, kartofler i de fleste afskygninger, ris, pasta, rosiner, dadler, det meste spiritus, det meste ost, kaffe, kokos, løg, lakrids, fyldte chokolader, etc...
Hvis tingene bliver serveret for mig, kan jeg dog godt spise det meste af det. Jeg vil dog sjældent kommentere på hvor godt det smager
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.602
Det handler ofte om at man som barn for lov til at slippe (ikke altid overhovedet men ofte), og så vender ens smagsløg sig til enkelte ting og resten smager bare mærkeligt..
Jeg spiste som barn kartofler mos, og alle andre måder, men jeg skulle have jordbær syltetøj på hvis det var mos og ja bare kogt kartoffel (ved det lyder klamt).. jeg kunne simpelthen ikke få det ned ellers, i dag ved jeg at det er konsistensen der gør det, for kan sagtens skære en kartoffel i skiver og stege på panden og spise og hasselback kartofler heller ingen problemer og diverse pomfritter, men mos og en kogt kartoffel samt ovnbagte kartofler jeg kan simpelthen ikke konsistensen giver mig brækfornemmelse..
og sådan er det med meget mad jeg for det decideret dårligt, for det meste er det smagen, men noget som salat som nærmest ikke smager af noget jamen jeg kan ikke få det ned det kan bare ikke komme ned..
Håber det giver en smule mening
mar 2011
Mimre - ja kloden er fyldt med en masse forskellige råvarer, og jeg har nævnt 10-20 ud af 200-400?! Det vil jeg ikke mene var snak om at være kræsen..
Ens smagsløger ændrer sig ca hvert 13 år, så hvad man ikke kan lide som barn, kan man nok lide som voksen hvis man smager på det..
Da jeg var barn, ung teenager, spiste jeg overhovedet ikke grøntsager.. Jeg kunne simpelthen bare ikke lide det.. Så lavet min veninde en ret med grøntsager (squash, aubergine, peber, champignon, løg, kikærter osv da jeg var omkring 18 år. Og det smagte himmelsk. Efter den dag begyndte jeg at tilsætte grøntsager i maden, og når vi grillet, grillede jeg squash og fyldte i pitabrød osv.
Det handler om at vores smagsløger forandrer sig, og jeg ved at hvis forældrene tvinger børn til at spise noget, så kommer de først til at hade det! Så hvis forældrene selv går foran som et godt eksempel og laver mad med diverse og lader børnene selv vælge om de vil skubbe noget til side, så vil de nok smage på det igen efter nogle år og så er muligheden igen der...
Mvh TT
mar 2007
Mine børn bryder sig ikke om de fleste grøtsager til maden, så de får f.eks lidt kød, lidt kartofler og en lille bid af hver grøntsag, som de får af vide at den skal ned. De spiser det fordi de får af vide at de skal, og siger så at det smager godt, men vælger det ikke frivilligt, fordi der er andet de hellere vil have. Heldigvis har min mands madvaner gjort at de spiser fedtet på kødet (som giver mig brækfornemmelser bare i den mindste smule), gnaver af kyllingelår, spiser blodpølse, engelske pølser, pork pies, scotch eggs, fisk, rejer, oliven og meget mere som jeg ikke kan udstå synes af.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Tja, jeg åd alt indtil jeg blev omkring to år tror jeg :o) Da jeg var mindre spiste jeg primært grøntsager og hytteost og i store mængder - usund var jeg ikke.
Uanset hvor gammel jeg har været, har jeg altid hellere ville gå sulten i seng, end spise noget jeg ikke bryder mig om.
At tvinge folk til at spise noget, giver dem på ingen måde positive oplevelser. Ligesom det at skjule ting i maden, er et fuldstændigt no go - jeg kan smage og lugte tomat i mad på lang afstand, det samme gælder løg " amen du kan jo ikke smage det når det er blended " - JO, og hvis man propper det i alligevel og forsøger at snyde, så gør det intet godt ved mit forhold til den person.
Jeg elsker mine forældre for ikke at have stukket ting ned i halsen på mig og sagt " det skal du spise! ". Thank god for det, det havde intet hjulpet.
Min lillesøster spiser en del forskellige ting og arbejder som tjener - hun bryder sig mest ikke om kylling med ben og fisk med ben, ellers spiser hun det meste.
Vi har bare forskellige smagsløg. Mine forældre har også ting de ikke kan fordrage - men det er så måske ting, som jeg gladeligt spiser.
aug 2008
Følger: 242 Følgere: 292 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.831
Jeg bryder mig ikke om lakrids, men derfor kan jeg sagtens spise det. Kommen er nok heller ikke min favorit..
Tror jeg er det man vil betegne som "overhovedet ikke kræsen"
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
Risengrød, guleærter, havregrød, ja grød generelt, sky, gele, bulgur,svensk pølseret, skipperlapskovs og cuscus. Det har intet med smagen at gøre, men konsistensen, det vokser i munden på mig og jeg har aldrig spist det heller ikke som baby og barn.
rå agurk ( kan smage det hele dagen), ærter, oliven, almindelige kogte kartofler, pølser, kager, hvidt brød,suppe, varm fisk, og tørret frugt, er madvare jeg ikke er vild med, men kan godt spise det hvis det er det der bliver serveret.
Sjovt nok Kan jeg godt lide kold fisk, ikke rå, men kold. Jeg er vild med ris ala mande ( underligt når jeg ikke kan have rissengrød i munden), rå havregryn med mælk, kærnemælks vælling, ( men ikke andre vælling/grød typer), øllebrød mums, lever og hjerte mums, alle kål og rodfrugt typer er også lækkert.
mar 2007
dec 2012
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 95
Kan heller ikke fordrage havregryn eller meloner.
dec 2007
Da jeg boede i Island, spiste jeg alt deres mystiske mad - fåreindvolde (uden sovs - bare stegt i smør, meget kraftig smag i sig selv), rådden haj, røget fårehoved, osv. Jeg har smagt på myrer i Australien og spist voldmeget chili i alting i New Mexico. The list goes on. Men nu handlede indlægget jo om, hvad man IKKE kan lide
Kød (udover fisk, som jeg elsker) har jeg mere eller mindre vænnet mig fra at spise over de sidste 3 år - og det er med vilje, for miljøets skyld. Jeg ELSKER grøntsager og krydderier i alle afskygninger, så det er ikke svært at undvære kød fra landdyr.
Jeg har helt sikkert lagt mærke til, at mine smagsløg har ændret sig med alderen. Som yngre ville jeg slet ikke spise ost (medmindre det var smeltet), og det har jeg gradvist (og meget bevidst) vænnet mig selv til at spise over de sidste 7-8 år (er 32 nu). Ost er jo lækkert Marinerede sild havde jeg også på min no-no liste indtil for 10 år siden - nu kan jeg slet ikke få nok! Jeg ville helst ikke drikke saft som barn, og det har jeg ingen problemer med nu.
Så jeg vil helt sikkert anbefale dem med de lange lister over fødevarer, de ikke kan få ned, at blive ved med at prøve. Bare lidt ad gangen og helst tilberedt på forskellige måder/i kombination med andre ting end vanligt.
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 1.070
- Kagecreme
- Alt hvad der er kagecreme i (bagværk osv)
- Lagkage
- Stærk ost
Jeg spiser ikke længere:
- Kød
- Smør (jeg kan ikke styre det! jeg spiser SÅ meget smør, hvis jeg har det)
mar 2007
jan 2008
Tror det er konsistensen og flødeskummet, hvis den har stået i køleskabet. Det bliver altså lidt for vammelt til min smag
mar 2007
jan 2008
mar 2007
Vi skal holde fødselsdag både lørdag og søndag, lørdag står den på lagkage, og søndag 2xstrawberry cheesecake (fra æske, ikke frost)
jan 2008
jun 2008
Jeg kan nemlig heller ikke særligt godt lide lagkage, og da SLET IKKE når det har været i køleskabet, føj
sep 2007
Lagkage skal heller ikke være med flødeskum, så smager det bare af køleskab efter en dag i køleskabet ;o). Det skal være med vanilijecreme hvor der under er en cirkel af banan, kiwi og jordbær, på hvert lag.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
Jeg lever dog primært vegansk, og derfor skærer det også kød, fisk, mejeriprodukter, æg og honning væk.
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Indtil jeg blev vegetar ville du kunne sætte hvad-som-helst foran mig og så ville jeg smage på det. Jeg har dog et lidt anstrengt forhold til citrusfrugter - clementiner, appelsiner, pomelo m.fl og bryder mig kun om dem i mindre mængder, men jeg kan sagtens spise dem - og indgår det i en ret, der bliver serveret for mig, så spiser jeg dem.
Derudover så er noget af det eneste, som jeg virkelig ikke kan snuppe vegansk version af ost. Jeg har prøvet at købe flere forskellige og må erkende, at det kan jeg bare ikke fordrage.
Jeg spiser ellers alverdens andre underlige ting, men der må jeg ofte melde pas. Jeg køber gerne specielle/eksotiske ting bare for at prøve. En af de eneste stivelsesformer, som jeg ikke kan finde ud af at tilberede er couscous. Når jeg får det veltilberedt smager det mig med største velbehag.
Hvis man er kræsen, så tror jeg det handler om at være nysgerrig på råvaren.
Jeg elsker at udforske grøntsagers egenskaber og ofte kan de meget mere end man lige tror. Mad er kemi. Og den gren af kemien som madtilhører har virkelig få begrænsninger.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
For mig er mine madvaner logiske, men de virker nok underlige for andre... jeg kan ikke lide smagen af kød, så bøffer spiser jeg aldrig, med mindre det er McD, eller stærkt krydret oksekød i tacos, jeg kan ikke spise bestemte konsistenser bl.a. spiser jeg ikke hel kylling eller kyllingevinger, men gerne kyllingebryst. Helst krydret. Mørbrad, lam, svinekæber, whatever, alle sådanne ting spiser jeg ikke. Jeg spiser bacon hvis det er en bestemt slags. Jeg spiser generelt ikke fisk, men nogle gange fiskefilet. Den eneste sovs jeg spiser er vist karrysauce. Jeg spiser en del grøntsager men ikke dem der har en underlig konsistens. Jamen jeg kunne blive ved - bottom line er at jeg er kræsen, men tingene giver mening for mig
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Hmm, skyldes nok egentlig mest at jeg blev født med en underudviklet taktilsans. Nogle konsistenser kan jeg bare ikke have. Og hvem ved hvorfor man ellers har den smag man har?
Er der noget jeg SLET ikke kan snuppe så er det den slags forældre der sidder og skælder deres børn ud og presser dem til at skulle spise alt op og smage på alt der bliver serveret.
Det eneste man formår er at gøre måltiderne til en endnu dårligere oplevelse - og totalt træde på sit barns grænser. Jeg spiser heller ikke ting af høflighed. Hellere et par snerpede blikke end at jeg får stimuleret min brækrefleks. Hvis folk bliver sure så er det ærlig talt fordi de ikke forstår og respekterer hvordan det er at skulle spise noget, man fysisk ikke KAN få ned og får alvorligt ubehag ved
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Den med konsistenser giver god mening for mig, Her handler det knap så meget om smag som om sanseindtrykket - og da jeg kender en del ti fx autisme er det ikke noget, der er fremmed for mig.
Jeg tror egentligt også kræsenhed er et spørgsmål om, hvor stimuleret man bliver overfor forskellige indtryk, når man er mindre. Hvis man bor i en familie, der spiser alsidigt møder man mange indtryk - på alle aspekter af smagsoplevelsen. Man smager nemlig også med de andre af kroppens sanser. Det læste jeg nemlig, at det var en måde man hjalp kræftpatienter på, fordi de kan få ødelagt dele af sanseapparatet under behandlingen - enten forstærket eller også så forsvinder det helt.
Jeg er aldrig blevet presset, men jeg er altid blevet opfordret til smage på alting. Og det har jeg så gjort.
Men jeg kan fx ikke have fornemmelsen af sodavand i munden. Jeg har aldrig brudt mig om det. Så jeg har aldrig drukket sodavand. Det undrer mange.
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 174 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
Jep, så underlig er jeg
Der er også mange andre ting, jeg ikke bryder mig om. Fx. røde vingummier og de fleste typer nødder..
dec 2007
Prøv at lade din couscous trække i vand med en halv bouillonterning i i stedet for bare saltvand. Eller lav det i saltvand, og bland det med pesto, når det er færdigt. Så er der god smag i det
maj 2006
Følger: 181 Følgere: 199 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 559
Ost (stærk ost så at sige, kan godt lide smelteost)
Nødder
Fisk
Rosiner, svesker og ting i den dur
Kaffe
sep 2007
Følger: 79 Følgere: 104 Heste: 23 Emner: 126 Svar: 1.175
jeg spiser alt dog ikke alt jeg kan li !
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Jeg kan ikke lide jordbær. Folk synes altid det er vildt underligt, men jeg kan virkelig ikke lide dem. Jeg smager jævnligt på ting med jordbær i - og det smager lige ringe hver gang...
Jeg har det skidt med muslinger og mugost. Men det er mest tanken om det. Muslingerne ligger og kigger på mig og mad skal ikke være muggen.
Ellers er det mest konsistenser jeg har det skidt med. Slimede ting (det har taget mig flere år at kære at spise bløde/kogte løg, på grund af den let slimede konsistens). Og så kan jeg virkelig ikke udstå ting der blævrer! Det er så klamt. Uanset hvor godt det smager, så vender det sig i maven når jeg får det i munden. Jeg kan heller ikke klare at se på folk der spiser det. Eller se på en blævrende ting og tænke på at det kan spises. Jellyer er meget sjove, hvis jeg ikke tænker på det som "mad".
Fromage er på grænsen.
jun 2008
okt 2012
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 2 Svar: 14
Hader rugbrød uden kerner (der skal helst være så mange kerner i som muligt - og helst ristet). Rosiner rent er okay i små mængder, rosiner i mad skal væk. Dette gælder også ananas, pyha.
Salater har jeg det også svært med, samt blåskimmeloste og meget stærke oste.
Bær i syltetøj vil jeg heller ikke spise (så jeg er den irriterende typer der fisker haha).
Derefter mange oksestege, svinekorteletter og alt andet mælk end minimælk
så ja.... haha
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 95
-Skyr
-Minimælk
-Salat
-Agurker / Tomater og deslige
Hvor kræsen er du?