1.059 visninger
|
Oprettet:
matematik hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej der er en opgave der driller.
Det er en optimeringsopgave, Nogen der kan hjælpe?
sep 2016
Følger: 29 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 30
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 6 Emner: 46 Svar: 203
okt 2009
Følger: 142 Følgere: 98 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 599
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 413
okt 2009
Følger: 142 Følgere: 98 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 599
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
I gymnasiet er opgaverne heldigvis designet sådan, at du altid vil kunne differentiere funktionen. Hver opmærksom på om du evt. får 2 variable. Det kan man nemt gøre i den situation - og på det niveau, hvor du befinder dig nu skal du derfor sørge for at udtrykke den ene ved den anden.
Gør du ikke det så ryger du i en masse "snavs" som vores forelæser ville sige. Du ved slet ikke, hvordan man skal løse det, som du får opstillet.
Basalt set skal du se hvilke figurer du har, hvis du får den type der.
De figurer - typisk firkanter og cirkler - skal du så beskrive arealet af i et udtryk. Hold det SIMPELT.
Det udtryk du får smider du så ind i din lommeregner. Gem funktionsudtrykket med det samme (det kan alle CAS-programmer). Differentier funktionen med lommeregneren. Den differentialkvotient. (f'(x)), som du får ud sætter du lig med 0.
Er der flere mulige løsninger må du læse opgaven og se hvad de forespørger -mindst/størst - og så finde funktionens monotoniforhold efter det
Lav en fremgangsmåde i dit CAS-program som du gemmer, så kommer du ikke i problemer til eksamen, så er det bare at smide tallene ind i din lommeregner, som så løser opgaven for dig.
Håber det giver mening.
Jeg studerer til diplomingeniør i kemi - og jeg kan garantere dig i at du i en videre naturvidenskabelig uddannelse lærer at anvende værktøjer som differentialregning i praksis.
matematik hjælp