Bedøvelse før klipning?! {{forumTopicSubject}}
Hej HG´er.
Min store dreng på 18 er simpelthen så bange for at blive klippet, så han bliver bedøvet hver gang (på én sæson bliver han klippet 3 -4 gange).
Men i går (torsdag d. 19/1) kunne vi ikke engang få grime på ham, da hende der skulle klippe ham var der! Han begyndte at stejle og løfte bagben, hvilket overhovedet ikke ligner ham på nogen måde!
Så vi brugte 30-40 min. på at få bedøvelsen under tungen, men jeg synes bare ikke det skal tage så lang tid. Det er jo også psykisk hårdt for ham.
Er der andre der har det på samme måde? Jeg synes, det er synd for ham, men samtidig skal min far eller klipper ikke komme til skade, fordi han ikke vil bedøves. Så skal der dyrlæge på næste gang? Det håber jeg godt nok ikke
Knus Asta og Gasolin.
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
apr 2008
Følger: 185 Følgere: 170 Heste: 1 Emner: 10 Svar: 186
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
Jeg har lavet en video, hvorledes man kan få gode råd til hvordan man skal klippe sin paniske hest uden bedøvelse eller vat, så den lærer ikke at være bange. Jeg sender dig lige en PB, med hvor du kan finde den.
Samtidig tilbyder jeg at kører ud og afhjælpe lige netop disse problemer.
Mvh
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Jeg tænker du skal gennemgå hvorfor denne gang var anerledes end ellers? Er det samme som klipper? Er klipper altid med fra start? Havde hesten allerede hørt og set klipper inden det beroligende blev givet? Osv.
Der burde jo ikke være problemer med at ligge grime på hvis alt har været som en normal dag i stalden hvor den skal have grime på for at komme ud på staldgangen. Så kan være den har fornemmet hvad der skulle ske.
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.763
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.255
sep 2016
Følger: 37 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 14
AMT: ja, det er det vist.
Julie og Rikke: Den er hoved og rigtig meget øresky, så man kan overhovedet ikke røre ved den.
Peter: problemet er at jeg ikke er "stor nok" til at kunne opdrage den.
Sabrine: min far var lidt dum og begyndte med at putte grime på den Før jeg var kommet hjem fra arbejde, så allerede da jeg kom ind i stalden, stod de og kæmpede med den! Dét kan gøre mig så irriteret, for det er min hest´! og det værste er, at han ikke rigtig ved hvordan man omgås heste, så det var MEGET frustrerende!
og til alle: Jeg tror den har haft en rigtig dårlig oplevelse med at blive klippet, for lige så snart den høre lyden af klipperen uden at være "bedøvet", flipper den ud! Han kan ikke være i sig selv og springer næsten ud af boksen.
Men igen, tak for svar!
feb 2008
sep 2016
feb 2008
sep 2016
Jeg spurgte heller ikke om måder at løse problemet på, men egentlig bare om andre har haft samme oplevelse? (-:
jan 2008
sep 2016
jan 2008
Prøv at få skabt nogle faste rutiner som du kører hver dag og som du også bruger i situationer hvor den er utryg. Rutiner skaber tryghed for hesten da den ved hvad der forventes og hvad den skal når det bliver gjort sådan.
Så hvis du normalt har hesten ude på staldgangen inden du finder strigler frem osv. så også ud med den på staldgangen inden klipper kommer osv. Derved vil dens dag minde så meget som muligt som en hvilken som helst anden, og den vil ikke på samme måde tro der er "ugler i mosen".
Samme gælder hvis hesten normalt er på fold og du så henter den ind for at ride osv. så skal det så vidt muligt være det samme på en klippe-dag
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg mener simpelthen ikke det har en fis med opdragelse og respekt at gøre. Din hest er bange. Den associerer klippelyden med ubehag af en eller anden art. Det kan du ikke opdrage dig ud af ved at "sætte dig i respekt".
Tænk på de ting, du måske har oplevet sætter en instinktiv frygt i dig - måske lyden af tandlægeboret, flyvemaskinen, synet af en edderkop.... ville det hjælpe på din frygt at nogen "satte sig i respekt" over for dig? Ville det dæmpe din frygt? Nej, selvfølgelig ikke. Og derfor synes jeg ikke det giver mening at snakke om opdragelse og respekt i forbindelse med en betinget frygtreaktion.
Jeg håber ikke at du tror, at måden du træner din hests frygt på er ved at "sætte dig i respekt" over for den.. det har intet med jeres forhold at gøre, men et indlæringsbetinget problem, lyder det til.
sep 2016
Team Bøgh: Jeg fik at vide af den tidligere ejer at den overhovedet ikke kan klippes uden beroligende, så jeg tør ikke tage chancen. Men ligesom Sabrine skriver, så tror jeg at det var fordi at det var min far der gik ind og prøvede (som den overhovedet ikke er vandt til) og fik den gejlet lidt op... Men vi har snakket om det, så der er der ikke noget
Bedøvelse før klipning?!