Staldkatte? Staldkatte?
Hej HG!
Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe.. I den privat stald, hvor jeg står opstaldet med min hest har vi 2 katte. De har aldrig haft kattebakke og har altid skidt og tisset udenfor (nogle gange bag halmen) men af en eller anden grund skider de nu overalt i hø og halm. Vi har sat en kasse op med kattegrus i, ved siden af halmen, men de bruger den ikke.. Hvad kan man gøre?
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
det nemmeste er nok at indfange dem, og putte dem i et rum, hvor de introduseres for bakken.
desudwn, så husk aktid en bakke pr. kat, og at de altid skal være rene
mar 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 2 Emner: 11 Svar: 124
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
mar 2012
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
mar 2012
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
mar 2012
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Men, naturligvis, hvis de allerede har adgang til noget de anser for velfungerende sted, så bruger de jo det??
Og spærre staldkatte inde er syndt - du kan bare sætte bakken frem, løfte katten op og kradse i gruset, vise hvor lækkert grus det er... Evt lægge en lort(halv begravet) i kattegruset, det er et hint de forstår!
Det, som jeg undrer over, er at de plejer at have afføringen udenfor, men pludselig ikke gør det mere.
Er der kommet en sur / dominerende tilløbende kat? Er der ræve? Strejfende hunde?
Når katte ikke længere bruger deres venlige toilet, er der sket noget med toilettet...
Find ud af hvad der er sket, løs det og de går tilbage til normal adfærd.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Det er i hvert fald der hvor jeg har oplevet "renlige katte" begyndte at skide/tisse på "gulvet" indendørs.
Og som doc who siger, er der sket noget med deres vanlige toilet ?
Mvh Charlotte
mar 2012
Men når nu du siger det med sygdom, så oplevede jeg faktisk i går, at en af kattenes afføring lugtede så voldsomt kvalmende, at man nærmest ikke kunne være i stalden. Det var helt grøn/gult og slimet. Så det vil jeg klart lige nævne som en mulighed for ejeren
mar 2012
Indtil videre har det kun været den ene ud af alle dem vi har set og lugtet til, og vi kan jo alle have en dag med dårlig mave. Men jeg vil fortælle det til ejeren, så vi sammen er mere opmærksomme på det
aug 2016
Det kan være, at de nye oplagring forhold bare er lækre at bruge som toilet...
Men hold øje med ræven mv...
mar 2012
Ved naboen har høns, men har aldrig set noget til nogen ræv.
Ellers må vi dække alt til og håbe det bliver bedre i takt med vejret bliver varmerer..
mar 2011
Følger: 57 Følgere: 201 Heste: 9 Svar: 2.040
Der må være en grund til at de gør det der, men hvorfor aner jeg ikke.
feb 2016
Følger: 4 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 17
så syntes du skal tjekke om der ligger/har ligget et dødt dyr eller om det er dårligt. eller noget i den dur.
det mit bedste bud
mar 2012
Ingen døde dyr, eller andet skidt i hø eller halm
feb 2016
Følger: 4 Følgere: 6 Heste: 3 Svar: 17
aug 2016
Det med at voksne, halvvilde gårdkatte ikke kan lære at anvende kattebakke er en myte... Og den myte skal i bare lade være med at fortælle katten!
Hvis man præsenterer katten for bakken, og katten er enig i at det er lækre faciliteter, så er den hjemme...
aug 2016
Men det er nu sket hver gang jeg har prøvet...
jun 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 47 Svar: 386
Min kat har altid levet som staldkat (i omkring 10-11 år) de gamle ejere skulle så flytte, så de spurgte os, om vi ville have hende. Hun kom dog indenfor, men kun på mit værelse, da vi har kattelem, men der brugte hun Bakken, med det samme.
aug 2016
De mest menneske glade hunkatte ville gerne flytte killingerne frem, når de var gamle nok til at forlade reden. Evt ville hunkattene ligefrem føde hvor mennesker var.
Og så er det jo rart, hvis de bruger bakke.
Vi har virkelig bare stillet en lav kasse frem. Evt demonstreret ved at "grave" i overfladen med en finger. (Efterlignet hvad katte gør, som forberedelse til wc besøg)
Alle hunkattene og deres killinger har fattet pointen. Det er bare lækrere at tisse i sand end på linoleum...
Du behøves ikke at tvinge en kat til at tisse et rart sted.
Jeg ville ikke lukke gårdkatte inde, hvis det overhovedet kan undgås. En kat, der hele livet har haft fuld bevægelsesfrihed kan blive meget stresset af at være begrænset + adskilt fra de andre katte. Hvis du forsøger at lukke katten inde, så vær klar til at lukke ud meget hurtigt, hvis den ikke kan kapere det.
Men som sagt i starten: find ud af hvad der afholder dem fra at bruge det normale toilet
Staldkatte?