Motion til skadet hest {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Det er sådan, at min dejlige hest desværre har fået konstateret spat i venstre bagben i hasen. Vi havde godt forberedt os på det, men derfor er det stadig ærgerligt.
Sagen er den, at det blev opdaget i midten af november, hvor han kom en uge på noget smertestillende og skulle så ellers bare skridtes en masse og ud på en sygefold. Problemet er bare, at han er en energibombe og ikke får brugt nok energi ude på folden, hvilket gør, at jeg ikke kan styre ham, hverken når jeg rider eller går med ham. Vi har snakket med dyrlægen om noget genoptræning, hvilket hun sagde god for. Her er problemet bare igen, at han er så frisk, at han ikke er rengående i traven, fordi han har så meget fart på, hvor når han ikke har lige så meget fart på, så er han rengående. Han må kun ride langsider og store volter, hvilket også gør, at jeg ikke kan andet end stoppe ham ved at arbejde med ham (få ham til biddet), hvilket jeg heller ikke må.
Jeg er fuldstændig i vildrede. Ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, for det ville heller ikke være fair at aflive ham, når han er frisk og glad, og i følge dyrlægen, skulle blive ridehest, når varmen kommer igen.
Mine forældre har snakket om at prøve og longere ham i stedet for at ride, så han kan bruge noget energi der eller evt. bare gøre det inden jeg rider ham.
Pt. skriver jeg SRP, så har ikke haft alverdens tid til at ride de sidste to uger, men har planer om at skridte lange turer på ham, når jeg har afleveret den (afleverer på tirsdag), og er han så fortsat halt efter nytår, så ringer vi til dyrlægen og spørger, hvad hun tænker.
Når, men ville egentlig bare hører, om i havde nogle gode råd til, hvad man kunne gøre i min situation? Om der er noget, jeg kan gøre for ham?
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
jun 2011
Følger: 99 Følgere: 94 Heste: 2 Emner: 335 Svar: 636
Blogger
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Hvad med at ride ture på den frem for bane? gode lange ture hvor den kun går ligeud ?
jun 2011
nov 2005
Følger: 62 Følgere: 95 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 1.338
Så jeg ved ikke helt hvad man kan råde dig til når den er så tændt uanset hvad du gør ??.
Har du sat den ned i foder så den ikke får så meget energi nu den ikke bliver brugt ?
jun 2011
Men som sagt, så ser jeg tiden an, og er han på samme måde efter nytår, så ringer vi til dyrlægen og spørger hende, hvad vi gør.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
og hvor slem er dens spat? er det groet sammen, i udbrud, er hesten halt eller?
jun 2011
maj 2007
også ville jeg ikke ride hesten, med i stedet trække en masse ture på lige strækning.
Blogger
maj 2007
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
Da Amalfi fik konstateret spat for 13 år siden var det afsted på en løsdrift og glemme den i 1 år, der er ingen garantier for at det gror sammen, det gjorde hendes heldigvis og rider stadig snart 25 år ung
De styrer selv hvad de kan og ikke kan ville lade den gå på alm. Fold, det er jo meningen at leddet skal vokse sammen, ellers bliver den aldrig haltfri, du kan ikke genskabe leddets egenskaber det er i nedbrud.
Hvis ikke foldenes beskaffenhed er god nok så ville jeg lede efter en løsdriftstald og lade den motionere i sit eget tempo det næste 1/2 til hele år, kun tiden kan fortælle om den bliver haltfri og du bliver blot ked af det hvis du går og håber at 1 måned eller 2 gør det bedre, den vil have ondt indtil leddet forhåbentlig bliver stift.
PS spat er en tilstand ikke en skade
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.887
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at sætte den på Horsepro Elite (det er vitaminblanding) og så noget godt grovfoder. Har den svært ved at holde huld kan du supplere med Horsepro Fiber.
Fiberen doserer du efter behov hvis det skal benyttes.
Motion til skadet hest