Vaccine af menneske kontra dyr {{forumTopicSubject}}
Jeg har tænkt over noget...
Hvorfor er det at hest, hund og kat skal vaccineres hvert år for at være dækket ind, når mennesker kun skal have de der børnevacciner og så er det ligesom det?
Undrede mig blot og måske nogen kunne give et logisk svar
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Så et menneske skal altså have en ny influenzavaccination hvert år for at være (nogenlunde) beskyttet, men stivkrampe kan nøjes med hver 10 år og mfr - vaccination holder "for evigt" når først man har fået revaccinationerne.
Forskellige sygdomme opfører sig altså forskelligt. Nogen bliver man livsvarigt immun overfor når først man har haft dem en gang (eller er blevet vaccineret), andre kan man få igen og igen.
De sygdomme heste typisk vaccineres for, er altså sygdomme de ikke livsvarigt kan blive immune overfor.
-det sagt. Jeg mener vi overvaccinerer når vi følger de krav der er for stævnedeltagelse nu om stunder
maj 2006
Følger: 181 Følgere: 199 Heste: 5 Emner: 94 Svar: 559
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Hundene hos os bliver vaccineret mod parvo hundesyge som 8 uger og som 12 uger.
1 år og 12 uger.
Fra denne dato gælder vaccinen i 3 år, og hunden skal derfor kun vaccineres hvert 3. år.
Rabies vaccinen må hunden tidligst få når den er 12 uger (mener jeg) herefter skal den vaccineres efter 1 år, og derfra gælder den i 3 år.
Skal du til fx Sverige er det faktisk nok at hunden bare er vaccineret mod rabies dagen inden.
Der er i øvrigt her kommet nye regler, om at en blodprøve hvor der påvises antistoffer efterfølgende er gyldig som vaccinations bevis
Derudover findes der en kennelhoste vaccine der er gyldig i 1 år
maj 2006
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.269
I virkeligheden er det slet ikke nødvendigt og gøre det så tit en hest eller hun sov evt bare vacc. hver 2 eller 3 år er lige så godt sikret.
feb 2006
Reglerne er som jeg har beskrevet ovenfor
Den skal ha gyldig rabies vacc for at komme til udlandet
Og gyldig vacc mod hundesyge for at deltage i arrangementer her hjemme
Nogle pensionater vil ha en kennelhoste årligt
maj 2006
feb 2006
Vi blir vaccineret mod børnesygdomme så vi danner antistoffer. De antistoffer varer så hele livet.
Hundene har man jo så undersøgt, at de holder antistofferne i 3 år.
Stivkrampe hos mennesker varer i 10 år
Hos heste i 2. Så den behøver din vaccine til hesten ik at indeholde hvert eneste år.
maj 2006
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
Min kat har kun fået basis vaccinen og den holder hele livet, han kommer ikke ud blandt andre katte så der er ingen grund til at forsætte med at vaccinere.
Både mine heste og hund vaccineres årligt pga reglerne - og faktisk skal Marko nok til at vaccineres halvårigt pga FEI's vaccineregler hedder halvårigt. Altså så fremt jeg vælger at ride internationalt på ham
Og hvis vi skal have fuldstændig styr på fakta, så holder en influenza vaccine også hele året - og ingen i andre fare i flæsket på mig og Siger "NEEEJ DEN HOLDER KUN ET ÅR DUMME!!" Så hør lige på hvad jeg vil sige Jeg er snart færdig uddannet bioanalytiker og har lært ALT om immunforsvaret
Ens immunforsvar glemmer aldrig virusser den før er stødt på, men influenza er ikke bare en virus - der findes tonsvis af influenza virusser og samtidig muterer de konstant. Ergo er den influenza du blev syg af sidste år og den som du får året efter, ikke den samme influenza.
Og det er derfor man vaccinerer årligt mod influenza, da der hele tiden kommer nye til
feb 2006
Der er jo ingen der siger det du skriver er forkert?
Influenza vacc er netop som du siger kun en der holder indtil næste mutation
nov 2007
Det er jo nær ved almen viden at influenza virus findes der mange af og nye kommer til hele tiden (hvorfor vaccinationen jo netop også kun dækker mod de mest gængse).
Marie Louise -hunden skal netop vaccineres hvert år HVIS den skal være dækket ind mod alle de ting der vaccineres imod. De vacciner der typisk gives indeholder jo antistoffer mod en håndfuld sygdomme, så medmindre man vaccinerer mod sygdommene enkeltvis ( og det gør de færreste), så er regelmæssig vaccine nødvendigt. I hvert fald ved de ting mine vaccineres imod (det et nemlig ikke kun kennelhoste der har en ret kort holdbarhed)
feb 2006
Det er kun kennelhoste og leptospirose vaccinerne der er gyldige i kortere tid.
9 ud af 10 af de pas jeg ser (og jeg ser mange) gives en cocktail der heder Dpi den holder i 3 år
Gives DbPi gælder den 1 år.
At give hunden den fulde pakke hvert år er dybt unødvendigt, dyrt for ejer, og problematisk i forhold til den overvaccineribg der foregår
nov 2007
Mine hår ikke konkurrencer og bliver ikke passet på pension, så en mulighed ville self være bare at teste for antistoffer og så vaccinere efter behov, men det er dyrere end bare at give vaccinen
feb 2006
Jeg vaccinerer mine hvert 3 år, og gir vac mod kennelhoste ved det årlige tjeck
Vaccine af menneske kontra dyr