Trailer og mod rampen.. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Jeg har jo en hest der er bange for traileren (eller det at blive fanget af et rovdyr i den) og jeg kom til at tænke på en ting da min mand fortalte mig at han havde kørt bagved en hestetrailer hvor hestene stod og kiggede ud på ham da han lå bag dem.
Er det lovligt at hestene står "omvendt"?
Tindur står tit og holder øje i porten til laden. Og han er bange for traileren fordi han tror han bliver fanget og angrebet bagfra og spist. (han kan stå ligeså afslappet og spise der inde, men hører han en farlig lyd er han ude på et splitsekund..) Kunne det måske være en hjælp for ham at stå omvendt ligesom de heste min mand lå bagved?
Er der nogle med den erfaring her inde?
Mvh TT
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Men kan du ikke bare lukke bag den og køre, i stedet for at vente på den bliver bange for noget? Evt. Giv den vat i ørerne så lyden er dæmpet, vi kører altid med vat i ørene på min hest.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Sån en alm. kendt trailer må de ikke, for hovedet ikke må ikke ku stikke ud af traileren.
Det siger vel egentlig sig selv.
At nogen er kreative, det må de så betale for.
Ku se et senarie med, at hestene panikker og forsøger, at komme ud den vej.
Ej, den situation vil jeg ikke se....
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 341
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Amalfi har altid hoppet direkte i traileren men i det sek. Vi kørte afsted galopperede hun hele vejen, da hun skulle indlægges på KVL for 4 år siden var det min dyrlæge der kørte hun har travheste og de får altid vat i ørerne så det gjorde vi også her, der var fuldstændig ro, de. Stod fuldstændig stille hele vejen for første gang i sine 20 år
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
For at prøve noget andet pillede vi skillerummet ud og købte to lange bomme.
I starten trak jeg hesten op og vendte inde i traileren og så stod vi og kiggede ud inden vi gik ned. Senere satte jeg bagbommen på mens hun stod og kiggede ud. Efter noget tid var det nok for hende at hun kunne stå på skrå og vende halsen og kigge bagud.
Da jeg begyndte at lukke rampen vendte hun i starten rundt inde i traileren for at kunne kigge, men efter få gange var det igen nok at hun kunne stå på skrå og dreje halsen.
Jeg vender hende stadig så vi går forlæns ud af traileren, så hun ikke øver sig i at bakke hastigt ud. Men hun er blevet meget mere cool med at være derinde og kan sagtens køres uden problemer.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Hun var nemlig slet ikke glad for trailer da vi fik hende og tog da også et års tid før vi fandt frem til den rigtige løsning
dec 2005
Min ville heller ikke da jeg fik hende.
Men har fået trænet det, nu går hun lige op uden grime og står der pænt i flere timer til stævner fx.
Tænker ikke, at det at bakke ind er en dårlig ide, men ka dog se flere problemer der ku komme.
Hesten ska jo lære at bakke ind, det ku jeg ikke lære nogle af mine.
Men at lære en hest det, der er bange, må være endnu svære end det andet.
For den ska ha rumpen ind i det farlige mørke.
En trailer med frontudgang ville ku være løsningen.
Er der sket noget i hestens liv, der har gjort den bange??
mar 2011
Mvh TT
jun 2007
Hun er heller ikke bange for traileren, men panisk angst for at blive lukket inde. Den angst kan hun bedre håndtere når hun kan se hvad der foregår udenfor traileren enten ved at vende omvendt eller stå på strå så hun har halsen drejet rundt og kan se ud. Og så virker det til at gøre en kæmpe forskel at hun har mulighed for at dreje rundt hvis det bliver for presset for hende.
dec 2005
Panik ka jo være svær, at træne væk, især sån noget.
Og har ikke lige nogen løsning ellers.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Fleur står altså også og tripper lidt i traileren og er urolig, trutter og sådan men bagklappen skal bare lukkes, ignorer adfærden også afsted også står hun.
Nogle gange må man have nogle nerver til at ignorer det og forsætte videre.
Ligesom hun trutter og tripper når vi stopper og hun skal læsses af, men det er bare at trække vejret og tage det roligt, andet er der ikke for :o).
At vende en hest den anden vej, duer ikke - så hellere en lastbil eller en trailer med front udgang.
jun 2007
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Selvfølgelig gør man det :o)
Om end man nogle gange, tænker mere over tingene end hvad godt er. Jeg havde part på kære Maja, skulle have hende med i trailer i en alder af 26 år. Sidst hun var i trailer var 10 år før - hun havde der siddet fast under bagbommen og var gået i fuld panik.
Men da hun skulle op og ud var der intet.
Dermed ikke sagt at det sker for alle - det er blot fordi jeg synes at man ind imellem kan komme til at overtænke ting :o). IGEN, IGEN, ikke fordi Tindur skal smække bommen på og lukke klappen også afsted ud på motorvejen, lad være med og læs det sådan :o)
Trailer og mod rampen..