{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
534 visninger | Oprettet:

Trailer og mod rampen.. {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Jeg har jo en hest der er bange for traileren (eller det at blive fanget af et rovdyr i den) og jeg kom til at tænke på en ting da min mand fortalte mig at han havde kørt bagved en hestetrailer hvor hestene stod og kiggede ud på ham da han lå bag dem.
Er det lovligt at hestene står "omvendt"?
Tindur står tit og holder øje i porten til laden. Og han er bange for traileren fordi han tror han bliver fanget og angrebet bagfra og spist. (han kan stå ligeså afslappet og spise der inde, men hører han en farlig lyd er han ude på et splitsekund..) Kunne det måske være en hjælp for ham at stå omvendt ligesom de heste min mand lå bagved?
Er der nogle med den erfaring her inde? smiley

Mvh TT

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trailer og mod rampen..
  • #1   15. sep 2016 Hvordan vil du få plads til at den kan stå sådan? Tror ikke hovedet må stikke ud, det kan vel være farligt. smiley

Men kan du ikke bare lukke bag den og køre, i stedet for at vente på den bliver bange for noget? Evt. Giv den vat i ørerne så lyden er dæmpet, vi kører altid med vat i ørene på min hest. smiley

• #2   15. sep 2016 Altså ja, hvis traileren er lavet til det.
    Sån en alm. kendt trailer må de ikke, for hovedet ikke må ikke ku stikke ud af traileren.
    Det siger vel egentlig sig selv.
    At nogen er kreative, det må de så betale for.

Ku se et senarie med, at hestene panikker og forsøger, at komme ud den vej.
    Ej, den situation vil jeg ikke se....

• #3   16. sep 2016 Er bange for at han splitter traileren af smiley han har hidtil ødelagt to af tre trailere igennem årene.. Den sidste han ikke ødelagde var nok fordi jeg aldrig forsøgte at lukke ham inde.. smiley

Mvh TT

• #4   16. sep 2016 Jeg tænkte nok også at det var ulovligt smiley men måske det var en start til at han kunne lære at han skulle blive i den.. Altså bakke ham ind og binde ham forkert vej og lade ham stå der uden at lukke rampen hvor han kan holde udkig smiley og så når det er helt okay så forsøge den vej og håbe han ikke splitter den ad smiley

Mvh TT

• #6   16. sep 2016 der findes engelske/australske hvor hestene står den anden vej.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #7   16. sep 2016 2 ting du kan gøre, lad ham stå på fuld plads og stop ørerne til med pladevat så han ikke bliver bange for sig selv, ofte så panikken de mere fordi deres egen tosserier larmer og derved optrappes problemet.

Amalfi har altid hoppet direkte i traileren men i det sek. Vi kørte afsted galopperede hun hele vejen, da hun skulle indlægges på KVL for 4 år siden var det min dyrlæge der kørte hun har travheste og de får altid vat i ørerne så det gjorde vi også her, der var fuldstændig ro, de. Stod fuldstændig stille hele vejen for første gang i sine 20 år smiley hun stod faktisk også på enkeltplads.

• #8   16. sep 2016 Min har haft samme tendens med at kaste sig ud så snart der var lidt uro udenfor traileren.

For at prøve noget andet pillede vi skillerummet ud og købte to lange bomme.

I starten trak jeg hesten op og vendte inde i traileren og så stod vi og kiggede ud inden vi gik ned. Senere satte jeg bagbommen på mens hun stod og kiggede ud. Efter noget tid var det nok for hende at hun kunne stå på skrå og vende halsen og kigge bagud.

Da jeg begyndte at lukke rampen vendte hun i starten rundt inde i traileren for at kunne kigge, men efter få gange var det igen nok at hun kunne stå på skrå og dreje halsen.

Jeg vender hende stadig så vi går forlæns ud af traileren, så hun ikke øver sig i at bakke hastigt ud. Men hun er blevet meget mere cool med at være derinde og kan sagtens køres uden problemer.

• #9   16. sep 2016 Helt enig med JM. Gør selv det samme, min hest har vi lavet en større bagbom til så der er meget mere plads til hende og hun har altid vat i ørene (godt tip fra en travmand her også) smiley
    Hun var nemlig slet ikke glad for trailer da vi fik hende og tog da også et års tid før vi fandt frem til den rigtige løsning smiley

• #10   17. sep 2016 Det er ikke fedt, at ha en hest der ikke vil ind.
    Min ville heller ikke da jeg fik hende.
    Men har fået trænet det, nu går hun lige op uden grime og står der pænt i flere timer til stævner fx.

Tænker ikke, at det at bakke ind er en dårlig ide, men ka dog se flere problemer der ku komme.
    Hesten ska jo lære at bakke ind, det ku jeg ikke lære nogle af mine.
    Men at lære en hest det, der er bange, må være endnu svære end det andet.
    For den ska ha rumpen ind i det farlige mørke.
    En trailer med frontudgang ville ku være løsningen.

Er der sket noget i hestens liv, der har gjort den bange??

• #11   17. sep 2016 Da vi skulle hente Tindur som føl havde jeg bedt avler om at træne trailer med ham. Dette havde hun ikke gjort. Så da vi kom for at hente ham måtte han tvinges i traileren da vi ikke kunne få ham ind på en god måde.. Han kom til det første opstaldningssted og jeg startede med at træne trailer med ham. Det tog lang tid, men til sidst gik han ind i traileren og spiste der inde..dog valgte jeg at flytte ham pga. Mange ting der ikke var godt. Jeg fik ham ind i traileren uden problemer, men da han blev bundet og ikke kunne komme ud gik han i panik(han knuste lygte osv) , jeg var på vej for at løsne ham, men da jeg lagde en hånd på hans hals faldt han ned og vi lukket og kørte. Så kom han til det nye sted hvor han stod i lidt over fire år. Her trænet jeg også trailer med ham og det er ikke traileren han er bange for mere, det er det at han er spærret inde og han er et nemt bytte.. Jeg har ingen trailer, og det er ikke nemt at låne en.. Så derfor går der langt imellem at vi træner. Men han går op efter lidt træning og står som sagt og spiser, men farer ud hvis der kommer ukendte/farlige lyde. Jeg har ikke forsøgt at lukke bagbom for jeg er bange han splitter traileren ad... smiley

Mvh TT

• #12   17. sep 2016 Ved min som havde været panisk og kastet sig bagud ved det mindste, der kunne jeg faktisk i løbet af ganske få træninger vende rundt inde i traileren og gå næsten helt ned af rampen og så bakke op igen.

Hun er heller ikke bange for traileren, men panisk angst for at blive lukket inde. Den angst kan hun bedre håndtere når hun kan se hvad der foregår udenfor traileren enten ved at vende omvendt eller stå på strå så hun har halsen drejet rundt og kan se ud. Og så virker det til at gøre en kæmpe forskel at hun har mulighed for at dreje rundt hvis det bliver for presset for hende.

• #13   17. sep 2016 TT. Ja det ka jeg godt se, at der har været lidt uheldige ting.
    Panik ka jo være svær, at træne væk, især sån noget.
    Og har ikke lige nogen løsning ellers.

• #14   17. sep 2016 Jeg har haft Camilla Stormont ude og hun hjalp os utroligt meget smiley men det jeg mangler er det med bommen osv.. Hvis jeg er meget heldig mht. Penge så sender jeg Tindur to måneder i træning hos hende næste år smiley

Mvh TT

• #15   17. sep 2016
    Fleur står altså også og tripper lidt i traileren og er urolig, trutter og sådan men bagklappen skal bare lukkes, ignorer adfærden også afsted også står hun.

Nogle gange må man have nogle nerver til at ignorer det og forsætte videre.

Ligesom hun trutter og tripper når vi stopper og hun skal læsses af, men det er bare at trække vejret og tage det roligt, andet er der ikke for :o).

At vende en hest den anden vej, duer ikke - så hellere en lastbil eller en trailer med front udgang.

• #16   17. sep 2016 Krikken: og når man så har prøvet bare at lukke bommen og det har resulteret i at hesten har smadret både skillerum og sin ryg, så overvejer man forhåbentlig en anden løsning som er mindre traumatisk for hesten.

• #17   17. sep 2016
    Selvfølgelig gør man det :o)
    Om end man nogle gange, tænker mere over tingene end hvad godt er. Jeg havde part på kære Maja, skulle have hende med i trailer i en alder af 26 år. Sidst hun var i trailer var 10 år før - hun havde der siddet fast under bagbommen og var gået i fuld panik.

Men da hun skulle op og ud var der intet.

Dermed ikke sagt at det sker for alle - det er blot fordi jeg synes at man ind imellem kan komme til at overtænke ting :o). IGEN, IGEN, ikke fordi Tindur skal smække bommen på og lukke klappen også afsted ud på motorvejen, lad være med og læs det sådan :o)

Kommentér på:
Trailer og mod rampen..

Annonce