Terror og utryghed.. Tænker du over det? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Ja emnet og hændelsen om World Trade center satte mennesket og verdenen i en helt ny position. Nu er der ikke "kun" en almindelig krig man frygter, men nu kan man jo ikke være tryg næsten nogle steder mere..
Jeg går personligt ikke selv og tænker ret meget på denne "frygt". Men nu har jeg jo også bosat mig langt ude på landet hvor risikoen for terrorangreb er minimal. Noget jeg er utrolig glad for når jeg tænker på det.
Jeg boede i storbyen i mange år efter angrebet, og man blev mere opmærksom på anormaliteter i gadebilledet. Men jeg lod ikke det styre mit liv. Men tanken lurede jo i baghovedet..
Hvad med Jer?
Tænker I nogle gange på de farer der lurer nu kontra tidligere?
Har I taget/tager I nogle forholdsregler?
Mvh TT
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Det betyder ikke at ikke synes terror er uhyggeligt, det betyder bare at jeg ikke vil lade det påvirke mig i min hverdag.
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.349
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 70 Svar: 1.143
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Ligeledes tænker jeg ofte, når jeg f.eks. er i skole at "vi er 1000 elever på mit gymnasie, hvis man skulle ramme Haderslev med terror, så er det oplagt at bombe gymnasiet!" ligesom jeg har haft samme tanke, mens jeg har siddet på uni.
Jeg var ikke så gammel under 9/11, så det er ikke kommet derfra. Faktisk er det blevet værre, efter alt det med islamisk stat.
Men det er ikke kun terror, jeg er bange for. Jeg er også bange for at køre under motorvejsbroer (efter det med stenene), og jeg er bange, når jeg kører i tog, hvis jeg ser en mistænkelig mand... Generelt, ikke at vide folks hensigter, gør mig bange!
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
bare på en anden måde
jeg tænkte arh vi er kun 400 på min skole og ude på den anden afdeling er de 1200 der kommer ikke bombe trussler her de vil tage den anden
2 måneder senere
højttalerne i bedes for lade bygningen
Jep så var der bombe trussel på min skole
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
eller, da der f.eks. var skyderi i München sidst, der blev jeg bange, men det var fordi at jeg vidst at min far var der nede - også kommer det pludselig tæt på.. ellers så skænker jeg det overhovedet ikke en tanke..
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
også bor jeg i Aabenraa, så næsten uanset hvor jeg skal hen (v is det er mere end 30 km.), så foregår det på motorvejen
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
jeg er så en af dem der er blevet pænt paranoia af at køre under broer især på motorvejen men det er fordi jeg altid køre med min søn og der skal da ikk ske ham noget fordi der findes idioter i denne verden.
mar 2007
Jeg Må også indrømme, som bidløse madsen, at islamisk stat er virkelig noget der giver grund til frygt fordi de er så ligeglade med hvad eller hvem de rammer, intet er helligt, ikke engang børn, og i min verden så må de være mindst lige så skøre i låget som breivik. Men jeg bor så langt ude, og mine børn er ikke i skolealderen, så derfor er det ikke noget der er "nødvendigt" for os at bekymre os om.
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg tror at verden aldrig har været så sikker som nu.
Men vi er bare flere mennesker til at tale om hvad der sker.
Og selv hvis antallet af kriminelle handlinger pr 1.000 mennesker sker, så vil der ske flere handlinger med 6 mia mennesker, end de 2 mia der levede for 50 år siden.
Og ikke at forglemme : Med moderne medier kan artikler trykkes og sendes hurtigere end forfatterne kan nå at tænke over, om de løber med en halv vind?
Som læge har jeg stået med et par af de personer, der er involveret i forsider, og sandheden er normalt langt mindre dramatisk end det Ekstra Bladet skriver.
Som privat person har jeg boet 6 år i Jægersborggade. Det er da gaden med skyderi og rockere?
Æh, ja og nej. Jeg kan huske 2 episoder, hvor det blev løsnet krudt. Den ene gang var jeg der, og gav førstehjælp. Dvs to pushere havde fået et gok i hovedet med et pistolstæfte, og den ene havde fået en kugle, som strejfede h. lår. Førstehjælpen bestod i at jeg kiggede dem igennem mens andre puttede dem i tæpper og vi ventede på Falck.
Men overskrifterne i medierne? Uha.
Min konklusion er, at der sker meget som ikke er godt. Især i form af klassisk fattigdom, men den globale levestandard, adgang til lægehjælp mv er på vej op.
Men vi lider under medier, der sælger overskrifter. Og drama giver mange klik.
Det betyder ikke at journalisters version kan genkendes i virkeligheden.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 51 Emner: 100 Svar: 592
Verden er langt fra som vi tror - og tro mig, der kan skjules mange ting
mar 2011
Mvh TT
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
terror er frygteligt, og ondt, men nægter og lade det gøre mig utrygt
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
apr 2008
så er det når man har aftalt en tid fx kl 1600 og at klokken så ender med at være 3-4 min over før personen kommer
det er ikke så meget at det er træls at vente
men mere fordi mit hoved siger nå
personen har fået hjerte stop personen er kørt galt
personen blevet kørt ned
personen er blevet bortført
eller andet som lige passer i situationen
apr 2008
som jeg går og er mest bange for i min hverdag
så på den måde har de terror folk ikke ramt mig
men det der rammer mig er min paranoia over at folk kommer for sent
apr 2008
nu er det dig der begynder at komme ud på et større side spor så bare luk den der
du snakker med hende som har været udsat for bombetrussel i skolen # tidligt fri og ud at nyde resten af solskinsdagen og jeg tænkte pis kunne de ikke gøre det dagen efter så vi fik endnu mere forlænget weekend
er personligt mere bange for at flyve pga. tekniske fejl end jeg er for at en kapre flyet de terror folk har ikke skramt mig
jeg har andre ting at have "angst" "paranoia" "forbi" "skræk" over end terror så lad mig da have det måske det også bare er en klassisk "bange"
apr 2008
kan bare ikke se hvor relevant dit indlæg er for emnet
troede det handlede om terror og frygten for terror
og ikke om indlæg om man mener om andres indlæg passer ind til emnet eller ej
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Tænk på hvor lille en del af info sker i det du ser. Og hvornår ser du egentlig nok til at kunne danne din egen mening?
Man sortere i en bunke korte klip, vælger det som ser ud af lidt. Og tilsætter ønsket newspeed.
Eller, som i ovennævnte skudepisode: journalist stiller sig op, så man står i silhuet med blink fra ambulance bag sig. Det ser dejligt dramatisk ud. Nævner omhyggeligt IKKE at der ikke er nogen som er til fare, hvorfor politi tager sig god tid til samle vidneudsagn, førend ambulancen kører videre. For der er ingen grund til at have travlt.
Jeg tror, at det er nemmest at manipulere med live optagelser, for så kan man forme den vinkel på historien man vil. Hvis man er først til at sende, fastlægger man stil og fortolkning uimodsagt. Jeg tror at det kræver en del af senere tilkomne journalister og sige "neeej, sandheden er bare at folk blev forskrækkede, og en person fik et kødsår, fordi at en Klaphat ville have streetcredit ved at slå 15 årige pusherlærlinge".
Tænk på hvor lidt vi lærer, af akutte/ direkte nyhedsindslag. De er meget informationsfattige. Men skaber stemning.
apr 2008
nov 2006
Følger: 68 Følgere: 112 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 402
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Tanken om sovende celler. Eller folk der intet har at miste, og derfor kan lave udrette skade er blevet større.
Men blir man et bedre gladere menneske af at tænke over dette... På arbejdet er det brændøvelse ja men også bombetrussel øvelser nu. for det pludselig relevant at vide hvordan vi skal reagere ved bombe trusler.
Så ja det fylder mere idag. For mig privat og ikke mindst når jeg tænker fremad nu for mine børn. Men det har endnu ikke sat nogle begrænsninger.
Konkret eksmpel : var på vej til zoo i kbh for 3-4 uger siden, og kbh væltede i betjente og hjemmeværnsfolk. Og ja man tænkte damn hvad sker der nu... Terro eller bander eller nogle der amok... Fandt så ud af det var så uskyldigt som et cykelløb, og man så bare spærr halvdelen af kbh af. Men første tanke var da fuck, der noget galt her i byen...
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Ikke at jeg har en mærkelig fetich e.l.
Mvh TT
mar 2007
Terror og utryghed.. Tænker du over det?