Ride og arbejde med brækket hånd? Ride og arbejde med brækket hånd?
Jeg fik desværre et opkald af sygehuset idag at min hånd ikke var forstuvet men brækket
Øv... så tilbage og sidde i venteværelset igen
Nå men jeg fortalte ham jeg var et meget aktivt menneske og skulle derfor bruge mine hænder meget, jeg fik derfor ikke gips på men en skinne som virker næsten på samme måde men med mere bevægelighed.
Mit spørgsmål er så, hvad bliver mine komplikationer indenfor ridning??
Og nogen som har prøvet at brække hånden men alligevel skulle arbejde? Jeg står i butik så det ikke ligefrem total hårdt arbejde + min chef har givet mig en hjælper til det jeg ikke kan fx at løfte og holde ved bestemte ting.
jeg håber nogen kan dele sine erfaringer
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 426 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.021
aug 2011
Følger: 96 Følgere: 87 Heste: 7 Emner: 278 Svar: 3.182
Det eneste han sagde var - "Ikke træd over dine egne grænser og få hjælp hvis der er noget du ikke kan".. Jeg er pænt selvstændig og der så meget jeg ikke kan trods brækket hånd, derfor jeg spørger om erfaring ved at ride med noget der har brækket, har nemlig kun redet med noget der var forstuvet før
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 235 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.086
og så hold dig fra smertestillende for så kan du nemt komme til at belaste hånden for meget
(tag det til aften når du skal sove der belaster du jo ikke hånden)
aug 2011
Men jeg siger tak for rådene!
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 235 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.086
at hvis du får ondt af at løfte en liter mælk uden smertestiller
så kan du ikke løfte samme vægt med smertestiller
aug 2011
sep 2008
Følger: 40 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 82
• Årsager
• Symptomer på brækket håndled
o Komplikationer
• Behandling af brækkede håndled
• Operation
• Hvor længe er et brækket håndled om at hele?
For supplerende information henvises til artiklen: forstuvet haandled
Årsager
Den mest almindelige årsag til et brækket håndled er et fald på en udstrakt hånd. Øvrige årsager til brækkede håndled inkluderer:
• Fald
• Slag
• Tryk
• Ulykker eller uheld
• Sportsskader
• Karpaltunnelsyndrom – læs evt. artiklen: snurren i fingrene
Et brækket håndled skyldes – som alle andre knoglebrud – altid en form for impakt eller ekstrem overbelatning af den pågældende knogle.
Symptomer på brækket håndled
Smerternes alvorlighed alene kan ikke anvendes til at afgøre om et håndled er brækket eller blot er forstuvet. Det samme gælder håndleddets bevægelighed.
Følgende kan være symptomer på et brækket håndled:
• Udtalt smerte der har en tendens til at forværres, når du griber eller lukker hånden
• Dunkende smerter
• Skarpe smerter eller smerter der kommer i jag
• Varme i håndleddet
• Hævelse
• Ømhed
• Blå mærker eller misfarvning af huden
• Synlig deformitet som f.eks. et bøjet håndled eller en skæv finger
• Stivhed eller manglende evne til at bevæge håndleddet eller en finger
• Følelsesløshed eller koldhed i en eller flere fingre
Komplikationer
Komplikationer forekommer sjældent ved et brækket håndled, men kan være vedvarende stivhed eller nedsat bevægelighed i håndleddet.
Vedvarende smerter og ømhed kan ligeledes være konsekvensen af brækkede håndled – især hvis man ikke har søgt rettidig behandling eller hvis man har været for aktiv under helingsprocessen.
I sjældne tilfælde kan der opstå langvarige skader på nerver eller blodkar i håndleddet, hvilket kan medføre følelsesløshed.
Behandling af brækkede håndled
Hvis man har – eller har mistanke om at have – et brækket håndled, skal man generelt altid søge behandling så hurtigt som muligt. Inden man er i stand til at modtage professionel behandling, bør man sørge for at hvile armen så meget som muligt – dvs. holde den i ro.
Hvilken behandling lægen anbefaler til et brækket håndled afhænger af, hvilke knogler der er brækkede samt alvorligheden af knoglebruddet.
Den mest almindelige behandlingsteknik, der anvendes til brækkede håndled er såkaldt immobilisering. Dette kan indebære brug af skinner, gips eller andre hjælpemidler, der sikrer håndleddet holdes i ro.
Smertestillende medicin er en del af behandlingen, men behandler ikke selve årsagen (knoglebruddet).
Genoptræning vil normalt være nødvendigt for at genvinde tabt styrke og mindske stivhed og forbedre bevægeligheden i håndleddet.
Operation
I nogle tilfælde vil operation af et brækket håndled være nødvendig. Dette gælder især hvis knoglerne håndleddet ikke kan holdes ordentlig på plads vha. immobilisering.
Inden man overvejer operation af et brækket håndled, vil lægen desuden typisk overveje følgende faktorer hos patienten:
• Alder (yngre mennesker har bedre succes med denne type operation end ældre)
• Fysiske aktiviteter (om patienten f.eks. har et job, der inkluderer belastning af håndleddet)
• Knoglernes stabilitet (om patienten f.eks. lider af knogleskørhed)
• Knoglebruddets placering (brud der involverer brusk egner sig bedre til operation)
sep 2008
Følger: 40 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 82
SÅ RO RO og evt op hjerte højde, om natten lad den hvile på en pude, så den ikke hænger ned af, det kan give ekstra smerte og uro i bruddet.
God lykke med dit håndled
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Har selv prøvet at brække en hånd, et ben en tå og en kæbe, og det kan så nemt give mén. På trods af at der er 30 år siden jeg brækkede min arm, har jeg stadig mén af det og mit ben værker ind imellem og det er 25 år siden. Så pas på, og giv armen ro er med bedste råd jeg har, sagt med hjertet på rette plads. - det er den bedste gave du kan give dig selv.
Blogger
Følger: 226 Følgere: 2145 Heste: 17 Annoncer: 2 Emner: 203 Svar: 2.257
Jeg var så heldig at undgå en opretion med 80% for at skulle opereres
Lægerne fortalte også at fordi jeg har passet så meget på, er min bevægelighed i mit håndled blevet en væsenlig del bedre end de havde forventet
Hvis jeg ikke havde holdt den så stille i 3 måneder så skulle jeg vente endnu længere tid på at ride og igennem en opretion
Så hold din hånd så meget i ro som du kan, så den kan hele
nov 2004
Følger: 165 Følgere: 286 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.346
aug 2011
Men det gik fint, skal så ud og ride idag og så tager vi den fra der. jeg takker for jeres råd
Ride og arbejde med brækket hånd?