2.903 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Ride og arbejde med brækket hånd? Ride og arbejde med brækket hånd?

Jeg fik desværre et opkald af sygehuset idag at min hånd ikke var forstuvet men brækket smiley

Øv... så tilbage og sidde i venteværelset igen smiley

Nå men jeg fortalte ham jeg var et meget aktivt menneske og skulle derfor bruge mine hænder meget, jeg fik derfor ikke gips på men en skinne som virker næsten på samme måde men med mere bevægelighed.

Mit spørgsmål er så, hvad bliver mine komplikationer indenfor ridning??
Og nogen som har prøvet at brække hånden men alligevel skulle arbejde? Jeg står i butik så det ikke ligefrem total hårdt arbejde + min chef har givet mig en hjælper til det jeg ikke kan fx at løfte og holde ved bestemte ting.

jeg håber nogen kan dele sine erfaringer smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Ophængning af lamper og spejl. 650 kr.
  • Samle det sidste af min jysk seng😂mangler meget lidt 720 kr.
  • Samle to små kommoder 450 kr.
  • Ophæng skab på lille badeværelse 400 kr.
  • Reparation af vandvarmer i kolonihave7 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ride og arbejde med brækket hånd?
  • #1   18. jul 2016 Ring til lægen og spørg, det er jo forskelligt fra person til person om hvor slemt det er og hvor meget man må med den smiley

• #2   18. jul 2016 Altså han sagde intet til at jeg selv til dagligt passer 3 heste, der var han mere bekyrmet for hvor beskidte mine bind ville blive så han gav mig nogle der var vaske-venlige, tror han var ret ligeglad med jeg red, han sagde heller intet til jeg skal arbejde næsten hver dag de næste 2 uger.

Det eneste han sagde var - "Ikke træd over dine egne grænser og få hjælp hvis der er noget du ikke kan".. Jeg er pænt selvstændig og der så meget jeg ikke kan trods brækket hånd, derfor jeg spørger om erfaring ved at ride med noget der har brækket, har nemlig kun redet med noget der var forstuvet før smiley

• #3   18. jul 2016 hvis det er hårdt/gør bare lidt ondt så stop

og så hold dig fra smertestillende for så kan du nemt komme til at belaste hånden for meget
    (tag det til aften når du skal sove der belaster du jo ikke hånden)

• #4   18. jul 2016 Jeg er angst for piller, så ja piller er ikke ligefrem min førstepriotet, men holy cow, en brækket hånd er nok til jeg æder smertestillende som hvis det var slik. så det kommer jeg desværre ikke til at undgå smiley

Men jeg siger tak for rådene!

• #5   18. jul 2016 så bare vær opmærksom på

at hvis du får ondt af at løfte en liter mælk uden smertestiller

så kan du ikke løfte samme vægt med smertestiller

• #6   18. jul 2016 altså allerede nu, der kan jeg ikke løfte et glas uden smerter, jeg løfter ikke ligefrem, ligenu her. men alt jeg kan holde i mine fingre, det virker super fint! Mine fingre er heldigvis slet ikke en del af bruddet så det er slet ikke påvirket smiley

• #8   18. jul 2016 Om brækkede håndled
    • Årsager
    • Symptomer på brækket håndled
    o Komplikationer
    • Behandling af brækkede håndled
    • Operation
    • Hvor længe er et brækket håndled om at hele?

For supplerende information henvises til artiklen: forstuvet haandled

Årsager

Den mest almindelige årsag til et brækket håndled er et fald på en udstrakt hånd. Øvrige årsager til brækkede håndled inkluderer:

• Fald
    • Slag
    • Tryk
    • Ulykker eller uheld
    • Sportsskader
    • Karpaltunnelsyndrom – læs evt. artiklen: snurren i fingrene

Et brækket håndled skyldes – som alle andre knoglebrud – altid en form for impakt eller ekstrem overbelatning af den pågældende knogle.

Symptomer på brækket håndled

Smerternes alvorlighed alene kan ikke anvendes til at afgøre om et håndled er brækket eller blot er forstuvet. Det samme gælder håndleddets bevægelighed.

Følgende kan være symptomer på et brækket håndled:

• Udtalt smerte der har en tendens til at forværres, når du griber eller lukker hånden
    • Dunkende smerter
    • Skarpe smerter eller smerter der kommer i jag
    • Varme i håndleddet
    • Hævelse
    • Ømhed
    • Blå mærker eller misfarvning af huden
    • Synlig deformitet som f.eks. et bøjet håndled eller en skæv finger
    • Stivhed eller manglende evne til at bevæge håndleddet eller en finger
    • Følelsesløshed eller koldhed i en eller flere fingre

Komplikationer

Komplikationer forekommer sjældent ved et brækket håndled, men kan være vedvarende stivhed eller nedsat bevægelighed i håndleddet.

Vedvarende smerter og ømhed kan ligeledes være konsekvensen af brækkede håndled – især hvis man ikke har søgt rettidig behandling eller hvis man har været for aktiv under helingsprocessen.

I sjældne tilfælde kan der opstå langvarige skader på nerver eller blodkar i håndleddet, hvilket kan medføre følelsesløshed.

Behandling af brækkede håndled

Hvis man har – eller har mistanke om at have – et brækket håndled, skal man generelt altid søge behandling så hurtigt som muligt. Inden man er i stand til at modtage professionel behandling, bør man sørge for at hvile armen så meget som muligt – dvs. holde den i ro.

Hvilken behandling lægen anbefaler til et brækket håndled afhænger af, hvilke knogler der er brækkede samt alvorligheden af knoglebruddet.

Den mest almindelige behandlingsteknik, der anvendes til brækkede håndled er såkaldt immobilisering. Dette kan indebære brug af skinner, gips eller andre hjælpemidler, der sikrer håndleddet holdes i ro.

Smertestillende medicin er en del af behandlingen, men behandler ikke selve årsagen (knoglebruddet).

Genoptræning vil normalt være nødvendigt for at genvinde tabt styrke og mindske stivhed og forbedre bevægeligheden i håndleddet.

Operation

I nogle tilfælde vil operation af et brækket håndled være nødvendig. Dette gælder især hvis knoglerne håndleddet ikke kan holdes ordentlig på plads vha. immobilisering.

Inden man overvejer operation af et brækket håndled, vil lægen desuden typisk overveje følgende faktorer hos patienten:

• Alder (yngre mennesker har bedre succes med denne type operation end ældre)
    • Fysiske aktiviteter (om patienten f.eks. har et job, der inkluderer belastning af håndleddet)
    • Knoglernes stabilitet (om patienten f.eks. lider af knogleskørhed)
    • Knoglebruddets placering (brud der involverer brusk egner sig bedre til operation)

• #9   18. jul 2016 Så giv dit håndled den ro som skrevet fra min 6 uger og op til du er tjekket igen og din læge giver dig grønt lys. Du skal leve med dit håndled resten af dit liv, og helst hvor det fungere igen også du på sigt ikke kommer til at døje med smerter resten af livet
    SÅ RO RO og evt op hjerte højde, om natten lad den hvile på en pude, så den ikke hænger ned af, det kan give ekstra smerte og uro i bruddet.
    God lykke med dit håndled
    smiley

• #10   18. jul 2016 Lad være med at bruge hånden, giv den ro ro og ro. Jeg ved hvor svært det er, men hvad er 3-6 uger, mod at skulle døje med den resten af livet?

Har selv prøvet at brække en hånd, et ben en tå og en kæbe, og det kan så nemt give mén. På trods af at der er 30 år siden jeg brækkede min arm, har jeg stadig mén af det og mit ben værker ind imellem og det er 25 år siden. Så pas på, og giv armen ro er med bedste råd jeg har, sagt med hjertet på rette plads. - det er den bedste gave du kan give dig selv.

• #11   18. jul 2016 Hold hånden helt i ro.
    Jeg var så heldig at undgå en opretion med 80% for at skulle opereres smiley
    Lægerne fortalte også at fordi jeg har passet så meget på, er min bevægelighed i mit håndled blevet en væsenlig del bedre end de havde forventet smiley
    Hvis jeg ikke havde holdt den så stille i 3 måneder så skulle jeg vente endnu længere tid på at ride og igennem en opretion smiley

Så hold din hånd så meget i ro som du kan, så den kan hele smiley

• #12   18. jul 2016 Udover det der er sagt, vil jeg sige tag din smertestillende! Hvis du ikke gør kompenserer du og kan få overbelastning andre steder i armen og i værste fald en betændelsestilstand. Tro mig, en betændelse i senerne i håndleddet er ikke sjov! Så hellere tag smertestillende - der er så lidt bivirkninger ved det.

• #13   20. jul 2016 jeg havde min første arbejdsdag igår, den gik bedre end forventet... jeg skulle dog presses lidt da jeg havde en ny ungarbejder på som ikke lige gad bruge hovedet så jeg måtte gøre noget af hans arbejde trods brækket hånd smiley

Men det gik fint, skal så ud og ride idag og så tager vi den fra der. jeg takker for jeres råd smiley

Kommentér på:
Ride og arbejde med brækket hånd?

Annonce