356 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 5 Svar

Kom hid, Game of Thrones-fans (også jer der læser bøgerne) Kom hid, Game of Thrones-fans (også jer der læser bøgerne)

Halløjsa.

Jeg er ved at hjælpe til med at udvide den danske Game of Thrones-wikia og har derfor brug for nogle af mine med-fans af Game of Thrones - både jer der læser og ikke læser bøgerne - til at oversætte ordet "wight". Jeg kan ikke huske om betydningen var med i serien, men da jeg ikke selv læser bøgerne, ved jeg desværre ikke selv hvad det kaldes på dansk. smiley

Jeg oversætter meget fra den engelske selv, men det ord der har irriteret mig rædselsfuldt meget, så hvis en af jer kunne hjælpe ved at fortælle mig den danske version, ville jeg blive lykkelig. smiley

Udover det, hvis nogen har lyst til at være med, skal i være velkomne. smiley Den danske side er desværre ikke særlig godt oversat (Google Translate) og derfor sidder jeg og retter i det nu som en slags tidsfordriv, men jeg er den eneste dansker og som kan oversætte/udfylde uden brug af Google Translate og syns efterhånden at jeg er ved at blive forvirret over det hele. smiley

Jeg har simpelthen ikke koncentration nok til at oversætte/udfylde hele wikiaen selv, så alle er VELKOMNE til at hjælpe, hvis der er nogen der har mod på det. smiley

Tak på forhånd, skønne mennesker og god aften til jer alle. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opvaskemaskine - Skiftning af afløbsslange 1.400 kr.
  • Montering af front på Ikea køleskab 600 kr.
  • El Løbehjul 500 kr.
  • plæneklipper knivslibning 500 kr.
  • Afmontering af induktionskogeplade og installation af ny induktionskogeplade samt opsætning af kontakt på væg til samme. 1.000 kr.
  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kom hid, Game of Thrones-fans (også jer der læser bøgerne)
  • #2   2. jul 2016 Sofie: Ah, okay, tak for det. smiley Jeg kunne ikke selv huske det nemlig. smiley

• #3   2. jul 2016 https://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6tte
    https://en.wikipedia.org/wiki/Wight

Jeg synes ikke at den danske oversættelse er særlig god, men når man læser den engelske version, kan man se at det er nyere tid i fantasy genren at det bruges til netop hvad vi ser i game of thrones. Mit og min engelske mands bedste bud (samt wikis) er at det dækker over en slags zombie/levende død.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje (jeg har dog ikke set hjemmesiden) at liste det som "wight/levende død"

• #4   2. jul 2016 Tjaaaa det er et ord, som er old engelsk - brugt bla af Shakespeare og senere Tolkien, her er den historiske oprindelse af ordet :

Old English wiht "living being, creature," from Proto-Germanic *wekhtiz (cf. Old Saxon wiht "thing, demon," Dutch wicht "a little child," Old High German wiht "thing, creature, demon," German Wicht "creature, infant," Old Norse vettr "thing, creature," Swedish vätte "spirit of the earth, gnome," Gothic waihts "something"). The only apparent cognate outside Germanic is Old Church Slavonic vešti "a thing." Not related to the Isle of Wight, which is from Latin Vectis (c.150), originally Celtic, possibly meaning "place of the division."

Det er altid sjovt med fortolkninger af ældre udtryk, som jo ses brugt i de fleste fantasy bøger/film.

Mvh Charlotte

• #5   2. jul 2016 #3 Jeg må indrømme at "vætte" - for mig - overhovedet ikke lyder/beskriver væsnerne i serien ... smiley
    Tror bare vi holder os til wight. smiley Men tak for svar i hvert fald. Var også selv lidt usikker på om der overhovedet fandtes et ord for det, men ville bare spørge i tilfælde af at der nu fandtes. smiley

#4 Tror at #1 havde ret i forhold til at der ikke blev oversat lige det ord i serien. Hvis der ikke er nogen beskrivelse - udover vætte - giver det måske mere mening at jeg bare kalder det for en wight. smiley
    Igen, tak for svar. smiley Skønt at der var nogen der vidste det når jeg ikke gjorde. smiley

• #6   2. jul 2016 Det er så sjovt med fantasy, hvor der ofte bruges ord fra myter og old engelsk, walisk ect.

Jeg har altid været glad for at læse Klit, Dune på engelsk, og her er der fx udtrykket fedaykin, som i bogen er navnet på stammekrigere fra en ørkenplanet, som fungere som livvagter for bogens hovedperson. På arabisk har man ordet Fedayeen, som "tadaaaaa" en frihedskæmper smiley

Fluffy den trehovedet hund i Harry Potter filmen, er lavet over Kerberos fra den græske mytologi - den bevogter dødsriget og bliver lullet i søvn af Orfeus via musik, ligesom Fluffy i Harry Potter.

Og Tolkien er jo total med udgangspunkt i diverse nordeuropæisk myter.

Mvh Charlotte

Kommentér på:
Kom hid, Game of Thrones-fans (også jer der læser bøgerne)

Annonce